تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حکم موت فرضی+درخواست+رد+وکیل+فوت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع حکم موت فرضی+ درخواست +رد +وکیل+فوت  اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

 

حکم موت فرضی+ درخواست + رد + وکیل +فوتحکم موت فرضی+ درخواست + رد + وکیل +فوت

حکم موت فرضی حکمی است که تحت شرایط خاصی که در قانون مدنی کاملا تعیین و مشخص شده است برای غایب مفقودالاثر صادر می­شود. زمانی که شخصی غایب است و دسترسی به او ممکن نیست، تحت شرایط مشخصی می­توان برای او این حکم را دریافت کرد. در قانون مدنی برای این شخص یا ورثه و اطرافیان وی، حق حقوقی مشخص شده است که می توان در مواقع لزوم از آن­ها استفاده کرد.

البته برای دریافت کامل حقوق قانونی باید به افراد متخصص و با تجربه در این زمینه مراجعه کرد تا به شکل درست، روند قانونی آن طی شود. شما می­توانید برای درخواست حکم موت فرضی و یا برای دریافت مشاوره به موسسه تهران وکیل مراجعه کنید و از بهترین وکلای پایه یک دادگستری برای گرفتن نتیجه هر چه بهتر در این زمینه، یاری بگیرید.

غایب مفقود الاثر به چه کسی گفته می­شود؟

حکم موت فرضی برای غایب مفقود الاثر صادر می­شود. در شرایط و زمان­های مختلف به دلایل گوناگونی مانند جنگ، مسافرت و…. ممکن است شخصی از منزل خود رفته و دیگر بازنگردد. البته گاهی پس مدتی شخص بازگشته یا جنازه وی پیدا می­شود. در بسیاری از مواقع نیز هیچ خبری از شخص به دست نمی­رسد و هیچ کس اطلاعی از او ندارد. به چنین شخصی غایب مفقودالاثر گفته می­شود که برای اموال و اطرافیان وی در قانون حق و حقوقی تعیین شده است.

البته شخصی که برای او درخواست حکم موت فرضی داده می­شود، بر اساس ماده 1011 قانون مدنی، باید مدت زیاد و تقریبا مشخصی از زمان غیبت او گذشته باشد و هیچ کس به هیچ شکلی خبری از او در دست نداشته باشد. در چنین شرایطی و در صورت ثابت شدن مفقودالاثر شدن شخص، در قانون برای ورثه، همسر و اموال او تکالیف مشخصی تعیین شده است که زندگی دیگران دچار مشکل نشود. حکم موت فرضی نیز پس از گذشت مدت معینی برای فرد صادر می­شود و بر اساس این حکم شخص غایب دیگر زنده محسوب نمی­شود.

مقدمات صدور حکم موت فرضی

وکیل حکم موت فرضی برای پیش بردن پرونده باید شرایطی را فراهم کرده و مواردی را انجام دهد تا بتواند این حکم را دریافت کند. در اولین قدم، در صورتی که غایب از نظر قانونی واجد شرایط دریافت این حکم باشد، وکیل باید درخواست صدور برای حکم موت فرضی را به دادگاه ارائه دهد. در این دادخواست باید به صورت کتبی مشخصات کامل غایب نوشته شده باشد. همچنین باید تاریخ غیبت وی نیز در درخواست نوشته شده باشد و دلایلی که موکل بخاطر آن­ها درخواست حکم موت فرضی را دارد نیز، در آن آمده باشد. به همراه این دادخواست باید ادله و اسناد مربوطه نیز به دادگاه تقدیم شود.

در گام بعدی نیاز به چاپ و انتشار یک آگهی با مضمون گمشدن شخص غایب و درخواست از مطلعین وی جهت اطلاع به دادگاه است. این آگهی باید سه مرتبه به صورت پی در پی و به فاصله یک ماه در روزنامه چاپ شود. این روزنامه نیز باید یا یکی از روزنامه­های معروف و کثیرالانتشار تهران و یا روزنامه­های محلی چاپ شود. زمانی که یک سال از انتشار آخرین آگهی گذشته باشد و دادگاه شرایط موجود را بررسی کرده و پرونده واجد شرایط قانونی باشد، حکم صادر شده و در غیر این صورت دادگاه می­تواند رد حکم موت فرضی غایب را صادر کند.

 

حکم موت فرضی+ درخواست + رد + وکیل +فوتحکم موت فرضی+ درخواست + رد + وکیل +فوت

حکم موت فرضی برای چه اشخاصی صادر می­شود؟

در قانون مدنی موارد خاص و مشخصی که می توان برای شخص غایب درخواست حکم موت فرضی داشت، بیان شده است. اولین مورد این است که از زمان غایب شدن شخص تا مدت ده سال، شخص به سن 75 سالگی رسیده باشد. مورد بعدی این است که شخص در زمان جنگ جزو تیم جنگنده باشد و خبری از او نباشد. در این شرایط برای جنگی که نتیجه آن صلح بوده، مدت سه سال و برای جنگی که به صلح ختم نشده است، مدت پنج سال زمان باید از غایب شدن شخص گذشته باشد.

مورد دیگر این است که سه سال از شخصی که به سفر دریایی رفته است و کشتی او غرق شده باشد، خبری نشده باشد. همچنین اگر شخص در ماشین بوده باشد و ماشین دچار تصادف شده باشد، باید زمان پنج سال از غایب شدن وی گذشته باشد. در صورتی که این شرایط و مشابه آن برقرار نباشد، رد حکم موت فرضی توسط دادگاه اعلام می­شود.

حکم موت فرضی چه آثاری به دنبال دارد؟

درخواست حکم موت فرضی، در صورت تایید، بیشترین تاثیر را برای همسر و ورثه غایب دارد. برای ورثه اثر مالی دارد و اموال وی بر اساس قانون در مان آن­ها تقسیم می­شود. البته اثر مالی این حکم دارای نکاتی است که با مراجعه به موسسه تهران وکیل و دریافت مشاوره می­توانید به طور کامل از آن­ها آگاه شوید. به عنوان مثال، باید ابتدا دین­هایی که بر گردن شخص است بررسی شود و ابتدا از اموال وی این دین­ها و بدهی­ها پرداخت شود و سپس باقی مانده اموال وی بین ورثه تقسیم گردد.

مهمترین اثر غیرمالی آن نیز برای هسمر او است که آیا می­تواند از او طلاق بگیرد و با شخص دیگری ازدواج کند یا خیر؟  در صورتی که چهار سال از زمان غیبت شخص گذشته باشد، همسر وی می­تواند اقدام به استخدام وکیل حکم موت فرضی کند و این حکم را دریافت کند. که در این صورت نیز آگهی مربوطه باید چاپ شود و زمان آن بگذرد. پس از آن حکم طلاق توسط دادگاه صادر شده و زن می­تواند پس از گذشتن عده وفات، مجددا ازدواج کند.  

بازگشت غایب پس از حکم موت فرضی

در صورتی که حکم موت فرضی صادر شده باشد و پس از آن غایب بازگردد، نمی­تواند اعتراضی نسبت به طلاق همسر یا تقسیم اموال خود داشته باشد. اما حقوقی که برای غایب بازگشته وجود دارد، این است که اموال باقی مانده از او در زمان بازگشت دوباره به مالکیت او در می­آید. اما اگر ورثه هر میزانی از اموال او را فروخته باشند، یا به هرشکلی مال او از بین رفته باشد، دیگر نمی­تواند آن­ها را پس بگیرد.

در صورتی که غایب در زمان عده وفات خود بازگشته باشد می­تواند رابطه خود را با همسرش ادامه دهد. در غیر این صورت طلاق قطعی بوده و آن­ها می­توانند دوباره با هم ازدواج کرده و یا این که از یکدیگر جدا باقی بمانند.

 

حکم موت فرضی+ درخواست + رد + وکیل +فوتحکم موت فرضی+ درخواست + رد + وکیل +فوت

کلام آخر

حکم موت فرضی برای مطالبه حقوق قانونی اطرافیان شخص غایب صادر می شود تا بتوانند از منافع خود استفاده کنند و غایب شدن آن شخص برای آن­ها مشکلات قانونی ایجاد نکند. درخواست این حکم شرایط مشخصی دارد که برای کسب بهترین نتیجه باید به وکلا و موسسه ­های حقوقی باتجربه در این زمینه مراجعه کرد. در این راستا موسسه حقوقی تهران وکیل با بهره­ گیری از بیش از 1200 وکیل پایه یک دادگستری در زمینه ­های مختلف در خدمت شما است که با رد حکم موت فرضی از طرف دادگاه مواجه نشوید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *