تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر

آیا در جرائم مواد مخدر تخفیف اعمال می شود

پرسش: در جرائم متعدد مواد مخدر از جمله حمل، استعمال مواد و نگهداری آلات استعمال برابر مقررات ماده ۱۳۴ باید اعمال شود و تخفیف آن برابر تبصره ۳ اعمال کنیم یا مقررات تعدد جرم ماده ۱۳۴ اجرا نمی شود و تخفیف هم برابر مقررات ماده ۳۸ قانون مبارزه با مواد مخدر اجرا شود.

در هر مورد که در قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر که مصوب مجمع تشخیص مصلحت نظام است حکم خاصی وجود دارد باید بر اساس این قانون عمل شود و در مواردی که این قانون ساکت است مشمول عمومات قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ می باشد و چون در خصوص تعدد، مقررات خاصی در قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر وجود ندارد؛ لذا طبق مقررات ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲ در خصوص تعدد جرائم موضوع قانون اصلاح مبارزه با مواد مخدر باید عمل شود و چون در ماده ۳۸ این قانون نحوه اعمال تخفیف مقرر گردیده است لذا در جرائم موضوع قانون صدرالذکر در صورت احراز جهات مخففه باید طبق مقررات این ماده عمل شود.

نظریه مشورتی شماره ۲۵۰۵/۹۲/۷ مورخ ۲۷/۱۲/۹۲ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

پرسش: آیا در راستای مقررات تبصره ذیل ماده ۳۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر، اعمال تخفیف، پس از صدور حکم صرفا برای یک بار ممکن است یا در صورت تکرار همکاری محکوم علیه با مأمورین، اعمال تخفیف برای بار دوم و بعد از آن نیز متصور است؟

اتفاق نظر

بنا به جهات و دلايل ذيل الذكر اعمال تخفیف به استناد تبصره موصوف محدود به یک بار بوده و اعمال بیشتر آن فاقد وجاهت قانونی است:

اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر

از آنجا که اعمال تخفیف در صورت احراز جهات مخففه معمولا ضمن صدور حکم به عمل می آید و موارد اعمال تخفیف پس از صدور حکم توسط قانون گذار محدود و معین شده (مثل ماده ۲۷۷ قانون آیین دادرس دادگاههای عمومی و انقلاب در امور کیفری) به نظر می رسد مفاد تبصره ماده ۳۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر نیز استثنا بر اصل بوده و باید در راستای تفسیر مضیق قوانین کیفری بالأخص در موارد استثنا به قدر متيقن عمل کرد و اعطای تخفیف را به استناد تبصره مزبور محدود به یک بار کرد.

مطابق تبصره ۳ ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی اعمال تخفیف بنا به جهات مشابه ممنوع اعلام شده و اعطای تخفیف پس از صدور حکم در صورت همکاری با مأمورین جهت واحدی است که مجددا به همان جهت نمی توان محكوم عليه را مشمول تخفیف دانست.

اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر

با توجه به اینکه حسب تبصره ۳ ماده ۳۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر اعمال تخفیف به لحاظ همکار محكوم عليه، ضمن اصلاح حكم سابق الصدور به عمل می آید، تجویز اعمال مفاد تبصره مذکور بیش از یک بار مستلزم اصلاح مجدد حکم اصلاحی است که مخالف موازین قانونی و محتاج به نص صریح بوده و موجب تزلزل احکام دادگاه ها خواهد بود.

مقنن در متن تبصره مزبور از واژه مفرد «حکم» استفاده کرده که مبین تجویز یک بار تخفیف می باشد. بدیهی است در صورتی که نظر قانون گذار مبنی بر اعطای بیش از یک بار تخفیف و صدور احکام متعدد اصلاحی بود قطعأ واژه جمع «احکام» استفاده می کرد.

لازم به ذکر است اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل مواد مخدر و بهترین وکیل کیفری می گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته و از مشاوره رایگان دادگاه خانواده و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین می توانید با مشاوره حقوقی از طریق واتساپ با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر

نظر کمیسیون نشست قضائی (5) جزایی درباره اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر

با توجه به مندرجات ماده ۳۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر و الحاق موادی به آن و مستفاد از تبصره ذیل ماده مذکور که به انگیزه تشویق محکومین مواد مخدر به همکاری با مأمورین انتظامی یا سازمان عمل کننده در جهت کشف جرم و دستگیری مرتکبین اعمال تخفیف را مجاز دانسته است، منعی در اعمال تخفیف مجدد مجازات محکومین مرقوم وجود ندارد.

فردی مرتکب حمل مواد مخدر مشمول بند ۳ ماده ۸ از قانون مبارزه با مواد مخدر ۱۳۶۷ می باشد. از سوی دیگر وی فاقد سابقه کیفری سوء بوده، مستحق تخفیف تشخیص داده می شود.

پرسش: هرکس هروئین، کدئین متادون و دیگر مشتقات شیمیائی مرفین و کوکائین و نیز عصاره شیمیایی حشیش و روغن حشیش را وارد کشور کند یا تولید یا توزیع یا صادر کند، یا خرید و یا فروش کند و یا در معرض فروش قرار دهد و یا نگهداری و یا مخفی یا حمل کند با توجه به میزان مواد به شرح زیر مجازات خواهد شد:

بیش از یک گرم تا چهار گرم، از چهار میلیون تا ده میلیون ریال جزای نقدی و دو تا پنج سال حبس و سی تا هفتاد ضربه شلاق ماده ۳۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر سال ۱۳۷۶ میزان تخفیف مجازات را تا نصف حداقل بیان کرده است. آیا در چنین مواردی می توان با استناد به ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی مجازاتی پایین تر از نصف حداقل مرقوم در ماده ۳۸ اعمال کرد یا نه؟

اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر

نظريه اكثريت

با عنایت به اینکه ماده ۳۸ قانون اصلاح قانون مبارزه با مواد مخدر قانون خاص می باشد و قانون گذار در این ماده با وجود جهات مخففه تکلیف را معین کرده است از طرفی تبصره ۳ ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی تخفیف مجدد را منع کرده است؛ لذا با اعمال تخفیف مندرج در ماده ۳۸ نمی توان آن را با اعمال ماده ۲۲ مجددا تخفیف داد.

تخفیف در جرائم مواد مخدر

آیا وجود جهات مخففه جرائم مواد مخدر موضوع ماده ۳۸ قانون مزبور امکان اعمال ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی وجود دارد یا خیر؟

نظر اکثریت

به لحاظ اینکه در جهات مخففه در ماده ۳۸ ق.م.م.م تعیین تکلیف کرده است نمی توان به ماده ۲۲ قانون مجازات اسلامی عمل کرد.

اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر اعمال تخفیف در جرائم مواد مخدر

نظر اقلیت

برای تخفیف مجازات از ماده ۳۸ ق.م.م.م استفاده میشود ولی برای تبدیل مجازات می توان از ماده ۲۲ قانون مجازات استفاده کرد.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *