تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حق طلاق زن در ازدواج موقت+فسخ یک طرفه+فسخ صیغه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع  حق طلاق زن در ازدواج موقت+ فسخ یک طرفه+ فسخ صیغه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 

حق طلاق زن در ازدواج موقت+ فسخ یک طرفه+ فسخ صیغهحق طلاق زن در ازدواج موقت+ فسخ یک طرفه+ فسخ صیغه

در قانون مدنی فسخ و انحلال عقد موقت در نظر گرفته شده است. اما به دلیل تفاوت در ازدواج دائم و موقت، موارد انحلال آن­ها نیز با هم متفاوت است. مطابق قانون، طلاق مخصوص ازدواج دائم است و طلاق در ازدواج موقت از طریق انقضا مدت عقد، بذل مدت و یا فسخ نکاح صورت می­گیرد.

در ادامه قصد داریم به بیان حق طلاق زن در ازدواج موقت و فسخ یک طرفه صیغه بپردازیم.

ازدواج موقت چیست؟

ازدواج موقت یا همان صیغه یکی از دو شکل ازدواج است که در آن زن و مرد برای یک مدت محدود و معین و با مهریه­ای معلوم به عقد یکدیگر درمی­آیند. این عقد پس از انقضای زمان عقد به پایان می­رسد و عقد بین زن و مرد از بین می­رود.

تفاوت­های ازدواج دائم با ازدواج موقت

تفاوت­هایی بین عقد دائم و موقت وجود دارد که مهم­ترین آن­ها عبارت است از:

  • مدت زمان عقد

یکی از مهم­ترین تفاوت­های این دو ازدواج مدت زمان عقد می­باشد که در ازدواج دائم همیشگی و در ازدواج موقت این زمان محدود است.

  • تعیین مهریه

دومین تفاوت تعیین مهریه در این دو نوع ازدواج است که در ازدواج موقت در صورت عدم تعیین مهریه عقد به طور کلی باطل است در صورتی که در ازدواج دائم اگر مهریه تعیین نشود عقد صحیح است و زن مستحق مهرالمثل است.

  • پرداخت نفقه

پرداخت نفقه در ازدواج دائم الزامی است اما در عقد موقت شوهر الزامی به پرداخت نفقه ندارد مگر اینکه شروطی در این مورد قید شده باشد.

  • طلاق و فسخ نکاح

تفاوت بعدی این دو نوع ازدواج در طلاق و فسخ نکاح است که مختص عقد دائم است و در عقد موقت طلاق یا فسخ نکاح جایگاهی ندارد و صرفا در عقد موقت بذل مدت خواهیم داشت.

  • عده زن

تفاوت دیگر در عده زن است که در ازدواج دائم مدت زمان عده سه طُهر است و در ازدواج موقت دو طُهر می باشد. در صورت یائسه بودن زن مدت عده 45 روز است.

  • ارث بری زوجین از یکدیگر

در ازدواج موقت زن از مرد و مرد از زن ارث نمی­برد حتی اگر بین خودشان شرط کرده باشند که پس از فوت از یکدیگر ارث ببرند.  

روش­های انحلال عقد موقت

همانطور که گفته شد در عقد موقت طلاق وجود ندارد و به یکی از روش­های زیر عقد منحل می­شود:

  • بذل مدت در ازدواج موقت

بذل مدت در ازدواج موقت به این صورت است که مرد مدت باقیمانده عقد موقت را به زن ببخشد. بذل مدت در عقد موقت به این معنا است که مرد بگوید باقیمانده زمان عقد را به تو بخشیدم و به عقد موقت پایان دهد. البته در مواردی استثنا هم وجود دارد و در صورت عسر و حرج زن می­تواند از دادگاه تقاضای الزام مرد به بذل مدت عقد نماید.

  • انقضا مدت عقد

انقضای مدت عقد یکی دیگر از روش­های انحلال عقد است و در صورت به پایان رسیدن زمان عقد موقت، خود به خود منحل شده و از بین می­رود.

  • فوت یکی از زوجین

در صورت فوت یکی از زوجین عقد موقت از بین می­رود و این مورد در عقد دائم و موقت تفاوتی با یکدیگر ندارد.

  • فسخ یک طرفه نکاح

در فسخ ازدواج مواردی وجود دارد که بدون نیاز به تشریفات طلاق، می­توان اقدام به فسخ عقد نمود. هرچند برای اثبات چنین مواردی می­بایست به دادگاه مراجعه نمود.

فسخ نکاح برهم زدن یک طرفه عقد است که در آن طرف مقابل حق برهم زدن نکاح را نخواهد داشت. در واقع فسخ در مواردی اتفاق می­افتد که ضرر و زیانی ناشی از داشتن برخی عیوب به زوج یا زوجه برسد.

در ازدواج موقت، فسخ صیغه وجود ندارد و این مورد مختص ازدواج دائم است که با فسخ نکاح و بدون نیاز به تشریفات طلاق می­توان به رابطه زوجیت پایان داد. اما در ازدواج موقت با فسخ منحل نمی­شود و فقط با بذل مدت و یا اتمام زمان عقد به پایان می­رسد. البته در مواردی خاص حق طلاق و فسخ نکاح برای زن ایجاد می­شود که در ادامه به آن اشاره می­کنیم.

حق طلاق زن در ازدواج موقت+ فسخ یک طرفه+ فسخ صیغهحق طلاق زن در ازدواج موقت+ فسخ یک طرفه+ فسخ صیغه

 

مواردی که زن در آن حق فسخ نکاح را دارد

اگر مرد بعد از ازدواج دچار عیوب زیر شود، زن حق فسخ نکاح را پیدا می­کند.

  • عنن یا ناتوانی مرد در نعوظ
  • خصا یا عارضه ای که موجب اخته شدن مرد شود
  • مقطوع شدن آلت جنسی

چنین مواردی باعث ایجاد حق فسخ طلاق برای زن می­شود.

مواردی که موجب فسخ نکاح از جانب مرد می­شود

وجود برخی از عیوب در زن می­تواند موجب فسخ نکاح از جانب مرد شود:

  • قرن: وجود استخوانی در آلت تناسلی زن که باعث عدم برقراری رابطه جنسی شود
  • جذام: یک بیماری عفونی مسری که باعث خشک شدن اعضا و ریختن گوشت بدن می­شود.
  • برص: نوعی بیماری پوستی که در آن لکه­های سفید در پوست ایجاد می­شود.
  • افضاء: که به معنای یکی شدن مجاری حیض و بول است.
  • زمین­گیری زن
  • نابینا شدن هر دو چشم زن

حق طلاق زن در ازدواج موقت

در مواردی که زن حق طلاق یا وکالت طلاق در ازدواج موقت را داشته باشد یا در حین عقد این مسئله شرط شده باشد، زن می­تواند به نیابت از مرد مدت باقی­ مانده عقد را به خود بذل نماید.

علاوه براین در شرایطی که مدت عقد موقت طولانی است و مرد به وظایف زناشویی خود عمل نمی­کند و به علت عسر و حرج، زن می­تواند با مراجعه به دادگاه، الزام شوهر به بذل مدت را از دادگاه بخواهد که در این صورت دادگاه حکم به بخشیدن مدت صیغه موقت صادر خواهد کرد.

مطالبه مهریه در عقد موقت

در عقد موقت نیز مانند عقد دائم مهریه معینی تعیین می­شود که بعد از جاری شدن صیغه عقد، هر زمانی که زن آن را طلب کند، مرد موظف به پرداخت آن می­باشد. مطالبه مهریه در عقد موقت به دو صورت است:

  • زمانی که عقد موقت در دفاتر رسمی ثبت ازدواج به ثبت رسیده باشد. در این صورت زن می­تواند با استناد به سند رسمی ازدواج در دفترخانه، مهریه خود را طلب کند.

در صورت عدم پرداخت مهریه توسط مرد در موعد مقرر، زن می­تواند نسبت به توقیف اموال مرد و ممنوع­الخروج ساختن وی اقدام کند.

  • اگر عقد موقت در دفاتر ازدواج به ثبت نرسیده باشد، مطالبه مهریه تنها از طریق دادگاه قابل انجام است. بنابراین زن باید با استفاده از ادله اثبات دعوا مانند شهادت شهود یا اقرار مرد در دادگاه بتواند ادعای خود را ثابت کند.

حق طلاق زن در ازدواج موقت+ فسخ یک طرفه+ فسخ صیغهحق طلاق زن در ازدواج موقت+ فسخ یک طرفه+ فسخ صیغه

ارث بردن زن در عقد موقت

طبق ماده 940 قانون مدنی تنها زن و مردی از هم ارث می­برند که بین آن­ها عقد دائم برقرار باشد و در عقد موقت زن و شوهر از یکدیگر ارث نخواهند برد. البته در مواردی می­توان در عقد موقت برای زوجه مالی را وصیت کرد.

لازم به ذکر است که ارث بردن فرزند در ازدواج موقت مانند نکاح دائم است. بنابراین فرزندان حاصل از ازدواج موقت از والدین خود ارث می­برند.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ازدواج موقت و شرایط آن می­توانید با کارشناسان موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید تا با ارائه خدمات مشاوره ای به تمامی سوالات حقوقی شما پاسخ داده شود.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *