تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تقسیم مال مشاع+وکیل

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در تقسیم مال مشاع اول باید شرکت را تعریف کرد. شرکت یا همان مالی که بین چند یا دو نفر مشترک است عبارت است :

اجتماع حقوق مالکین متعدد در شی واحد به نحو اشاعه ماده 571 ق. م . این مال باید بین دو یا چند نفر مشترک باشد که این شراکت ممکن است به واسطه ارث به وجود آمده باشد یا به واسطه قراردادی برطبق ماده 583 ق . م که هرکدام از شرکاء می تواند بدون رضایت شرکاء دیگر سهم خود را جزئا یا کلا به شخص ثالثی منتقل کند

در این متن تقسیم مال مشاع | وکیل تقسیم مال مشاع بررسی شده است  اگر درمورد وکیل تضمینی دیوان عدالت اداری به اطلاعات بیشتری نیاز دارید  مشاوره حقوقی تلفنی رایگان قوه قضاییه جوابگوی سوالات شماست

تقسیم مال مشاع | وکیل تقسیم مال مشاع.

 

این انتقال نیاز به تقسیم مال مشاع و رضایت سایر شرکاء دارد و باید از طرف سایر شرکاء اذن داشته باشد که بر طبق ماده 585 ق . م شریک  غیر ماذون در مقابل اشخاصی که با آنها معامله کرده مسئول بوده و طلبکاران فقط حق رجوع به او را دارند .

در مقابل اشخاصی که با آنها معامله کرده مسئول بوده و طلبکاران فقط حق رجوع به او را دارند .

در تقسیم هر قسمت از مال مشاع ( بخش معینی از مال مشاع ) به هر کدام از شرکاء تعلق می گیرد و دیگری برروی آن مالکیت مستقل دارد که این تقسیم یا همان افراز باید ضمن سند رسمی صورت بگیرد اما ممکن است بوسیله سند عادی هم صورت بگیرد . تقسیم همان تمیز حق است و یک معامله خاص نیست بنابراین حق شفعه و خیار مجلس در آن بوجود نمی آید تقسیم مال مشاع با تراضی و توافق طرفین صورت می گیرد و باید طرفین به این تقسیم راضی باشند

تقسیم مال مشاع | وکیل تقسیم مال مشاع .

ولی اگر شرکاء توافق نکنند حاکم به اجبار تقسیم را انجام می دهد و این تقسیم باید به صورتی باشد که به هیچکدام از شرکاء ضرری وارد نشود که در غیر این صورت اگر ضرری متوجه یکی از شرکاء باشد باید این تقسیم به تراضی باشد .

واگر مالی قابل تقسیم نباشد بدلیل اینکه ایجاد ضرر می کند مال فروخته می شود و بهای آن به نسبت سهم شرکاء تقسیم می شود . و اگر در بین شرکاء شخصی محجور یا غیابی باشد تقسیم در دادگاه باید با حضور نمایندگان آنها صورت بگیرد اما ممکنه مالی مثلا در تقسیم ارث مالی بدون ضرر قابل تقسیم نباشد که در این صورت آن را در سهم بعضی از ورثه قرار می دهند برابر بهای آن از سایر اموال در سهم دیگران منظور می شود.

حال اگر در این تقسیم یکی از طرفین متضرر می شود و طرف دیگر نه …….. طرفی که متضرر می شود اگر تقاضا از طرف متضرر باشد طرف دیگر اجبار می شود اما اگر طرف غیر متضرر متقاضی تقسیم می شود طرف متضرر به این تقسیم مجبور نمی شود .

حال اگر مال مشاع متعدد باشد یعنی بین دو یا چند نفر دو یا چند مال مشترک است و تقاضای تقسیم یکی از اموال شده باشد فقط همان مال تقسیم می شود و نیازی نیست که باقی اموال هم تقسیم شود وقتی تقسیم صورت گرفت هیچکدام از طرفین نمی تواند بدون رضایت دیگری از آن رجوع کند . و هر رجوعی باید با رضایت طرفین باشد اما اگر در زمان تقسیم عیبی در حصه یکی از شرکاء بوده که در زمان تقسیم متوجه آن نشده اند شریک ( طرفی که عیب در مال آن وجود دارد ) می تواند تقسیم را بهم بزند .

حال اگر مالی که تقسیم شده در کمیت بوده که قبل از ادای دیون تقسیم شده و بعد از تقسیم مشخص شده که میت چنین دینی داشته طلبکار می تواند به هریک از وراث به نسبت سهم او رجوع کند و اگر یکی یا چند نفر از وراث معسر شده باشد طلبکار می تواند به نسبت سهم معسر یا معسرین به وراث دیگر رجوع کند

تقسیم مال مشاع | وکیل تقسیم مال مشاع .

اگر شخصی در ملک دیگری حق ارتفاق داشته باشد و صاحب ملک مشاع تقاضای تقسیم داشته باشد شخصی که دارای حق ارتفاق است نمی تواند مانع از تقسیم آن ملک شود ولی بعد از تقسیم حق ارتفاق وی به حال خود باقی می ماند مگر اینکه طرفین بر سقوط حق ارتفاع تراضی کرده باشد این امر در مورد کلیه حقوق ارتفاقی صادق است .

برای دریافت مشاوره حقوقی ملکی توسط وکیل ملکی به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *