تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

داوری در اختلافات خانوادگی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

  در این مطلب به موضوع داوری در اختلافات خانوادگی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

 داوری در اختلافات خانوادگیداوری در اختلافات خانوادگی

داوری در اختلافات خانوادگی به چه صورت است؟

زوجین پس از گذشت مدتی از زندگی مشترک شان ممکن است به این نتیجه برسند که فرد مناسبی را برای زندگی متاهلی انتخاب نکرده‌اند، به همین علت تصمیم می‌گیرند تا از یکدیگر جدا شوند، برای اقدام به جدایی و طلاق، کشور ما مقرراتی وضع کرده است که زن و شوهر ملزم هستند آن‌ها را رعایت کنند.

یکی از این مقررات به این صورت می‌باشد که اگر زوجین نخواهند با توافق یکدیگر به زندگی مشترک پایان دهند، برای طی مراحل قانونی ابتدا باید هر کدام یک داور به عنوان حکم با شرایطی که قانون بیان نموده است، انتخاب نمایند تا شاید با شرکت در این جلسات داوری تصمیم به ادامه زندگی بگیرند. اما اگر اختلاف زوجین در این جلسات حل و صلح و سازش ایجاد نشود، پرونده برای بررسی به دادگاه فرستاده می‌شود تا قاضی در این زمینه تصمیم بگیرد و نهایتاً اقدام به صدور حکم طلاق نماید.

دعوای خانوادگی از دیرباز در جوامع اسلامی، ملت‌ها تمام تلاش خود را به کار برده‌اند تا نهاد مهم خانواده استوار باقی بماند و دچار فروپاشی نگردد. به همین علت به فکر چاره افتادند و راهکارهایی ارائه داده اند تا قبل از آن که طرفین به مرحله جدایی و طلاق برسند، یک بار دیگر فرصت این را داشته باشند تا با کمک گرفتن و طرح اختلافات خود در جلسات مشاوره، مشکلات خویش را حل و فصل نمایند تا بتوان به این طریق از فروپاشی زندگی زوجین جلوگیری کرد. 

در کشور ما نیز مهم‌ترین کانون،کانون و نهاد خانواده می‌باشد که زیربنای کانون‌های دیگر جامعه بوده و از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به همین خاطر اگر زن و شوهری تصور کردند که به پایان زندگی مشترکشان نزدیک شده‌اند و تصمیم به جدایی گرفتند، پس از آن که به دادگاه خانواده مراجعه نموند و درخواست طلاق دادند، قاضی قبل از آن که بخواهد حکم به طلاق و جدایی بدهد، قرار ارجاع به داوری در طلاق را صادر می‌نماید.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

داوری در اختلافات خانوادگیداوری در اختلافات خانوادگی

شرایط داوران دعوا

این داوران باید دارای چه شرایطی باشند تا بتوانیم آن‌ها را به عنوان حکم از سوی زوج و زوجه معرفی نماییم. در داوری در دعاوی خانوادگی طبق ماده۳۰ قانون حمایت خانواده مصوب سال۱۳۹۲، داوران باید دارای شرایط ذیل باشند:

۱- خویشاوندان متاهل آنان باشد.

۲- دارای حداقل۳۰سال سن باشند.

۳- آشنا به مسائل شرعی، خانوادگی و اجتماعی باشند.

قرار دادن این شرایط از سوی قانون گذار شاید به این علت باشد که افرای که زندگی مشترک را تجربه کرده اند و اطلاعات بیشتری از مسائل دعاوی خانوادگی و اجتماعی دارند، از تجربه بیشتری بهره‌مند هستند و بهتر می‌توانند به زوجین در جهت حل مشکلات شان کمک نمایند، تا اشخاص مجردی که از تجربه و سن کمتری برخوردار هستند.

قانون گذار ما در این مورد سکوت کرده است. به همین علت ما می‌توانیم این طور برداشت کنیم که انتخاب داور زن در این جا مشکلی ندارد و ما حتما مجبور نیستیم که داور مرد انتخاب کنیم.

حال اگر زوجین به چنین فردی با این شرایط و مشخصات دسترسی نداشتند یا اگر زوجین به این افراد دسترسی دارند ولی آن‌ها داوری را قبول نمی‌کنند. درنتیجه هر یک می‌توانند داور خود را از بین افراد واجد صلاحیت و شرایط دیگر تعیین و معرفی نمایند. پس از انتخاب داوران واجد شرایط (شرایطی که در قانون تعیین شده بود) از سوی زوجین، دادگاه بلافاصله در وقت فوق العاده جلسه توجیهی تشکیل می دهد و به داوران مهلت متعارفی می‌دهد تا نظر خود را در مورد این زن و شوهر اعلام نمایند. اگر داوران به صلاح دیدشان نیاز به وقت بیشتری داشته باشند، این مهلت قابل تمدید است.

داوری در اختلافات خانوادگیداوری در اختلافات خانوادگی

داوران باید طبق قانون حداقل ۲ جلسه با حضور طرفین تشکیل دهند و تمام تلاش خود را برای ایجاد صلح و آشتی بین زن و شوهر بنمایند. اما اگر تلاش‌های داوران به نتیجه نرسید و هم چنان زوج و زوجه حاضر به ادامه زندگی مشترک نبودند، قاضی با ورود به دعوا و بررسی شرایط و دلایل ابراز شده توسط زوجین، اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می‌نماید. سپس زوج و زوجه را به دفاتر رسمی طلاق ارجاع می‌دهد بنابراین پس از گذراندن مراحل داوری و عدم دریافت نتیجه، با صدور گواهی عدم امکان سازش از سوی دادگاه، یا دفاتر رسمی طلاق خطبه طلاق را میان زوجین جاری می‌کنند.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر در زمینه‌‌ی داوری در اختلافات خانوادگی می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل استفاده کنید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت‌رسانی به شما مشتریان عزیز و گرامی می‌باشند و هدف آنها جلب رضایت و اعتماد شماست و سعی دارند با به کارگیری دانش و تجربه خود، مطلوب‌ترین نتایج را برای پرونده‌ی شما حاصل کنند؛ پس با اطمنیان خاطر وکلای مجموعه تهران وکیل را انتخاب کنید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *