تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

دراین مطلب به موضوع وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست پرداخته شده است. در صورت نیاز به مشاوره با یک وکیل مجرب می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

 

تمکین درفرهنگ لغت به معنای پیروی کردن، فرمان بردن، اطاعت کردن و مفاهیمی این چنینی است.

وکیلی که دعاوی خانوادگی و موارد مربوط به آن را وکالت می کند، وکیل تمکین نام دارد.

1وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست

تمکین دو نوع عام و خاص دارد. تمکین عام به این معناست که زن در منزل مرد سکونت دارد، زندگی مشترک را اداره کرده و درخواست های شوهر را انجام می دهد. برای دادخواست تمکین عام و خاص با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

تمکین خاص نیز یعنی رابطه جنسی بین زوجین اتفاق افتاده باشد و زن سعی در برطرف کردن غرایز مرد داشته باشد.

وکیل تمکین، تمکین در زمان عقد را این گونه تعریف می کند: تا زمانی که برای زن حق حبس محقق شده است، می تواند عدم تمکین نماید. و پس از آن احکام مربوط به تمکین و الزام آن از سر گرفته می شود.

وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست   وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست

زن در چه مواردی مجاز به عدم تمکین است؟

در قانون این گونه بیان شده که زن در تمامی امور از همسرش تمکین کند، در صورت عدم تمکین زن وی باید دلایل قانونی داشته باشد. در ادامه برخی از موارد قانونی عدم تمکین زن را بیان می کنیم.

بیماری زن

اگر زن به بیماری های مقاربتی مبتلا شود به گونه ای که انجام روابط جنسی یا به اصطلاح تمکین خاص برای وی مضر باشد، می تواند آن را انجام ندهد.

حق حبس

مطابق مواد قانون مدنی تا زمانی که زن حق حبس دارد می تواند از انجام تمکین خاص یا روابط جنسی خودداری کند.

در واجبات شرعی

از دیگر دلایل مجاز برای عدم تمکین انجام واجبات شرعی است، یعنی زمانی که زن واجبات شرعی را انجام می دهد برای مثال در ماه رمضان روزه گرفته است یا در مناسک حج یا در اعتکاف، مجاز است از تمکین همسر خود خودداری کند.

حق مسکن

طبق ماده 1114 قانون مدنی اگر برای زن حق تعیین مسکن در نظر گرفته شده باشد، تا زمانی که این شرط از سمت شوهر انجام نگرفته است، زن می تواند از انجام تمکین خودداری کند.

خوف جانی

در صورتی که زن به دلایلی مانند خوف جانی، بدنی، ایجاد صدمه و آسیب نتواند با شوهرش در یک خانه سکونت داشته باشد، می تواند از تمکین امتناع ورزد.

بیماری های مقاربتی و جنسی مرد

در صورتی مرد به بیماری های مقاربتی مبتلا باشد و در صورت ایجاد نزدیکی زوجه نیز به آن بیماری مبتلا شود، او می تواند از تمکین خاص و نزدیکی خودداری کند.

توجه داشته باشید هر دعوای حقوقی که بین زوجین اتفاق می افتد فقط در برگیرنده همان موضوع است. برای مثال در صورتی که همسر زن دچار بیماری مقاربتی شده باشد زن می تواند از تمکین خاص خودداری کند، این به این معنا نیست که زن بتواند از تمکین عام نیز خودداری کند.

بنابراین هر دعوای خانوادگی تنها مربوط به همان موضوع است. در این مثال زن در هرصورت باید تمکین عام را انجام دهد.

وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست   وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست

ارتباط تمکین زن با نفقه او

در دعوا و اختلافات خانوادگی مانند نفقه که از طرف زن مطرح می شود، یکی از دفاعیات مرد به عنوان این که زن حق دریافت نفقه را ندارد این است که می تواند دعوای الزام به تمکین را مطرح کرده و بتواند ثابت کند در مدت زندگی مشترک زن اقدام به عدم تمکین نموده بنابراین نفقه به او تعلق نمی گیرد.

اظهار نامه عدم تمکین

اولین سوالی که وکیل تمکین در دعاوی خانوادگی از مرد می پرسد این است که آیا زن در منزل مشترکشان زندگی می کند یا خیر؟

وکیل تمکین این عقیده را دارد که اگر زن در یک منزل با شوهرش سکونت نداشته باشد، و به مراجعات و اصرار همسر خود برای حضور در منزل توجه نکند، زوج با ارسال یک اظهار نامه ای زن را از مطلع می کند که از طریق قانون این موضوع را حل می کند.

وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست   وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست

عدم تمکین زن چه کارهایی را برای مرد قابل اجرا می کند؟

عدم استحقاق نفقه

همان طور که در بالا اشاره کردیم در صورتی که زن وظایف خود نسبت به همسرش را انجام ندهد، مرد می تواند از دادن نفقه به او خودداری کند و هیچ ضمانت کیفری نیز نخواهد داشت.

بنابراین عدم تمکین زن موجب از دادن نفقه او می شود. البته باید توجه داشته باشید اگر زن دلایلی موجه را برای عدم تمکین خود داشته باشد این قانون قابل اجرا نخواهد بود و نفقه زن ثابت می باشد.

از جمله این شرایط حق حبس زن، بیماری مسری همسرش، مسافرت بودن و دیگر موارد است.

اجازه ازدواج مجدد

در صورتی که در دادگاه ثابت شود زن عدم تمکین داشته دادگاه نمی تواند این موضوع را بر او الزام کند، اما در مقابل این حق را به همسر او می دهد که ازدواج مجدد داشته باشد.

5وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست

طرح دعوای الزام به تمکین

یکی دیگر از کارهای قابل اجرا در زمانی که زن عدم تمکین می نماید این است که طرح دعوای الزام به عدم تمکین از سمت مرد مطرح می شود. و اگر زن این حکم را اجرا نکند، ناشزه محسوب می شود.

محروم کردن زن از نصف دارایی

در صورتی که مرد به علت عدم تمکین زن درخواست طلاق داده باشد، و این موضوع برای دادگاه ثابت شود. زن را از نصف دارایی که در زمان عقد برای او مشخص شده است محروم می کنند.

این مورد توسط وکیل الزام به تمکین  قابل پیگیری است.

بنابراین به طور کلی از نظر قانونی زوجه حق ندارد بدون دلیل موجه از انجام وظایف خود سر باز زند و یا این که زندگی مشترک را ترک کند، در این صورت تمامی این مراحل اجرا خواهند شد.

در این موارد بهتر است زوجین به مشاور خانواده مراجعه کرده و سعی کنند موضوع را حل و فصل کنند و به این شرایط عدم تمکین پایان دهند. در صورتی که به توافق نرسیدند موضوع را به صورت قانونی پیگیری کنند.

برای حل این چنین مشکلاتی بهتر است از وکیل تمکین استفاده کنید. به این منظور می‌توانید به گروه تهران وکیل مراجعه کنید. این گروه دارای کادری با تجربه بوده که در تمامی موارد به شما کمک می کنند.

6وکیل تمکین + الزام + شرایط + هزینه + دادخواست

هزینه دادخواست عدم تمکین

دعوای مربوط به عدم تمکین زن که از جانب مرد مطرح می شود، جزء دعواهای مالی نیست بنابراین تنها هزینه ثبت دادخواست در دفاتر قضایی را دارد.

فقها گفته اند مراد از تمکین زوجه آن است که آزاد گذرد میان خود و شوهر در هر جا و هر حال و خود را به دست او دهد مگر در مواردی که قانون او را معذور شمرده مثل ایام حیض و احرام و مرض مانع تمكين، معذلک قضيه نابع عرف ازمنه، امکنه و اقوام است.) زنی که در تمکین همسرش نباشد ناشزه محسوب می شود. ناشزه زوجهای را می گویند که حقوق ناشی از نکاح را که برای زوج حاصل شده ایفاء نکند و در مقابل آن لغت مطيعه فرمانبردار ) بکار می رود، نشوز زن اختصاص به مخالفت در امر وقاع ندارد بلکه نشوز به همه اموری که شرعأ بر زوجه در مقابل زوج واجب می شود ناظر است.(2) در همین ارتباط گفته شده: تمكين در اصطلاح حقوق مدنی عبارتست از اطاعت زوجه نسبت به | | همسرش، این اطاعت اختصاص به استمتاع ندارد، پس خروج از خانه بی اذن شوهر، خروج از | اطاعت شوهر است و نشوز محسوب میشود.) بنابه مراتب و معتونه در فوق تمکین دو چهره دارد: اول تمكين عام بعثی سکونت زن در | منزل تعیین شده از طرف همسرش و خارج نشدن از منزل بدون اجازه اور حسن معاشرت و – خوش رفتاری و اطاعت از همسر، نمکین خاص بعتی در اختبار بودن برای مقاربت که با | عدم وجود هر یک از این صور، زن ناشزه محسوب شده و متحق دریافت نفقه نخواهد بود، مگر با عذر موجه و با وجود اختبار نانونی که در خصوص اختبار قانونی میتوان به حق حبس او در انجام وظایف زوجین در صورت عدم دریافت مهر اشاره نمود ماده ۱۰۸۵ قانون مدنی در این رابطه حاکی است: ازت می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفای وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع مسقط حق نفقه نخواهد بود.. بنابراین اگر با وجود موانع مشروع و قانونی از تمكين امتناع نمود، حق دریافت نفقه را خواهد داشت.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *