تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تقسیم ماترک با جلب نظر کارشناس

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

تقسیم ماترک با جلب نظر کارشناس به چه صورت است؟ مستفاد از ماده ۳۲۵ قانون امور حسبی، هریک از وراث مالک مستقل سهم خود بوده و به حصه دیگران حقی ندراند.

تقسیم ماترک با جلب نظر کارشناس
تقسیم ماترک با جلب نظر کارشناس

شماره دادنامه: ۳۹ و ۳۹۳ و۳۹۲/۲۵

تاریخ رسیدگی:۲۵/۷/۱۳۷۱

خلاصهه جریان پرونده

 

به تاریخ ۲۴/۶/۶۱ …..و…. وکلای دادگستری به وکالت «ج»دادخواستی به خواسته افراز و تقسیم ماترک «د» با جلب نظر کارشناس به طرفیت «ش»و «س» و «الف» و «ب» و « ک» و « گ» و « ھ» اقامه نموده این دعوا به تاریخ ۵/۱۰/۶۳ در شعبه اول دادگاه عمومی… به کلاسه ۶۱۹۴۵ منتهی به صدور رأی مبنی بر رد درخواست افراز و معتبر بودن توافق نامه عادی گردیده ((۵/۵/۴۱ و ۳۱/۴/۴۵) فرجام خواهی شده رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده، هیئت شعبه به تاریخ ۲۵/۹/۶۴ چنین رأی داده با توجه به مجموع محتویات پرونده خاصه تقسیم نامه عادی مورخ ۵/۵/۴۱ و توافقنامه ۳۱/۴/۶۵و صورت جلسه معاینه و تحقیق محلی علاوه بر اینکه امضاء فرجام خواه در نوشته اخیر محرز نیست مضافا اینکه نام برده در آن تاریخ کبیر نبوده است اساسا نوشته مزبور به اعتبار و استناد تقسیم نامه عادی نیز تنظیم نشده تا بتوان آن را تأیید ضمنی تقسیم نامه موصوف تلقی نمود و نظر به اینکه مواد مورد استناد از قانون امور حسبی در دادنامه فرجام خواسته (۲۰۹ و ۳۰۱ و ۳۱۳) نیز در مقام دادخواست تقسیم مقرر ماده ۲۰ همان قانون از دادگاه وضع گردیده و ارتباطی به عمل اشخاص در خارج از دادگاه ندارد و مواده ۱۲۴۱ و ۱۲۸۳ و ۱۲۹۱ قانون مدنی هم منصرف از موضوع می باشد. علیهذا و با عنایت به ملاک ماده ۳ قانون امور حسبی با لزوم اخذ موافقت دادستان و صلاحیت ذیل ماده ۳۱۳ همان قانون بدون شرح (اگر تقسیم نامه عادی ۵/۵/۴۱ در خارج از دادگاه و در زمان صغر بعضی از ورثه من جمله فرجام خواه مباین و مغایر با قانون موصوف بوده است دادنامه فرجام خواسته که با تعیین خلاف ذیل ماده ۲۱۳ مزبور صادر شده مخدوش است نقض آن رسیدگی به دادگاه عمومی… محول می شود.)

تقسیم ماترک با جلب نظر کارشناس
تقسیم ماترک با جلب نظر کارشناس

دادگاه حقوقی یک… با دستور تعیین وقت رسیدگی و استماع اظهارات اصحاب دعوی به شرح صورت جلسات ۱۶/۷/۶۵ و همچنین ملاحظه صورت جلسه ۱۶/۴/۶۳ و اجرای قرار معاینه و تحقیق محلی شعبه اول دادگاه عمومی …و دستور توأم شدن درخواست افراز است از وراث متوفی با دعوای مطروحه مبادرت به صدور قرار کارشناسی نموده کارشناس با رعایت سهام شرعی و قانونی و تقدیمی آنها و رعایت مقررات قانون امور حسبي افرازی وراث را مشخص نماید و اجرای قرار نیابتا ، به دادگاه حقوقی ۲… محول شده حقوقی یک… با توجه به اینکه وراث مدعی داشتن اعیانی در محل باشند و بعضی از وراث قطعاتی را به دیگران انتقال داده اند در زمینه کیفیت اجرای قرار کارشناسی از حقوقی یک… پرسش نموده، در این زمینه تحقیق انجام شده ( ۱۲/۸/۶۵ ) در جریان مسئله کارشناسی و اجرای آن ۲۰/۹/۶۶ …. به خواسته وراث ثالث به طرفیت «س» بازرس دویست و ده هزار ریال اقامه نموده و نتیجه چنین توضیح داده دو قطعه شماره ۱۰ افرازی قبلی مالک قسمتی از مورد درخواست افراز ورثه… می باشد سوابق مالکیت خود را به موجب سند مالکیت ۲۹ فرعی از ۱۰۲۳ اصلی و گواهی ۴۴۳۶-۲۲/۵/۶۷ اداره کشاورزی… می باشد سوابق مالکیت خود را به موجب سند مالکیت ۷ فرعی از ۱۲۳ اصلی و گواهی ۴۴۳۶-۲۲/۵/۶۷ اداره کشاورزی… به دادگاه تسلیم داشته دادگاه رسیدگی به دعوی وارد ثالث را در محدوده قطعه ۱۰ افرازی ضروری دانسته و در این رابطه به معاینه و تحقیق و کارشناسی و اعطاء نیابت حقوقی یک… اقدام نموده، کارشناس به موجب نظریه.. مملوک وارد ثالث را مقدار ۷۶۵۰ مترمربع منطبق با سند وارد ثالث و مساحت ۵۸۹۰ مترمربع باغ نسقی را به موجب… وارد دانسته سپس دادگاه با خارج نمودن حصه وارد ثالث از متروکات غیرمنقول متوفی افراز بقیه متروکات را موکول به اظهارنظر کارشناس نموده و ضمنا لايحه شماره … از طرف خواهان و «س»در مورد مملوک وارد ثالثا توافقا پیوست پرونده گردیده که کارشناس ضمن تنظيم و تهیه کروکی محل مورد درخواست افراز به استثنای ساختمان های احداثی و اشجار که مورد خواسته نبوده با رعایت سهام شرعی و قانونی و تعدیل سهام نظریه خود را تسلیم نماید. کارشناسی نظریه خود را به شماره…. تقدیم داشته کل رقبات موجود را به ۱۰ سهم که از لحاظ قیمت مساوی می باشند تقسیم نموده و در توصیف و نمایش هر سهم کم و کیف قطعات را مشخص کرده است این نظریه مورد اعتراض وکیل خواهان واحد از وزارت که اصلا با افراز بعدی مخالف بوده است قرار گرفته در این فاصله بانو «ھ» با احد از وزارت که اصلا با افراز بعدی مخالف بوده است قرار گرفته در این فاصله بانو «ھ» با احد از وراث قوت کرده ورثه او به موجب لایحه.. معرفی شده اند. وراث جزو اصحاب دعوت می باشد دادگاه با توجه به محتویات پرونده و کسب نظر مشاور دادگاه مبادرت به صدور رأی نموده نتیجه به شرح زیر:

۱.شش دانگ قطعه ۶ افرازی نقشه و نظریه کارشناسی به مساحت ۳۱۱۵ مترمربع در سهم بانو «ج»

۲.شش دانگ قطعه چهارم افرازی به مساحت ۳۱۷۳ مترمربع موضوعا طبق نقشه و نظریه کارشناسی در سهم بانو «گ»

٣. شش دانگ قطعه پنجم افرازی به مساحت ۲۷۸۱ متر مربع موضوعا طبق نقشه و نظریه کارشناس در سهم بانو «س»

۴. شش دانگ قطعه دوم نقشه و نظریه کارشناس به مساحت ۳۴۰۶ مترمربع و بانو «ک»

۵. شش دانگ قطعه ۲ افرازی مجزا شده از قطعه ۷ به مساحت ۱۰۴۷ مترمربع نظریه نقشه کارشناسی در سهم «ش»

۶. شش دانگ قطعه کم افرازی به مساحت ۵۴۷۱ مترمربع در سهم «الف»

۷. شش دانگ قطعه دوم به مساحت ۷۱۲۰ مترمربع نقشه و نظریه افرازی در سهم «ب»

 ۸. مقدار۵/۵۹۴۱ متر مربع از شش دانگ قطعه ۹ به مساحت ۱۰۵۱۶/۵ که توسط «الف» و « ب» قرار گرفت. ضمنا در مورد ثمن اعیانی چون بانو «ه‍»مادر وراث بوده، لذا موردی برای تعیین ثمن باقی نخواهد ماند و لذا هریک از وراث به موجب ماده ۳۲۵ قانون امور حسبی مالک مستقل سهم خود بوده به حصه دیگران حقی ندارند و به عبارت دیگر، هریک از وراث که حصه تعیین شده دیگری را در تصرف دارد ملزم به تحویل آن به صاحب سهم مقرر به شرح فوق است و راجع به دعوی وارد ثالث موارد قبول دادگاه واقع گردیده و قطعه ۱۰ در سهم او قرار گرفت. لذا دعوای مزبور از دعوای اصحاب دعوای اصلی خارج و در وضع موجود وارد ثالث مالک قطعه مزبور خواهد بود از طرف دو نفر از ورثه متوفی تجدیدنظرخواهی شده و رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده است.

تقسیم ماترک با جلب نظر کارشناس
تقسیم ماترک با جلب نظر کارشناس

شعبه در تاریخ فوق تشکیل است و با توجه به محتویات پرونده و مشاوره مبادرت به صدور رأی می شود.

«بسمه تعالی- با لحاظ مجموع محتویات پرونده بر دادنامه مورد تقاضای تجدیدنظر (قطع نظر از اینکه به طرفیت همه وراث طرح نشده) اشکالات ذیل وارد است.

۱. در قبال درخواست افراز و تقسیم بانو «ج» تقسیم نامه عادی ابراز گردیده که در حکم دادگاه بدوی و سپس نقضی این شعبه بدان اشاره شده است دادگاه تفيأ یا اثباتا نسبت به آن بیان نظر نکرده و فقط جهات مورد نظر این شعبه را دادنامه منعکس نموده است.

۲. حسب محتویات پرونده خواهان افراز همه وراث نیستند؛ بنابراین با فرض اینکه دادگاه تقسیم نامه عادی یاد شده را غیر معتبر بداند تعیین سهم رأی کسانی که متقاضی افراز نیستند مجوز قانونی ندارد؛

٣. در مقام افراز و تفکیک پلاک های موضوع دعوی دقیقا آنچه مشمول اصلاحات ارضی قرار گرفته مشخص نشده و معلوم نیست این مقدار در رابطه با کدام یک از مالکین بوده تا موقع تقسیم ملحوظ نظر قرار گیرد؛

۴. نظریه کارشناس با توجه به خواهان های افراز و سهم آنها به نحو دقيق تقدیم نگردیده، به علاوه با توجه به مواد ۳۱۵-۳۱۶-۳۱۷-۳۱۹ قانون امور حسبی عمل تقسیم انجام نگردیده و اقدام دادگاه به تعیین سهام بدون قرعه کشی و بنا به مصلحت فاقد جواز قانونی است؛ –

۵.در مورد تحویل سهم که جزو خواسته بوده، نیز برخوردی نشده است. علیهذا با نقض رای در قسمتی که مورد تقاضای تجدیدنظر می باشد (تعیین و تقسیم سهام) رسیدگی به دادگاه حقوقی یک… محول می شود.»

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *