تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

بهترین روش جلب متهم

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در نوشتار حاضر به بهترین روش جلب متهم  پرداخته شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود با ما تماس حاصل فرمایید.

 

بهترین روش جلب متهمبهترین روش جلب متهم

بهترین روش جلب متهم به چه صورت است؟

گاهی یافتن بهترین روش جلب متهم به دغدغه مهمی برای شاکیان در پرونده های کیفری تبدیل می شود و بسیاری از آن ها به دنبال بهترین راه برای دستگیری متهم هستند تا بتوانند هر چه زودتر موفق به پیگیری و حل و فصل پرونده خود شوند.

در این صورت توجه داشته باشید که جلب متهم باید با صدور دستور از سوی قاضی صورت پذیرد و قرار جلب نیز باید با در نظر گرفتن شرایطی صادر و اجرا شود. برای مثال ما دو قرار جلب عادی و جلب سیار را داریم که هر یک شرایط خاص خود را برای اجرا دارند.

بهترین روش جلب متهمبهترین روش جلب متهم

شاید به خوبی بدانید که در اکثر موارد قرار جلب عادی است ولی در مواردی بنا به دلایلی مانند عدم داشتن نشانی از فرد متهم، ممکن است که جلب سیار بتواند کمک بیشتری به شاکی در پرونده بنماید. نکته دیگر که باید به آن توجه داشته باشید در زمانی است که طی رسیدگی به پرونده امکان جلب متهم برای شاکی وجود دارد. نکته دیگر این که پرونده های کیفری با پرونده های حقوقی تفاوت دارند و دستگیری کسی که علیه او شکایت کرده اید یا دادخواست تنظیم نموده اید در این پرونده ها متفاوت است.

بهترین روش جلب متهمبهترین روش جلب متهم

برای مثال در صورتی که مشکل یا پرونده حقوقی در زمینه مالی داشته باشید، باید ابتدا منتظر بمانید تا حکم محکومیت بدهکار به پرداخت وجه صادر شود و پس از آن در صورتی که مالی برای مطالبه طلب شما وجود نداشته باشد و یا نتوانید پول خود را بنا به هر دلیلی از فردی که به شما بدهکار است دریافت کنید، امکان دستگیری وجود دارد.

این در حالی است که برای پرونده های کیفری بهترین روش جلب متهم متفاوت است و ممکن است که در همان مراحل اولیه متهم را جلب و یا قرار وثیقه و ضمانت دیگران او را آزاد کنند تا مراحل رسیدگی به پرونده طی شود.

بهترین روش جلب متهم در پرونده های کیفری

همان طور که گفته شد در پرونده های کیفری فرایند جلب متهم در همان مراحل اولیه رسیدگی به پرونده با صدور قرار جلب ممکن است و حتی در پرونده های جرائم سنگین مانند پرونده های جنایی در

همان مرحله اول به سرعت متهم جلب شده و با تفهیم اتهام با تشخیص قاضی و قبول قرار وثیقه امکان آزادی او تا زمان بررسی اثبات و ادله و صدور حکم وجود خواهد داشت.

بهترین روش جلب متهمبهترین روش جلب متهم

اما نکته ای که وجود دارد این است که گاهی قاضی یا بازپرس با توجه به بررسی پرونده قرار منع تعقیب برای متهم صادر می کند و این دلیلی است که بسیاری از شاکیان در پرونده های کیفری به دنبال بهترین روش جلب متهم با اعتراض به این قرار هستند.

برای این که واضح تر توضیح دهیم، در پرونده های کیفری ممکن است قاضی تشخیص دهد که جرمی به وقوع نپیوسته است و برای همین قرار منع تعقیب صادر کند، در این حالت بهترین روش جلب متهم اعتراض به این قرار است.

همچنین در یک پرونده کیفری در صورتی که ادله و مستندات کافی برای اثبات مجرم بودن فرد وجود نداشته باشد، قرار منع تعقیب توسط مقام قضایی صادر می شود که در این حالت بهترین روش جلب متهم فراهم نمودن ادله و مستندات به منظور اثبات جرم او می باشد.

بهترین روش جلب متهمبهترین روش جلب متهم

با توجه به مطالب گفته شده ممکن است که به عنوان کسی که به دنبال دستگیری فردی از طریق قانون است، نیاز به مشاوره حقوقی با بهترین وکیل کیفری برای پیدا کردن بهترین روش جلب متهم داشته باشید.

در این صورت می توانید با وکلای متخصص و یا موسسات حقوقی معتبر مشورت کنید تا اطلاعات جامع تری در اختیار شما قرا دهند. شما همچنین می توانید در صورتی که در پرونده های خود به عنوان شاکی قصد مشاوره با بهترین وکیل کلاهبرداری به منظور دریافت خدمات مشاوره حقوقی و آگاهی از بهترین روش جلب متهم در پرونده را داشته باشید از تجربه و توان وکلای متخصص حاضر در موسسه حقوقی تهران وکیل (به عنوان یکی از بزرگ ترین و معتبرترین موسسات حقوقی تهران) استفاده کنید.

بهترین روش جلب متهمبهترین روش جلب متهم

در این صورت تلاش خواهد شد تا با توجه به موضوع پرونده و ادله و مستنداتی که در اختیار دارید، بهترین روش جلب متهم با در نظر گرفتن قوانین مربوط به صدور قرار جلب و یا قوانین اجرای محکومیت های مالی و سایر قوانین به اطلاع شما برسد.

براساس قانون آیین دارسی کیفری جلب متهم ازطریق دادسرا انجام می شود وحکم جلب یک رای دادگاه نیست بلکه تنها یک دستوراست واصولا تحقیقات ‏مقدماتی توسط دادسراانجام می شودودادگاه وظیفه دادرسی رابرعهده داردومتهم را جلب نمی کند بلکه درصورت عدم حضورمتهم  حکم غیابی صادرمی کند.‏                                                                                                       البته با توجه به اینکه رسیدگی به برخی ازجرایم وجرایم مقامات ‏به ‌طورمستقیم دردادگاه رسیدگی می‌شود،متهم دردادگاه جلب نمی شود وبعد ازاخطاربه وی،اقدام به صدوررأی غیابی خواهد کرد.‏ 

مگردرجرایم حق‌اللهی که نمی‌توان رای غیابی صادر کرد واگر نیازی به حضورمتهم باشد وی باید حضورداشته باشد وتا حاضرشدن متهم باید پرونده مفتوح باشد.‏    

قرار جلب در دو حالت صادر می‌شود

  • پس ازاثبات مجرمیت وقطعی شدن حکم دادگاه کیفری برای اجرای حکم، محکوم علیه ابتدا دعوت وسپس جلب می شود.
  • متهم درمرحله تحقیقات مقدماتی به دستورمقام قضایی ( بازپرس یا ‏دادیار)به دلیل عدم حضور متهم برای ادای توضیحات بدون عذرموجه ،جلب می شود مشروط براینکه :
  • عمل ارتکابی توسط متهم جرم باشد.‏
  • شواهد و دلایل لازم به منظور ارتکاب جرم از ناحیه متهم وجود داشته باشد.‏
  • دادگاه دراجرا واعمال ماده 3 قانون نحوه ‏اجرای ‏محکومیت های مالی دستور جلب صادرمی کند.

نحوه جلب  

    براساس قانون آیین دادرسی کیفری بازپرس نباید بدون دلیل کافی برای توجه اتهام، کسی را به عنوان متهم احضارویا جلب کند.‏تخلف ازمقررات این ماده موجب محکومیت انتظامی تا درجه چهاراست.‏  گرفتن متهم به موجب برگه جلب که حاوی مشخصات ‏متهم وعلت جلب متهم می باشد،به‌ عمل می آيد که توسط بازپرس امضاء و به متهم ابلاغ می شود. 

  با توجه به اهمیت پرونده های کیفری باید پس ازصدورحکم جلب دادستان نیزآن را تأیید ‏نماید. دادستان پرونده متعهد می باشد طی سه روز ،پذیرش یاعدم پذیرش خودرا در مورد حکم جلب ‏اعلام نماید.    مأمورجلب پس ازابلاغ برگه جلب، متهم را دعوت می كند كه با او به دادسرامراجعه کند ،درصورت امتناع متهم ، مأموراو را جلب و تحت ‏الحفظ نزد بازپرس حاضرمی نمايد ودر‏صورت نيازمی تواند ازسايرمأموران كمك بخواهد.‏   در صورتی که متواری بودن متهم به نظر بازپرس محرز باشد، برگه جلب با تعيين مدت ‏اعتبار در اختيار ضابطان دادگستری قرارمی گيرد تا هرجا متهم را يافتند، جلب و نزد بازپرس حاضر ‏كنند.‏ وچنانچه جلب متهم به هرعلت در مدت تعيين ‏شده ميسر نشود، ضابطان مكلفند علت عدم ‏دستگیری متهم را گزارش كنند.‏  در صورت ضرورت، بازپرس می تواند برگه جلب را برای مدت معين در اختيار شاكی ‏قرار دهد تا با معرفی او، ضابطان حوزه قضائی مربوط، متهم را جلب كنند و تحويل دهند.‏ 

هرگاه متهم در منزل يا محل كار خود يا ديگری مخفی شده باشد، ضابطان بايد حكم ‏ورود به آن محل را ازمقام قضائی اخذ كنند.‏

انواع برگ جلب

  • برگ جلب عادی ( قاضی پرونده دستور جلب را به یک کلانتری خاص ابلاغ می کند )

  • برگ جلب سیار(دستور جلب به همه کلانتری‌های حوزه داده می شود)

  • برگ جلب سیار با حق ورود به منزل و مخفیگاه

  • برگ جلب سیار بدون حق ورود به منزل و مخفیگاه و دستگیری در روز.

  • برگ جلب برای تمام ساعات شبانه روز، ورود به منزل و مخفیگاه به صورت مکرر و یا برای یکبار و ….

‏صدورنوع حکم جلب به اعلام شاکی بستگی دارد، به این صورت که ‏اگر در دادگاه اعلام کند نشانی محل زندگی متهم را می‌داند، دستور جلب عادی ‏برای او صادر می‌شود، اما اگر نشانی او را نمی‌داند یا بدهکاریا متهم متواری شده است، باید این موضوع را ‏در دادگاه اعلام کند تا دستور جلب سیار برایش صادر شود. به کمک این دستور مدت‌دار، می‌تواند هر ‏جا که متهم را یافت، با کمک یک مأمور انتظامی، دستگیرش کند و به دادگاه تحویل دهد.

حکم جلب سیار برای افراد فراری به مدت یک ماه اعتبار دارد و در صورت عدم ‏دستگیری، شاکی ‏میتواند آن را تمدید نماید . ‏

برگ جلب عادی فقط در روز قابل اجراست و درصورتی که اجازه جلب متهم درشب داده شود باید دربرگه حکم جلب درج گردد. ودرصورتی که دربرگ جلب اشاره به ساعت انجام آن نشده باشد فقط ماموران می توانند از طلوع آفتاب تا غروب آن نسبت به دستگیری فرد مورد نظراقدام کنند.

نکاتی  که در هنگام ارائه برگ جلب سیار به ماموران کلانتری باید توجه شود.

1- شاکی باید به مهلت برگ جلب توجه کند و درصورتی که تاریخ آن منقضی شده باشد ماموران قادربه انجام آن نیستند.

2- برگ جلب صادره فقط درهمان حوزه قضایی برای ماموران کلانتری لازم الاجرا است و چنانچه شاکی دستور قضایی خارج ازآن حوزه به ضابطان ارائه کند ماموران حق دستگیری متهم را ندارند.

4- چنانچه در برگ جلب صادره دستوری در خصوص ورود به منزل یا مخفیگاه متهم یا محکوم علیه قید نشده باشد، ماموران نمی‌توانند وارد چنین مکان‌هایی شوند و درخواست و اصرار شاکی خلاف قانون است.

5- کپی برگ جلب فاقد اعتبار است و شاکی می‌بایست اصل آن را به ماموران ارائه کنند.

6- ارائه کننده برگ جلب باید شاکی یا وکیل قانونی وی باشد وبه هنگام درخواست بایداصل کارت ملی خود را نشان دهد. ماموران در صورتی که فرد دیگری برگ جلب را ارائه کند در خصوص آن اقدامی نخواهند داشت.                                                                                                   دارندگان برگ جلب سیاربرای اجرای برگ جلب، الزامی به مراجعه به کلانتری ها ندارند وبرای تسهیل و بهبود خدمات انتظامی به مردم این موضوع به کلانتری ها وپاسگاه های سراسرکشورابلاغ می شود.

جلب متهم در خارج از کشور 

  برای دستگیری متهم خارج ازکشور، بسته به شرایط ونوع ارتکاب جرم بعد ازمحکومیت قطعی دردادگاه،بااعلام قاضی اجری احکام به پلیس اینترپل ،اعلان زردویا اعلان قرمزصادرو به رابط پلیس ایتنرپل درایران تحویل داده می شود ومحکوم علیه راتحت تعقیب قرارمی گیرد. 

 دستور قضایی درسایت پلیس اینترپل قرارگرفته ومتهم درهرکشوری که با ایران معاضدت قضایی دارد دستگیرمی شود وبه ایران مسترد خواهد شد.

ابتدا بازپرس پس از سپری نمودن دادرسی های اولیه در صورت لزوم دستور جلب متهم را صادر مینماید. با توجه به اهمیت پرونده های کیفری باید پس از صدور حکم جلب دادستان نیز آن را تأیید نماید. دادستان پرونده متعهد میباشد طی سه روز پذیرش یا عدم پذیرش خود را به جهت حکم جلب اعلام نماید. حکم جلب سیار برای افراد فراری به مدت یک ماه اعتبار دارد و در صورت عدم دستگیری، شاکی میتواند آن را تمدید بنماید. 

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *