تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

دلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع دلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

دلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاقدلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق

 

بر اساس قانون حمایت خانواده ، ثبت طلاق دردفاترازدواج و طلاق ، پس ازصدور گواهی عدم امکان سازش یا حکم طلاق از سوی دادگاه امکان پذیر است و برای ثبت طلاق زوجین باید مدارک زیرا ارائه دهند:

  • ارائه اصل مدارک شناسایی هویتی ، شناسنامه و کارت ملی و نیز فتوکپی آنها
  • گواهی عدم امکان سازش صادره ازدادگاه
  • اصل سند ازدواج و یا رونوشت آن
  • معرفی دو نفر شاهد مرد که عادل و عاقل باشند .
  • گواهی عدم بارداری زن است
  • دلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاقدلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق

طبق رویه قانونی دادگاه ها ، امکان طلاق بدون اخذ گواهی عدم بارداری از پزشک قانونی وجود ندارد و ارائه این گواهی در صدور حکم دادگاه و ثبت طلاق گذشته از نوع طلاق که از طرف مرد یا زن بوده و یا به صورت طلاق توافقی ، موثر است. آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق یکی از مراحل الزامی و اجباری در انواع طلاق می باشد مگر آن که زوجین بر وجود جنین و بارداری زن اقرارکنند .

در صورتی که زن باردار باشد ، برای اجرای طلاق مانعی ایجاد نمی کند وصرفا عده طلاق تا پایان ‏دوره بارداری محاسبه شده و تکلیف فرزندان اعم از حضانت یا نفقه آنها نیز در حکم دادگاه مشخص می ‏شود.‏

دلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاقدلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق

البته برای بانوانی که به سن یائسگی ( 50 سال ) رسیده اند ، از آن جهت که امکان بارداری منتفی است وباکره بودن زن نیازی به گواهی عدم بارداری نمی باشد .

یکی دیگرازموارد اجباری و الزامی بودن مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق زمانی است که تشخیص یک موضوع پزشکی ویا روان پزشکی برای صدورحکم طلاق الزامی است ، طرفین یا یکی از آنها می بایست حتما پس از ارجاع قاضی دادگاه ، به پزشکی قانونی مراجعه نمایند و گواهی صادره توسط پزشکی قانونی را کسب کرده و به دادگاه ارائه نمایند تا دادگاه با ملاحظه آن بتواند رای مقتضی صادر کند که حتی می تواند  شامل انجام آزمایش ‏پزشکی قانونی برای مردان نیز باشد؛ به عنوان نمونه زمانی که زن ادعا می کند که شوهرش دچار ‏جنون شده و به بیماری روانی مبتلاست که می بایست شوهر برای انجام آزمایش پزشکی قانونی مراجعه ‏کند تا زن بتواند طلاق بگیرد . همچنین است در مواردی که عیب و نقصی همچون عقیم بودن در مرد ‏وجود داشته یا یکی از موارد فسخ نکاح در مرد ایجاد شده باشد .‏

دلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاقدلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق

مواردی که زن ویا مرد باید به پزشکی قانونی مراجعه کنند.

اصولا انجام معاینات پزشکی قانونی برای تشخیص مواردزیر از زنان انجام می شود

  • تست بارداری
  • تشخیص بکارت
  • تشخیص عیوب زنان جهت فسخ نکاح

یکی از علت های مراجعه به پزشک قانونی برای طلاق ، تشخیص بکارت زن به ویژه در طلاق دوران عقد  می باشد که در حکم دادگاه برای طلاق تاثیر دارد و اگرزن باکره باشد ، حکم طلاق بائن غیر مدخوله  صادر می شود و زن می تواند نام همسر قبلی را از شناسنامه اش حذف کند. حتی اگر موقع طلاق اگر زن مدعی دوشیزه بودن است ، حتی اگر شوهر هم موافق دوشیزگی همسر خود باشد ، حتما باید گواهی بکارت خود را به دادگاه ارائه دهد تا دادگاه با ملاحظه آن ، حکم طلاق صادر کرده و حق و حقوق زن را مشخص کند  چرا که در طلاق قبل از نزدیکی زن تنها مستحق نصف مهریه است ویا ممکن است مرد به علت عدم باکره بودن زن ، مدعی تدلیس یا فریب درازدواج شود یا حالتی که مرد مدعی وجود عیوب اختصاصی فسخ نکاح در زوجه باشد .

دلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاقدلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق

مواردی که  معاینات پزشکی قانونی می تواند برای مردان الزامی باشد.

  • ادعای زن مبنی برجنون و مبتلا بودن شوهر به بیماری روانی با مراجعه به دادگاه جهت اثبات و احراز صداقت ادعای او، دادگاه مرد را برای معاینات بالینی به دایره ی روان پزشکی پزشکی قانونی ارجاع می دهد.
  • زن به دلیل یکی از عیوب مرد که در صورت اثبات ، منجر به فسخ ازدواج می شود، از جمله عقیم بودن، درخواست فسخ نکاح ‏را داشته باشد ، دادگاه الزاما زوج رای برای معاینه به پزشکی قانونی ارجاع می دهد.
  • دلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاقدلیل مراجعه به پزشکی قانونی برای طلاق

مراحل انجام آزمایش

معمولاً فرایند به این صورت است که زن به آزمایشگاه مستقر در مجتمع  معرفی می شود تا گواهی عدم بارداری را دریافت کند. آزمایش پزشکی قانونی برای طلاق توافقی می تواند در هر آزمایشگاه دولتی و خصوصی نیز انجام شود

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

2 دیدگاه

  • سلام علیکم بنده دروان عقدهستم الان دادگاه نام دادبه زوجه واسه پزشک قانونی ولی زن حاضر نیست به پزشک قانونی برود الان به قاضی بگم تکلیف بنده واسه طلاق چی میشه

    • سلام وقتتون بخیر اگر همسرتون مراجعه به پزشکی قانونی نکند اصل بر این است که مباشرت بین شما و همسرتون اتفاق افتاده و مهریه به طورکامل به ایشون تعلق میگیرد ولی برای ثبت طلاق حتما باید آزماش عدم بارداری انجام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *