تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

طلاق به دلیل عسر و حرج + اثبات + زمان + وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع  طلاق به دلیل عسر و حرج+ اثبات+ زمان+ وکیل اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

طلاق به دلیل عسر و حرج یکی از متداول ترین نوع دعاوی خانواده و مطرح شده در دادگاه ها است. شرایطی که برای اثبات عسر و حرج زوجه وجود دارد توسط قانونگذار مشخص شده است، زوج برای اجرای طلاق نیاز به اثبات هیچ دلیل و شرایطی ندارد اما زوجه نیازمند اثبات شرایط خاص و دشوار است تا بتواند برای طلاق به دلیل عسر وحرج اقدام نماید.

وجود شرایطی که تحمل آن برای ادامه زندگی ناممکن است و زوجه را با مشکلات لاینحل مواجه می سازد، باعث می شود تا عسر و حرج در زندگی نمودار شود. در سند ازدواج شرایط عسر و حرج قید شده است و زوجه با استناد به شرایطی که شامل وی می شود، می تواند برای طلاق اقدام نماید. زوجه تنها از راه اثبات عسر و حرج در زندگی می تواند برای طلاق اقدام نماید، اثبات عسر و حرج موجبات طلاق را برای زوجه فراهم خواهد کرد.

مواردی از قبیل اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر، ترک منزل توسط زوج به مدت بیشتر از شش ماه به صورت متوالی یا به صورت 9 ماه مقطعی، فساد اخلاقی، ترک انفاق توسط زوج، برخی از بیماری های لاعلاج زوج، حبس بیش از پنج سال و … از شرایط دوازده گانه مندرج در قوانین و سند ازدواج است که برای اثبات عسر و حرج و طلاق مورد استناد قرار می گیرند.

طلاق به دلیل عسر و حرج می تواند ناشی از هر یک از شرایط دوازده گانه این موضوع باشد. زوجه برای اثبات عسر و حرج در زندگی نیاز به مدارک و مستنداتی دارد تا این موضوع را در دادگاه اثبات نماید، اثبات شرایط عسر و حرج برای زوجه این حق را ایجاد خواهد کرد تا با استناد به آن بتواند تقاضای طلاق بنماید. دادگاه در صورتی که شرایط عسر و حرج زوجه را تشخیص دهد اقدام به اجرای طلاق به دلیل عسر و حرج خواهد کرد.

نپرداختن نفقه یکی از شرایطی است که موجب عسر و حرج زوجه می شود، زوج موظف به پرداخت نفقه به زوجه است. عدم پرداخت نفقه شرایطی را برای زوجه بوجود می آورد که نتواند زندگی مشترک را ادامه دهد، از این رو تمهیدات قانونی برای این موضوع در نظر گرفته شده است. مجازات حبس در انتظار زوجی است که با داشتن امکانات مالی نفقه زوجه را پرداخت نمی نماید. در این موارد دادگاه با توجه به شرایط موجود با تقاضای طلاق بدلیل عسر و حرج زوجه موافقت می نماید.

نفقه تامین تمامی امکانات برای زندگی زوجه است که می تواند در برگیرنده امکانات خوراک و پوشاک، وسایل مورد نیاز برای زندگی، مسکن مناسب، تامین هزینه های درمانی و … زوجه باشد، همانطور که ذکر گردید ترک نفقه توسط زوج پیامد های قانونی و مجازات برای وی در پی خواهد داشت. تامین موارد مذکور باید در حد متعارف و در حد و توانایی مرد باشد، زوجه نمی تواند زوج را به تامین مسکن و سایر مایحتاج فراتر از توانایی مالی زوج مجبور سازد.

نفقه زوجه نسبت به تمامی دیون زوج از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در هر شرایطی زوج موظف به تامین نفقه زوجه می باشد، نپرداختن نفقه می تواند شرایط عسر وحرج برای زوجه را فراهم نماید و شرایط زندگی سخت و غیر قابل تحمل باشد. وجود چنین مشکلی بی شک نیاز به حمایت قانونی از زوجه دارد، به همین دلیل طلاق بدلیل عسر و حرج و نپرداختن نفقه از مواردی است که قانون برای زوجه در نظر گرفته است.

نکته => علاوه بر نفقه زوجه که توضیح داده شد زوج موظف به پرداخت نفقه فرزند مشترک نیز می باشد. قانون مرد را به پرداخت نفقه فرزند در صورت داشتن شرایط مالی موظف گردانیده است و برای این منظور ضمانت اجرا تعیین کرده است.

در پرونده هایی که به دلیل عسر و حرج زوجه در دادگاه مطرح شده است و می تواند مربوط به هر یک از شرایط دوازده گانه باشد، وجود مدارک معتبر و مربوط به موضوع می تواند بانضمام دفاعیات و سایر ادله قانونی دیگر از جمله وجود شهود، شرایط را برای اثبات عسر و حرج زوجه فراهم نماید. وجود وکیل در این موارد می تواند نقش تعیین کننده ای داشته باشد، آشنایی با شرایط قانونی اثبات عسر و حرج و روند رسیدگی در دادگاه ها توسط وکیل، زمینه اجرای طلاق بدلیل عسر و حرج را برای زوجه فراهم خواهد کرد.

در پرونده های مطالبه نفقه زوجه چنانچه زوج به هر دلیلی اقدام به پرداخت نفقه ننماید، وکیل می تواند شرایط عسر و حرج را برای زوجه در دادگاه اثبات نماید. شناخت قوانین و مقررات مربوط به نفقه و تسلط به مراحل قانونی و مورد نیاز برای اثبات عسر و حرج از طرف وکیل، امکان طلاق بدلیل عسر و حرج را برای زوجه در مناسب ترین زمان فراهم می نماید.

 

طلاق به دلیل عسر و حرج+اثبات+زمان+وکیلطلاق به دلیل عسر و حرج+اثبات+زمان+وکیل

طلاق به دلیل عسر و حرج

براساس قانون مدنی طلاق از طرف زن یکی از موارد طلاق محسوب می­شود که در آن زن با اثبات دلایل منطقی در دادگاه، حق طلاق را دریافت می­کند. یکی از دلایلی که زن می­تواند با استناد به آن درخواست طلاق کند، عسر و حرج می­باشد. عسر و حرج به معنای سختی و مشقت نامتعارف در زندگی است. بر این اساس زن می­تواند به دادگاه مراجعه کرده و با درخواست طلاق بر مبنای عسر و حرج و تشخیص آن در دادگاه، حکم طلاق را دریافت کند. اما سوالاتی که در این مورد وجود دارد این است که:

عسر و حرج به چه معناست و چه مواردی جزو عسر و حرج در زندگی محسوب می­شود؟

آیا با استناد به عسر و حرج می­توان درخواست طلاق داد؟

طلاق به دلیل عسر و حرج چقدر زمان می­برد؟

آیا در طلاق عسر و حرج مهریه به زن تعلق می­گیرد؟

ما در این مقاله سعی داریم به توضیح طلاق به دلیل عسر و حرج بپردازیم. برای دریافت پاسخ این سوالات و سایر مواردی که در موضوع طلاق به دلیل عسر و حرج وجود دارد با ما همراه باشید.

عسر و حرج زوجه به چه معناست؟

عسر و حرج یکی از مهم­ترین دلایل طلاق از طرف زن محسوب می­شود و به معنای سختی و مشقت غیرمتعارفی است که ادامه زندگی را به لحاظ عقلی و شرعی برای زن غیرممکن می­سازد. بر این اساس قانونگذار عسر و حرج را مبنایی برای طلاق زن قرار داده است و در ماده 1130 قانون مدنی مفهوم عسر و حرج اینگونه بیان می­شود:  “در صورتی که ادامه رابطه زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می­تواند به مراجع قانونی مراجعه کرده و تقاضای طلاق نماید. چنانچه عسر و حرج زوجه در دادگاه اثبات شود، دادگاه می­تواند زوج را مجبور به طلاق کند و در صورتی که اجبار میسر نشود، قاضی دادگاه رای به حکم طلاق زوجه را صادر می­کند.”

 

طلاق به دلیل عسر و حرج+اثبات+زمان+وکیلطلاق به دلیل عسر و حرج+اثبات+زمان+وکیل

موارد طلاق به دلیل عسر و حرج

طبق قانون هر علت یا دلیلی که بتواند زندگی زن را با سختی مواجه کند و ادامه زندگی را غیرقابل تحمل کند جزو موارد عسر و حرج محسوب می­شود. اما به طور کلی موارد زیر در صورت اثبات در دادگاه جزو موارد عسر و حرج محسوب می­شود:

  • ترک زندگی خانوادگی توسط زوج

اگر مرد در طول یک سال به مدت شش ماه متوالی و یا نه ماه متناوب بدون هیچ گونه عذر موجهی ترک زندگی و منزل کند و نفقه ای نیز پرداخت نکند، طبق ماده 53 قانون حمایت از خانواده وصف کیفری دارد و زوجه می­تواند با استناد به آن اقدام به طلاق کند. ترک زندگی توسط زوج می­بایست بدون دلیل موجه باشد و تشخیص این امر با دادگاه است.

  • اعتیاد شدید زوج به یکی از انواع مواد مخدر

یکی دیگر از موارد عسر و حرج اعتیاد زوج به یکی از انواع مواد مخدر و یا مشروبات الکلی می­باشد که زندگی زوجه را با سختی فراوان همراه کند و امکان الزام زوج به ترک اعتیاد پس از تشخیص اعتیاد وی توسط پزشک وجود نداشته باشد. توجه داشته باشید که در این مورد در صورتی زن می­تواند طلاق به دلیل عسر و حرج را مطرح کند که اولا اعتیاد زوج باید زیان­آور و مضر باشد و به زندگی خانوادگی لطمه وارد کند. ثانیا اعتیاد مرد می ­بایست به مواد مخدر صنعتی ،انواع قرص­ و یا مواد مخدر گیاهی باشد و پزشک عدم امکان ترک آن را تایید کند.

  • محکومیت زوج به پنج سال حبس یا بیشتر

حبس بیشتر از پنج سال نیز جزو موارد عسر و حرج محسوب می­شود و در صورت محکومیت قطعی زوج به پنج سال حبس و یا بیشتر از آن، زوجه می­تواند طلاق به دلیل عسر و حرج را در دادگاه مطرح نماید.

  • سوءرفتار و یا هرگونه ضرب و شتم مستمر زوج

هرگونه سوءرفتار و یا ضرب و شتم زوج به گونه­ای که تحمل آن برای زوجه ممکن نباشد. ضرب و شتم زن علاوه بر اینکه دارای پیامدهای کیفری برای مرد است، جزو موارد شایعی است که

می­تواند طلاق به دلیل عسر و حرج را در اختیار زن قرار دهد.

  • ابتلای زوج به هرگونه بیماری صعب­العلاج جسمی یا روانی

ابتلای زوج به بیماری­های صعب­العلاجی که زندگی مشترک را سخت و مختل کند از موارد عسر و حرج محسوب می­شود. تشخیص میزان صعب ­العلاج بودن بیماری و تاثیر آن بر زندگی مشترک به عهده قاضی دادگاه است. به عنوان مثال قطع نخاع در دیوان عالی کشور جزو بیماری­های صعب­ العلاجی است که موجب عسر و حرج زوجه شده و حکم طلاق در این مورد تایید می­شود.

چگونگی اثبات عسر و حرج

اثبات عسر و حرج و محرز شدن آن در دادگاه اتفاق می­افتد و به مورد آن بستگی دارد. به عنوان مثال اگر درخواست طلاق به علت اعتیاد و یا بیماری صعب العلاج باشد، با انجام معاینات پزشکی و آزمایشات لازم قابل اثبات است. و یا اگر به علت سوءرفتار مرد باشد با بررسی سوابق کیفری وی می­توان این مورد را اثبات نمود. در برخی از موارد دیگر مانند ترک منزل و یا عدم پرداخت نفقه نیز با توجه به رای دادگاه و یا شهادت شهود و … عسر و حرج قابل اثبات است.

مهریه در طلاق عسر و حرج

طلاق به دلیل عسر و حرج حق دریافت مهریه را از زوجه سلب نمی­کند و می­تواند حقوق مالی خود را نیز دریافت نماید. اما به طور معمول در طلاق­های عسر و حرج زن می­بایست قسمتی از مهریه خود را بذل کند. همچنین در مواردی زوجه برای جدایی از زوج ممکن است کل مبلغ مهریه را ببخشد و یا مالی را نیز به زوج پرداخت کند تا بتواند رضایت او را برای طلاق جلب کند. به چنین طلاقی طلاق خلع گفته می­شود که در آن مرد پس از جدایی حق رجوع به زن را در زمان عده ندارد

عسر و حرج در زمان عقد

اگر هر یک از موارد عسر و حرج بیان شده در قانون برای زن به وجود آید، زن می­تواند با مراجعه به دادگاه و اثبات هرکدام از دلایل عسر و حرج اقدام به طلاق کند و در این مورد تفاوتی ندارد که عسر و حرج در زمان عقد باشد و یا در زندگی مشترک اتفاق افتد. مبنای اصلی چنین طلاقی غیرقابل تحمل بودن زندگی و در مضیقه قرارگرفتن وی می­باشد.

روند رسیدگی به طلاق به دلیل عسر و حرج

زمانی که زن به یکی از موارد عسر و حرج در زندگی دچار شود، می­تواند با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ارائه دادخواست طلاق به دلیل عسر و حرج اقدام نماید. پس از ارسال دادخواست به دادگاه خانواده و تعیین وقت رسیدگی، زن می­تواند در دادگاه حضور یافته و درخواست طلاق خود را بیان نماید.

پس از محرز شدن دلایل عسر و حرج و اثبات آن در دادگاه و انجام سایر تشریفات طلاق، حکم طلاق بر مبنای عسر و حرج صادر می­شود. در این نوع طلاق نیازی به رضایت مرد نیست و در صورت نارضایتی زوج، با حکم صادر شده توسط قاضی زوجه طلاق داده می­شود.

طلاق به دلیل عسر و حرج چقدر زمان می­برد؟

زمان رسیدگی به پرونده طلاق عسر و حرج به عوامل متعددی بستگی دارد ک به برخی از آن­ها اشاره می­کنیم:

  • شعبه رسیدگی به پرونده

برخی از شعب دادگاه به خصوص در شهرهای پرجمعیت دارای حجم کاری بالایی هستند که رسیدگی به کلیه این پرونده ­ها کار دشوار و زمان­بری است. این موضوع می­تواند سبب اطاله زمان دادرسی و طولانی شدن روند پرونده شود.

  • اعتراض زوج به رای دادگاه

در پرونده ­های مربوط به طلاق عسر و حرج، معمولا پرونده سه مرحله دادگاه بدوی، دادگاه تجدیدنظر استان و دیوان عالی کشور را طی می­کند. اعتراض زوج به رای صادر شده در دادگاه­های بدوی و تجدیدنظر، روند رسیدگی را بسیار طولانی می­کند. بنابراین زمان دقیقی برای صادر شدن حکم طلاق وجود ندارد و ممکن است این پرونده یک سال به طول انجامد.

 

طلاق به دلیل عسر و حرج+اثبات+زمان+وکیلطلاق به دلیل عسر و حرج+اثبات+زمان+وکیل

وکیل طلاق به دلیل عسر و حرج

طلاق به دلیل عسر و حرج یکی از رایج ­ترین نوع طلاق می­باشد و مسائلی مانند اثبات دلایل عسر و حرج، پرداخت مهریه و … در این نوع طلاق مطرح می­شود که در صورت عدم آگاهی هریک از طرفین از مسائل حقوقی، ممکن است اشتباهات جبران ناپذیری اتفاق افتد. بنابراین بهتر است قبل از اقدام به طلاق با یک وکیل متخصص و وکیل پایه یک دادگستری در این زمینه مشورت نمایید و راهکارهای مناسب را دریافت کنید.

وکیل تضمینی طلاق بدلیل عسر و حرج ضمن برخورداری از دانش حقوقی مناسب نسبت به این موضوع، با بررسی و تهیه مدارک و مستندات مناسب شرایط اثبات هر یک از شروط دوازده گانه طلاق را برای زوجه فراهم می نماید. اقدامات قانونی و برگرفته از تجارب وکیل تضمینی طلاق بدلیل عسر و حرج باعث می شود تا این شرایط از طریق قانونی و در مدت زمان کمتری در دادگاه اثبات شوند.

وکیل تضمینی طلاق بدلیل عسر و حرج در دعاوی مربوط به نفقه زوجه، ابتدا اقدامات قانونی را برای دریافت نفقه زوجه انجام می دهد، چنانچه موفق به دریافت نفقه از زوج نشود، مراتب را برای اثبات عسر و حرج ناشی از نپرداختن نفقه در دادگاه مطرح می نمایند. اثبات این موضوع موجب می شود تا وکیل تضمینی در این موقع با تقاضای طلاق از دادگاه شرایط اجرای طلاق بدلیل عسر و حرج را برای زوجه فراهم کند. گروه تخصصی وکلای طلاق تخصصی ترین اقدامات را برای اثبات شرایط دوازده گانه طلاق برای زوجه انجام می دهد. وجود وکلای باسابقه و برجسته در زمینه طلاق در موسسه به کسب نتیجه مورد نظر کمک می نماید.

گروه تخصصی وکلای طلاق تمامی امورات مربوط به اثبات عسر و حرج زوجه را به صورت کاملا” تضمینی و تخصصی انجام می دهد. وکلای گروه تخصصی وکلای طلاق تا بهره مندی کامل از نتیجه مورد نظرتان در کنار شما خواهند بود.

در صورت نیاز به هرگونه مشاوره حقوقی تلفنی و یا نیاز به اخذ وکیل در زمینه طلاق به دلیل عسر و حرج با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *