تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مبلغ اقساط مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مهریه از حقوق مالی زن است و اگر به هر دلیلی زن طلاق بگیرد و مرد توان پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد باید مهریه را به صورت اقساطی به زن بدهد این اقساط میزان مشخصی ندارد و معیاری هم برای آن وجود ندارد .

در این متن مبلغ اقساط مهریه بررسی شده است برای ملاقات با وکیل پایه یک دادگستری در این باب به راه های ارتباطی مدرج در سایت مراجعه کنید

 

مهریه هر مقداری که باشد و مرد برای تادیه آن مالی اعم از منقول یا غیر منقول یا حساب بانکی دارای موجودی داشته باشد در قبال همه مهریه حتی اگر بالای 110 سکه باشد توقیف میگردد که این توقیف از دو طریق دادگاه و اجرای ثبت ممکن است تنها چیزی که در این بین قابل توقیف نیست مستثنیات دین است که حتی اگر توقیف گردند با اعتراض زوج آزاد می شوند

اما مستثنیات دین شامل چه چیزهایی است :

الف) منزل مسکونی که عرفا در شان محکوم علیه در حالت اعسار او باشد .

ب) اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع حوایج ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است .

ج) آذوقه موجود به قدر احتیاج محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می شود.

د) کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شان آنها

ه) وسایل و ابزار کارکسبه ، پیشه وران ، کشاورزان و سایر اشخاص که برای امرار معاش ضروری آنها و افراد تحت تکلفشان لازم است

و) تلفن مورد نیاز مدیون

ز) مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجرپرداخت می شود مشروط بر اینکه پرداخت اجاره بها بدون آن موجب عسر و حرج گردد و عین مستاجره مورد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شان او نباشد .

مدعی اعسار می بایستی پس از صدور حکم به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کرده و اقدام به دادن دادخواست اعسار کند برای چنین اقدامی باید مدارک لازم را همراه داشته باشد که شامل دادنامه محکومیت مهریه ، استشهادیه شاهدان ، صورت کلیه اموال منقول و غیر منقول ، میزان وجه نقد در کلیه حسابهای بانکی و فهرست کلیه نقل و انتقالات اموال طی مدت یک سال گذشته ، می شود .

نکته : اگر شخصی مطابق با قانون تجارت ، تاجر باشد اعسار از پرداخت مهریه از او پذیرفته نمی شود . تاجر جزء موارد خاص است که در صورت عدم توانایی و استطاعت مالی بایستی به جای اینکه دادخواست اعسار از پرداخت مهریه به دادگاه خانواده بدهد، باید دادخواست اعلام ورشکستگی به دادگاه عمومی بدهد مطابق ماده 15 قانون نحوه محکومیت های مالی .

نکته : میزان اقساط مهریه با توجه به شرایط برای همه افراد یکسان نیست و برای هر فرد با توجه به درآمد و وضعیت مالی میزان خاصی تعیین می شود و در هر پرونده با توجه به شرایط آن پرونده اقساط تعیین می گردد.

مبلغ اقساط مهریه

نکته : فرصت برای دادن دادخواست اعسار از پرداخت مهریه یک ماه از زمان ابلاغ اجراییه می باشد دادن دادخواست در طی این یک ماه فرصت مانع از جلب می شود اما اگر در فرصت یک ماه مذکور دادخواست اعسار به دادگاه تقدیم نگردد زوجه قادر می شود که از دادگاه تقاضای جلب زوج را بنماید .

نکته : اگر مردی بابت مهریه ممنوع الخروج شده باشد پس از اثبات اعسار می تواند ممنوع الخروجی را رفع کند .

مهریه بدهی است که توسط دادگاه به جای پرداخت یکباره ، به صورت اقساطی در شرایطی که مرد توان مالی ندارد پرداخت می شود اما گاها دیده شده که برخی مردان تصور می کنند که پس از دادن چند قسط از اقساط مهریه می توانند دیگر باقی اقساط را نپردازند اما این تصور بسیار عامیانه و جاهلانه است و تصوری کاملا غلط می باشد و این دسته از مردان از این موضوع خبر ندارند که در صورت عدم پرداخت این بدهی مهریه از حالت اقساطی خود خارج می شود و به حالت (( حال )) در می آید بدین معنی که مرد مجبور خواهد شد تمامی مهریه باقی مانده به صورت نقدا تقدیم همسر خود نماید و دیگر امکان قسطی شدن آن وجود ندارد.

نکته : با شروع پرداخت مهریه به صورت اقساط دیگر زوجین نیاز ندارند به دادگاه مراجعه کنند و تنها محل مراجعه آنها اجرای احکام است و به مردان توصیه می شود بر خلاف شعبه های دادگاه ، اخطاریه های اجرای احکام را جدی بگیرند زیرا هر نوع بی اعتنایی به این اخطاریه ها ممکن است منجر به دستگیری یا ضبط اموال آنها شود .

نکته : چنانچه زوج دادخواست طلاق تقدیم دادگاه نماید و پس از قطعیت حکم طلاق با استناد به ماده 29 قانون حمایت از خانواده بخواهد دادخواست اعسار از پرداخت دفعی مهریه بدهد اگر حکم به معسر نبودن وی صادر گردد تا پرداخت کامل مهریه حتی بیش از 110 سکه بهار آزادی زوج نمی تواند حکم طلاق صادرشده را ثبت نموده واجرا کند و همسرش را طلاق دهد .

  • چنانچه زوج به دلایلی اعم از کاهش درامد ، از دست دادن شغل ، افزایش تورم ، توان پرداخت اقساط مهریه را از دست بدهد برای وی این فرصت وجود دارد که مطابق با تبصره 2 ماده 11 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، دادخواست تعدیل اقساط را به دادگاه ارایه نماید البته این امکان هم برای زوج و هم برای زوجه وجود  دارد که دادخواست تعدیل اقساط تقدیم دادگاه نمایند که برای زن می تواند افزایش مبلغ اقساط مهریه دریافتی را به دنبال داشته باشد . و برای مرد دادگاه با در نظر گرفتن نرخ تورم موجود و بررسی وضعیت شغل و درآمد مرد اقساط مهریه را تعدیل می کند .

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *