تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۵۳ شهرک ولیعصر

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

جرایم پزشکی چیست؟ چه عملی سبب ایجاد جرائم پزشکی می‌شود؟

در خصوص جرایم پزشکی می­توان گفت در صورتی که در اثر قصور، عدم مهارت پزشک یا عمد به  دلایل شخصی پزشک به بیمار آسیبی وارد می­کند و گاهی از این آسیب­ها جبران پذیر می­باشد اما گاهی از آسیب­ها غیر قابل جبران می­باشد و بر حسب مورد چنانچه عمدی یا غیرعمد باشد، طبق مقررات جنایات عمد و شبه عمد عمل خواهد شد، ضمن اینکه تخلف انتظامی نیز محسوب شود. در صورتی که قصور پزشک قابل جبران نباشد و سبب فوت شود، همان قتل عمد در نظر گرفته می­شود و همچون قاتل عمد با او برخورد می­شود.

در این صورت فرد متخلف علاوه بر تحمل کیفر و پرداخت خسارت، ممکن است پروانه­اش بر اساس مقررات انتظامی برای دوره‌ای تعلیق یا در مواردی لغو و برای همیشه از اشتغال در این حرفه ممنوع می‌گردد. گاهی هم او را برای مدتی مجبور به انجام کار خاصی می­کنند.

جرایم پزشکی شامل چه مواردی می شود؟

آنچه به عنوان برائت جستن در عموم بیمارستان­ها و پزشکان پیش از رفتن بیمار به اتاق عمل فرمی با عنوان برائت و دوری کردن پیش روی بیمار قرار می­دهند تا آن را امضا کنند. این امر اگرچه مطابق با ماده ۳۲۲ قانون مجازات اسلامی است و در خصوص خساراتی است که ممکن است از عدم توانایی یا اشتباه پزشک به بیمار وارد شود، اما به این مفهوم نیست که مسئولیت کیفری پزشک منتفی می‌شود.

به عبارت دیگر، اگر پزشکی قبل از عمل و یا هر معالجه­ای از بیمار امضاء برائت و رضایت نامه­ای مبنی بر اتفاقات عمل دریافت می­کند و احتیاط لازم را بکار نبرد و کار خود را به درستی انجام ندهد، مسئولیت کیفری از او سلب نشده و اعمال وی قابل تعقیب کیفری می­باشد. از جمله جرایم پزشکی می­توان به موارد زیر اشاره کرد:

در هنگام عمل وسایل جراحی را در جایی از بدن به جا بگذارد.

اشتباهات اصطلاحی پزشکی.

افشاء اسرا بیمار توسط پزشک نیز جرم است و ماده ۶۴۸ قانون مجازات اسلامی دراین مورد اشعار دارد و هر گاه پزشکی اسرار بیمار خود را افشا نماید، تا یک سال حبس مجازات می­شود.

کلیه جرایم غیر عمدی پزشک نیز قابلیت تعقیب کیفری دارد. این جرایم عبارت­اند از درمان بیماری که می­بایستی در بیمارستان و با تجهیزات و تیم پزشکی خاصی انجام گیرد و پزشک با داشتن آن تجهیزات، در درمانگاه یا مطب خود آن را را بدون قضای استریل انجام دهد و سبب ایجاد عفونت و بیماری­های غیر قابل جبران شود.

صدور گواهی خلاف واقع توسط پزشک، جرم کیفری است که این امر شامل همه مسولان و صاحبان تخصص می­شود.

جنایت در عمل جراحی، به عنوان مثال اگر پزشکی در حین جراحی کلیه، بدون هیچ دلیل قابل توجیه پزشکی کلیه بیمار را بیرون آورد یا چیزی که بسیار میان پزشکان مرسوم است درقبال گرفتن پول غیر قانونی اقدامات پزشکی را انجام دهند.

کلاهبرداری در پزشکی، مانند تبلیغات پزشکی یا دارویی به منظور اغفال مردم و برای دارویی که مثلا خود پزشک وارد کرده است.

ماده ۱۲ قانون مصوب ۱۲۹۰ : اگر هر پزشکی از نسخه رمزدار به معنی این که پزشک جهت انجام جراحی بیمار را به فرد خاصی ارجاع دهد و بیمار را به داروی خاص مجبور کند، به چهار ماه حبس محکوم می­شود. منظور از نسخه رمز، نسخه­ای است که به صورت کد بین یک پزشک و یک داروخانه خاص قابلیت رد و بدل شدن دارد و اگر آن نسخه نزد داروخانه دیگری برده شود، داروخانه نمی­تواند آن نسخه را تحویل دهد.

عدم رعایت طرح جلوگیری از شیوع بیماری­های آمیزشی (واگیر) مصوب ۱۳۲۰

عدم رعایت مقررات امور پزشکی، دارویی، و مواد آشامیدنی و خوردنی مصوب سازمان غذا و دارو.

جهت انجام گزارش زمانی که از جانب پزشک تخلف صورت می­گیرد، می­توانید به کلانتری ۱۵۳ واقع در خیابان ولیعصر مراجعه کنید.

به طور کلی میان جرایم پزشکی و تخلفات پزشکی تمایز و تفاوت­هایی وجود دارد. به عنوان مثال تخلفات پزشکی مواردی مانند سهل انگاری در انجام وظیفه و یا افشای اسرار هستند که پزشک بر خلاف قوانین و مقررات وضع شده صنفی رفتار می‌کند و صرفا تهمتی بیش نیست. اما جرایم پزشکی مواردی هستند که در قانون مجازات اسلامی قانونگذار برای آن جرم و مجازات در نظر گرفته است، ولی شخصی که مرتکب آن می‌شود، پزشک و یا جزء تیم پزشکی است.

رسیدگی به تخلفات پزشکی در صلاحیت دادسرای انتظامی پزشکی است. اما رسیدگی به جرایم در حیطه صلاحیت محاکم عمومی دادگستری است. همچنین رسیدگی به تخلفات پزشکی توسط هیأت‌­های بدوی انتظامی و البته هیئت قضای بیمارستان انجام می­شود و مانع رسیدگی توسط محاکم قضایی نمی‌شود، زیرا ممکن است پزشک اقدام به عملی نماید که واجد وصف مجرمانه باشد و از آن جایی که چنین امری تخلف نیز محسوب می‌شود، محاکم دادگستری و هیأت‌های بدوی انتظامی هر کدام می‌توانند جداگانه به موضوع رسیدگی کنند.

در اکثر موارد می‌توان هم به سازمان نظام پزشکی و هم به محاکم دادگستری به شکل همزمان مراجعه کرد و هیچ یک مانعی برای صلاحیت دیگری محسوب نمی­شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *