تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقی

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقی اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقیتقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقی

تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی به چه صورت است؟

شماره دادنامه: ۲۵/۳۳۶

تاریخ رسیدگی:۱۳۷۲/۷/۳

خلاصه جریان پرونده

به تاریخ ۶۸/۸/۶ «ب» و «پ» و «ث» و «ت» دعوایی به خواسته تقسیم ماترک «د» به طرفیت «الف» اقامه نموده خواهان ها در جلسه ۶۹/۱۲/۲۰ اظهار نموده اند متوفی دارای چهار قطعه زمین می باشد دو قطعه ثبت شده دو قطعه سند عادی دارد. حقوقی یک… به موجب نظریه ۷۰/۱۰/۲۲ نظر به تحویل سهم الارث مشاعی به خواهانها اعلام داشته به نظر دادگاه اعتراض شده رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده.

هیئت شعبه به تاریخ ۷۱/۶/۲۲ چنین تصمیم اتخاذ کرده است.

بر نظریه دادگاه اشکالات ذیل وارد است.

 ١. به شرح دادخواست پیوست خواسته دعوی تقسیم و مطالبه ماترک مرحوم «د» به شرح ماده ۶۸۶ و اظهارنظر کارشناس رسمی وزارت دادگستری کل مبلغ خواسته یک میلیون تومان می باشد) توصیف شده است دادگاه اولا: با توجه به خواسته مذکور دقیقا از خواهان ها توضیح نخواسته منظور از مطالبه کل مبلغ خواسته چیست؛

ثانيا: ماترک و دارایی متوفی شامل چه چیزهایی است و مشخصات آنها و دلیل تعلق به متوفی چه می باشد.

 ٢. با توجه به شق ۶ ماده ۷ قانون تشکیل دادگاههای حقوقی ۱ و ۲ رسیدگی حقوقی ۱ به دعوی مطروحه توجیه نگردیده و در رابطه با ذیل این بند با توجه به مدافعات خوانده نیز اقدام قانونی از جهت اینکه اختلاف بین طرفین راجع به کدام قسمت از ماترک است و ارزیابی آن به عمل نیامده است.

٣. با فرض اینکه رسیدگی در صلاحیت حقوقی یک باشد با توجه به صورت جلسه ۶۹/۱۲/۲۰ منظور خواهانها از تقاضای تحریر سهم خود بر طبق گواهی انحصار وراثت) روشن نگردیده و در این مطلب نیز تحریر مذکور در نظریه مشهود نیست.

 ۴. مدارک مالکیت متوفی نسبت به چهار قطعه زمین به نحوی که در نظریه کارشناس قید شده است با توجه به پاسخ ثبت… ملاحظه و چگونگی امر احراز نگردیده پرونده جهت اقدام قانونی اعاده میشود.» دادگاه ضمن دستور تعیین وقت رسیدگی طرفین را جهت اخذ توضیح دعوت نموده، در جلسه دادگاه خوانده اظهار داشته مورث فاقد هرگونه مالکیت بوده است و مدارک «ب» مجعول است و «ب» اراضی را بعد از فوت «د» متوفی منتسب نموده و رد دعوی مورد استدعاست.

تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقیتقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقی

خواهانها نتیجه در مقام اخذ توضیح اظهار نموده اند متوفی چهار قطعه زمین و یک باب خانه داشته که در تصرف خوانده است و منظور آن است که سهم خواهان ها از برادرم گرفته شده و تحویلش شده توضیحأ خانه دارای سند عادی است املاک دارای سند محضری می باشد که فتوکپی آنها را جهت ضبط در پرونده تقدیم می نمایم. خواهان های دیگر اظهارات «ب » را تصدیق نموده اند. دادگاه با توجه به مدارک ابزاری و گواهی انحصار وراثت ۴۸۹-۶۸/۷/۱۰ حقوقی یک… و اظهارات شهود که همگی ادعای خواهان ها را تأیید نموده اند و نظریه کارشناسی ۹۲-۷۰/۷/۲۳ که ماترک متوفی به موجب کروکی پنج قطعه مشخص کرده که ۴ قطعه زمین و یک باب حمام می باشد و خوانده حاضر نشده و اعتراض وی مدلل نمی باشد دعوی خواهان ها ثابت تشخیص، حکم به تحویل سهم الارث خواهانها به طور مشاعی صادر و اعلام می شود (۱۰۰۰-

۷۱/۱۱/۲۸ ) تجدیدنظرخواهی شده و رسیدگی به این شعبه ارجاع گردیده هیئت شعبه به تاریخ فوق تشکیل است. با توجه به محتویات پرونده و مشاوره مبادرت به صدور رأی می شود:

رای شعبه ۲۵ دیوان عالی کشور درباره تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی:

 بسمه تعالی- با لحاظ محتویات پرونده بر دادنامه مورد تقاضای تجدیدنظر به جهات ذیل اشکال وارد است:

 ۱. خوانده در مقام اعتراض به نظریه دادگاه به شرح لایحه ۱۵۹۸۷۰/۱۱/۹ مدعی مالکیت خود در موضوع دعوی به عنوان صاحب نسق شده و تقاضا کرده گواهی به وی داده شده تا از اداره اصلاحات ارضی – گواهی لازم اخذ و تقدیم دارد. به این درخواست توجه نشده، به علاوه در رابطه با دعوای مطروحه و مالکیت مورث طرفین مشخصا با قید پلاک و سایر مشخصات از اداره تعاون و روستا و نیز اداره ثبت استعلام به عمل نیامده است. پرونده نشان نمی دهد که خانه مورد ادعا در جریان ثبت قرار گرفته یا خیر

تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقیتقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقی

 ۲. آنچه ضمن صورت جلسه ۷۱/۱۱/۲۸ از طرف خواهانها بیان شده اجمالا این است که دو قطعه زمین. یکی.. و یکی …جزء مورد معامله خریداری به موجب سند شماره ۷۴۴۴۴-۴۰/۴/۱۱ بوده که بعدا به متوفی واگذار شده در این رابطه دلیلی ابراز نگردیده و دادگاه نیز مستدلا بیان نظر نکرده است.

 ۳. خواسته دعوای تقسیم و تحویل بوده لكن ضمن دادنامه تحویل مشاعی قید شده و آن را مستند به اظهارات خواهان ها در صورت جلسه ۶۹/۱۲/۲۰ دانسته اند که مفاد صورت جلسه مزبور دقیقا انصراف از تقسیم را نمی رساند. علیهذا بانقض آن رسیدگی به دادگاه حقوقی یک شهرستان… محول می شود.»’ ۱۵. تقاضای خلع ید به استناد گواهی انحصار وراثت

شماره دادنامه: ۲۵/۷۲۶

تاریخ رسیدگی: ۱۳۷۲/۱۱/۶

خلاصه جریان پرونده

 در تاریخ ۶۳/۵/۷ تجدیدنظرخوانده به طرفیت تجدیدنظرخواه دادخواستی به خواسته خلع ید نسبت به ۲ قطعه زمین مزروعی پلاک ۱۷۳۱ و ۱۷۴۷ واقع در… و ۸ قطعه اراضی واقع در… و قلع و قمع قلمه های جدید الغرس در قطعه ۱۷۴۷ مقوم به مبلغ ۶۰۰,۰۰۰ ریال تقدیم و به استناد گواهی انحصار وراثت و تقسیم نامه و صورت مجلس معاینه محل پرونده ۵۹/۸/۵۷ حقوقی ۲ و پرونده موضوع دادنامه شماره ۶۲/۳/۲۵-۲۷۴ دادگاه کیفری ۲ و معاینه محلی تقاضای رسیدگی نموده است. خوانده لایحه ارسال و اعلام داشته است که خواهان شناسنامه دیگری به نام… دارد و با هر دو شناسنامه کلیه ارثیه پدری خود را با سند عادی به من واگذار کرده است که تصویر سندها و رضایت نامه خطاب به بازپرس و نام با امضای… به مرکز بهداشت پیوست است. دادگاه قرار اخذ توضیح از خواهان و رجوع به پرونده های ثبتی را صادر کرده است.

تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقیتقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقی

لازم به ذکر است در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره حقوقی انحصار وراثت نیاز دارید، می توانید با بهترین وکیل انحصار وراثت موسسه حقوقی تهران وکیل در ارتباط باشید؛ همچنین، برای مشاوره حقوقی در رابطه با نمونه گواهی انحصار وراثت می توانید با وکیل گواهی انحصار وراثت این موسسه ، از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید.

در جلسه ۶۳/۱۲/۱۲ نماینده ثبت مالکیت خواهان را نسبت به ۶ دانگ پلاک های ۱۷۴۱ و ۱۷۳۱ تأیید نموده و خواهان توضیح داده است که پلاکهای ۸ قطعه عبارت اند از … و سندهای عادی را که به زور گرفته است قبول ندارم و گذشته نامه را هم قبول ندارم.

دادگاه وضعیت ثبتی پلاکهای ۸ گانه را استعلام و از گواهان تحقیق و قرار اخذ توضیح در رابطه با چگونگی تقسیم ارثیه صادر و محل را معاینه و از اداره کشاورزی استعلام و تصویر بعضی اوراق پرونده های استنادی خواهان را از وی دریافت و سرانجام در تاریخ ۷۲/۵/۲ به وقت مقرر پایان دادرسی را اعلام و چنین انشاء رأی کرده است:

« .. مسجلین ذیل سند عادی ابرازی خوانده… همگی حضور خود را در موقع انجام معامله.. انکار و از چگونگی آن و اینکه وجهی بابت آن به خواهان پرداخت شده باشد اظهار بی اطلاعی نموده اند… در زمان تنظیم سند ادعایی… هنوز سهم الارث خواهان به جهت عدم تقسیم ترکه مورث.. معین نبوده … پرداخت ثمن … هیچ گونه دلیلی بر پرداخت آن ارائه ننموده… پرونده کیفری… من حیث المجموع حاکی از عدم مشروعیت معامله ادعایی… و اخذ سند به نحو غیرمتعارف از خواهان می باشد… مدافعات وی به نحوی نیست که صحت وقوع… را ثابت نماید؛ بنابراین… حکم به خلع ید خوانده از قطعات و پلاکهای مورد دعوی… و قلع و قمع قلمه و اشجار مغروسه توسط خوانده در پلاک ۱۷۴۷ فرعی مورد دعوی در حق خواهان صادر و اعلام می گردد…»

که منتهی به تجدیدنظرخواهی گردیده است. اعتراض این است که خواهان به علت اعتیاد قصد فروش داشته است و اینجانب خریده ام و در این ۲۱ سال ادعایی نشده است و در همین مورد کتبا رضایت نامه داده است و دلیلی بر بی اعتباری معامله وجود ندارد. اعتراض نامه عینأ هنگام شور قرانت می گردد.

هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید و پس از قرائت گزارش آقای…عضو ممیز و اوراق پرونده مشاوره نموده، چنین رأی می دهد:

تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقیتقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقی

رای شعبه ۲۵ دیوان عالی کشور

بسمه تعالی- با لحاظ محتویات پرونده بر دادنامه مورد تقاضای تجدیدنظر اشکالات ذیل وارد است

 ١. با توجه به سند شماره ۶۹۱۱۷-۶۰/۱۰/۱۰ تجدیدنظرخوانده سه دانگ مشاع از شش دانگ پلاک های ۱۷۳۱-۱۷۴۷ را با خریداری از «ج» مالک می باشد و به شرح مذکور در گواهی شماره ۲۳۷۶-۶۲/۵/۷ ثبت… نیز سه دانگ پلاک ۱۷۴۷ و ۱۷۳۱ و ۱۸۳۳ به موجب تقسیم نامه ۶۳/۱/۱۰-۴۹۱۱۰ دفتر… در سهمی نام برده قرار گرفته که در نتیجه وی مالک شش دانگ هریک از دو پلاک ۱۷۳۱ و ۱۷۴۷ و سه دانگ ۱۸۳۳ می باشد در عین حال برابر نامه شماره ۷۲۹۵-۶۳/۱۲/۱۶ ثبت… بانوی مرقوم مالک سه دانگ پلاک ۱۸۰۳ نیز هست و آقای «ج» که مورث نام برده نیز بوده در پلاکهای ۴۲۳-۱۸۰۳ و ۱۸۳۳ و ۱۹۰۶ به میزان سه دانگ در هریک مالکیت داشته است که با توجه به مراتب اولا: در پرونده مشخص نشده طبق تقسیم نامه رسمی مورد مالکیت مورث تجدیدنظر خوانده به چه نحو بین وراث تقسیم گردیده و مشارالیها از پلاک های ۴۲۳ و ۱۹۰۶ نیز سهمی داشته یا خیر؛

ثانيا: مالکیت شخص مذکور در خصوص پلاک های دیگر مورد ادعا که شامل پلاک ۱۶۷-۱۷۲-۲۷۷ و ۲۸۰ است چگونه احراز گردیده؛

ثالثا: در جریان رسیدگی روشن نشده تجدیدنظرخواه در آنچه تجدیدنظر خوانده غیر از ارث از پدر خود مالکیت داشته (سه دانگ از پلاک های ۱۷۳۱ و ۱۷۴۷ و ۱۷۰۳) با توجه به اینکه مدعی است سهم بانوی مرقوم از ماترک مورد معامله سند عادی بوده در بقیه نیز تصرفی دارد یا خیر.

۲. به شرح مذکور در صورت جلسه معاینه محل مورخ ۷۲/۲/۷ (صفحه سوم) بانوی خواهان خواسته را منانحصار به خلع ید نموده و از قلع و قمع قلمه های جدید الغرس به ادعای اینکه خوانده آنها را جمع آوری نموده و منصرف بوده که مورد توجه قرار نگرفته و قلع و قمع نیز مورد حکم واقع شده است.

۳. خواسته دعوای خلع ید بوده نه رسیدگی به اعتبار یا عدم اعتبار سند عادی ابرازی خوانده دعوی. در این رابطه خواهان به استناد حکم صادره در پرونده کیفری آن را فاقد ارزش دانسته است (هرچند رأی مزبور در باب تعیین تکلیف معاملات و قراردادها صادر نشده است) از ناحیه خوانده دعوی نیز دعوایی در ارتباط با آن مطرح نبوده است؛ بنابراین با توجه به مواد ۴۶ و ۴۷ و ۴۸ قانون ثبت اتخاذ تصمیم مقدور بوده است و اقدامات دیگر ضرورت نداشته است.

تقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقیتقسیم ماترک و تحویل سهم الارث مشاعی+وکیل+مشاوره حقوقی

 ۴. در فتوکپی صورت جلسه ۶۲/۳/۲۳ که ظاهرا مربوط به پرونده کیفری است تجدیدنظرخواه اظهار داشته تجدیدنظرخوانده بعد از تنظیم سند شادی ملک را به نام خودش به ثبت رسانیده است. در این رابطه پرونده نبی ملاحظه نشده و با فرض صحت این ادعا تأثیر آن در دعوی مورد توجه قرار نگرفته است. ضمن تأثير گذشت بشاکی (خواهان دعوی) در پرونده کیفری مورد اظهارنظر واقع نشده است علیهذا بانقض رأي موصوف رسیدگی به دادگاه حقوقی یک شهرستان … محول می شود.»

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *