تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مدت زمان زندان برای مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع مدت زمان زندان برای مهریه  اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

مدت زمان زندان برای مهریهمدت زمان زندان برای مهریه

دستور جلب در جرایم مالی خصوصا درمطالبه مهریه یک مجازات نیست بلکه صرفا اعمال فشاری ‏برای پرداخت دین است  واز آنجایی که مطالبه مهریه یک دعوای حقوقی محسوب می شود وبازداشت شوهر صرفا یک اقدام تامینی در جهت الزام وی به پرداخت مهریه  است.

براساس تبصره الحاقی به ماده هفت قانون محکومیت های مالی ،‏ حبس یا بازداشت بدهکاران مالی از جمله متعهدان موضوع تادیه مهریه ممنوع شد ‏مگر در صورتی که همسر، با وجود تمکن مالی، از پرداخت مهریه مورد مطالبه زوجه امتناع کرده و ‏این امتناع برای دستگاه قضایی هم اثبات شود.‏

براساس ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی صدور جلب برای محکوم علیه منوط به موارد زیر است :

۱- درخواست محکوم‌له

۲- استنکاف محکوم‌علیه از پرداخت، بدون عذر موجه

۳- عدم اقامه دعوای اعسار از پرداخت محکوم‌به در مهلت مقرر در قانون یا عدم معرفی کفیل یا وثیقه گذار پس از انقضاء مهلت

۴- عدم شناسایی هرگونه مال از محکوم‌علیه

براساس رویه قانون جدید زن باید برای مطالبه مهریه اش ابتدا  با مراجعه به دفترازدواج و طلاقی که عقد آنها درآنجا ثبت شده است درخواست صدور اجراییه نماید  اجراییه با پست پیشتاز به مرد ابلاغ می شود واو باید ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ مهریه راپرداخت یا مالی معرفی کند درصورت عدم اقدام ، زن می تواند با مراجعه به اداره ثبت  با معرفی اموال و دارایی از مرد که جز مستثنیات دین  او نباشد وتوقیف آن حق شرعی و قانونی خود را دریافت کند.اداره ثبت باید در شناسایی مال از طریق استعلام از مراجع ذی صلاح اقدام کند ودرصورتی که نتواند ظرف مدت دو ماه از تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند یا ظرف مدت 6 ماه نسبت به اجرای مفاد سند اقدام کند، گواهی برای محاکم قضایی صادرمی کند.  زن به دادگاه مراجعه و دادخواست مطالبه مهریه می دهد .با صدور حکم قطعی وعدم پرداخت مهریه وعدم تراضی برای پرداخت و عدم معرفی مال ، حکم جلب اوصادرمی شو د.      

نکته : مطالبه مهریه به هر میزان که باشد تا سقف 110 سکه می توان برای مرد حکم جلب گرفت و تا زمان اجرای حکم و پرداخت کامل مهریه یا تقدیم دادخواست اعسار وپذیرفته شدن ادعای اعسار او یا پرداخت اقساط تعیین شده و جلب رضایت زن حبس می شود و در خصوص مازاد آن ملائت و توانایی مالی زوج ملاک پرداخت است.

طبق قانون جدید مردان مدعی اعسار می توانند طی زمانی که دادگاه به پرونده مهریه رسیدگی میشود، آنان نیز تقاضای اعسارشان مورد بررسی واقع میگردد بدون آنکه در زندان حبس شود.

مرد ظرف 1 ماه از تاریخ ابلاغ اجراییه فرصت دارد به دادگاه دادخواست اعسار تقدیم نماید دراین صورت تا صدورو قطعیت حکم امکان بازداشت مرد وجود ندارد واصل براین شد که زوج مدیون در دیون ابتدایی همچون مهریه و نفقه معسر و دارا محسوب نمی شوند و اصل براعسار تلقی میشود ونه ایسار.

با ارائه مدارک و شهادت شهود و دفاعیات زن و قطعیت حکم اعسار  وی مکلف به پرداخت مهریه به صورت اقساط می شود و اگر آن را نپردازد امکان جلب وی وجود دارد.  

 

مدت زمان زندان برای مهریهمدت زمان زندان برای مهریه

براساس در ماده ۷ از قانون اجرای محکومیت‌های مالی «در مواردی که وضعیت سابق ‏مدیون (مرد)  ‏دلالت بر ملائت (توانایی مالی)  وی داشته یا مدیون در عوض دین، مالی دریافت کرده یا ‏به هر نحو ‏تحصیل مال کرده باشد، اثبات اعسار برعهده او است، مگر اینکه ثابت کند آن مال تلف ‏حقیقی یا حکمی ‏شده است. در این‌صورت و نیز در مواردی که مدیون در عوض دین، مالی دریافت ‏نکرده یا تحصیل ‏نکرده باشد هرگاه خوانده دعوای اعسار نتواند ملائت فعلی یا سابق او را ثابت کند یا ‏ملائت فعلی یا ‏سابق او نزد قاضی محرز نباشد، ادعای اعسار با سوگند مدیون (مرد)  مطابق تشریفات ‏مقرر در قانون ‏آیین‌دادرسی مدنی پذیرفته می شود‏»‏. ‏

هر گاه پس از صدور حکم اعسار ثابت شود، از مدیون رفع عسرشده یا مدیون برخلاف واقع خود را ‏معسر قلمداد کرده است، به تقاضای محکومٌ له، محکومٌ علیه تا زمان اجرای حکم یا اثبات حدوث اعسار ‏یا جلب رضایت محکوم له حبس خواهد شد. این حکم در مورد مدیونی که برای پرداخت دین او مهلت ‏مناسب تعیین  شده یا بدهی او تقسیط گردیده و در زمان مقرر دین خود یا اقساط تعیین  شده را نپرداخته ‏است نیز مجری است.‏                                                                                                                               

  اگر مرد مالی داشته باشد نمی تواند از این قانون استفاده کند. در واقع اگر زن بتواند از مرد اموالی ‏را شناسایی و توقیف کند می تواند مهریه خود را به طور کامل دریافت کند.‏ در این زمینه برای مشاوره با وکیل پایه یک دادگستری با شماره ثابت 77221941- 021 تماس حاصل فرمایید.

  نکته : چنانچه محکومٌ علیه خارج از مهلت مقرر در این ماده، ضمن ارائه صورت کلیه اموال خود، ‏دعوای اعسار خود را اقامه کند، هرگاه محکومٌ له آزادی وی را بدون اخذ تأمین بپذیرد یا محکومٌ علیه به ‏تشخیص دادگاه کفیل یا وثیقه معتبر و معادل محکومٌ به ارائه نماید، دادگاه با صدور قرار قبولی وثیقه یا ‏کفیل تا روشن شدن وضعیت اعسار از حبس محکومٌ علیه خودداری و در صورت حبس، او را آزاد می ‏کند. در صورت ردّ دعوای اعسار به موجب حکم قطعی، به کفیل یا وثیقه گذار ابلاغ می شود که ظرف ‏مهلت بیست روز پس از ابلاغ واقعی نسبت به تسلیم محکومٌ علیه اقدام کند. در صورت عدم تسلیم ‏ظرف مهلت مذکور حسب مورد به دستور دادستان یا رئیس دادگاهی که حکم تحت نظر آن اجرا می ‏شود نسبت به استیفای محکومٌ به و هزینه های اجرایی از محل وثیقه یا وجه الکفاله اقدام می شود. در ‏این مورد دستور دادگاه ظرف مهلت ده روز پس از ابلاغ واقعی قابل اعتراض در دادگاه تجدیدنظر ‏است.

‏                                                                                                 مدت زمان زندان برای مهریهمدت زمان زندان برای مهریه

در صورتی که مرد مستحق حبس باشد یا حبس شده باشد ، مالی معرفی کند و یا با رعایت مستثنیات دین مالی از او کشف شود به نحوی که طبق نظر ‏کارشناس رسمی مال مزبور تکافوی محکومٌ به و هزینه های اجرایی را نماید، حبس نخواهد شد و اگر ‏در حبس باشد آزاد می گردد در این  صورت مال معرفی یا کشف شده رامرجع اجراکننده رأی توقیف ‏می کند ومحکومٌ به ازمحل آن استیفامی شود.‏   چنانچه پرداخت در مهلت مقرر یا اقساط به علل موجه، خارج از توان مالی محکوم‌علیه ( مرد) باشد می تواند دادخواست تعدیل اقساط یا تمدید مدت تقدیم دادگاه نماید تا از حبس وی خودداری گردد.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

2 دیدگاه

  • والله این مطالبو دیدم از ازدواج کردن منصرف شدم چه کاریه خوب دستی دستی برا خودم حکم جلب و زندان تدارک ببینم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *