تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

طلاق توافقی در اشرفی اصفهانی

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

طلاق توافقی در اشرفی اصفهانی

طلاق توافقی در اشرفی اصفهانی(به انگلیسی:consensual divorce in Ashrafi Isfahani) یکی از انواع طلاق است که در آن، زوجین برای به اتمام رساندن زندگی مشترکشان با یک دیگر به توافق می رسند. همچنین در رابطه با تمام مسائل مربوط به زندگی مشترک خود از قبیل حضانت فرزندان، نفقه زن و فرزند، مهریه زن و… توافق می کنند.

مراحل طلاق توافقی در اشرفی اصفهانی

مرحله اول: زوجین بایستی به مراکز مشاوره خانواده مراجعه کنند. ماده 25 قانون حمایت از خانواده مراکز مشاوره خانواده سعی در آشتی بین زوجین دارند و در صورتی که زوجین از درخواست طلاق منصرف نشدند، آنها را برای تعیین شرایط تعیین تکلیف و تصمیم گیری به دادگاه می فرستند.

مرحله دوم: دادگاه خانواده توافقنامه را بررسی می کند و سعی در آشتی بین زوجین می کند. در صورت عدم حصول سازش، دادگاه گواهی عدم امکان سازش صادر می کند.

مرحله سوم: زوجین یا بهترین وکیل طلاق اشرفی اصفهانی به وکالت از آنها به دفتر رسمی ازدواج و طلاق مراجعه می کنند.

مرحله چهارم: گواهی عدم امکان سازش باید پس از قطعی شدن توسط دادگاه صادرکننده اولین رأی به دفتر رسمی ازدواج و طلاق ارسال شود.

مرحله پنجم: زوجین یا بهترین وکیل طلاق اشرفی اصفهانی به وکالت از انها باید حداکثر ظرف مدت سه ماه گواهی عدم امکان سازش را به دفترخانه ارائه کنند.

مرحله ششم: طلاق طبق شرع در دفترخانه یا جای دیگر با حضور سردفتر ماده 37 قانون حمایت از خانواده انجام می شود.

اما برخی از سوالات مهمی که اغلب مطرح می شوند عبارتند از:

در صورت عدم مراجعه یکی از طرفین دادخواست طلاق به دفتر رسمی ازدواج و طلاق و یا عدم ارائه مدارک لازم پس از ارائه گواهی عدم امکان سازش، تکلیف چیست؟

گواهی صادره فاقد اعتبار بوده و کلیه قراردادهایی که بر اساس آن گواهی عدم امکان سازش صادر شده است فاقد اعتبار است (ماده 34 قانون حمایت از خانواده).

 آیا در طلاق توافقی زوج می تواند بدون حضور زوج در دفترخانه به زوجه اجازه دهد که تقاضای طلاق کند؟

بله مرد می تواند به موجب سند رسمی به زن وکالت نامه بدهد و عدم حضور زوج مانع طلاق و ثبت آن نیست (ماده 36 قانون حمایت از خانواده). تبصره ـ زن می تواند به موجب دادگاه صادرکننده رای پس از اعطای وکالت در طلاق به تنهایی در دفتر رسمی ازدواج و طلاق حضور یافته و حکم طلاق صادر شده را ثبت کند.

vakil talagh

مهریه در طلاق توافقی

مهریه مالی است که در زمان عقد از طرف مرد به زن تعلق می گیرد و طبق ماده 1082 قانون مدنی مهریه به محض انعقاد عقد به زن تعلق می گیرد. خیلی از افراد نمی دانند که طلاق توافقی به معنای مهریه دادن نیست! همچنین ممکن است فکر کنید که اگر زوجین با طلاق توافقی از هم جدا شوند، به این معنی است که زن تمام مهریه را به شوهر داده است. اما این یک تصور اشتباه است.

هر تصمیمی که زوجین در مورد مهریه بگیرند، اعم از بخشودگی تمام مهریه یا بخشی از آن، اعم از نقدی یا اقساط توافقی، موجب طلاق توافقی می شود. این توافقات برای هر زوج متفاوت است و به تصمیم و شرایط آنها بستگی دارد.

نفقه زن در طلاق توافقی

اگر در زمان عده برای زن نفقه در نظر گرفته شود، مستحق نفقه خواهد بود. «طبق ماده 1199 قانون مدنی، نفقه پس از فوت پدر یا عدم توانایی او در پرداخت نفقه به عهده جد پدری یا عدم توانایی آنها، پرداخت نفقه به عهده مادر است».

در طلاق توافقی در صورت توافق بین زوجین در مورد نفقه فرزند بر اساس توافق بوده و در صورت عدم توافق نفقه را دادگاه طبق ماده ۱۱۹۹ قانون مدنی تعیین می کند.

طلاق توافقی در دوران نامزدی

بر اساس ماده 1035 قانون مدنی «قول عقد موجب عقد زوجیت نمی‌شود حتی اگر تمام مهریه یا قسمتی از مهریه که بین طرفین برای زمان عقد تعیین شده باشد.»در صورت منصرف شدن هریک از زوجین طرف دیگر نمی تواند اجبار کندتا او به هر طریقی ازدواج کند یا صرف امتناع از ازدواج از اون طلب خسارت کند».

بر اساس قانون مدنی، نامزدی ازدواج نیست و متضمن رابطه زناشویی نیست، بنابراین اگر طرفین در حین نامزدی به فسخ نامزدی توافق کنند، این قرارداد به صورت طلاق توافقی نمی‌شود .

نامزدی در عرف معنایی متفاوت از نامزدی در قانون مدنی دارد. در عرف دختر و پسری که با هم ازدواج می کنند و عقد ازدواج بین آنها منعقد می شود. تا زمانی که مراسم ازدواج برگزار نکرده و زیر یک سقف نرفته اند، آنها در عرف نامزد محسوب می شوند. اما در واقع دختر و پسری که به این شکل ازدواج دائم کرده اند، شرعاً زوج محسوب می شوند.

یعنی اگر بخواهند از هم جدا شوند، به صورت توافقی از هم جدا می شوند. برای به هم زدن نامزدی باید به صورت طلاق توافقی این کار را انجام دهند. بنابراین منظور مرحله نامزدی در قانون مدنی، مرحله قبل از ازدواج است که هنوز عقد بین طرفین منعقد نشده است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *