تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

گرفتن مهریه بدون طلاق

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

همانطور که طلاق حق مسلم مرد است مهریه نیز حق قانونی زن است . مهریه دین مسلم ، قانونی و مستند به سند رسمی زوج به زوجه است و به محض وقوع عقد و جاری شدن خطبه عقد نکاح بر ذمه مرد منعقد می گردد . و زوجه هر وقت که مطالبه مهریه یا صداق خود را داشته باشد مرد ملزم به پرداخت آن است و چون مهریه دین است پس مرد مدیون به حساب می آید و مدیون ملزم به پرداخت دین است .

 

فرقی بین عقد دایم و عقد موقت در گرفتن مهریه وجود ندارد تنها تفاوتی که می شود در این باب متصور شد از جهت عندالمطالبه بودن و عندالاستطاعه بودن مهریه است که اگر مهریه عندالمطالبه باشد به این معنی است که هر آن که زن اراده به مطالبه مهریه کند مهریه باید پرداخت شود اما اگر مهریه عندالاستطاعه باشد وضعیت به گونه ای دیگر است و تا زمانی که زوج توان پرداخت مهریه نداشته باشد زوجه باید صبر کند .

به اجرا گذاشتن مهریه صرفا دلیل نارضایتی زن از شوهر خود نیست و دلایل مختلفی می تواند داشته باشد مثل حس استقلال زن یا آرامش اقتصادی کردن به آن نیاز دارد و غیره …

هرگاه زوجه تصمیم به مطالبه مهریه بگیرد کافی است با در دست داشتن سند عقد نامه از طریق دادگاه یا اداره ثبت اسناد اقدام کند و لازم به ذکر است گرفتن مهریه اصلا به موضوع طلاق مربوط نمی شود و دو موضوع کاملا مستقل از یکدیگرند .

مطالبه مهریه ربطی به اینکه آیا زن در منزل شوهر مستقر است یا خیر ندارد و ارتباطی به تمکین کردن یا نکردن زن از شوهر ندارد همچنین ناشزه بودن زن مانع از دریافت مهریه برای وی نمی شود حتی اگر زن مرتکب جرمی شده باشد یا به همسر خود خیانت کرده باشد و یا رابطه نامشروع داشته باز هم مانع از رسیدن به مهریه نیست .

گرفتن مهریه بدون طلاق

حتی زوجه دوشیزه نیز می تواند اقدام به گرفتن مهریه بدون طلاق بکند چرا که طبق قانون مدنی زن پس از جاری شدن صیغه مستحق دریافت مهریه است و در شرع از آن به عنوان نشانه صداقت و مهر مرد یاد شده است .

طبق ماده 1092: زن دوشیزه یا باکره حق گرفتن نصف مهریه را دارد و اگر قبل از طلاق بیش از نصف مهریه مهریه را دریافت کرده باشد مرد می تواند ما به تفاوت آن را به هر صورت ( نقد یا غیر نقد ) پس بگیرد .

طبق ماده 1085 قانون مدنی : زن می تواند تا مهریه او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد امتناع کند به شرطی که مهریه حال باشد .

قانون فوق در مورد حق حبس از موارد اثبات کننده این امر است که مطالبه مهریه ارتباطی با طلاق ندارد و صرف درخواست مهریه مهر تاییدی بر عدم میل به ادامه زندگی نیست و این تصور غلطی است که در جامعه حاکم شده است .

نکته حائز اهمیت دیگر در این رابطه اینست که زن مالک شرعی و قانونی مهریه خود است و محدودیتی برای تنوع مصرف آن ندارد .

نکته دیگر آنکه طبق قانون پرداخت مهریه هرگاه زوج ازدوج دایم یا موقت زن و مرد به هر دلیلی فسخ و باطل شود و بین آنها نزدیکی اتفاق نیفتاده باشد زن حق دریافت صداق را ندارد مگر در صورتی که مرد غبن بوده و توانایی به برقراری رابطه جنسی را نداشته باشد ، در این صورت زن می تواند نصف مبلغ مهریه خود را دریافت کند .

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در باب طلاق توافقی یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *