تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

وکیل کلانتری ۱۴۲ کن

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

خیانت در امانت و استفاده از ضعف شخصیت افراد هرگاه شخصی به دلیل ضعف در هوا و هوس نوشته و یا سندی که به صورت تجاری و یا غیر تجاری می­باشد، مثل چک و سفته فردی را ملزم به انجام کاری کند، مرتکب جرم خیانت در امانت شده و علاوه بر جبران خسارت به شش ماه تا دو سال حبس و از یک میلیون تا ۱۰ میلیون تومان جزای نقدی محکوم می­شود.

در صورتی که مرتکب این گونه جرم نسبت به شخصی که ضرر کرده حق او را وصی و یا قیوم را داشته باشد، مجازاتی برای او مشخص کند، برای جبران خسارت مالی از سه ماه تا هفت سال حبس محکوم می­شود.

در صورتی که مستخدمین دولت کارمندان دولت وزرا و حتی رئیس جمهور در اموال و اسناد دولتی استفاده شخصی داشته باشد، به این صورت که وجوه نقدی اسناد اوراق بهادار سهام و یا اموالی که متعلق به مردم و یا سازمان­ها می­باشد، توسط هر کدام از مستخدمین به صورت غیرمجاز از آن­ها استفاده شود؛ تصرف غیرقانونی محسوب می‌شود. تصرف علاوه بر پرداخت اجرت المثل به ۷۴ ضربه شلاق محکوم می‌شود.

اگر فرد مجرم در زمان ارتکاب جرم منفعت کسب شده را به پرداخت جزای نقدی معادل قیمت آن محکوم کند، کارمندان و ادارات و سازمان­ها شوراها و شهرداری و یا نهادهایی که وابسته به دولت می‌باشد، سازمان­های دولتی و خصوصی، دیوان محاسبات، اوراق بهادار، نیروهای مسلح، نیروهای کلانتری و مواردی از این دست حتی در صورتی که فردی به علت بی‌احتیاطی و یا کم‌کاری سبب ضایع شدن اموال و پول های مردم و بیت‌المال شود و صرفاً برای مصارف شخصی استفاده کند، باز هم مجرم به حساب می‌آید و به مجازات­های جرم خیانت در امانت محکوم می‌شوند.

در قانون تجارت گفته شده که در صورتی که کسی چک و سفته را به کسی امانت بدهد اما فردی که امین این مورد بوده به وسیله این اسناد جهت خیانت در امانت استفاده کند مثلاً کسی که مغازه را اجاره کرده و چکی را به عنوان ضمانت به مستاجر داده، مستاجر نزد او چکی را به امانت گذاشته بعد از تخلیه مغازه صاحب مغازه باید چک را به مستاجر بپردازد؛ در غیر این صورت استفاده دیگری از این چک سبب خیانت در امانت می­شود. در صورتی که دلالت بر خلاف وظیفه خود نسبت به او عملی غیر انجام دهد و با دریافت وجه از طرف دیگر معامله به نفع خود و به سود و خود استفاده کند، مجرم خیانت در امانت به حساب می‌آید.

در قانون تجارت از جمله شرایطی که برای مدیران در نظر گرفته شده این است که اگر کسی مرتکب جرم خیانت در امانت شود، محرومیت ندارد و به عنوان مدیر شرکت انتخاب می‌شود پس مدیر این شرکت امین و امانتدار شرکت محسوب می­شود.

در صورتی که شخصی متعلق به دارایی­هایی را که دارد به اشخاص مجهول آلوارس تصرف شود از تمامی این مدت به ماده مقرر ۶ اموال منقول وجه نقد ظرف ۱۰ سال از تاریخ فوت مالک و نسبت به اموال غیر منقول ظرف ۲۰ سال از تاریخ فوت می­بایست به دولت تسلیم شود و اگر مرتکب جرم خیانت در امانت محسوب می­شود.

کلانتری شماره ۱۴۲ صلاحیت رسیدگی به پرونده­های جرم خیانت در امانت را دارد. افرادی که در زمینه رسیدگی به جرم خیانت در امانت دچار دعوا و یا عدم سازش با یکدیگر باشند کلانتری شماره ۱۴۲ صلاحیت رسیدگی به این پرونده را دارد.

در قانون مجازات خیانت در امانت به عنوان جرایم دو جندهای به حساب می‌آید. اگر شاکی پرونده رضایت دهد، مجرم باید جنبه عمومی جرم را طی کند. یعنی شاکی پرونده از مجرم شکایتی ندارد اما به دلیل آنکه مجرم منافی جرایم عمومی را انجام داده باید مجازات­های جنبه عمومی را تحمل کند.

جرم خیانت در امانت به وسیله شخص حقیقی و یا حقوقی انجام می­شود و در صورتی که این جرم از طرف دولت ثابت شود و فرد مجرم شناخته شود، این جرم به وسیله شخص حقوقی انجام شده و بعد از آن که از طریق موسسات و شخص حقوقی مربوط اثبات شود؛ این پرونده را مجازات می­کند.

جرم خیانت در امانت از همچون سایر جرایم نیازمند به ادله­هایی می­باشد. مثلاً شهادت علم قاضی اقرار و یا سندی که به اثبات قاضی و دادگاه رسیده باشد، بر اساس ماده ۱۰۳ و ۶۷۴ مجازات جرم خیانت در امانت از شش ماه تا سه سال حبس می­باشد و مراجع ذی ربط برای رسیدگی به این جور همچون سایر جرایم عمومی در مرحله تحقیق و تعقیب دادسرای عمومی در مرحله رسیدگی و صدور حکم دادگاه کیفری می­باشد.

اگر شخصی مالی را به امانت بگذارد و صحیح آن را از بین ببرد، مسئول جبران خسارت وارد شده می‌باشد و در هر صورت می­بایست ضرری را که وارد کرده پرداخت کند. اگر کارمند دولت صرفاً از اموال دولت به صورت غیرقانونی و یا شخصی استفاده کند، مجرم تلقی می‌شود و به اموالی که به او سپرده شده خیانت در امانت کرده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از وکلای مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. وکلای مجموعه تهران وکیل آماده‌ی خدمت رسانی به شما مشتریان عزیز می‌باشند. جلب رضایت شما مشتریان گرامی، هدف وکلای صاحب تجربه این مجموعه است؛ پس با اطمینان خاطر پرونده‌های خود را در این زمینه به وکلای تهران وکیل بسپارید و با شماره‌های موجود در سایت تماس بگیرید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

2 دیدگاه

  • باسلام و خسته نباشید
    احتراما باستحضار میرساند تعاونی مسکن اقدام به ساخت 6 واحد اضاف بر نقشه و پروانه ساخته و آنها را به افراد غیر عضو مخفیانه واگذار نموده است و همچنین تمام دارائیها و اثاثیه تعاونی را فروخته و نیز پشت بام بعضی از واحدها را فروخته و نیز تعدادی پارکینگ هم اضافه درآورده و فروخته و همچنین تغیر کاربری داده و از این بابت به نعاونی و اعضا ضرر بیش از یک میلیاردتومن ولرد ساخته است حال تحت چه اعناوینی باید شکایت کرد که نتیجه بدهد

    • سلام وقتتون بخیر همسایگان ساختمان ساخته شده میتونن اعتراض کنند لطفا برای بررسی موارد دقیقتر و راهنمایی کامل تر با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا همکارانم راهنماییتون کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *