تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

منظور از تعزیز در ماده ۴۲۹ قانون جدید مجازات اسلامی

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع منظور از تعزیز در ماده ۴۲۹ قانون جدید مجازات اسلامی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

 منظور از تعزیز در ماده ۴۲۹ قانون جدید مجازات اسلامیمنظور از تعزیز در ماده ۴۲۹ قانون جدید مجازات اسلامی

نظر به ماده ۴۲۹ قانون جدید مجازات اسلامی خواهشمند است اعلام فرمایند تعزیر مقرر در ماده مذکور چیست؟ چنانچه منظور از تعزیر اعمال ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی باشد توجها به منتفی نبودن حکم قصاص چگونه می توان مجازات دیگری در کنار حکم قصاص صادر کرد؟

تعزیر یادشده قابل تجدیدنظرخواهی است؟

تعزیر عنوان شده باید به تائید رئیس دادگستری نیز برسد؟ چنانچه اولیاءدم در اثناء مجازات تعزیری، آمادگی پرداخت تفاضل دیه را نمایند تکلیف چه خواهد بود؟

آیا تعیین تعزیر با حکم قصاص صادره منافات دارد یا خیر؟ از آنجایی که مجازات ارتکاب قتل عمدی اولا: وبالذات حکم قصاص بوده و موضوع آن منتفی نشده می توان مجددا مجازات دیگری در کنار حکم قصاص وضع نمود؟

اگر دادگاه صادر کننده حکم قصاص پس از اعطاء مهلت و انقضاء آن اقدام به صدور قرار تأمین مناسب نماید رئیس دادگستری می تواند به بهانه آنکه بیم تجري محكوم عليه وجود دارد و محکوم علیه در دفاعیاتش جلسه محاکماتی اظهار داشته اگر آزاد شود مبادرت به ارتکاب قتل دیگری خواهد کرد از تأیید قرار تأمین خودداری می کند یا اینکه وظیفه رئیس دادگستری در تأیید یا مخالفت با قرار تأمین صرفا در رعایت شرایط مندرج در ماده مزبور می باشد؟ به بیان دیگر آیا احراز بیم تجری از تکالیف رئیس دادگستری است یا محکمه صادر کننده رأي؟

اظهارنظر در قرار تأمین از وظایف خاص رئیس دادگستری‌است یا اینکه قائم مقام رئیس کل نیز می تواند اقدام کند.

منظور از تعزیز در ماده ۴۲۹ قانون جدید مجازات اسلامیمنظور از تعزیز در ماده ۴۲۹ قانون جدید مجازات اسلامی

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل قتل عمد می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

در مواردی که اجرای حکم قصاص موکول به تحقق امری است؛ مثلا وقتی که باید فاضل دیه برای اجرای حکم قصاص پرداخت شود و ولی دم توان پرداخت آن را ندارد یا به هر علتی از پرداخت فاضل دیه امتناع نماید، محکوم به قصاص بلاتکلیف در زندان می ماند. قانون گذار برای حل این مشکل طبق ماده ۴۲۹ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ طریقی را برگزیده است و منظور از «تعزیر» در این ماده توجها به ماده ۴۴۷ همین قانون مجازات حبسی است که در ماده ۶۱۲ قانون مجازات اسلامی ۱۳۷۵ مقرر گردیده است؛

منظور از تعزیز در ماده ۴۲۹ قانون جدید مجازات اسلامیمنظور از تعزیز در ماده ۴۲۹ قانون جدید مجازات اسلامی

محکومیت تعزیری مذکور، طبق عمومات قانون آیین دادرسی قابل تجدیدنظرخواهی است. تأیید رئیس حوزه قضائی و رئیس کل دادگستری استان فقط ناظر به اخذ وثیقه و آزاد کردن مرتکب است و هرگاه صاحب حق قصاص (اولیاء دم مقتول)در اثناء اجرای مجازات تعزیری مذکور، آمادگی پرداخت فاضل دیه را داشته باشند، حکم قصاص اجرا خواهد شد و این تعزیر که به حکم قانون برای  تکلیف این قبیل محکومان است با حکم قصاص صادره که موجبات اجرای آن فراهم نیست، منافات ندارد. تأیید رئیس حوزه قضائی و رئیس کل دادگستری استان در خصوص اخذ وثیقه و آزاد کردن محکوم به قصاص جنبه استصوابی دارد و احراز شرایط برای آزادی و متناسب بودن وثیقه را شامل می شود. اظهار نظر در این مورد قابل تفویض به قائم مقام رئیس کل دادگستری نیز می باشد.

نظریه مشورتی شماره ۷/۹۲/۲۲۶۲ مورخ۹۲/۱۱/۲۹ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

Facebook
Twitter
LinkedIn

2 دیدگاه

  • سلام بنده در آموزش و پرورش ناحیه یک رشت معلم هستم از مزایای یک مقطع بالابابت رزمندگی استفاده کرده ام حالا که مدرک دکترا گرفته ام بعد از صدور حکم کارگزینی هیچ مبلغی به حقوق بنده اضافه نشده می خواهم بدانم در مقطع دکترا تفاوت یک رزمند با غیر رزمنده از نظر حقوق چیست چرا باید یک رزمنده در حقوق با غیر رزمنده فرق نداشته باشد مگر غیر از این است که یک رزمنده به خاطر حضور در میدان جنگ این قانون به او تعلق گرفته است؟ چرا آن را به مدرک کلاسیک ربط می دهند قضاوت با شما بزرگواران

    • سلام وقتتون بخیر در تمام ارگان های دولتی فقط یک مرحله مدرک تحصیلی بالاتر اعمال می شود مگر اینکه:1-ارگان مربوطه بخشنامه های درون سازمانی برای این امر داشته باشد. 2-جزء خانواده های ایثارگران باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *