تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

گرفتن مهریه در صیغه یا عقد موقت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

گرفتن مهریه در صیغه یا عقد موقت, مطالبه مهریه چه در عقد دایم و چه در عقد موقت ، حق مسلم و غیر قابل انکار زن می باشد مهریه در عقد موقت از شرایط صحت عقد است و عدم تعیین مهریه و مدت زمان عقد موقت موجب بطلان عقد است اگر عقد موقت یا همان صیغه در دفتر ازدواج به ثبت رسیده باشد هیچ تفاوتی در مطالبه مهریه ، با عقد دایم ندارد و به آسانی قابل وصول است . برای مطالبه مهریه از ازدواج موقت که در دفتر ازدواج ثبت شد باید به اجرای ثبت اسناد مراجعه کرد و با استناد به سند رسمی مطالبه مهریه کرد . در این حالت ابتدا از دفتر ازدواج درخواست صدور اجرائیه و ابلاغ به شوهر باید بشود و پس از ابلاغ وی در صورت عدم پرداخت مهریه ظرف مهلت مقرر در اجرائیه مراتب از طریق اجرای اسناد رسمی ثبت ، ابلاغ می شود و امکان ممنوع الاخروجی شوهر و توقیف اموال وی وجود دارد .

 

اما اگر صرفا صیغه محرمیتی بدون ثبت در دفتر ازدواج خوانده شود گرفتن مهریه کار سختی خواهد شد چون رسما سندی دال بر این موضوع موجود نیست اما در این صورت چاره کار چیست ؟

در این حالت شهادت دو شاهد مرد و یا یک مرد و دو زن می تواند کمک شایانی به ما بکند همچنین اقرار طرفین از مهمترین مدارک اثبات مهریه و میزان آن در ازدواج موقت می باشد .

نکته : اتمام مدت عقد موقت مانعی برای اخذ مهریه زن نیست و مطالبه مهریه شامل مرور زمان نخواهد شد و عدم پرداخت مهریه در عقد موقت صرفا در صورت بذل مهریه از جانب زوجه و ابراء مهریه ممکن است ولاغیر

نکته قابل توجه در ازدواج موقت مهریه بیش از 110 سکه است همانطور که در ازدواج دایم تعیین مهریه طبق توافق طرفین است و محدودیتی ندارد در ازدواج موقت نیز شرایط به همین صورت است و محدودیتی برای تعیین مهریه بیش از 110 سکه وجود ندارد و تمام قواعد حاکم بر مهریه در ازدواج دایم شامل ازدواج موقت نیز می گردد و قانون جدید را هم شامل می شود که مهریه فقط تا 110 سکه جنبه کیفری دارد .

گرفتن مهریه در صیغه یا عقد موقت

چه در عقد موقت و چه در عقددایم برای مطالبه مهریه در صورتی که مبلغ مهریه تا بیست تومان باشد باید از طریق تقدیم دادخواست شورای حل اختلاف و مازاد بر بیست میلیون تومان را از طریق دادگاه خانواده اقدام کرد .

مهریه ای که برای ازدواج موقت مشخص و معین شده پس از جاری شدن خطبه عقد موقت قابل مطالبه می باشد و در صورت مطالبه زوجه و سرباززدن زوج قابل پیگیری از طریق مراجع قضایی می باشد و موفقی بودن عقد مانعی ایجاد نمی کند

مهرالمثل در عقد موقت می تواند موضوعیت داشته باشد یا خیر ؟

یکی از شروط واجب عقد موقت تعیین مهریه می باشد هر آنچه که هنگام انعقاد خطبه عقد موقت ، بابت مهریه تعیین شده است که 3 شرط داشتن مالیت ، داشتن مشروعیت و قابلیت تملک را داشته باشد ، مورد  مهریه قرار گرفته می شود و همان را می توان مطالبه کرد نه چیز دیگریا مثلا مهرالمثل . چرا که مهرالمثل مختص عقد دایم است و صرفا در عقد دایم قابل مطرح کردن است و در عقد موقت موضوعیت ندارد .

نکته : ماده 21 قانون حمایت از خانواده ثبت ازدواج موقت در سه حالت را اجباری دانسته :

توافق طرفین – بارداری زوجه – شرط ضمن عقد

به محض وقوع عقد در ازدواج موقت زن مالک مهریه است و در نتیجه بذل مدت از طرف مرد مانع از تعلق مهریه یا تقلیل ان نمی شود فقط زمانی این موضوع مطرح است که پس از عقد نزدیکی صورت نگرفته باشد که در آن صورت زن مالک نصف مهریه می شود .

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

4 دیدگاه

  • [quote name=”علیرضا”]حدود مهریه در صیغه یکساله چقدر هست میزان نفقه چقدر می شود؟[/quote]

    سلام، مهریه توافقی هستش،وبه صیغه نفقه تعلق نمیگیره مگر به دلخواه خودتون

  • باسلام .زنی را به مدت سه ماه صیغه کرده ام ومهریه هم یکجا پرداخت شد ولی خانم اصلا تمکین نمی کند وجواب تلفن وپیام ها را هم نمی دهد ایا می شود به عنوان کلاه بردر برعلیه او شکایت کرد

  • با عرص سلام بنده به دفتر یکی از کسانیکه توی انترنت هستن زنگ زدم برای یک مورد عقد موقت مسول آن دفترخانهرمیگفت شما مبلغ صد هزار تومان بابت ما که آن مورد را معرفی کردیم باید مهریه آن مورد را هم به حساب ما واریزرکنی می خواستم سوال کنم ایا حرف این شخص درست است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *