تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

الزام به تمکین

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع الزام به تمکین اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

الزام به تمکینالزام به تمکین

الزام به تمکین به چه صورت است

پس از انعقاد عقد نکاح هر یک از زوجین در برابر یکدیگر دارای حقوق و تکالیفی هستند. مطابق با قانون یکی از تکالیف قانونی زن در مقابل مرد تمکین است. منظور از تمکین در قانون اطاعت زن از شوهر در زندگی مشترک و زناشویی است. اگر چه به نظر می رسد زندگی مشترک بایستی بر پایه روابط متقابل زوجین باشد اما اصطلاح قانونی و شرعی تمکین بیشتر در خصوص زوجه به کار می رود. به همین خاطر مطابق با قانون هر گاه زوجه از این تکلیف قانونی خودداری نماید مستحق نفقه نمی باشد و زوج می تواند با طرح دادخواست الزام به تمکین از دادگاه صالح الزام به تمکین زوجه را خواستار شود.

طرح دادخواست الزام به تمکین نیازمند رعایت تشریفات و مقررات خاص قانونی است که لزوم حضور وکیل الزام به تمکین را روشن تر می نماید. اگر چه امکان طرح درخواست الزام به تمکین نزد دادگاه خانواده صالح وجود دارد اما در برخی از موارد زوجه می تواند با ارائه دلایل و مستندات مربوطه عذر موجه خود را اثبات نماید و تحت موارد خاص قانونی مجاز به عدم تمکین می باشد.

تمکین در قانون

به طور کلی مطابق با قانون مدنی تمکین به دو نوع اصلی به کار برده می شود. تمکین یک معنای عام دارد که به معنای پذیرش ریاست زوج در زندگی مشترک است و یک معنای تمکین خاص وجود دارد که به معنای آمادگی زوجه برای برقراری رابطه مباشرت و رابطه جنسی زناشویی با زوج است.

طبیعتا دادخواست الزام به تمکین و مراجعه به وکیل الزام به تمکین در صورت عدم انجام این وظایف قانونی است که در دادگاه صالح قابلیت طرح دارد. اگر چه در غالب موارد الزام به تمکین از جانب زوج نزد دادگاه صالح مطرح می شود اما تحت شرایط خاص امکان طرح درخواست الزام به تمکین از جانب زوجه نیز وجود دارد.

مطابق با قانون و شرع به عدم تمکین زن بدون دلیل موجه قانونی، نشوز گفته می شود و اگر در دادگاه نشوز زن ثابت شود آثار حقوقی خاصی به دنبال خواهد داشت. البته با طرح درخواست الزام به تمکین و مشورت با وکیل الزام به تمکین می توان اثبات کرد که نشوز محقق نشده است. برای مثال مطابق با قانون اگر زوجه با رضایت شوهر منزل جداگانه برای خود اختیار کرده باشد نشوز نکرده است.

همچنین در مواردی که زن به دلیل خوف و خطر مالی یا بدنی یا حیثیتی مسکن جداگانه اختیار کرده باشد نشوز محقق نشده است.

در مواردی که زنی به دلیل اعمال حق حبس مهریه در خانه شوهر حاضر نشود نشوز محقق نشده است.

الزام به تمکینالزام به تمکین

مشاوره حقوقی الزام به تمکین

از آن جا که طرح دادخواست الزام به تمکین و پیگیری آن در دادگاه خانواده صالح نیازمند رعایت تشریفات خاص و دارای پیچیدگی و ظرافت هایی است لذا توصیه می شود در هنگام مواجهه با چنین چالش حقوقی با وکیل الزام به تمکین مشورت نمایید. امروزه با توجه به نیاز اشخاص به خدمات حقوقی مختلف به خصوص در دعاوی و پرونده های خانوادگی و الزام به تمکین غالب موسسات حقوقی معتبر خدمات مشاوره حقوقی خود را به صورت کاملا تخصصی و در قالب دپارتمان های تخصصی دنبال می کنند.

در موسسه حقوقی تهران وکیل با برخورداری از کادر مجرب وکلای خانواده و ارائه مشاوره حقوقی تخصصی خانواده به صورت های مختلف تلفنی، آنلاین و حضوری آماده خدمت رسانی به شما هستند.

یکی از تکالیف زوجه الزام به تمکین در خصوص همسر خود می باشد و همچنین در مقابل زوج نیز موظف به تمیکن می باشد. بنابراین بعد از وقوع عقد نکاح و ایجاد روابط زوجیت بین طرفین، زوجین در مقابل هم حقوق و تکالیفی دارند که یکی از آنها الزام به تمکین می باشد.

تمکین عام و تمکین خاص چیست؟

تمکین عام به این معنا است که زوجین مکلف به حسن معاشرت با یکدیگر می باشند به این معنا که به هم احترام بگذارند و توهین نکنند و با عشق و احترام باهم رفتار کنند، به هم وفادار باشند و در تربیت فرزندان به هم کمک کنند. همچنین تمکین عام در خصوص زوجه می تواند مواردی را مانند تمیز کردن خانه یا غذا پختن و به طور عام خانه داری را شامل شود اما تمکین خاص به معنای سکونت مشترک و رعایت تمایل جنسی همسر می باشد و در واقع روابط زناشویی از موارد تمکین خاص می باشد.

چطور می توان عدم تمکین خاص را اثبات نمود؟

تمکین باید به صورت واقعی باشد به این معنا که صرف زندگی کردن در یک منزل مشترک بدون رعایت عشق و احترام و بدون روابط زناشویی تمکین نمی باشد اما در بعضی مواقع مشاهده می شود زوجه برای از دست ندادن نفقه خود در منزل شوهر سکونت می کند اما به هیچ یک از وظایف خود عمل نمی نماید در این مواقع زوج باید ثابت نماید که زوجه تمکین خاص ندارد که اثبات این امر کمی دشوار است و تنها راه آن درخواست ارجاع زوجه به پزشکی قانونی می باشد که با معاینات آخرین زمان رابطه مشخص می گردد.

آیا در صورت عدم تمکین زوجه،زوج موظف به پرداخت نفقه می باشد؟

طبق قانون زوجه موظف به تمکین عام و خاص در مقابل زوج می باشد و در قبال آن نیز زوج موظف به پرداخت نفقه به زوجه می باشد اما هرگاه زوجه بدون داشتن دلیل و عذر موجه شرعی و قانونی از انجام وظایف زناشویی و وظایف و تکالیف زوجیت خود امتناع کند و عدم تمکین زوجه در محکمه ثابت گردد دیگر مستحق دریافت نفقه نخواهد بود مگر اینکه عذر موجه شرعی و قانونی خود را به اثبات برساند که در این صورت علاوه بر عدم الزام زوجه به تمکین،مستحق دریافت نفقه هم خواهد بود.

موارد عذر موجه در عدم تمکین زوجه

از مهمترین موارد عذر موجه می توان به خوف بدنی اشاره نمود به این معنا که زن با زندگی در منزل مشترک از طرف زوج امنیت جانی ندارد و ممکن است زوج به دلیل رفتارها و بیماریهای خاص و اعتیاد به مواد مخدر ، تعادل روحی و روانی نداشته باشد و به زوجه حمله ور شود و او را مورد ضرب و جرح شدید قرار دهد چه بسا که ممکن است بارها زوجه را مورد ضرب و جرح قرار داده باشد که زوجه با در دست داشتن نامه کلانتری و پزشکی قانونی می تواند ادعای خود را در خصوص خوف بدنی به اثبات برساند و از عذر های موجه دیگر می توان به خوف و ضرر مالی و شرافتی هم اشاره نمود که با اثبات آنها در دادگاه از تمکین و سکونت مشترک معاف می شود علاو بر اینکه نفقه زوجه نیز قطع نمی گردد.

الزام به تمکینالزام به تمکین

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

حق حبس زوجه در تمکین چیست؟

طبق قانون مدنی زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده است از ایفای وظایف زناشویی خود از جمله تمکین عام و خاص و روابط زناشویی بدون داشتن عذر موجه امتناع نماید و این عدم تمکین باعث نمی شود زوجه ناشزه محسوب گردد و همچنین زوجه در این حالت مستحق دریافت نفقه خود نیز خواهد بود اما لازم به ذکر است اگر زوجه بدون دریافت مهر خود،به اختیار وظایف و تکالیف خود در مقابل شوهرش را انجام دهد از جمله تمکین عام و خاص، دیگر نمی تواند از حق حبس خود استفاده نماید و در ادامه زوجه تنها با تمکین و انجام وظایفش مستحق دریافت نفقه خواهد بود.

زن ناشزه به چه کسی گفته می شود؟

اگر زن از انجام وظایف قانونی و شرعی و تمکین عام و خاص خود در قبال همسرش بدون داشتن عذر موجه امتناع نماید زوج می تواند الزام به تمکین او را از دادگاه خانواده بخواهد بنابراین اثبات ناشزه بودن زن به عهده مرد می باشد و او باید ثابت نماید زن تمکین نمی نماید و وظایف خود را در منزل انجام نمی دهد و با اثبات این امر در دادگاه و استمرار عدم تمکین زوجه،زوج می تواند حکم ناشزگی زوجه را از دادگاه دریافت نماید.

دادخواست الزام به تمکین

بعد از عقد نکاح زوجین موظف به حسن معاشرت و انجام وظایف و تکالیفی در مقابل همدیگر هستند و این تکالیف به معنای تمکین عام و خاص و رابطه جنسی و احترام و عشق و علاقه به یکدیگر می باشد.

الزام به تمکینالزام به تمکین

در بعضی مواقع به دلیل اختلافات و وقایعی،زوجه منزل مشترک را ترک می نماید در این موارد زوج بهتر است در ابتدا اظهارنامه ای مبنی بر الزام به تمکین به طرفیت زوجه ثبت نماید اما اگر زوجه به منزل مشترک بازنگشت زوج باید دادخواستی با عنوان الزام به تمکین با استناد به دلایل عدم تمکین زوجه از جمله عقدنامه، اظهارنامه، شهادت شهود و همسایگان و گزارش و صورتجلسه کلانتری مبنی بر عدم حضور زوجه در منزل مشترک ثبت نماید تا با ارجاع پرونده به دادگاه خانواده صالح رأی شایسته ای صادر گردد. لازم به ذکر است زوج باید شرایط الزام به تمکین زوجه از جمله تهیه مسکن و لوازم اولیه زندگی را فراهم نماید و زوج باید عدم تمکین و ناشزه بودن زن را اثبات نماید که با اثبات این امر دادگاه حکم به الزام تمکین زوجه صادر می نماید و زوجه موظف به تمکین می باشد مگر اینکه عذر موجهی داشته باشد.

نتایج عدم تمکین زوجه چیست؟

1- از مهمترین نتایج عدم تمکین زوجه،عدم استحقاق زن به دریافت نفقه می باشد بنابراین اگر طبق حکم قطعی دادگاه زن به تمکین ملزم شده باشد اما بدون عذر موجه تمکین ننماید و حکم ناشزگی ایشان صادر گردد از آن تاریخ دیگر مستحق نفقه نخواهد بود.

2- از دیگر نتایج عدم تمکین زوجه ای است که مرد می تواند از دادگاه درخواست صدور مجوز مبنی بر ازدواج مجدد بنماید که اصولاً با ارائه حکم ناشزگی زن،مجوز ازدواج مجدد مرد صادر می گردد.

3- نهایت در صورت عدم تمکین زوجه و ناشزه بودن زوجه،مرد می تواند تقاضای طلاق از دادگاه بنماید.

الزام به تمکینالزام به تمکین

شرایط ازدواج مجدد زوج طبق قانون حمایت خانواده چیست

برای ازدواج مجدد زوج شرایطی وجود دارد که طبق ماده 16 قانون حمایت خانوداه مصوب 1353

1- در ابتدا زوج جهت ازدواج مجدد باید توانایی مالی جهت اداره ی دو یا چند زندگی را به طور همزمان و به طور مساوات داشته باشد و باید بتواند همزمان نسبت به همسران خود تمکین نماید و وظایف و تکالیف شرعی و قانونی خود را به درستی به انجام برساند،هرچند این بند در قانون نیامده است اما طبق رویه قضایی مرد باید وسایل و منزل و شرایط را جهت ازدواج مجدد و اداره ی زندگی فراهم نماید که نشان دهنده توانایی مالی زوج می باشد.

2- بعد از آن جهت ازدواج مجدد طبق قانون قدیم حمایت خانواده از زن اول خود اجازه و رضایت دریافت نماید بنابراین اگر مرد بدون اجازه همسر اول خود عقد نکاح دائم یا موقت نماید،زن اول حق طلاق طبق شرایط عقدنامه به دست می آورد بنابراین اجازه زن اول احتیاج است.

الزام به تمکینالزام به تمکین

3- اما در بعضی مواقع زن اول به دلایلی مانند بیماریهای جنسی یا نابارور بودن و یا بیماریهای صعب العلاج یا جنون یا حبس های بیش از 5 سال، قدرت ایفای وظایف زناشویی و انجام تکالیف در مقابل همسرش را ندارد و یا در بعضی مواقع زن به دلایلی منزل مشترک را ترک می نماید و از ایفای وظایف و تکالیف و تمکین عام و خاص خود بدون عذر موجه امتناع می نماید که در این مورد مرد باید حکم الزام به تمکین و ناشزگی زن را جهت ارائه به دادگاه در دست داشته باشد.

در صورت داشتن این شرایط مرد می تواند درخواست صدور مجوز ازدواج مجدد را از دادگاه بنماید و دادگاه با بررسی شرایط و مدارک مجوز اجازه مجدد مرد را صادر می نماید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *