تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع  تسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیل اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

تسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیلتسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیل

مدارک مورد نیاز برای تسلیم اموال غایب به ورثه

همه‌ی ما می‌دانیم که تمامی کارهای حقوقی و قانونی، نیاز به مدارک خاصی دارد که توسط اداره‌ی قانونی مشخص می‌شود. تسلیم اموال غایب به ورثه نیز جزو اقدامات قانونی و حقوقی به شمار می‌آید و نیاز به مدارک خاصی دارد تا قانون بتواند به این اقدام صورت دهد.

این مدارک عبارتند از:

  • تصویر مصدق شناسنامه‌ی غایب و وراث:

زمانی که تسلیم اموال فرد غایبی بخواهد صورت بگیرد، وراث باید به صورت اجباری شناسنامه‌ی صادقه‌ی شخص غایب و همچنین شناسنامه‌ی خود را به مراجع قانونی ارائه دهند. در صورتی که شناسنامه‌ی غایب و وراث وجود نداشته باشد، تسلیم اموال صورت نمی‌گیرد.

  • به همراه داشتن کارت شناسایی توسط همه‌ی وراث:

امروزه در جمهوری اسلامی ایران شناسنامه و کارت ملی به عنوان کارت شناسایی افراد شناخته شده است که برای انجام تمامی امور قانونی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

برای تسلیم اموال غایب به ورثه نیز هم کارت ملی غایب و هم کارت ملی ورثه باید موجود باشد.

  • داشتن عابر بانک جهت پرداخت هزینه‌های مربوط به دادرسی:

برای انجام دادرسی‌های حقوقی و استفاده از خدمات دادگاه لازم است که وراث مبالغی را به دولت بپردازند. به همین علت باید کارت عابر بانک نیز به همراه داشته باشند.

گاهی اوقات ممکن است ورثه مدارک کافی از غایب را نداشته باشند. به جز تصویر و شناسنامه که یک مدرک اجباری است، در صورت نبود هر یک از مدارک بالا ، می‌توانید از مدارک زیر استفاده کنید:

  1. تحقیقات محلی یکی از راه‌هایی است که نشان می‌دهد که آیا یک فرد غایب هست یا نه؟ و اگر این فرد غایب باشد،اموال می‌توانند به ورثه تسلیم یابند یا خیر؟
  2. مدرک بعدی معتبر و اختیاری، استماع شهود مطلعین است که در صورت شهادت دادن آن‌ها در دادگاه، ورثه می‌‌توانند اموال غایب را به تصرف درآورند.
  3. شماره پرونده استنادی و سایر استدلالات نیز می‌توانند به عنوان یک مدرک معتبر کاربرد داشته باشند.

تسلیم اموال غایب مفقودالاثر به ورثه

برای این که تسلیم اموال غایب مفقودالاثر را برای شما توضیح دهیم، ابتدا باید بدانیم که غایب مفقودالاثر کیست؟

غایب مفقودالاثر کسی است که در مدت رمانی طولانی از نظرها پنهان شده و هیچ خبری از او موجود نیست. در این صورت ورثه می‌توانند اقدام به تسلیم اموال این فرد کنند.

برای این کار وارثان باید مدارکی همچون کارت شناسایی و شناسنامه‌ی غایب و ورثه را به دادگاه‌ها و مراکز قانونی و حقوقی ارائه کنند.

پس از ارائه‌ی مدارک، این مدارک توسط کارشناسان مرکز قانونی بررسی می‌شوند و اگر صحت آن‌ها مشخص شود، اموال غایب بین آن‌ها تقسیم می‌گردد. البته باید توجه داشت که اموال غایب چقدر هست و تعداد وارثان دختر و پسر به چه میزان می‌باشند. پس از آن بر اساس اصول قانون اساس جمهوری اسلامی، اموال غایب مفقود الاثر بین دختران و پسران تقسیم می‌شود.

اگر شما نیز در مسائل حقوقی این چنینی دچار مشکل شده‌اید و نمی‌دانید که چگونه باید به تسلیم اموال غایب مفقودالاثر بپردازید، لازم است که با وکیلان زبده و ماهری همچون وکیلان تهران وکیل مشورت نمایید و از خدمات مختلف آن‌ها بهره‌مند شوید.

نجام روند قانونی تسلیم اموال غایب به ورثه یکی از خدماتی است موسسه تهران وکیل برای شما انجام می­دهد و در تمام مراحل آن در کنار شما خواهد بود. همان طور که می­دانیم در صورتی که شخصی فوت کند، اموال او به ورثه می­رسد و طبق قانون در اختیار آن­ها قرار می­گیرد. این در صورتی است که فوت شخص ثابت شده و مشخص باشد. اما در صورتی که شخصی غایب شود و مفقودالاثر شود، غایب خوانده می­شود و ورثه وی می­توانند درخواست تسلیم اموال غایب به ورثه را از دادگاه داشته باشند.

اما این کار شرایطی دارد که با اگاهی از آن­ها می توان این روند قانونی را به درستی و با سرعت هرچه بیشتر طی کرد. در چنین شرایط مهمی نیاز به یک متخصص است که بر ماده­های قانونی تبصره­های آن تسلط کافی داشته باشد و البته تجربه حضور در این دادگاه­ها را نیز داشته باشد. به همین دلیل، مراجعه به وکیل کمک بسیار مفیدی برای ورثه خواهد بود. در ادامه اطلاعاتی را در این زمینه در اختیار شما قرار خواهیم داد.

درخواست تسلیم اموال غایب به ورثه چه زمانی مطرح می­شود؟

این درخواست بر طبق ماده 1025 قانون مدنی زمانی مطرح می­شود که شخصی به مدت حداقل 2 سال غایب باشد. به این معنی که شخص مفقودالاثر گشته و هیچ گونه اخباری از او در دست نباشد. تا حدی که حتی زنده بودن یا مردن او مشخص نباشد. در این صورت ورثه وی می­توانند قبل از این که حکم موت فرضی شخص غایب صادر شود، درخواست تسلیم اموال غایب به ورثه را به دادگاه ارائه دهند و حق تصرف اموال او را دریافت کنند.

البته شرط بسیار مهمی که در قانون برای این درخواست آمده، این است که شخص غایب اداره اموال خود را به شخص معینی واگذار نکرده باشد. در واقع شخصی به عنوان امین غایب وجود نداشته باشد. لازم به ذکر است که در این صورت حق تصرف به صورت موقت به ورثه داده می­شود و تنها زمانی این حق تصرف قطعی می­شود که حکم موت فرضی شخص غایب صادر شود. در چنین شرایطی ورثه بهتر است به یک وکیل تسلیم اموال غایب به ورثه مراجعه کنند تا ملزومات قانونی را به درستی برای آن­ها تهیه و پیگیری کند.

 

تسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیلتسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیل

برای تسلیم اموال غایب به ورثه چه روندی را باید طی کرد؟

زمانی که درخواست تسلیم اموال غایب به ورثه به دادگاه ارائه می­شود، اگر دادگاه با بررسی مدارک و شرایط درخواست، آن را موجه بداند، دستور چاپ آگهی صادر می­شود که در آن درخواست مذکور ذکر شده و از اشخاصی که از فرد غایب اطلاعی دارند، خواسته می­شود که به دادگاه مراجعه کنند.

این آگهی باید هر ماه و در کل سه مرتبه به صورت پی در پی چاپ شود و از زمان چاپ اولین اگهی باید حداقل یکسال گذشته باشد تا حکم تسلیم اموال غایب به ورثه صادر شود. برای صدور این حکم و بر اساس ماده 1026 قانون مدنی، ورثه باید ضمانت دهند که در صورتی که غایب بازگردد یا اشخاص ثالثی ثابت کنند که حقی بر اموال غایب دارند، این مطالبات را پذیرفته و پاسخگو باشند. این تضمین­ها تا زمانی که حکم موت فرضی غایب صادر شود پا بر جا هستند.

اختیارت ورثه پس از تسلیم اموال چقدر است؟

در صورتی که وکیل تسلیم اموال غایب به ورثه موفق به گرفتن حکم مربوطه شود، وراث باید در حفظ و اداره­ی اموال غایب به گونه­ای عمل کنند که مصحلت غایب نیز حفظ شود. در واقع تا زمانی که حکم موت فرضی غایب صادر شود و اموال وی به صورت قطعی به تصرف ورثه درآیند، وراث به عنوان وکیل و نماینده غایب در اداره اموال او هستند.

حق دیگری که ورثه با اجازه دادستان دارند، این است که اموال منقولی از غایب را که به آن­ها نیازی نیست، می­توانند به فروش برسانند و به جای آن مال دیگری خریداری کنند که مصلحت غایب نیز در آن باشد، یا کار دیگری که برای غایب صرفه اقتصادی داشته باشد، انجام دهند.

هنگام تسلیم اموال غایب به ورثه، در صورتی که وصیتی از غایب نیز موجود باشد، در صورتی که مطابق با قانون ماده 1026 باشد، اموال مربوطه طبق وصیت به وصی له انتقال داده می­شود. همچنین، اشخاصی که نفقه آن­ها بر عهده غایب است، می­توانند نفقه خود را از اموال نقدی یا غیر نقدی غایب دریافت کنند. همچنین در صورتی که غایب دینی بر عهده داشته باشد نیز از اموال او پرداخت می­شود. برای این موارد اگر وجه نقد یا اموال منقول غایب کافی نباشد، از اموال غیرمنقول او فروخته  می­شود. در شرایطی غیر از این وراث حق فروش یا رهن دادن اموال غیرمنقول را ندارند.

 

تسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیلتسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیل

وضعیت دارایی غایب به چه شکلی تعیین می­شود؟

در صورتی که غایب به صورت قانونی برای اداره اموال خود وکیل یا امینی تعیین نکرده باشد، دادگاه از طریق تعیین امین یا تسلیم اموال غایب به ورثه به صورت موقت تکلیف اموال وی را مشخص می­کند یا حکم موت فرضی او را صادر می کند. اما اگر غایب شخص مجنون یا سفیه باشد و یا این که متواری باشد، اداره اموال او به دست ولی، قیم یا وکیل او است و این اختیار تا زمان بازگشت غایب بر عهده او است. 

در شرایطی که غایب، جزو ورثه باشد، در کار انحصار وراثت و تقسیم اموال بین دیگر وراث مشکلی به وجود نمی­آید. زیرا این تقسیم اموال ضرری برای غایب به همراه ندارد و از طرف دیگر اشاعه تا زمان بازگشت غایب برای وراث دیگر دارای زیان است. در چنین شرایطی تا زمانی که درخواست تسلیم اموال غایب به ورثه به دادگاه داده شود و یا این که حکم موت فرضی وی صادر شود، سهم الارث او کنار گذاشته می­شود تا زمانی که غایب بازگردد و یا به هر شکلی وضعیت وی مشخص شود.

لازم به ذکر است که در صورتی که غایب قبل از مرگ مورث، فوت کرده باشد سهم او در بین سایر ورثه تقسیم می­شود. اما اگر پس از مورث فوت کرده باشد، سهم او به ورثه خودش منتقل می­گردد.

 

تسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیلتسلیم اموال غایب به ورثه + درخواست + وکیل

کلام آخر

برای دریافت حق قانونی و پیشروی درست و سریع کارهای حقوقی مراجعه به وکیل با تجربه و یک حقوقدان همیشه بهترین راه است. به همین منظور موسسه حقوقی تهران وکیل، با بیش از 1200 وکیل پایه یک دادگستری، می­تواند بهترین وکیل تسلیم اموال غایب به ورثه را به شما معرفی کند. موسسه تهران وکیل با بهره گیری از بهترین وکلا در تمام زمینه ­ها در سراسر کشور خدمات حقوقی و مشاوره را به شما عزیزان ارائه می­دهد و شما می­توانید برای درخواست تسلیم اموال غایب به ورثه با خیال راحت از طریق این موسسه اقدام کنید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *