تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسار

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع نفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسار اشاره شده است. در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان می توانید با ما تماس بگیرید.

 

نفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسارنفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسار

نفقه فرزند مشترک یکی از موضاعاتی است که بعد از جدایی یا طلاق، زوجین می­بایست در رابطه با آن به توافق برسند. پرداخت نفقه فرزند مشترک از مهم­ترین وظایف و تکالیف پدر محسوب می­شود و طبق قانون مدنی، پرداخت نفقه به عهده پدر است. البته در مواردی که طلاق توافقی صورت گرفته باشد، توافقات زوجین می­تواند مبنای پرداخت نفقه باشد.

ما در این مطلب سعی داریم به سوالات شما در رابطه با نفقه فرزند مشترک پاسخ دهیم.

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقي رایگان و یا اخذ وکیل در رابطه با نفقه فرزند مشترک داشته باشید، می­توانید با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

نفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسارنفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسار

نفقه فرزند مشترک چیست؟

نفقه فرزند مشترک به کلیه هزینه­ های مرتبط با فرزندان اعم از خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیلات، درمان و هر نیاز دیگری که برای زندگی لازم است، تلقی می­شود. طبق ماده 1199 قانون مدنی، پرداخت نفقه فرزند مشترک برعهده پدر است. پس از فوت پدر یا عدم توانایی او به انفاق، پرداخت نفقه به عهده اجداد پدری است. با رعایت القرب فالاقرب در صورت نبودن پدر و اجداد پدری و یا عدم قدرت آن­ها به انفاق، نفقه بر عهده مادر می­باشد. هرگاه مادر نیز زنده و یا قادر به پرداخت نفقه نباشد، با رعایت القرب فالاقرب پرداخت نفقه به اجداد و جداد مادری و جدات پدری واجب النفقه است. در صورتی که چند نفر از اجداد و جدات از حیث درجه اقربیت مساوی باشند، نفقه را باید به حصه تساوی تادیه کنند.

نفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسارنفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسار

پرداخت نفقه تا چه سنی ادامه دارد؟

بعد از جدایی زوجین تا هفت سال حضانت فرزند برعهده مادر است که مکلف به پرداخت هزینه­های فرزند مشترک در حد توان خود می­باشد اما پرداخت نفقه بعد از طلاق نیز همچنان برعهده پدر می­باشد. نفقه فرزند پسر تا 18 سالگی و فرزند دختر تا زمانی که ازدواج نکرده باشد، برعهده پدر است. چنانچه فرزند پسر بعد از 18 سالگی تصمیم به ادامه تحصیلات عالیه را داشته باشد، پدر موظف به پرداخت هزینه­ های زندگی و تحصیل وی است.

پرداخت نفقه فرزند مشترک در طلاق توافقی

در طلاق توافقی، توافقات زوجین مبنای حکم دادگاه در رابطه با پرداخت نفقه است. زیرا اگر زوجین توافق کرده باشند که حضانت و هزینه فرزندان برعهده مادر است، این امر اتفاق خواهد افتاد. و اگر توافق بر این باشد که نگهداری فرزند با مادر باشد و پرداخت نفقه را پدر برعهده گیرد، همین امر جاری است. در صورت عدم توافق زوجین در پرداخت نفقه، دادگاه مطابق با قانون عمل کرده و پس از انجام بررسی­ های لازم توسط کارشناس دادگستری، میزان نفقه را محاسبه می­نماید که در صورت اعتراض تا سه مرحله قابلیت تجدید نظر و پیگیری را دارد.

نفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسارنفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسار

نفقه فرزند نامشروع به چه صورت است؟

طبق قانون به فرزند نامشروع نفقه ای تعلق نمی­گیرد زیرا ممکن است فرزند منتسب به پدر نباشد و یا بدون رعایت موازین شرعی و قانونی متولد شده باشد. شرط پرداخت نفقه در چنین مواردی، اثبات نسب فرزند به پدر می­باشد. همچنین در صورتی که توافق تولد فرزند به یکی از زوجین صورت گرفته باشد، مبنای رای دادگاه است.

نفقه فرزندخوانده به چه صورت است؟

فرزندخواندگی در صورتی که از طریق امور سرپرستی و با رعایت شرایط و احکام مراجع قانونی انجام شده باشد، می­بایست پرداخت نفقه مطابق با سایر فرزندان انجام گیرد و تفاوتی در نفقه فرزند واقعی و فرزندخوانده وجود ندارد.

نفقه فرزندان بالای 18 سال به چه صورت است؟

نفقه فرزندان پسر تا 18 سالگی و پس از آن تا پایان تحصیلات عالیه برعهده پدر است. اما اگر فرزند پسر دچار معلولیت یا ناتوانی جسمی باشد، همچنان پرداخت نفقه وی را پدر برعهده دارد. در مورد فرزندان دختر نیز نفقه آن­ها تا زمانی که ازدواج نکرده باشند برعهده پدر است و اگر پس از ازدواج مطلقه شود و یا همسر او فوت کند، پرداخت نفقه به پدر موکول می­شود.

مجازات عدم پرداخت نفقه فرزند مشترک

اگر پدر استطاعت مالی برای پرداخت نفقه نداشته باشد، می­تواند تقاضای دادخواست اعسار را تقدیم دادگاه کند و در این حالت با اثبات اعسار پدر، از پرداخت نفقه معاف می­شود. تنها در صورتی که پدر از لحاظ مالی مستطیع باشد و از پرداخت نفقه خودداری کند می­توان از لحاظ قانونی آن را پیگیری نمود. طبق قانون حمایت از خانواده، در صورت عدم پرداخت نفقه توسط پدر تا شش ماه حبس برای او درنظر گرفته می­شود.

نحوه شکایت برای فرزندان ابتدا از طریق دادسرا انجام می­گیرد و سپس رسیدگی به آن در دادگاه خانواده و یا شورای حل اختلاف انجام می­شود که در صورت عدم پرداخت نفقه توسط پدر می­تواند مجازات و الزام به پرداخت نفقه را برای او به همراه داشته باشد.

نفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسارنفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسار

نحوه محاسبه نفقه فرزند مشترک

مبلغ نفقه مقدار ثابت و مشخصی نیست و عواملی مانند زندگی در شهر یا روستا، شرایط زندگی و میزان استطاعت مالی پدر یا نفقه دهنده محاسبه می­شود. در صورتی که این موضوع توسط قانون پیگیری شود، قاضی پرونده به این موضوع رسیدگی کرده و با صدور قرار کارشناسی، پرونده را به کارشناس ارجاع می دهد و کارشناس توجه به شرایط مالی پدر مبلغ نفقه را محاسبه می­کند.

مطالبه نفقه فرزند مشترک

برای مطالبه نفقه فرزند مشترک، در صورتی که فرزند دختر زیر نه سال و پسر نیز کمتر از 15 سال سن داشته باشد، کسی که حضانت فرزند را برعهده دارد که به طور معمول مادر است می­تواند برای مطالبه نفقه فرزند اقدامات قانونی را انجام دهد. اگر فرزند ذکور بالای 18 سال سن داشته باشد و حکم رشد از دادگاه داشته باشد، می­تواند نسبت به پرداخت نفقه توسط پدرطرح دعوی کند. همچنین پرداخت نفقه با توجه به شرایط جامعه و میزان تورم قابل تغییر است و مادر یا خود فرزند می­تواند تقاضای افزایش نفقه را تقدیم دادگاه کند.

مزایای استفاده از وکیل در مطالبه نفقه فرزند مشترک

نقش وکیل در مطالبه نفقه فرزند می­تواند بسیار اساسی باشد و از طولانی شدن روند رسیدگی جلوگیری کند. زیرا یک وکیل، با توجه به اطلاعات حقوقی که در این زمینه دارد و همچنین مدارک و شواهد مستدل اقدام به دفاع از موکل در دادگاه می­نماید.

نفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسارنفقه فرزند مشترک+ قبل یا بعد از طلاق+ محاسبه+ اعسار

موسسه حقوقی تهران وکیل با بهره ­گیری از مشاوران زبده حقوقی و جمعی از وکلای موفق در زمینه ­های مختلف حقوقی، همواره در تلاش است تا در حل مشکلات حقوقی افراد جامعه نقش پررنگی داشته باشد.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی در زمینه نفقه فرزند مشترک می­توانید به موسسه تهران وکیل اعتماد نمایید تا نسبت به طرح دعوی و اثبات نفقه فرزند از طریق محاکم اقدام کند

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *