تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حداقل مهریه در صیغه موقت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع حداقل مهریه در صیغه موقت  اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

حداقل مهریه در صیغه موقتحداقل مهریه در صیغه موقت

مهریه مالی است که  برای زن در نظر گرفته شده است  و حق مالی زن در نکاح محسوب می شود و به محض عقد به مالکیت زن در می آید تفاوتی در نکاح دائم و موقت نیست.  در نکاح دائم طرفین می توانند  درزمان عقد مهریه را تعیین نکنند یا تعیین مهریه را به بعد از عقد واگذار کنند اما در نکاح موقت مهریه الزاما و لزوما باید در ضمن نکاح معین شود ‏و در صورت عدم تعیین نکاح باطل است.

شرایط و احکام مهریه در نکاح دائم و موقت

شرایط و احکام مهریه در قانون مدنی اصولا بین مهریه در نکاح دائم و موقت ‏یکسان ومشترک است.

  • مالیت داشتن
  • قابل تمیلک و تملک بودن ( ارزش اقتصادی )
  • معلوم و معین بودن

 در خصوص میزان ومقدار مهریه در نکاح موقت، کلاملا بستگی به تراضی وتوافق طرفین دارد واز هزار تومان تا میلیاردها تومان متغیر است وقانونگذار حداقل یا حداکثری برای میزان آن معین نکرده است و محدودیتی برای تعیین میزان و نوع مهریه وجود ندارد و تمام قواعد حاکم بر مهریه در ازدواج دایم شامل ازدواج موقت نیز می گردد و قانون جدید را هم شامل می شود که مطالبه مهریه فقط تا 110 سکه جنبه کیفری دارد . جهت مشاوره حقوقي رایگان با موسسه تهران وکیل تماس بگیرید 77221941-021

مهریه چه در نکاح دائم یا موقت به صورت های زیر در عقدنامه تعیین می شود :

  • عندالمطالبه و زن هرزمان که اراده کند می تواند مهریه اش را مطالبه کند.
  • عندالاستطاعه در این حالت زمانی مهریه قابل ‏مطالبه و قابل پرداخت است که مرد توانایی و استطاعت مالی برای پرداخت آن داشته باشد و در صورتی که مرد توانایی ‏پرداخت نداشته باشد قابل مطالبه نخواهد بود.‏

نکته:  زن و برای مطالبه مهریه ای که عندالاستطاعه  تعیین شده باشد نمی توان شوهر را زندانی یا جلب کند.

  • یا زمان تادیه آن حال باشد به این صورت که به محض انعقاد عقد، زن، مالک مهریه می شود و فورا باید به زن تادیه شود .
  • یا زمان تادیه آن موجل باشد و اجلی برای پرداخت آن تعیین شود .

اگر در نکاح چه دائم یا موقت عدم استحقاق مهریه شرط شود در نکاح دائم تنها شرط باطل است وبه علت عدم تعیین مهریه زن مستحق مهر المثل خواهدبود واما در نکاح موقت علاوه بر شرط نکاح راهم باطل می کند.

مهریه در هر شرایطی به جزء موارد قانونی که باید مرد در دادگاه به اثبات آن‌ها بپردازد به زن تعلق می‌گیرد و مرد به هیچ وجه نمی‌تواند از پرداخت آن به زن امتناع کند؛ حتی درصورتی که مرد فوت کند، زن می‌تواند از اموال او مهریه خود را دریافت کند و علاوه‌بر این گرفتن مهریه تنها براساس جدایی زن و شوهر از یکدیگر نیست بلکه زن می‌تواند در طول زندگی زناشویی خود و بدون جدا شدن و طلاق گرفتن از شوهر خود، مهریه خود را از او بگیرد.

حداقل مهریه در صیغه موقتحداقل مهریه در صیغه موقت

تنها مواردی که زن مستحق مهریه نمی شود

  • درصورتی که زن قبل ازتعیین مهریه فوت کند و هیچ رابطه زناشویی هم بین آن‌ها صورت نگرفته باشد ،هیچ مهریه‌ای به او تعلق نخواهد گرفت اما اگر رابطه زناشویی بین زن و مرد شکل گرفته باشد، ورثه زن می‌توانند تنها مهرالمثل او را از مرد دریافت کنند.

  • درصورتی که بعد از عقد ودرحالی که بین آن‌ها هیچ رابطه زناشویی صورت نگرفته عقد انها به دلایلی باطل باشد ، دراین حالت هیچ مهریه‌ای به زن تعلق نخواهد گرفت. البته درصورتی که عدم ایجاد رابطه زناشویی بین زن و مرد به دلیل ناتوانی مرد در برقراری رابطه جنسی باشد، زن مستحق نصف مهریه خواهد بود.

حتی اگر هیچ رابطه زناشویی بین زن و مرد صورت نگرفته باشد و آن دو قصد جدایی از یکدیگر را داشته باشند درصورتی که زن باکره باشد تنها نصف مهریه به زن تعلق می‌گیرد.

 مهریه در عقد موقت همیشه به صورت مهرالمسمی خواهد بود چون یکی از ارکان وازشرایط صحت عقد موقت است ومهرالمتعه و مهرالمثل مخصوص عقد دائم است و زمانی به زن تعلق می‌گیرد که مرد بخواهد قبل یا بعد از رابطه زناشویی همسر خود را طلاق بدهد .

 

حداقل مهریه در صیغه موقتحداقل مهریه در صیغه موقت

مطالبه مهریه ازدواج موقت

اتمام مدت عقد موقت و بذل آن از جانب مردمانعی برای اخذ مهریه زن نیست ومطالبه مهریه شامل مرور زمان نخواهد شد و تنها زمانی زن مستحق مهریه نخواهد بود که مهریه اش را به طور کامل ببخشد.

در ازدواج موقت زن می‌تواند با مراجعه به اداره ثبت یا دادگاه مهریه خودرامطالبه کند .براساس شرایط عقدنامه اوبه 2 صورت می تواند اقدام کند :

  • مطالبه مهریه در عقد موقتی که در دفتر ازدواج ثبت شده باشد
  • مطالبه مهریه در عقد موقتی که در دفتر ازدواج ثبت نشده باشد، است.

 برای مطالبه مهریه ازدواج موقتی که ثبت شده ، مانند مطالبه مهریه در ازدواج دائم ‏ به دفتر ازدواجی که در آن عقد موقت او با شوهرش به ثبت رسیده است مراجعه کرده و درخواست صدور اجرائیه پرداخت مهریه اش را می کند اجراییه به شوهر او ابلاغ میشود. اگر مرد نتواند در مهلت مقرر شده مهریه زن را پرداخت کند، زن به دلیل برخوردار بودن از یک سند رسمی می‌تواند مهریه‌اش رااز طریق اداره ثبت یادادگاه به اجرا بگذارد که در این صورت امکان توقیف اموال مرد و همچنین ممنوع ‌الخروج شدن آن از کشور وجود دارد.

اما درعقد موقتی که در دفتر ازدواج به ثبت نرسیده باشد و تنها به خواندن صیغه محرمیت اکتفا شده باشد، به دلیل اینکه زن هیچ سند رسمی برای اثبات صیغه ندارد از این‌رو باید با مراجعه به دادگاهو از طریق اثبات سایر ادله دعوا مانند: شهادت شهود، موفق به دریافت مهریه خود شود.

  • شهادت دو شاهد مرد و یا یک مرد و دو زن و همچنین اقرار طرفین از مهمترین مدارک اثبات مهریه و میزان آن در ازدواج موقت می باشد .

البته اگر مبلغ مهریه تا بیست میلیون تومان باشد زن باید برای مطالبه آن، دادخواستی به شورای حل اختلاف ارائه دهد اما اگر مبلغ مهریه بیشتر از بیست میلیون تومان باشد زن باید برای مطالبه مهریه خود به دادگاه خانواده مراجعه کند و در عقد موقت تنها زمانی می تواند برای مطالبه مهریه به اداره ثبت مراجعه کند که ازدواجش ثبت شده باشد ونکاح نامه رسمی لازم است.

 صیغه نامه های ازدواج موقت حتی اگر در دفتر ازدواج تنظیم شده باشد یک سند عادی است مگر اینکه به صورت ‏رسمی ‏ثبت شده باشد ومهریه تنها از طریق دادگاه قابل مطالبه است .

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *