تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

طرح دعوای مطالبه سهم الارث به جای دعوای تقسیم ماترک

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

هرآنچه که در باب طرح دعوای مطالبه سهم الارث به جای دعوای تقسیم ماترک لازم است بدانید در ادامه به صورت خلاصه آورده شده است.

طرح دعوای مطالبه سهم الارث به جای دعوای تقسیم ماترک
طرح دعوای مطالبه سهم الارث به جای دعوای تقسیم ماترک

استنباط دادگاه مبنی بر اینکه دعوای مطروحه تقسیم ماترک می باشد صحیح به نظر نمی رسد بلکه مطالبه سهم الارث است.

شماره دادنامه:۲۵۶/۲۴

تاریخ رسیدگی:۶/۵/۷۱

خلاصه جریان پرونده

 

در تاریخ ظاهرا ۶/۹/۱۳۶۲ بانوان «الف» و «ب» و «ج» دادخواستی به خواسته مطالبه سهم الارث پدری مقوم به دویست هزار ریال علیه آقای «ک» به دادگاه حقوقی.. تقدیم می دارند و توضیح می دهند که تمام اموال و دارایی مرحوم پدرشان که شامل دو باب خانه و خانه سرا و سه قفیز باغ مرکبات و پنج هکتار زمین های زراعتی می باشند تمامأ در دست برادرشان (خواننده) است که از تحویل ارثیه پدری خودداری می نماید و فقط مبلغ دویست و پنجاه تومان بابت اثاثیه منزل پرداخت نموده درخواست رسیدگی و صدور حکم به تحویل ارثیه که شامل خانه سرا و زمین می باشد داریم، در جریان رسیدگی آقای«س» به وکالت از خوانده در دعوی شرکت می نماید و طی لایحه وارده به شماره ۷۱۸۲_۱۶/۱۱/۶۲ اولا: به میزان خواسته اعتراض می نماید؛

ثانيا: دفاع می کند که پدر اصحاب دعوا هیچ گاه ۲ باب خانه سرا نداشته و دارای باغ مرکبات و ۵ هکتار زمین نبوده و به موجب صلح نامه های عادی مورخ ۳/۹/۱۳۲۵ و ۵/۱۱/۱۳۳۵ بانوان «د» و « ھ» و « ت» و « الف»و «ج» و «ب» سهم الارث موروثی خود را به شرح دو فقره صلح نامه به موکل واگذار کرده اند. به علاوه پدر اصحاب دعوی مالک نبوده و در اصلاحات ارضی سند به نام موکل صادر گردیده، در مقام رسیدگی به اعتراض به میزان خواسته کارشناس خواسته را مبلغ چهل و چهار میلیون و نهصد و هفده هزار و چهارصد و پنجاه ريال تقویم می نماید. فتوکپی انحصار وراثت ضمیمه می شود قرار تحقیق و معاینه محلی انجام می یابد، پس از تشکیل دادگاه های حقوقی یک و دو سرانجام دادگاه با کسب نظریه مشاوره به این استدلال که همه وراث طرف قرار نگرفته اند قرار رد دعوا صادر می نماید. قرار در تاریخ ۲۰/۹/۷۰ به خواهان ها ابلاغ میشود‌.

طرح دعوای مطالبه سهم الارث به جای دعوای تقسیم ماترک
طرح دعوای مطالبه سهم الارث به جای دعوای تقسیم ماترک

نام بردگان در تاریخ ۱/۱۰/۷۰ تجدیدنظرخواهی به عمل می آورند. پس از انجام تبادل لوایح پرونده به این شعبه ارجاع می گردد. لوایح طرفین هنگام شور قرائت می شود.

هیئت شعبه در تاریخ بالا تشکیل گردید، پس از قرائت گزارش آقای …عضو ممیزو بررسی اوراق پرونده مشاوره نموده چنین رأی می دهند.

«اولا: تجدیدنظرخواهی بانوان «د» و «ه» چون در مرحله بدوی شرکت نداشته اند قابل رسیدگی نمی باشد؛

 ثانيا: خواهانها در دادخواست مطالبه سهم الارث نموده اند و استنباط دادگاه مبنی بر اینکه دعوای مطروحه تقسیم ماترک می باشد صحیح به نظر نمی رسد؛ لذا قرار تجدیدنظر خواسته نقض و پرونده به دادگاه صادر کننده قرار منقوض اعاده می گردد تا با توجه به ادعای خواهان ها و مدافعات خوانده در ماهیت امر نفيا یا اثبات اظهارنظر به عمل آید.» ۲۰.مطالبه سهم الارث از اموال منقول و غیر منقول

خواسته مطالبه سهم الارث از اموال منقول و غیرمنقول به طور مطلق بوده نه مبلغ مقوم در دادخواست که به لحاظ نصاب دادگاه بوده است.

شماره دادنامه: ۴۴۵/۱۳

تاریخ رسیدگی:۲۵/۹/۱۳۷۰

خلاصه جریان پرونده

در تاریخ ۳/۴/۶۴ بانو «ه»دادخواستی به خواسته مطالبه سهم الارث پدری از بابت تقسیم مقوم به ۲۱ هزار تومان علیه برادرش… تقدیم و توضیح داده است که مایملک پدر بعد از فوتش در تصرف و استفاده برادر بوده او سهم دو خواهر را داده سهم او را نداده است تقاضای محکومیت او را دارد. اضافه کرده از جمله ماترک مقداری زمین هم بوده که به نام برادرش شده است. از جمله مستندات دعوی اظهارنامه ای است که خواهان برای خوانده ارسال داشته و خوانده اظهار نموده، زمین های پدرم را در سال ۴۲ و پس از فوت پدر به نام من ثبت نمودند من هم حاضر نیستم حق خواهان را بدهم با وصول پرونده وقت دادرسی تعیین و طرفین دعوت شده اند ضمن لایحه ای که خوانده ارسال داشته فتوکپی دو فقره رسید مربوط به سالهای ۵۱ و ۴۹ است که در آن قید شده بابت  اجاره و به همسر خواهان پرداخت گردیده است در جلسه ۱۰/۴/۶۴ قرار تحقیق و معاینه محل و ملاحظه پرونده اصلاحات ارضی منظور نظر دادگاه شده و قرار معاینه محلی اجرا و از بقیه حسب تقاضای خواهان در دادگاه معمول شده، لب اظهارات از ارث پدری تحویل او نشده است در جلسه ۱۵/۱۲/۶۴ نظر به اینکه برآورد سهم الارث خواهان از ماترک امری فنی و محتاج به جلب نظر کارشناس بوده، قرار ارجاع امر به کارشناس صادر و به تعیین و انتخاب کارشناس اقدام شده، کارشناس منتخب معذرت خواسته، مجددا در ۱۴/۲/۶۵ کارشناس انتخاب شده آقای «س» کارشناس نظریه خود را در ۲۴/۲/۶۷ اعلام داشته است. در ۲۳/۴/۶۷ اخذ توضیح از کارشناسی برای برآورد سهم الارث شاکیه ضروری به نظر رسیده و به این منظور کارشناس برای اخذ توضیح دعوت شد. خوانده در جریان دادرسی مرحوم شده قرار توقیف دادرسی صادر و در ۲۱/۴/۶۸ تجدیدنظرخواهان وراث خوانده به اسامی آقایان «ک» و «گ» پسران و بانو « الف»دختر آن مرحوم معرفی شده اند و پرونده مجددا در جریان رسیدگی قرار گرفته طرفین و کارشناس دعوت شده اند در۹/۱۲/۶۸ موارد توضیح به کارشناس تفهیم و توضیح داده سهمی خواهان ثلث از مبلغ ۳,۷۳۰,۰۰۰ ریال است که سهم سه خواهر بوده است. خواندگان با ملاحظه نظر کارشناس اعتراض نموده تقاضای تعیین کارشناس دیگر نموده اند و با کسب نظر آقای مشاور با توجه به نظریه کارشناس حکم به محکومیت خوانده (ظاهرا قائم مقامی خوانده اصلی منظور بوده) صادر که خواسته را که ۲۱هزار تومان بوده به خواهان پرداخت شود رای ابلاغ شده متداعیین هریک در قسمتی به ضررشان اصدار رای شده درخواست تجدیدنظر نموده اند. تبادل لایحه معمول صادرکننده رای در سمت خود باقی نیست پرونده به دیوان عالی کشور ارسال و به این شعبه ارجاع شده است. اینک هیئت شعبه در تاریخ فوق با توجه به محتویات پرونده و ملاحظه گزارش تنظیمی مشاوره نموده، به شرح زیر رأی می دهد:

طرح دعوای مطالبه سهم الارث به جای دعوای تقسیم ماترک
طرح دعوای مطالبه سهم الارث به جای دعوای تقسیم ماترک

« اعتراضات بانو«ه‍» خواهان بر دادنامه تجدیدنظر خواسته نتیجتأ وارد به نظر می رسد؛ زیرا اولا: خواسته مشار اليها مطالبه سهم الارث از اموال منقول و غیرمنقول به طور مطلق بوده نه مبلغ ۳۱۰٫۰۰۰ ریال که در دادخواست صرفا از حیث نصاب دادگاه حقوقی یک تعیین شده، بنابراین، صدور حکم محکومیت خواندگان معادل مبلغ خواسته و هدایت خواهان مذکور به تقدیم دادخواست دیگری بابت مطالبه زائد بر آن توجیه قانونی ندارد. از طرفی خواسته خواهان مبهم است و معلوم نیست مقصود مشارالیها از مطالبه سهم الارث عين اموال منقول و غیرمنقول است یا بهاء آنها در این مورد می بایستی با اخذ توضیح از خواهان موضوع روشن می گردید؛

(ثانيا: ضرورت داشت دادگاه معلوم می کرد مرحوم مورث طرفین شخص دارای املاکی بوده یا نه و در صورت داشتن در تصرف چه کسانی است )همچنین متصرفات فرزندان مرحوم… كلا تحت عنوان نسق زراعی است یا نه. در این رابطه لازم بوده پرونده اصلاحات ارضی ملاحظه و خلاصه از مندرجات آن منعکس و احراز میشد مشارالیه بر چه اساسی دارای نسق زراعی شده و در صورت اقتضاء با جلب نظر کارشناس روشن میشد متصرفات ورثه مرحوم … کلا مربوط به نسق زارعی است که به وی تعلق گرفته یا زائد بر آن، سپس بر اساس نتایج حاصله از اقدامات مذکور تصمیم مقتضی اتخاذ می کرد. لذا بنا به جهات فوق دادنامه تجدیدنظر خواسته مواجه با اشکال قضائی است و به استناد بند «ب» ماده ۶ قانون تعیین موارد تجدیدنظر احکام دادگاه ها و نحوه رسیدگی مجدد به دادگاه حقوقی یک… محول می گردد.»

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *