تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نمونه دادخواست مطالبه مهریه به همراه تامین خواسته

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مهریه مالی است که زن با عقد ازدواج دائم یا موقت مالک آن می شود و به صورت عندالمطالبه یعنی هر زمان که زن اراده کند بدون الزام به گزفتن طلاق یا عندالاستطاعه یعنی زن تنها زمانی که مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد می تواند آن رامطالبه کند،درعقد نامه قید می شود.

مهریه حق قانونی زن و دینی برعهده مرد می باشد وحتی پس ازفوت زن نیز توسط وراث او قابل مطالبه می باشد ودرصورت فوت مرد قبل از تقسیم اموال او باید مهریه زن پرداخت شود ومهریه یک طلب ممتاز است بدین منظور که پرداخت آن بردیگر دیون مرد ارجحیت دارد.

مهریه قابل قبول باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

  • باید مالیت داشته باشد
  • معین و مشخص باشد و مردد نباشد
  • قابل تملک باشد
  • مال غیرنباشد

نکته : اگرهنگام عقد مهریه تعیین نشده باشد یا حتی عدم مهریه شرط شده باشد،به معنای ازبین رفتن حق زن نیست وزن ومرد می توانند بعد ازعقد نیز مهریه را تعیین نمایند اما درعقد موقت هرگاه مهریه تعیین نشود عقد باطل است .

برای اجرا گذاشتن مهریه زن درگام اول باید به دفتر خانه ایی که در آن عقد ازدواج ثبت شده است با ارائه عقدنامه ومدارک هویتی جهت اخذ اجراییه برای تمام هرمیزان از مهریه تعیین شده، مراجعه کند.  پس از صدور اجراییه به مرد 10 روز فرصت داده می شود تا دین خود را پرداخت یا نحوه پرداخت ان را تعیین نماید یا مالی معرفی نماید .

نکته : درصورتی که زن عقدنامه نداشته باشد یا به آن دسترسی نداشته باشد می تواند از دفترخانه محل عقد رونوشت آن را بگیرد.پس از صدوراجراییه ودرصورت عدم پرداخت یا امتناع از پرداخت زن می تواند به اداره ثبت اسناد و املاک بخش اجرای مهریه مراجعه و درخواست توقیف اموال وحقوق مرد ودرخواست ممنوع الخروجی مرد را نماید.                                                                                                                                                    مال توقیف شده درصورت عدم پرداخت وامتناع از پرداخت مهریه ارزیابی شده وبه مزایده گذاشته می شود اما اگرزن ازاموال ودارایی مرد آگاهی نداشته باشد وحتی اگربا استعلام ازمراجع ذی صلاح مالی از مرد پیدا نشود ودرصورتی که ظرف ۲ ماه مالی پیدا ومعرفی نشود و یا ظرف ۶ ماه پرونده به نتیجه ای نرسد با درخواست زن یا وکیل او زن می تواند از طریق دادگاه اقدام نماید.

دادخواست مطالبه مهریه

زن با مراجعه به دفترخدمات قضایی و ارائه عقدنامه و مدارک هویتی دادخواست خود را با عنوان مطالبه مهریه به میزان ….و تامین خواسته ،توقیف اموال، تنظیم وتقدیم می نماید. در صورتی که میزان خواسته یا ارزش مهریه تا 200 میلیون ریال باشد دادخواست به شورای حل اختلاف وهرگاه بیش از 200میلیون ریال باشد به دادگاه خانواده ارجاع می شود.توصیه می شود قبل از هراقدامی چه از طریق ثبت یا دادگاه زن با معرفی اموالی از مرد برای جلوگیری نقل و انتقال آن برای فرار از دین،از دادگاه درخواست تامین خواسته دهد.

دردادخواست خواهان زن وخوانده مرد می باشد که باید مشخصات هویتی آنها به طورکامل نوشته شود ودرصورت اقدام توسط وکیل باید مشخصات کامل او نیز نوشته شود وخواسته ، مطالبه مهریه تعیین شده به میزان ( تمام یا هرمیزان ازمهریه تعیین شده) و تامین خواسته ،توقیف اموالبه انضمام هزینه های دادرسی می باشد.

نکته : زن درصورت عدم توانایی پرداخت هزینه دادرسی می تواند همزمان ازدادگاه درخواست اعسار از پرداخت هزینه دادرسی نماید.

تمام مدارک یا ادله مورد نیاز برای اثبات عقد ازدواج مانند عقد یا صیغه نامه یا مدارکی که بیان گر زوجیت یا اثبات حق زن نسبت به مهریه می باشد ومدارک هویتی باید درقسمت دلایل ومنضمات دادخواست قید شود.

نکته :درصورت نداشتن مدرکی از سند ازدواج، زن می تواند به شهادت شهود جهت اثبات رابطه زوجیت یا مهریه تعیین شده استناد نماید.

و درنهایت درقسمت شرح خواسته ، زن یا وکیل او باید تا حد امکان کوتاه ومختصراما کاملا واضح وبه روشنی خواسته خود را که محکومیت مرد به پرداخت مهریه می باشد، با ذکر ادله و مدارک ارائه شده شرح دهند.

براساس قانون جدید درخصوص مهریه زن می تواند از دادگاه به هر میزان مهریه خود را مطالبه نماید اما تنها تا سقف 110 سکه می تواند درخواست جلب یا حکم زندان مرد را داشته باشد وبرای مطالبه آن می تواند مالی از مرد معرفی کرده یا با درخواست اعسار از سوی مرد به صورت اقساطی دریافت کند. برای اقدام به مطالبه مهریه وتنظیم دادخواست به دلیل اهمیت بالای موضوع برای انجام اقدامات درست و به موقع که از اطاله رسیدگی وتحمیل هزینه های سنگین وفرارمرد از پرداخت مهریه جلوگیری شود توصیه می شود قبل ازهراقدامی با مشاوره وهمراهی یک وکیل مجرب ومتخصص ومتبحر وباتجربه درخصوص روند ونحوه رسیدگی واجرا دردادگاه اقدام شود.

ریاست محترم مجتمع قضایی

با سلام، احتراما به استحضار می رساند: اینجانبه به استناد کپی مصدق عقدنامه شماره……………….. مورخ ……………. باخوانده عقد ازدواح دائمی در دفترخانه ……………………………. منعقد کرده ایم. نظر به اینکه مهریه مقرر در عقدنامه مذکور به میزان………………………ریال کلا برذمه زوج و عندالمطالبه می باشد. فلذا مستندا به مواد ۱۰۸۲ قانون مدنی و تبصره الحاقی ۷۶/ ۴ / ۲۹ آیین نامه اجرایی به ماده مذکور و ماده ۱۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی صدور حکم به محکومیت خوانده به پرداخت مهریه مذکور در عقدنامه به میزان س ریال وفق تعببر شاخسی قیمت سالانه زمان تأدیه و جميع خسارات و هزینه دادرسی در حق اینجانب مورد استدعاست. به استناد ماده ۱۰۸ قانون اخیرالذکر بدوأ صدور قرار تأمین خواسته و اجرای آن قبل از ابلاغ وفق ماده ۱۱۷ آن قانون نیز تقاضا می شود.

فرق عندالمطالبه و عندالاستطاعه بودن مهریه چیست؟

مهریه حق زن وتکلیف مرد است ودرعقد نامه به صورت عندالمطالبه یاعند الاستطاعه قید می شود و براساس آن مرد متعهد به پرداخت مهریه می شود. درصورت عندالاستطاعه بودن مهریه ، امکان جلب وممنوع الخروج کردن مرد درصورت عدم پرداخت وجود نداردوتنها درصورتی که مالی ازمرد به دادگاه یا اداره اجرای ثبت معرفی شود می توان آن را توقیف ودرنهایت از فروش آن مهریه را دریافت کرد ودرغیراین صورت مطالبه مهریه  تا زمان تکمن مالی مرد برای پرداخت مهریه، امکان پذیرنمی باشد وپرداخت آن منوط به داشتن استطاعت مالی مرد می باشد و زن زمانی مستحق دریافت مهریه می شود که بتواند استطاعت مالی مرد را اثبات کند اما درمهریه عنالمطالبه زن به محض انعقاد عقد نکاح مالک مهریه می‌شود وهرزمان که بخواهد می‌تواند آن رامطالبه کند.

راههای به اجرا گذاشتن مهریه چیست؟

زن می تواند برای مطالبه مهریه بسته به اینکه  با توجه به شرایط واوضاع واحوال مالی مرد یکی ازاین دوراه ویا حتی ترکیبی ازآن دورا انتخاب کند.

  • مراجعه ودرخواست ازواحد اجرای اداره ثبت ‏
  • تقدیم دادخواست مطالبه مهریه به دادگاه خانواده به خواسته مطالبه مهریه وتامین خواسته است

زن می تواند درصورت عدم توانایی پرداخت هزینه دادرسی ،همزمان باارائه دادخواست اصلی، درخواست اعسارازپرداخت هزینه دادرسی و وکیل معاضدتی نماید.‏

درحال حاضرمطابق دستورالعمل جدید، متقاضی مهریه باید برای اجرای مهریه به واحد اجرای اداره ثبت مراجعه کند ودرصورت عدم امکان معرفی و توقیف مال ازشوهر،جهت تقدیم دادخواست مطالبه مهریه وحکم جلب مرد به دادگاه خانواده مراجعه کند ومراجعه مستقیم به دادگاه خانواده برای مطالبه مهریه وجود ندارد.

سریع ترین وبهترین راه برای مطالبه مهریه و دیگراسناد رسمی لازم الاجرا،اقدام ازطریق واحد اجرای اداره ثبت می باشد.

زن ابتدا با مراجعه به دفترخانه ازدواجی که عقد شان درآنجا انجام شده ،تقاضای صدوراجراییه می نماید و پس از صدوراجراییه پرداخت مهریه ،با پست پیشتاز به مرد ابلاغ می شود وبه او10 روز برای پرداخت مهریه یا اینکه با معرفی مال ترتیبی برای پرداخت  فراهم آورد، مهلت  داده می شود و درصورت عدم پرداخت یا امتناع از پرداخت ، زن می تواند به عنوان اهرم فشاری برای دریافت حق خود با معرفی مال، حقوق ودارایی مرد، آن را توقیف و او راممنوع الخروج کند ودرنهایت با عدم پرداخت با فروش اموال توقیف شده ازطریق مزایده مهریه خود را مطالبه کند واگرمرد اموالی نداشته باشد یا زن ازآن بی اطلاع باشد، اداره ثبت ازمراجع ذی صلاح استعلام خواهد کرد ودرنهایت اگر ظرف ۲ ماه مالی ازمرد پیدا نشود و یا ظرف ۶ ماه به نتیجه ای نرسد به درخواست زن یا وکیل او گواهی مبنی برمراجعه به دادگاه صادرمی شود.  زن باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه وبا ارائه اوراق هویتی وعقدنامه  دادخواست مطالبه مهریه را ثبت کند ودادخواست به دادگاه خانواده ارجاع می شود.

زن یا وکیل او می تواند همزمان با تنظیم  دادخواست مطالبه مهریه یا دردادخواست جداگانه ای یا در جریان دادرسی تا زمانی که حکم قطعی صادرنشده ،با استناد به ماده 108 و 117 قانون آیین دارسی مدنی وبا معرفی اموال  مرد به دادگاه ومشروط به اینکه این اموال جزء مستثنیات دین مرد نباشند جهت جلوگیری ازنقل وانتقال و تضییع اموال ، ازدادگاه تقاضای صدورقرارتامین خواسته وتوقیف اموال به صورت اجرا قبل از ابلاغ نمایند واگر ظرف مدت 10 روز از زمان صدورقرا تامین خواسته توسط دادگاه یا شورای حل اختلاف ،دادخواست اصلی مطالبه مهریه ثبت نشود،به درخواست شوهر،اموال او ازتوقیف آزاد می شود. دراین صورت عنوان  دادخواست بدین شرح می باشد: مطالبه مهریه و وصول آن بدوا صدورقرار تامین خواسته از اموال خوانده با احتساب هزینه دادرسی و خسارات قانونی .

اگرمهریه وجه رایج باشد درزمانی که زن آن را مطالبه می کند دادگاه آن را به نرخ روز وبراساس شاخص بانک مرکزی محاسبه می نماید و اگر سکه باشد مرد باید سکه را درزمان تحویل با قیمت روزخریداری کرده و یا معادل آن، به زن مال بدهد.

بعد ازمحکومیت مرد به پرداخت مهریه وصدورحکم قطعی ،زن می تواند براساس ماده 2 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، ‏مهریه به هرمیزانی که تعیین شده را دریافت کند ولی مطابق مقررات جدید ،اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی وبازداشت مرد درخصوص مهریه صرفاً تا میزان 110 عدد سکه بهار آزادی یا معادل آن میسر می باشد اما مرد با ‏نپرداختن مازاد ۱۱۰ سکه جلب نخواهد شد و زن برای مطالبه مازاد آن باید اموالی از شوهر به دادگاه ‏معرفی کند ودرصورت عدم امکان معرفی یا آگاهی زن یا اینکه مرد مالی نداشته باشد، نمی تواند شوهر را جلب وممنوع الخروج کند.‏

مرد می تواند همزمان با دادخواست زن یا بعد ازصدورحکم محکومیت ،ظرف 1 ماه با ارائه دادخواست اعسار ازپرداخت مهریه ، تقاضای تقسیط مهریه نماید و دادگاه براساس وضعیت واوضاع واحوال مرد و دفاعیات زن و شهادت شهود حکم اعسارمرد را صادرومهریه را تقسیط می کند که تعدادی سکه برای پیش پرداخت وهرماه یا چند ماهی یک سکه باید پرداخت شود وعدم پرداخت اقساط ،پیش پرداخت موجب حال شدن دین وامکان جلب شوهرمی شود.

در انتها شما عزیزان اگر می خواهید از  راه های طلاق از طرف مرد مطلع شوید به راه های ارتباطی موجود در سایت مراجعه کنید

نمونه دادخواست مطالبه مهریه به همراه تامین خواسته

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *