تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

برای گرفتن مهریه از کجا شروع کنیم؟

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مهریه مالی است که به مجرد عقد ازدواج دایم یا موقت به زن تعلق می گیرد و پرداخت آن بر عهده مرد می باشد .

براساس قانون مدنی خصوصیات مهریه :

  • هرچیزی که مالیت داشته باشد و قابل تمییز باشد
  • باید معلوم ومعین باشد
  • متعلق به دیگری نباشد
  • قابل تملک باشد

عرفا یا به صورت وجه رایج ،انتقال سند اموال غیر منقول ،سکه یا طلا تعیین می شود که درعقد نامه به صورت عندالمطالبه یعنی هرزمان که زن اراده کرد مرد مکلف به پرداخت آن می باشد یا عندالاستطاعه یعنی زن زمانی می تواند مهریه خود را طلب کند که مرد توان مالی برای پرداخت آن را داشته باشد.

نکته : برای مطالبه مهریه الزامی به گرفتن طلاق نیست.

هرگاه مهریه وجه رایج باشد متناسب با تغییر شاخص قیمت سالانه زمان تأدیه نسبت به سال اجرای عقد که توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین می گردد محاسبه وباید پرداخت  شودوملاک ، زمان تادیه دین توسط مرد است نه تقدیم دادخواست توسط زن .

هنگامی که مهریه اموال غیرمنقول باشد مانند خانه ،آپارتمان ،زمین یا باغ باید به چند نکته توجه شود:

  • مهریه قراردادن ملکی که مرد در آینده خواهد خرید یا باید بخرد ، باطل است مگر اینکه برای خرید آن ، مهلتی تعیین وشرط شود.

نکته: اگر مرد به شرط خود عمل نکرد زن می تواند برای مطالبه حق خود دادخواستی برای الزام به اجرای شرط تقدیم نماید.

  • ملکی که به عنوان مهر تعیین می شود باید مشخصات ثبتی وکامل آن ملک درعقدنامه قید شود وتمام مدارکی که برای انتقال ملک نیاز است ارائه شود وسردفتر ازدواج هم در قباله ازدواج مشخصات ملک را به عنوان مهریه زن ثبت می کند وقباله ازدواج را به نزدیک‌ترین دفتر ثبت اسناد رسمی ارسال ودفتر ثبت اسناد درخلاصه معامله ملک ثبت می‌کند وزن مالک جدید ملک می شودو شماره آن را به اداره ثبت می‌فرستد.
  • اگر ملکی با سند عادی برای مهریه تعیین شود شاهدینی هم داشته وامضا کرده باشند،این سند قابلیت استناد دردادگاه را ندارد.

نکته : هرگاه درزمان عقد مهریه تعیین نشده باشد یا حتی عدم مهریه شرط شده باشد حق زن برای مهریه از بین نمی رود وبعد ازعقد ازدواج هم می توانند مهریه تعیین کنند واگر قبل از تعیین مهریه بین زن ومردنزدیکی واقع شده باشد زن مستحق مهرالمثل می باشد . میزان مهرالمثل نسبت به شأن ومنزلت خانواده زن تعیین می شود . اگرزن یا مرد قبل از تعیین مهریه و قبل از نزدیکی فوت شود زن مستحق هیچ گونه مهری نخواهد بود . اما درعقد ازدواج موقت هرگاه مهریه تعیین نشده باشد عقد باطل می شود.

براساس قانون جدید مهریه دفاترازدواج برای ثبت مهریه 14 تا 100 سکه، چهار دهم درصد ،100 تا 200 سکه، 2 درصد و برای مهریه‌ های 200 سکه به بالا، 15 درصد، مبلغی به عنوان حق ثبت دریافت می کنند وهمچنین براساس قانون جدید مالیات مهریه تا14 سکه معاف از مالیات و از 15تا 100 سکه، یک و یک دهم درصد، از مهریه 101 تا 200 سکه، 2 درصد و از مهریه 201 سکه به بالا، 15 درصد مالیات دریافت می شود.

درصورتی که مرد از پرداخت مهریه امتناع کند، زن می تواند از طریق قانونی اقدام نماید ودرگام اول باید به دفترخانه ازدواج که عقد آنها درآنجا ثبت شده است مراجعه وبا ارائه عقد نامه ومدارک هویتی برای مطالبه تمام یا بخشی ازمهریه تعیین شده، درخواست صدوراجراییه نماید که براساس آن به مرد ظرف 10 روز مهلت داده می شود که مهریه را پرداخت یا مالی معرفی کرده یا نحوه پرداخت را تعیین نماید.

درصورت امتناع مرد، زن می تواند به اداره ثبت اسناد قسمت اجرای مهریه مراجعه و با معرفی حقوق، اموال و دارایی مرد درخواست توقیف آن را نماید که با عدم پرداخت مهریه این اموال ارزیابی شده و به مزایده گذاشته می شود.

همچنین زن می تواند برای تحت فشارگذاشتن مرد برای پرداخت مهریه او را ممنوع الخروج کند. اگر زن ازاموال و دارایی های مرد بی اطلاع باشد، ادراه ثبت از سازمان های ذی صلاح استعلام  می کند ودرصورتی که ظرف ۲ ماه از مرد مالی پیدا و معرفی نشد و یا ظرف ۶ ماه پرونده به نتیجه ای نرسید، با درخواست زن یا وکیل او می تواند از طریق دادگاه اقدام کند.                                                        مرد می تواند به توقیف ودستور مزایده اعتراض نموده و ادعا نماید که این اموال جز مستثنیات دین او می باشد یا درخواست اعسار نماید.

زن با ارائه مدارک هویتی وعقدنامه به دفتر خدمات قضایی مراجعه وبرای مطالبه تمام یا بخشی از مهریه تعیین شده دادخواست تنظیم وبه دادگاه تقدیم می نماید. هرگاه میزان خواسته تا200 میلیون ریال باشد دادخواست به شورای حل اختلاف ارجاع می شود واگرخواسته بیشتر باشد دادخواست به دادگاه خانواده ارجاع می شود.

درصورتی که مهریه مال غیرمنقول باشد، دادگاه صالح دادگاه محل وقوع ملک است .

نکته : براساس قانون جدید مهریه ،زن تنها می تواند برای مطالبه 110 سکه حکم جلب مرد را بگیرد.

زن می تواند برای جلوگیری ازنقل وانتقال مال و فرار مرد از پرداخت مهریه با معرفی مال به دادگاه درخواست تامین خواسته نماید. برای گرفتن مهریه اگر اطلاعات کافی ندارید می توانید به واحد ارشاد و معاضدت دادگستری مراجعه کنید و در آنجا هر آنچه که در این باب لازم باشد به شما می گویند اما مختصر توضیحی در اینجا به شما ارایه می کنیم.

نحوه گرفتن مهریه

در شهرهای بزرگ  و مراکز استان برای اقدام به مطالبه مهریه می بایست به دفاتر خدمات قضایی مراجعه کنید و دادخواست مطالبه مهریه را در آنجا تنظیم نمایید و مدارک زیر را ضمیمه کنید .

  • کپی از صفحات اول و دوم عقد نامه
  • کپی از شناسنامه وکارت ملی
  • 100 هزارتومان پول نقد

نکته اگر قصد دارید جلوگیری از فرار از دین از شوهر خود به عمل اورید حتما باید لیستی از اموال وی برای معرفی به دادگاه داشته باشید به طور مثال اگر خودرویی دارد که سندش به نام خودش است شماره ی پلاک را حتما باید داشته باشید یا اگر حساب بانکی دارد که مبلغی در آن پس انداز نموده شماره حساب را حتما باید داشته باشید یا اگر خانه یا زمینی به نام خودش دارد شماره پلاک ثبتی را حتما داشته باشید تا در صورتی که نیاز به معرفی اموال مرد برای توقیف مدارکشان کامل جامع باشد در این حالت و پس از تنظیم دادخواست برای مطالبه مهریه  و ارایه آن به دادگاه باید منتظر ماند تا نوبت رسیدگی به پرونده فرا برسد . با فرارسیدن نوبت رسیدگی و پس از آنکه پرونده در شعبه رسیدگی کننده بررسی و مشخص شد از نظر مدارک و مطابق با قانون شکلی برای رسیدگی به پرونده وجود ندارد ، برای رسیدگی به خواسته زوجه نوبت رسیدگی تعیین می شود و این نوبت از طریق اخطاریه به همسر وی اعلام می شود .

چنانچه زن درخواست صدور قرار تامین خواسته داشته باشد باید مدارکی که در بالا ذکر کردیم را به دادگاه ارایه دهد و صدور قرا تامین خواسته را از دادگاه بخواهد بدین واسطه پیش از صدور حکم نهایی و برای اینکه حقی از زن تضییع نگردد به اندازه اصل مهریه یا معادل ان و یا حتی قسمتی از آن ، از اموال مرد توقیف می شود پس از معرفی اموال به دادگاه ، دادگاه نامه ای به زوجه می دهد تا با مراجعه به محل مال بتواند مال را توقیف نماید .

برای گرفتن مهریه باید از کجا شروع کنیم

نیم عشر دولتی چیست ؟

پس از تنظیم دادخواست و ارایه آن دادگاه ، رسیدگی به پرونده مهریه و صدور حکم در این باب با پرداخت نیم عشر دولتی متصور است البته این مبلغ پس از صدور حکم نهایی از زوج قابل استرداد است .

اما اگر زوجه توان پرداخت این مبلغ را نداشته باشد می تواند با ارایه دو شاهد در محضر دادگاه و شهادت شهود مبنی عدم توان پرداخت زوجه در مورد نیم عشر دولتی ، این مبلغ  به حساب دولت واریز ننماید و پس از قطعی شدن حکم و دریافت مهریه از زوج دادگاه این مبلغ نیم عشر را مستقیما از مورد اخذ نماید در این مرحله نیم عشر بر اساس قیمت روز سکه محاسبه می شود. درصورت پذیرش اعسار زن در پرداخت هزینه دادرسی و پس از ان صدور حکم محکومیت به پرداخت مهریه مرد ، رای صادره جهت تایپ و ابلاغ به واحد دیگر فرستاده می شود .

این رای قابل تجدید نظر خواهی است اما در بیشتر مواقع به این دلیل که محکومیت مهریه بر اساس سند رسمی عقد نامه صورت می گیرد، داگاه تجدید نظر حکم بدوی را تایید می کند .

در این مرحله زن با مراجعه به دادگاه و بر اساس حکم تایید شده که به زوجه نیز ابلاغ گردیده تقاضای صدور اجراییه می نماید در این حال مرد ظرف مدت 10 روز می بایست به هر نحو ممکن مهریه را بپردازد.

اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید مشاوره حقوقي رایگان پاسخگوی تمامی سوالات شماست

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *