تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

الزام به تحویل مبیع

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع الزام به تحویل مبیع اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید .

 

الزام به تحویل مبیعالزام به تحویل مبیع

مکان تسلیم مبیع

در خصوص مکان تسلیم باید گفت در مواردی که موضوع تسلیم مال منقول باشد، دو طرف می‌توانند درباره محل تسلیم هر گونه که بخواهند، توافق کنند. در این صورت مکان تسلیم همان جایی است که در قرارداد مشخص شده است. در صورت سقوط دو طرف هرگاه حرف خاصی وجود داشته باشد باید مطابق همان عمل شود و کالای منقول در مکانی تسلیم شود که حرف اقتضای آن را دارد هرگاه عرف و عادت موجود نباشد؛ مکان تسلیم جایی است که قرارداد در آن بسته شده است.

هزینه تسلیم قرار دادن در خصوص تصمیم قرار داد

اگر فروشنده و خریدار در قرارداد نسبت به هزینه‌ها تاسیس شده باشد باید مقابل ترازی عمل شود، در صورت عدم تصریح باید به ارباب رجوع شود. هرگاه طرفین به صورت صریح و به صورت تضامنی درباره هزینه توافق نکرده باشند و عادتی نیز وجود نداشته باشد، هزینه تسلیم مبیع به عهده فروشنده و هزینه سمند به عهده خریدار می‌باشد. در خصوص الزام به تحویل مبیع و موضوع قرارداد می‌توان به استناد ماده ۳۷۹ قانون مدنی فروشنده را به تسلیم مبیع اجبار کند. ماده مذکور در این باره می‌فرماید در صورت تأخیر در تسلیم مبیع یا ثمن ممتنع اجبار به تسلط تسلیم می‌شود.

مستندات قانونی در مورد الزام به تحویل مورد معامله ماده ۳۶۴ در بیع مالکیت از این عقد بیع است نه از تاریخ انقضا در بیعی که قبض شرط صحت باشد، مثل بیع صرف انتقال از این حصول شرکت می‌باشد نه از حین وقوع بیع.

ماده ۳۶۷ تسلیم عبارت است از دادن به تصرف مشتری به شکلی که متمکن از انحاء تصرفات و انتفاعات باشد و قبض عبارت است از استیلا مشتری بر مبیع.

مقررات در تحویل موضوع قرارداد و تسلیم موضوع قرارداد با هم رابطه متقابل دارند و تسلیم و قبل از آثار عقد می‌باشد و عدم قدرت بر تسلیم سبب بطلان قرارداد می‌شود. همچنین تصمیم ناقص و معیوب قرارداد برای طرف مقابل حق فسخ ایجاد می‌کند و تلف مورد معامله قبل از غرب عقد را فصل می‌کند.

در وصول قبض از مبایع شرط نیست چرا که یک عمل حقوقی نیست. البته این امر به شرطی است که موضوع تسلیم عین معین باشد. ولی هرگاه موضوع تسلیم کلی باشد، برای تعیین مصداق و فردی که باید تسلیم شود به اذن متعهد نیاز می‌باشد. نکته‌ای که حائز اهمیت است، هرگاه بایع به بعضی از مبی قدرت تصمیم دهد و نسبت به بعضی دیگر نداشته باشد؛ نسبت به بعضی که قدرت بر تسلیم داشته صحیح است و نسبت به بعضی دیگر باطل در تعریف و تسلیم و تحویل مورد معامله مقرر شده که تسلیم یعنی دادن بی به تصرف مشتری به نحوی که متمکن از آن‌ها و انتفاعات باشد. لازم به توضیح است که تسلیم است از تسلیم مادی و غیرمادی بنابراین هدف از تسلیم این است که تعهد ناشی از بیع اجرا شود. اجرای این تعهد اغلب به وسیله فروشنده می‌باشد و گاهی خود خریدار مبیع را از پیش در اختیار دارد و نیاز به تسلیم نیست.

در تحقق تسلیم، طرف مقابل باید تمکن از انحاء تصرفات و انتفاعات باشد. البته قاعده ثابتی در تسلیم وجود ندارد و در این زمینه باید به عرف مراجعه کند. در برخی عقود تسلیم شرط صحت عقد است. مانند بیع صرف هبه و فقط در عقدی که تحویل و تسلیم موضوع عقد شرهت صحت آن باشد.

به موجب ماده ۳۶۴ قانون مدنی انعقاد عقد پس از تسلیم است نه از زمان توافق طرفین ممکن است زمان و موعد تسلیم در قرارداد ذکر شود و موعدی برای تسلیم مشخص شود. چنین قراردادی را قرارداد معجل مدت دار می‌نامند. در مقابل بیع مدت‌دار به بدون مدت می‌باشد. در این نوع قرارداد به تسلیم مبیع یا ثمن معجل نیست بلکه حال می‌باشد. گاهی در متن قرارداد توضیح می‌شود و در پاره‌ای از موارد سخنی از موعد قرار داد گفته نمی‌شود. در این موارد نیز قرار داد باید بدون تأخیر اجرا شود و موضوع تصمیم به طرف مقابل تعبیه شود. لازم به ذکر است که منظور از فوریت در این موارد فوریت عرفی می‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره در زمینه الزام به تحویل مبیع می‌توانید از وکلای آگاه و صاحب تجربه مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. هدف وکلای این مجموعه کسب رضایت و اعتماد شماست و با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت آماده‌ی مشاوره و خدمت رسانی به شما، مشتریان گرامی هستند.

الزام به تحویل مبیع از موارد مهم قرارداد هاست که باید تاریخ تحویل مبیع در قرارداد تعیین گردد.در بعضی از موارد در قرارداد های خرید و فروش ملک یا اموال دیگر یا در قراردادهای مشارکت در ساخت با عدم ایفای تعهدات طرفین مواجه می شویم که بیشترین آن مربوط می شود به زمانی که خریدار بیشتر مبلغ ثمن را پرداخت نموده و در زمان تحویل ملک یا مبیع،مالک به تعهد خود عمل نمی نماید.

چطور متعهد را به انجام تعهداتش ملزم نماییم؟

برای اینکه به این مشکل کمتر برخورد کنیم باید یک بندی در قرارداد که به صورتی بازدارنده باشد به قرارداد اضافه گردد مبنی بر مبلغی به عنوان وجه التزام و خسارات عدم انجام تعهد یا تأخیر در انجام تعهد به صورت روزانه که تأثیر فراوانی در انجام تعهدات و پیشبرد اهداف قرارداد دارد.

در قرارداد های خرید و فروش یک تاریخی در قرارداد مقرر می گردد که در آن فروشنده متعهد می گردد مبیع را که معمولاً خودرو یا ملک می باشد را به خریدار تحویل دهد  و در مقابل خریدار مابقی ثمن را به فروشنده بپردازد اما متأسفانه به دلایل مختلفی در زمان مقرر مالک یا سازنده یا فروشنده در زمان مقرر به تعهد خود عمل ننموده و مشکلاتی را برای خریدار ایجاد می نمایند.

مراحل دعوای الزام به تحویل مبیع

در ابتدا خریدار باید اظهارنامه ای مبنی بر الزام به تحویل مبیع در مدت زمان یک هفته الی ۱۰روز به طرفیت فروشنده ارسال نماید و در آن باید روز و تاریخ و محل تحویل را مشخص نماید.

الزام به تحویل مبیع

در مرحله بعدی بعد از اتمام مدت و عدم ایفای تعهد توسط فروشنده، خریدار باید دعوایی با خواسته الزام به تحویل مبیع از جمله ملک یا خودرو یا هر مال دیگر طبق قرارداد به انضمام وجه التزام تعیینی و خسارات را به طرفیت فروشنده در مراجع قضایی صالح مطرح نماید.

مدارک لازم جهت دعوای الزام به تحویل مبیع

برای طرح دعوای الزام به تحویل مبیع باید مدارک محکمی ارائه گردد از جمله:

  • قرارداد معامله
  • رسیدهای بانکی پرداخت ثمن معامله
  • در مواردی گواهی عدم حضور
  • اظهارنامه مبنی در الزام به ایفای تعهد
  • الزام به تحویل مبیع

درخواست استرداد ثمن معامله و اعلام فسخ قرارداد

ممکن است در قراردادها و معاملات با توجه به اینکه خریدار به تمام تعهدات خود به درستی عمل میکنند اما فروشنده به تعهد خود مبنی بر تحویل مبیع و ملزماتش عمل نکند بنابراین در اولین قدم خریدار باید اظهارنامه ای مبنی بر الزام به ایفای تعهد که تحویل مبیع می باشد به طرفیت فروشنده ارسال نماید و مهلت یک هفته الی ده روزه ای برای انجام تعهد داده شود.

اما اگر همچنان فروشنده به تعهد خود عمل ننمود و خریدار از معامله خود منصرف گردید در صورتی که در قرارداد حق فسخی برای خریدار در صورت عدم تحویل مبیع توسط فروشنده در نظر گرفته شده باشد در این زمان خریدار می تواند با اظهارنامه ای مبنی بر اعلام فسخ قرارداد و استرداد ثمن به طرفیت فروشنده ارسال نماید و زمانی را در دفترخانه تعیین نماید تا با صلح و سازش قرارداد فسخ گردد اما اگر فروشنده در قرار حضور پیدا نکند در آخرین قدم خریدار باید دعوایی با خواسته اعلام و تأیید فسخ قرارداد به همراه درخواست استرداد ثمن معامله و وجه التزام تعیینی و خسارات به طرفیت فروشنده مطرح نماید تا در دادگاه صالح رسیدگی شود.

اگر در مورد الزام به تحویل مبیع به اطلاعات بیشتری نیاز داشتید وکیل خبره تهران وکیل به شما کمک می کند

Facebook
Twitter
LinkedIn

2 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید، همسر من یه زمین با ۲ نفر دیگه شراکتی خریداری کردن ،بعداز کلی مشکلات زمین چهار دیواری شدو در آن با موافقت شرکای دیگه اتاقو و حمام و دستشویی ساخته شد ،شوهر من ساختو سازهایی در این ملک انجام داده کلی هزینه کرده کلی وقت گذاشته ،اما شرکا بعداز چند سال برگشتن میگن ما این ساخت و ساز هارو قبول نداریم در صورتی که خودشون در سال اول برای ساخت و ساز مقداری پول واریز کردن اما الان که هزینه ها بالا رفته و باید خرجکرد ما رو پرداخت کنن میگن قبول نداریم،چیکار کنیم رفتن شکایت کردن که ما در ملک اونها بدون اجازه ساخت ساز انجام دادیم

    • سلام وقتتون بخیر پروندتون نیاز به بررسی داره و ما باید دادخواست و لوایح طرف مقابلتون رو مطالعه کنیم اما پرداخت های اولیه ای که گفتین رو میتونیم به صورت رضایت ضمنی در نظر بگیریم لطفا با شماره های داخل سایت تماس بگیرید تا همکارانم بیشتر راهنماییتون کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *