تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

گرفتن مهریه در طلاق توافقی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

آیا با روش های گرفتن مهریه در طلاق توافقی آشنایی دارید؟ و آیا می دانید که بهترین روش برای دریافت قبل و یا بعد از طلاق چیست؟

به طور حتم مهریه به عنوان یکی از حقوقی که مرد باید به زن پرداخت کند در بسیاری از پرونده ها و حتی در زمان نیاز به طلاق توافقی مهم خواهد بود و هم زن و هم مرد اهمیت بسیاری به آن می دهند.

در صورتی که شما هم تصمیم گرفته اید با روشی مسالمت آمیز مسیر خود را از همسرتان جدا کنید، نحوه گرفتن مهریه در طلاق توافقی می تواند یکی از مهم ترین چالش هایی باشد که بیش از سایر موارد اهمیت پیدا خواهد کرد.

به طور حتم خانم ها ترجیح می دهند تا مهریه را قبل از طلاق و حداکثر تا زمانی که طلاق آن ها ثبت می شود دریافت کنند. اما همواره کار به این سادگی نیست و بسیاری از خانم ها باید بخشی از مهر خود را پس از جدایی از همسر خود دریافت کنند.

زمان مناسب برای گرفتن مهریه در طلاق توافقی

قبل از این که در مورد زمان مطالبه مهر خود تصمیم بگیرید، باید به توانایی مالی مرد نگاه کنید و ببینید که آیا امکان پرداخت همه مهریه را قبل از طلاق توافقی دارد، یا این که باید به تدریج آن را به شما پرداخت کند. توجه داشته باشید که در صورت اعسار مرد فشار بیش از حد نتیجه نخواهد داد.

نظر مرد در ارتباط با پرداخت مهریه

در زمان طلاق نظر مرد نیز مهم است و شاید او برای طلاق دادن همسر خود خواستار بخشش قسمتی از مهر ذکر شده در سند رسمی ازدواج باشد. این موضوعی است که باید با توافق طرفین و یا در صورت داشتن وکیل با وساطت او حل شود و برای همین قانون نوشته شده ای برای تعیین زمان و یا مبلغ قابل پرداخت توسط مرد به زن وجود ندارد.

اگر چه قانون با توجه به عندالمطالبه بودن، می گوید که باید همه مهر تعیین شده در اسرع وقت به زن داده شود، اما اگر مرد این توانایی را نداشته باشد، و یا این که برای رضایت به طلاق از شما بخواهد بخشی از آن را ببخشید، در نهایت تصمیم گیری با شما خواهد بود و قانون راهکار خاصی نداده است.

گرفتن مهریه قبل از طلاق

بهترین راه که بی دردسرترین راه نیز محسوب می شود (البته در صورتی که مرد توان مالی پرداخت را داشته باشد)، دریافت کل مهر و یا بخشیدن بخشی از آن و مطالبه بخش دیگر قبل از طلاق رسمی خواهد بود تا با جدایی دو طرف همه چیز فیصله پیدا کند.

اما در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، بهتر است که حتما با مشورت یک وکیل ضمانت های لازم را برای دریافت مبلغ پس از طلاق دریافت کنید و مبلغی که قصد بخشش آن را دارید را با دقت مشخص کنید.

اعسار مرد از پرداخت مهر

توجه داشته باشید که اگر به دنبال طلاق گرفتن با شیوه مسالمت آمیز و بدون دردسر هستید،  باید حتما توانایی مرد را در نظر داشته باشید تا زودتر مشکل هر دو طرف حل شود و به مراحل پیچیده تری مانند نیاز مرد به پر کردن فرم اعسار از پرداخت مهریه و سایر مشکلات دیگر نرسد.

پس همان طور که ذکر شد، اگر چه مبالغ مختلفی را می توان با توجه به مبلغ و دارایی های تعیین شده به عنوان مهر دریافت نمود، اما تصمیم عاقلانه اولین قدم برای دست یافتن به سازش و جدایی از طرف مقابل می باشد.

در هر صورت اگر مرد پس از طلاق به تعهدات خود در قبال پرداخت مهر همسر قبلی خود پایبند نباشد، راه حل های قانونی برای پیگیری موضوع (حتی در صورت ازدواج مجدد آن ها) وجود دارد و با مشورت با وکیل می توانید مشکل خود را حل کنید.

گرفتن مهریه در طلاق توافقی و گرفتن مهریه در طلاق توافقی یکی از دغدغه های مهم می باشد و سوالات زیادی را برای کسانی که میخواهند طلاق بگیرند ایجاد می کند که در این مقاله گرفتن مهریه در طلاق توافقی به صورت کامل توضیح داده ایم. طلاق توافقی یکی از آسان ترین روش های طلاق است و مهریه از ارکان مهم در طلاق توافقی است . در طلاق توافقی زوجین بر سر تمام امور زندگی مشترک شامل امور مادی و غیر مادی که مسائل حضانت فرزندان ، مهریه ، نفقه ، اجرت المثل  و جهیزیه  را در بر می گیرد ، به توافق رسیده اند و در نتیجه رای دادگاه دقیقا بر مبنای مفاد توافقی بین زوجین صادر خواهد شد .

 

اینکه زن بخواهد تمام یا بخشی از مهر را ببخشد یا تمام آن را دریافت کرده و هر توافق دیگری اعم از شرایط پرداخت خاصی که تعیین کرده اند در گواهی عدم امکان سازش در طلاق توافقی ثبت خواهد شد و بدیهی است که در صورت عمل نکردن به آنچه توافق شده ضمانت اجرا وجود خواهد داشت .

طلاق های توافقی از نوع خلعی است و زیر مجموعه طلاق های بائن است یعنی این که زن چیزی از مهریه یا غیر آن ولو اندک به زوج می بخشد .

اگر زوج یائسه یا دوشیزه نباشد زوجه در ایام عده می تواند به آنچه بخشیده است رجوع کند به این صورت که به دفتر خانه ای که طلاق توافقی را ثبت کرده مراجعه می کند و تقاضای رجوع می کند پس از رجوع زن به آنچه بخشیده است طلاق به ماهیت خود که رجعی بودن است باز می گردد در اینصورت شوهر نیز می تواند به زوجیت رجوع کند و دوباره به حالت اول زن و شوهری باز می گردند .

تحت هر شرایطی پس از گذشتن مدت عده زوجه به هیچ وجه نمی تواند به انچه توان بذل کرده رجوع کند .

اما اگر زوجه یائسه یا دوشیزه باشد طلاق قابل رجوع نیست .

اکثرا فکر می کنند که در طلاق توافقی بذل مهریه الزامی است در صورتی که چنین نیست و وجود توافق به معنای بخشیدن مهریه می باشد و مهم این است که در مورد مهریه توافقی صورت گرفته باشد که مورد قبول زوج و زوجه باشد .

گرفتن مهریه در طلاق توافقی

در این نوع طلاق اگر زوج برای پرداخت مهریه سفته یا چک داده باشد اما این سفته یا چک در زمان سررسید پرداخت نشوند زن می تواند علیه شوهر و به استناد همان سفته یا چک اقامه دعوا کرده و در صورت لزوم حکم جلب وی را بگیرد یا حتی اموال او را توقیف کند .

اگر پرداخت مهریه توسط شوهر قسط بندی شده باشد با این حال او مهریه را در زمان های مشخص شده پرداخت نکند زن می تواند دادخواست مطالبه مهریه را مطرح کرده و شوهر را ملزم به پرداخت مهریه کند .

نکته دیگر در این رابطه اینکه مهریه حق قانونی و شرعی زن است و با ازدواج مجدد مانعی برای دریافت مهریه از شوهر سابق پیش نمی آید .

-توافق های طرفین باید به صورت کتبی نوشته شده باشد و به دادگاه ارجاع داده شود . دادگاه معمولا حکم طلاق را در مدت زمانی طولانی صادر می کند البته با اخذ وکیل برای انجام طلاق توافقی حکم طلاق طی دو روز کاری قابل صادر شدن است .

نکته : هیچ زن و شوهری بدون رای دادگاه نمی توانند به طور مستقیم به دفترخانه طلاق مراجعه کنند و هیچ دفتر خانه ای هم نمی تواند بدون رای دادگاه طلاقی را ثبت کند .

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی :

عقد نامه یا رونوشت آن به علاوه ی کارت ملی زوجین و در صورت عدم دسترسی به کارت ملی ، دانستن شماره ملی کفایت می کند تا بتوان ثبت درخواست کرد .

  • تمام مراحل طلاق توافقی در صورت وکیل داشتن نیازی به حضور طرفین که وکیل دارد نمی باشد حتی مرحله ثبت طلاق در دفترخانه
  • تا قبل از صدور رای طلاق توافقی ( گواهی عدم امکان سازش ) هر کدام از زوجین حتی اگر توافق نامه ، وکالت نامه یا دادخواست را امضا کرده باشند در صورت پشیمانی رای طلاق توافقی صادر نمی شود .

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در باب طلاق توافقی یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *