تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حکم جلب مهریه چگونه است

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

حکم جلب پرونده های حقوقی با حکم جلب در پرونده های کیفری کاملا متفاوت است.حکم جلب در پرونده های حقوقی دشوارتر است و هنگامی که شخصی قصد گرفتن حکم جلب پس از مطالبه مهریه را دارد باید زمان بیشتری را صرف کند و صبر بیشتری به خرج دهد.

 

در پرونده های حقوقی زمانی دستور جلب صادر می شود که طی اجرای حکم متهم دین خود را نپردازد و مالی از وی وجود نداشته باشد که پرداخت گردد در نتیجه عدم پرداخت دین، متهم جلب و زندانی می شود.

در صورتی که متهم اموالش را انتقال داده باشد یا واگذار کرده یا مخفی و یا حتی تلف نموده باشد تا ثابت کند مالی ندارد و انتقال مال بعد از شکایت انجام شده باشد صوری بودن معاملات اثبات می شود و اموالش توقیف می گردد.

در این مطلب حکم جلب مهریه چگونه است بررسی شده اگر بهترین وکیل شهریار یا مناطق دیگر را می خواهید به شماره های درج شده در سایت مراجعه کرده و تماس حاصل فرمایید

حکم جلب بدهکار

پس از آنکه زن برای مطالبه مهریه خود شکایت نمود و حکم محکومیت مرد را گرفت باید درخواست اجرای حکم کند و مالی از مرد معرفی کند اگر مرد هیچ مالی نداشته باشد یا زن مالی از او نشناسد که بتواند معرفی کند می تواند از ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی استفاده کند با استناد به این قانون ابتدا بدهکار مهریه به دادگاه احضار می شود و در صورت عدم حضورش برای حاضر کردن وی در دادگاه و پرداخت دینش دستور جلب وی صادر می گردد.

نکته قابل ملاحظه اینست که دستور جلب در پرونده های حقوقی فقط برای ادای دین است و مجازات محسوب نمی شود چرا که در امور حقوقی امری به نام مجازات اصلا مطرح نیست و صرف پرداخت دین اهمیت دارد.

چنانچه بدهکار مهریه با جلب در دادگاه حاضر شد و متعاقبا دین خود را ادا نکرد به دستور قاضی دادگاه و مطابق ماده دو قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، چنانچه واقعا معسر نباشد تا زمانی که دین خود را بپردازد، زندانی می شود.

حکم جلب مهریه چگونه است

نکته: چیزی به نام دادخواست حکم جلب در پرونده های حقوقی وجود ندارد و کسی نمی تواند به دادگاه مراجعه کند و دادخواست حکم جلب بدهد، فقط زمانی که حکم قطعی صادر شد می توان درخواست دستور جلب داد . همچنین نحوه اجرای این قانون در پرونده های حقوقی برای همه محکومیت های مالی از قبیل مهریه ، نفقه ، چک و غیره به یک شکل است.

حکم جلب سیار:

حکم جلب سیار هم در پرونده های حقوقی که محکومیت آنها قطعی شده است صادر می گردد و هم در پرونده های کیفری در مرحله تحقیقات قابل صدور اس . حکم جلب نفقه، حکم جلب ملاقات فرزند، حکم جلب مهریه، حکم جلب استرداد جهیزیه، حکم جلب فریب در ازدواج ، حکم جلب اجرت المثل، از جمله موارد حکم جلب عادی و حکم جلب سیار در دعاوی خانواده می باشد.

حکم جلب تا چه مدت اعتبار دارد؟

نکاتی در مورد جلب:

  • شاکی باید به مهلت برگ جلب توجه نماید و اگر مهلت منقضی شده باشد مامور قادر به اجرای آن نیست.
  • باید توجه داشت برگ جلب صادره فقط در حوزه قضایی صادر شده اعتبار دارد و برای ماموران کلانتری لازم الاجرا است و چنانچه شاکی دستور قضایی خارج از آن حوزه را به ظابطان ارائه کند ماموران حق دستگیری متهم را ندارند.
  • درصورتی که در برگ جلب اشاره به ساعت انجام آن نشده باشد فقط از طلوع آفتاب تا غروب می توان نسبت به دستگیری فرد اقدام کرد.
  • اگر برگ جلب صادره دستوری در خصوص ورود به منزل یا مخفیگاه متهم یا محکوم علیه قید نشده باشد ، ماموران نمی توانند وارد چنینی مکان هایی شوند و درخواست و اصرار شهروندان خلاف قانون است.
  • کپی برگ جلب فاقد اعتبار قانونی می باشد و فقط با اصل آن اقدام جلب فراهم می شود.
  • ارائه کننده برگه جلب باید شاکی یا وکیل قانونی  وی باشد و هنگام درخواست باید اصل کارت ملی خود را نشان دهد.
  • ماموران کلانتری حصول یا عدم حصول جلب متهم یا محکوم علیه را به مقام قضایی گزارش می کنند و هرگونه اقدام متعاقب با دستور قضایی انجام خواهد گرفت.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

7 دیدگاه

  • با سلام خسته نباشید ….. پروندعی من الان در احکام مدنی است … و برای من پیام اومده که پروندهی شما واصل شده … من میخام بدونم که حکم جلب کی صادر میشود

  • درودبرشما
    در اجرای احکام مدنی چنانچه رای قطعیت پیدا کرد. بی‌درنگ با درخواست خواهان و یا شاکی پرونده با صدور برگ اجرائیه مواجه خواهید شد.بنابراین اگه رفتار محکومُ‌به حاکی‌ از بی‌توجهی و امتناع از اجرای آن بوده باشد؛ حکمن دادگاه بجهت فرار از دین خوانده پرونده و بمنظور جلوگیری از اضرار‌به‌غیر دستور دستگیری و جلب را صادر می‌کند.بزبان ساده‌تر به‌مجرد درخواست اجرای‌حکم ازسوی محکومََُ‌له و‌عدم حضور محکوم‌به پرداخت دین در مراحل اجرائیه بلافاصله * جلب* صادر میشه.
    سپاس rramezani

  • سلام حکم اعسار پرداخت 3 سگه برای من صادر شده منتها قادر به پرداخت نیستم حدودا یک ماه قبل چه زمانی دستور جلب صادر می‌شود روال قانونی به چه صورت است علی‌محمد

  • سلام خسته نباشی من محکوم به ۱۱۰ سکه تمام بهار ازادی شدم چون هیچ اموالی ندارم ضعیف هستم تقاضای تقسیت زدم وقبول شد یک سکه پیش سالی یک سکه ولی بخاطر مریضی وقت اعطرازو از دست دادم وخانوم من وکیل گرفت واعطراز زد با کمال نا باوری شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان گیلان محکوم به پیش پرداخت ۵ سکه پیش هر ۴ماه یک سکه حکم قطعیه صادر شد حتی حساب یارانه من ۲ساله توقیفه الاه هم تعدیل زدم اونم روهواست بعد میگن کسانی که ضعیفن زندان نمیرن یه دختر ۱۳ ساله هم با من زندگی میکنه

  • [quote name=”سلام من مهرداد هستم”]سلام خسته نباشی من محکوم به ۱۱۰ سکه تمام بهار ازادی شدم چون هیچ اموالی ندارم ضعیف هستم تقاضای تقسیت زدم وقبول شد یک سکه پیش سالی یک سکه ولی بخاطر مریضی وقت اعطرازو از دست دادم وخانوم من وکیل گرفت واعطراز زد با کمال نا باوری شعبه ۲۵ دادگاه تجدید نظر استان گیلان محکوم به پیش پرداخت ۵ سکه پیش هر ۴ماه یک سکه حکم قطعیه صادر شد حتی حساب یارانه من ۲ساله توقیفه الاه هم تعدیل زدم اونم روهواست بعد میگن کسانی که ضعیفن زندان نمیرن یه دختر ۱۳ ساله هم با من زندگی میکنه[/quote]
    سلام ، انشاالله مشکلتون حل بشه ولی سوالتون چیه ؟

  • سلام بنده یکسال و نیم هستش که عقد کردم ولی با خانواده همسرم مشکل دارم و کار به ضرب و شتم با خانواده ایشان رسید و حال همسر من به منزل بر نمیگردد و اقدامی هم جهت طلاق انجام نمیدهد آیا راه حلی جهت شکایت بنده وجود درد؟

    • سلام اوقات شریف بخیر میتونید از طرق مراجع قضایی بازگشت همسرتون به منزل رو با عنوان الزام به تمکین بخواهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *