تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل دادسرای ناحیه ۲۶

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

کوتاهی­های پزشک منجر به فوت بیمار و یا در مواردی سبب ناقص شدن بیمار می­شود. گاهی کوتاهی پزشک باعث به وجود آمدن مشکلات عدیده­ای می­شود که در مواردی جبران ناپذیر می­باشد. شکایت از پزشک به دلیل قصور پزشکی که منجر به فوت بیمار شده است، نیز یکی از موارد شایع پرونده­های کیفری می­باشد.

به عنوان نمونه پزشک جراح و متخصص زمان عمل جراحی توده مغزی متوجه می­شود که توده  بدخیم بوده و در قسمتی از مغز و سیستم اعصاب و روان ریشه رشد کرده و دست زدن به آن سبب  نا­به­سامان شدن اوضاع و وخیم شدن حال بیمار می­شود. در این فرضیه باید از ادامه جراحی خودداری کند و بهترین تصمیم را در نظر داشته باشد و حالا تصور کنید با توجه بروز و نمایان شده هم چنین شرایط و موقعیتی، پزشک جراح به جراحی و عمل توده ادامه می­دهد. بیمار فوت می­کند و خانواده بیمار و بستگان آن، از او شکایت می­کنند.

نظریه پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی با بررسی علت کامل وقوع ارث بیماری فوت و عملکرد پزشک، قصور پزشکی را نمایان می­کند و قطعیت مسئله را تشخیص می­دهند. در موارد و در چنین مسئله­هایی عنوان قصور و کوتاهی و عدم مهارت پزشکی منجر به فوت بیمار یا ناقص شدن وی می‌شود.

به طور کامل یک وکیل پایه یک دادگستری به تنهایی و بدون مشورت با سایر وکلا  نمی­تواند که در همه حوزه­های حقوقی و جرائم پزشکی فعالیت کند و یا هنر نمایی کند و راهنمایی تخصصی در زمینه جرم وقوع شده است. به تمامی موکلان خود ارائه بدهد. بنابراین در یک موسسه حقوقی جمعی از وکلا حاضر هستند و هرکدام به صورت تخصصی و همچنین گاه به صورت گروهی و دسته جمعی در مواردی شکل­های مختلف به کارشناسی مسائل و مشکلات می­پردازند.

مصادیق و نمونه­های جرایم پزشکی و قصور پزشک، بر اساس ماده ۳۲۲ قانون مجازات اسلامی در مورد خسارات و عدم توانایی پزشک که ممکن است از عدم مهارت یا اشتباه پزشک به بیمار آسیب برساند و به معنای آن نیست که مسئولیت کیفری پزشک منتفی و غیر و قابل بخشش باشد. به مانند آن است که اگر پزشکی قبل از عمل و یا هر معالجه­ای از بیمار امضاء رضایت خانواده بیمار گرفته شود ولی احتیاط لازم را به کار نبرده و کار خود را به درستی انجام نمی­دهد، پزشک و بیمارستان  مسئولیت کیفری دارند و اعمال وی قابل تعقیب کیفری و دادگاه­های پزشکی می­باشد.

افشاء و آشکار کردن اسرار بیمار توسط پزشک جرم محسوب می­شود و خانواده بیمار یا خود بیمار حق پیگیری این جرائم را دارد. بر اساس ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی با این موارد برخورد می‌کنند.

صدورگواهی خلاف واقع یعنی بر اساس بیماری که اتفاق افتاده گواهی دیگری صادر شود یا گواهی برای بیماری که رخ نداده، توسط پزشک صادر شود و این کار جرم کیفری محسوب می­شود که این امر شامل همه مسولان و صاحبان تخصص می­باشد.

جنایت و کوتاهی و عدم مهارت در عمل جراحی مانند اینکه پزشکی در حین جراحی کلیه، یا اندام‌های دیگر را بدون دلیل از بدن بیمار را بیرون آورد. برخی از پزشکان صرفاً جهت منافع شخصی و گرفتن پول بدون دلیل اعضای بدم بیمار را جراحی می­کنند و در ازای گرفتن پول این کار را غیر قانونی انجام می­دهند که این کار سبب پیگیری جرم کیفری می­باشد. کلاهبرداری در پزشکی، مانند تبلیغات پزشکی یا دارویی به منظور فریب دادن مردم و سو استفاده‌های غیر قانونی از پول مردم می‌شود.

مطابق ماده ۱۲ قانون، اگر هر پزشکی از نسخه رمز استفاده کند؛ مجرم شناخته می­شود و منظور از نسخه رمز، نسخه­ای می­باشد که به صورت کد و رمزی میان یک پزشک و یک داروخانه خاص در حال رد و بدل کردن بوده؛ در واقع پزشک و داروخانه با یک دیگر قرار دارند تا بیماران را به یک دیگر ارجاع دهند و از این بابت سود ببرند و اگر آن نسخه را نزد داروخانه دیگری می­بردند، داروخانه دار نتواند آن نسخه را تحویل دهد و فقط داروخانه خاص می­توانسته آن را بخواند و تحویل دهد.

راه­های اثبات قصور پژشکی

واضح است که هر گونه ادعایی در هر دعوا و پرونده­ای باید بر اساس  قانون و از راه­های قانونی باشد و  با ارائه ادله اثبات دعوا نزد محکمه به اثبات برسد. قصور پزشکی نیز از این قاعده و شیوه­های فریبنده  پیروی می­کند. اثبات جرم قصور پزشکی در پرونده کیفری توسط نظریات کارشناسی پزشکی قانونی و کمیسیون نظام پزشکی علاوه بر سایر ادله و شواهد و قرائن انجام می­شود.

به عنوان مثال بیمار کلیه برگه­ها و شواهد این که بیمار بوده را بر محتویات تحت درمان بودن خویش یعنی سابقه پرونده پزشکی خود را به همراه فیش­های واریزی به حساب دکتر یا اوراق مربوط به بستری بودن در بیمارستان و حتی تصاویر قبل از عمل و بعد از عمل خصوصاً در عمل­های زیبایی مانند ابدومینوپلاستی و لیپوماتیک، را پیوسته و همراه شکایت از پزشک کرده و سپس بر اساس  دستور مقام قضایی جهت معاینه و تعیین میزان قصور پزشکی و نوع و میزان آسیب وارده و بیماری جدیدی که به بیماری قبلی اضافه شده، ایجاد می­شود و جرائم پزشکی قانونی دلالت می­شود.

نکته: میزان و کمیت  قصور پزشکی را خداده موجب تعیین درصد تقصیر و تعیین درصد دیه­ای است که پزشک متخلف بر عهده پرداخت مراجعی که می­توان در آن علیه دعوای پزشکی اقدام کند، می‌باشد.

در این موارد می‌توان از پزشک طرح دعوا نمود و دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به جرائم و دعاوی پزشکی را دارند؛ عبارتند از:

1-داسرای انتظامی پزشکان واقع در سازمان نظام پزشکی: مرجع می‌باشد و رسیدگی به تخلفات پزشک را برعهده دارد.

2-محاکم عمومی دادگستری: مرجع رسیدگی به دعاوی پزشکی، زمانی که پزشک مرتکب جرم شده است.

3-شورای حل اختلاف ویژه امور بهداشت: در صورتی که میزان دیه کمتر از پنج میلیون تومان می‌باشد، شکایت از پزشک به این مرجع ارجاع داده می­شود.

دادسرا شماره ۲۶ صلاحیت رسیدگی به جرائم پزشکی و کوتاهی­هایی که به دلایل مختلف از جانب پرشک ‌انجام می­شود را بر عهده دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *