تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعهتفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه به چه صورت است

مهریه به عنوان یکی از مهم ترین حقوق مالی زوجه است که تحت هر شرایطی زوج مکلف به پرداخت آن می باشد. با توجه به ظرافت ها و پیچیدگی های ناظر بر دعوای مطالبه مهریه توصیه می شود تا برای آشنایی از شرایط و نحوه رسیدگی دادگاه خانواده به دعوای مطالبه مهریه با وکیل متخصص و مجرب در امور و دعاوی خانوادگی مشورت نمایید.

در خصوص بحث های حقوقی و قانونی ناظر بر مطالبه مهریه به خصوص در هنگام تنظیم عقد نکاح توجه زوجین به نوع مهریه درج شده در ضمن عقد نکاح بسیار حائز اهمیت است. در واقع مطابق با قوانین و مقررات مربوطه مهریه دارای انواع مختلفی است که هر یک از این انواع دارای آثار حقوقی خاص خود است. در این میان تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه با توجه به آثار حقوقی ناظر بر مطالبه آن از مراجع صالح قضاوتی دارای اهمیت خاصی است.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعهتفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

آشنایی و احاطه و اشراف کامل نسبت به تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه مسئله ای است که یک وکیل متخصص خانواده می تواند در خصوص آن راهنمای شما باشد.

برای آشنایی بیشتر با تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه باید توجه داشت که به طور کلی از حیث زمان تادیه مهریه از جانب زوج به زوجه می توان مهریه را دارای صورت های مختلف زیر دانست:

۱.ممکن است مهریه به صورت حال تعیین شده باشد. در این حالت زوج مکلف است تا فورا مهریه زوجه را پرداخت نماید.

۲. در حالت دیگری ممکن است مهریه موجل باشد. منظور از مهریه موجل مهریه ای است که با توافق زوجین برای تادیه و پرداخت آن موعد و زمان مشخصی تعیین شده است.

۳. در باب شناخت بیشتر تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه لازم است ابتدا مفهوم مهریه عندالمطالبه را بدانیم. مطابق با قانون منظور از مهریه عندالمطالبه مهریه ای است که به اختیار زوجه سپرده شده است. غالب مهریه های تعیین شده در ضمن عقد نکاح از نوع مهریه های عند المطالبه هستند به این معنا که هر گاه زوجه مطالبه پرداخت مهریه را از زوج نماید، زوج مکلف به پرداخت مهریه به زوجه است. 

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعهتفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

۴. نوع دیگر مهریه تعیین شده در عقد نکاح از نوع مهریه عند الاستطاعه است. توجه به معنای مهریه عند الاستطاعه می تواند تا حد زیادی ما را با تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه آشنا کند. طبق قانون در مهریه عند الاستطاعه زوجه در صورتی می تواند شوهر را ملزم به پرداخت مهریه نماید که بتواند استطاعت و تمکن مالی زوج را برای پرداخت مهریه اثبات کند.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل مهریه می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعهتفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

در خصوص تفاوت مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه باید گفت که بر خلاف مهریه عندالمطالبه زوجه برای دریافت مهریه عندالاستطاعه نمی تواند از تمکین امتناع نماید و به عبارتی حق حبس ندارد. در باب تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه تفاوت مهم این دو مهریه با یکدیگر آن است که بر خلاف مهریه های حال و عندالمطالبه زوجه نمی تواند برای دریافت مهریه عندالاستطاعه زوج را جلب و زندانی کند.

بنابراین همانطور که ملاحظه می شود در خصوص تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه آثار حقوقی مهمی وجود دارد و طبیعتا روند مطالبه مهریه های عندالاستطاعه نسبت به مهریه های عندالمطالبه با چالش های خاصی مواجه است. به همین خاطر مشورت با وکیل متخصص و مجرب خانواده دفتر حقوقی تهران وکیل می تواند در اتخاذ بهترین تصمیم موثر واقع شود.

در عقد نامه ها دو نوع پرداخت مهریه وجود دارد :عندالمطالبه و عندالاستطاعه

تفاوت های مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

در مهریه عندالمطالبه زوجه در هر زمان می تواند مهر خود را مطالبه نماید یعنی دقیقاً بعد از انعقاد قرارداد زوجه حق مطالبه مهر خود را دارد و تفاوتی نمی کند که مرد توان پرداخت داشته باشد یا نه مگر اینکه زوج بتواند عدم توانایی مالی یا اعسار خود را جهت عدم پرداخت مهر اثبات نماید.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعهتفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

اما در زمانی که مهریه عندالاستطاعه باشد در صورتی مهر به زوجه تعلق می گیرد که زوج توان و تمکن مالی پرداخت داشته باشد بنابراین اگر زوج توان پرداخت نداشته باشد یعنی ماهانه درآمد مشخصی نداشته باشد و اموالی به نامش نباشد و زوجه مطالبه مهریه نماید طبق عقد نامه مهر به صورت کامل به زن تعلق نمی گیرد تا زمانی که زوج تمکن مالی جهت پرداخت به دست آورد که البته در این زمان مهر زوجه از طرف زوج به صورت اقساطی قابل پرداخت می باشد.

تفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعهتفاوت مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه

در واقع در مهریه عندالمطالبه چون اصل بر این است که زوج تمکن مالی جهت پرداخت یکجا را دارد بنابراین زوج باید اثبات نماید که توان پرداخت مهر را ندارد و معسر می باشد اما در مهریه عندالاستطاعه چون اصل بر این است که زوج تمکن مالی پرداخت را ندارد بنابراین زوجه باید اثبات نماید که زوج توان مالی پرداخت مهر را دارد و معسر نمی باشد.که در هر دو صورت اگر اعسار زوج در محکمه اثبات گردد مهر به صورت اقساطی پرداخت می گردد

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *