تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

طلاق توافقی رجعی یا بائن

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع طلاق توافقی رجعی یا بائن  اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

طلاق توافقی رجعی یا بائنطلاق توافقی رجعی یا بائن

به طور کلی بر طبق قانون طلاق به دو نوع رجعی و بائن تقسیم  می شود.

طلاق رجعی:

یعنی اینکه مرد بعد از طلاق و قبل از اتمام عده حق رجوع به زن را دارد و در صورت رجوع زندگی مشترک دوباره از سر گرفته می شود .درباره این نوع از طلاق در ماده 1148 قانون مدنی نیز اشاره شده است که ( مرد در دوران عده حق رجوع به زن را دارد)

طلاق بائن:

مورد دومی که در قانون مدنی و در ماده 1144 بدان اشاره شده است که در آن مرد بعد از طلاق به طور کلی حق رجوع به زن را ندارد و درصورتی که قصد رجوع را داشته باشد باید تا اتمام مدت عده صبر نماید و بعد از آن با جاری شدن دوباره صیغه نکاح زوجه را دوباره عقد نموده و تا بتواند رجوع نماید .

 از موارد مهمی که در طلاق رجعی بدان اشاره می شود این است که در طلاق رجعی زن تا پایان عده می تواند در مزل شوهر باشد و زن در این ایام نیز دارای کلیه حق و حقوق مربوط به خود می باشد . به طور کلی در  طلاق رجعی نفقه زن به عهده مرد است و در صورتی که مرد حاضر به پرداخت نفقه زن درایام عده نباشد می تواند در مدت عده از زوج شکایت نموده و دادگاه اقدام به تعیین میزان نفقه متناسب با اوضاع و احوال را می نماید

البته طلاق رجعی به ظاهر طلاق می باشد ولی در کل کلیه آثار نکاح را دارا می باشد.

 مطابق قانون مدنی و فقه اهل تشیع اصل بر رجعی بودن طلاق می باشد مگر درم واردی که قانون معین نموده است که به انها اشاره می کنیم  :

1- وقوع طلاق قبل از نزدیکی واقع شده باشد. ، ۲. زن مورد طلاق یائسه باشد. ، ۳. طلاق به عنوان خلع باشد ، البته در صورتی که زن از این موضوع رجوع نکرده باشد.  

مطابق ماده 1146 قانون مدنی طلاق خلع ان است که زن در راستای طلاق بادادن مبلغی پول یا هر مالی از شوهر تقاضای طلاق نماید.

 ۴. چهارمین مورد طلاق مبارات می باشد  که ان هم در صورت عدم رجوع زن از تصمیم خود می باشد.

مطابق ماده ۱۱۴۷ قانون مدنی: طلاق مبارات آن است که طرفین از یکدیگر کراهت داشته باشند ولی این در صورتی  است که میزان ان از اندازه مهریه بیشتر نباشد.

 ۵. سومین طلاق نباشد. که در این صورت زن به صورت سه بار متوالی زن را طلاق و عقد نموده باشد و در غیر این صورت شامل رجعی نبوده و بائن می باشد .

طلاق توافقی رجعی یا بائنطلاق توافقی رجعی یا بائن

نکته مهم در این رابطه این است که طلاق هایی که هم اکنون به نام طلاق توافقی به وقوع می پیوندند طلاقهای رجعی می باشند یا بائن.

همانطور که در بالا ذکر کردیم .اصل بر رجعیت طلاق می باشد ولی باتوجه به تشریفات انجام شده در خصوص طلاق توافقی مانند حضور در دفترخانه و صدور عدم امکان سازش نمی تواند دقیقا مطابق قانون رجعی باشد. به همین دلیل رجعیت ان مورد بعث می باشد. لذا باتوجه به شواهد مذکوره و به طور کلی این نوع از طلاق اصولا رجعی نمی باشد.

البته با بررسی قانون مدنی و شواهد موجوده چنین می نماید که این نوع از طلاق از نوع بائن و به صورت خلع و مبارات باشد که ان هم به دلیل عدم وجود مسیر  قانونی در طلاق‌ خلع و مبارات،  که دادگاه اقدام به صدور حکم می کند .

لذا با توجه به نوشته های حقوقی دانشمندان حقوقی در ایران و بررسی های انجام شده نزدیک ترین مورد به طلاق توافقی همان خلع و مبارات می باشد که زن با بخشش مهریه خود به زوج اقدام به دریافت حق طلاق خود می نماید. لذا طلاق توافقی یک طلاق بائن می باشد.جهت پاسخ به سوالات حقوقی  خود با شماره 77221941- 021 تماس حاصل نمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *