تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفس

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفس اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

 تأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفستأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفس

تأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفس به چه صورت است؟

پرسش: چنانچه رأی بر قصاص شخصی صادر شود؛ لكن شاکی پس از صدور رأی گذشت نماید آیا موضوع از مصادیق حکم ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی می باشد؟ یعنی آیا پرونده باید مجددا در دادگاه صادر کننده رای قطعی مطرح گردد تا به صدور حکم حبس اقدام نماید یا اینکه فقط قصاص که موضوع حکم است منتفی و پرونده مختومه می شود؟

نظر اکثريت

نظر اول: با عنایت به اینکه در ماده مذکور قید شده است: «یاشاکی داشته ولی از قصاص گذشت کرده باشد». این گذشت على الاطلاق هم مربوط به قبل از صدور رأی هم مربوط به پس از صدور رأی قصاص می شود.

نظر دوم: وقتی که قبل از صدور رأی با گذشت شاکی، دادگاه در صورت وجود شرایط دیگر، حکم به حبس ابد میدهد. به طریق اولی پس از صدور رأی قصاص که بزهکاری مشخص و محكوم عليه به اجرای حکم قصاص نزدیک شده است، صدور حکم به قصاص نزدیک شده است، صدور حکم به حبس مصداق دارد.

تأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفستأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفس

نظر سوم: جرم موضوع ماده مذکور از جرائم غیر قابل گذشت محسوب می شود، یعنی قانون گذار به لحاظ اهمیت موضوع و جنبه عمومی جرم خواسته است در صورت وجود سایر شرایط (مانند اخلال در نظم) فعل مرتکب بدون مجازات نماند.

نظر چهارم: بر اساس نظریه شماره ۷۱۱۸۴۸-۱۳۷۱/۵/۲۶اداره حقوقی قوه قضائیه، اگر در زمان اجرای حکم قصاص، اولیای دم گذشت کنند و شرایط تعزیر مذکور در ماده ۶۱۲ فراهم باشد، دادگاه صادر کننده حکم، باید حکم حبس را صادر کند.

اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل قتل عمد می گردید می توانید با موسسه تهران وکیل تماس گرفته و از مشاوره حقوقی رایگان و تلفنی این مجموعه بهره ببرید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با بهترین وکلای کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید.

تأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفستأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفس

نظر اقلیت

مجازات موضوع ماده ۶۱۲ فقط ناظر به قبل صدور رأی می باشد یعنی در صورتی که قبل از صدور رأی دادگاه، اولیای دم گذشت کنند، دادگاه با وجود سایر شرایط، حکم به حبس صادر می کند؛ فلذا حکم ماده مذکور شامل پس از صدور رأی قصاص نمی شود، چون دادگاه فارغ از رسیدگی است.

گرچه نحوه آداب رسیدگی به چنین حکمی مورد سؤال نیست؛ لکن در فرض سؤال که با مطالبه قصاص توسط اولیای دم، دادگاه با احراز شرایط اقامه دعوی، ثبوت قتل عمدی و ارتکاب آن از ناحيه متهم، حکم بر فساد جانی صادر نموده است،

تأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفستأثیر گذشت شاکی در حکم قصاص نفس

در این صورت بعد از اعلام گذشت اولیای دم و نقض رای صادر شده از ناحیه دیوان عالی کشور، دادگاه صادر کننده قصاص، در صورتی که اقدام جانی موجب اخلال در نظم و یا بیم تجری مرتکب یا دیگران باشد، حسب الاقتضا حكم برحسب مرتکب صادر کند و به هر حال چنین متهمی را نمی توان بعد از گذشت اولیای دم، مطلق آزاد نمود.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *