تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

درخواست طلاق از طرف مرد و مهریه

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

درخواست طلاق از طرف مرد و مهریه

زمانی که زندگی مشترک به طلاق و جدایی می کشد می تواند متاثر از علل و عوامل گوناگونی باشد، وجود مشکلات متعدد در زندگی های امروزی زمینه را برای جدایی زن و مرد در بسیاری از موارد فراهم نموده اند. در این نوشتار قصد داریم به درخواست طلاق از طرف مرد و نحوه پرداخت حقوق زن به ویژه مهریه بپردازیم.

همانطور که ذکر شد علل و عوامل مختلفی بر جدایی و طلاق زن و مرد تاثیر گذار هستند. عدم رفع مشکلات و مسائل خانواده در دراز مدت باعث بروز مشکلات بیشتری خواهد شد، نهایتا” این مشکلات می تواند هریک از زن یا مرد را مجبور به انتخاب طلاق و جدایی بنماید، هر چند که در برخی از موارد این مقوله می تواند با توافق زن و مرد به صورت طلاق توافقی اجرا شود.

درخواست طلاق از طرف مرد می تواند در نتیجه یک تصمیم گیری برای جدایی باشد. مرد طبق قوانین موجود در کشور ما حق دارد که برای طلاق در هر زمانی اقدام نماید، این اختیار قانونی که به مرد داده شده است نمی تواند حق و حقوق زن را نادیده بگیرد. مرد موظف به پرداخت حقوق قانونی زن در زندگی مشترک است و این امر ارتباطی با جدایی و طلاق ندارد، هرچند که برخی از حق و حقوق زن بواسطه طلاق برقرار خواهد شد.

در ادامه مطالب ارائه شده باید این نکته نیز اضافه شود که مرد در هر زمانی می تواند برای اجرای طلاق اقدام نماید، اما این امر در گرو پرداخت کلیه حقوق زن می باشد. مهریه زن در تمام شرایط قابل مطالبه است، با اجرای عقد نکاح مهریه زن برقرار می شود و می تواند آنرا مورد مطالبه قرار داده و دریافت نماید. دریافت مهریه قبل از جدایی و یا در زمان جدایی دارای شرایطی است که در ادامه به شرح آنها نیز خواهیم پرداخت.

زمانی که درخواست طلاق از طرف مرد است زن مستحق دریافت تمامی حقوق خود از قبیل مهریه، نفقه، اجرت المثل ایام زوجیت، نحله، جهیزیه و… می باشد. مطابق با مطالب ارائه شده مهریه در تمام شرایط قابل مطالبه از طرف زن می باشد، وظیفه و تکلیف مرد برای پرداخت مهریه تاکید صریح قوانین موجود در این زمینه می باشد.

در صورتی که مرد توان پرداخت کل مهریه را به صورت یک جا نداشته باشد و درخواست طلاق از طرف مرد باشد، می تواند در دادگاه درخواست اعسار از پرداخت مهریه را مطرح نماید، پذیرش تقاضای مرد توسط دادگاه انجام می گیرد و در پاره ای از موارد امکان تقسیط نمودن مهریه برای مرد فراهم خواهد شد.

زن می تواند در مواردی که درخواست طلاق از طرف مرد باشد، در دادگاه به این امر اعتراض نماید. رسیدگی به تقاضای طلاق از جانب مرد چنانچه منجر به صدور رای به اجرای طلاق شود، رای مذکور قابل اعتراض در دادگاه تجدید نظر است که زن می تواند در مهلت مقرر به آن اعتراض نماید، با اعتراض زن نسبت به رای صادر شده زمینه برای رسیدگی در دادگاه تجدید نظر مهیا خواهد شد. مطالبه مهریه توسط زن قبل از جدایی و در هریک از مراحل رسیدگی به موضوع طلاق به درخواست مرد در دادگاه امکان پذیر است.

مرد برای اینکه بتواند برای طلاق اقدام نماید باید دادخواست طلاق و تقاضای صدور گواهی عدم سازش را به دادگاه ارائه نماید. مراحل اداری و قضایی مورد نیاز برای رسیدگی در دادگاه با ثبت دادخواست در سامانه خدمات الکترونیک قضایی شروع خواهد شد، دفاتر خدمات قضایی مسئول ثبت دادخواست و انجام ثبت نام شخص در سامانه مذکور می باشند. علاوه بر ثبت دادخواست ثبت نام ثنا برای مرد که متقاضی اجرای طلاق است ضروری می باشد. این امر به منظور اطلاع یافتن مرد از روند رسیدگی به تقاضای طلاق در دادگاه است.

vokala

درخواست طلاق از طرف مرد همانگونه که توضیح داده شد با تقدیم دادخواست به دادگاه شروع می شود، پرداخت حقوق زن شامل مهریه و نفقه به تشخیص دادگاه مورد حکم قرا خواهد گرفت. علاوه بر حقوق مذکور حقوقی دیگر متعلق به زن وجود دارد که در صورت درخواست طلاق از طرف مرد برای زن برقرار خواهد شد، اجرت المثل ایام زوجیت و شرط تنصیف از حقوقی هستند که با درخواست طلاق از طرف مرد برای زن در نظر گرفته خواهند شد.

شرط تنصیف در صورتی به زن تعلق می گیرد که در زمان اجرای عقد ازدواج مرد این شرط را قبول کرده و در سند ازدواج امضاء نماید، همچنین در صورت درخواست طلاق از طرف مرد است که شرط تنصیف برای زن برقرار می شود، و نصف دارایی مرد که در زمان زندگی مشترک بدست آمده است به زن تعلق خواهد گرفت. سایر حقوق زن از قبیل استرداد جهیزیه، اجرت المثل ایام زوجیت و … نیز با شرایطی از طرف دادگاه برای زن در نظر گرفته می شود.

چنانچه در زندگی مشترک زن و مرد فرزندی وجود داشته باشد، برای تعیین تکلیف حقوق فرزند مشترک زمانی که درخواست طلاق از طرف مرد است می بایست تصمیمی که به مصلحت فرزند باشد اتخاذ گردد. تاکیدات قانونی در این زمینه اهمیت این موضوع را بیان می نماید، برقراری نفقه فرزند و تعیین حضانت در صورتی که مورد تائید دادگاه باشد شرایط اجرای طلاق را مهیا می نماید.

دادگاه با در نظر گرفتن تمام شرایط و بررسی اقدامات انجام گرفته درخواست طلاق از طرف مرد را مورد پذیرش قرار داده و اقدام به صدور گواهی عدم سازش می نماید. با ارائه گواهی مذکور به دفاتر رسمی ثبت طلاق مرد می تواند برای اجرای طلاق اقدام نماید.

در مواردی که درخواست طلاق از طرف مرد است وجود یک وکیل مجرب و آشنا به قوانین می تواند به اجرای شدن طلاق در سریع ترین زمان ممکن کمک موثری بنماید. شناخت راهکارهای قانونی و اقدامات به موقع وکیل باعث می شود تا روند رسیدگی در دادگاه از سرعت بیشتری برخوردار شود. این موضوع می تواند موجب صرفه جویی در وقت و هزینه برای موکل باشد.

گروه تخصصی وکلای طلاق امورات مربوط به درخواست طلاق از طرف مرد را با استفاده از تجارب وکلا به صورت کاملا” تخصصی و در کوتاهترین زمان انجام می دهد. کسب نتیجه دلخواه در گرو اقدامات قانونی و تخصصی گروه وکلای طلاق صورت خواهد گرفت.
Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *