تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تنفیذ طلاق خارج از کشور

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

قبل از هر چیز لازم به ذکر است که طلاق عبارت است از تصمیم زوجین و یا یکی از آنها به جدایی و تقاضای انفصال از هم . تنفید طلاق هم عبارت است از اینکه دادگاه صالح اقدام به صدور حکم در این خصوص نماید و انجام تشریفات مربوطه در طلاق را تایید نماید.

اگر طرفین در داخل ایران باشند این امور به صورت قانونی و بر طبق مراحل قانونی پیش رفته و دو طرف اگر خواهان جدایی از هم باشند امور لازم را انجام داده و در انتها دادگاه نیز اقدام به تنفیذ طلاق می نماید .

برای مثال دو نفر که در خارج از کشور هستند و خواهان جدایی از هم می باشند ابتدا نزد یک ملا رفته و حکم طلاق را جاری می نمایند و سپس از طریق دادگاه کشور مربوطه  اقدام کرده و دادگاه کشور محل سکونت افراد با رعایت تشریفات مورد نظر حکم به طلاق طرفین صادر نماید در انتها برای تنفید طلاق و اینکه صیغه طلاق خوانده شود به دادگاه ایران مراجعه می کنند .

نظر به اینکه بر حسب ماده 6 قانون مدنی تمامی احوال شخصی ایرانیان در هر جای دنیا بر اساس قانون ایران و متبوع می باشد  لذا اگر دو طرف در کشور محل اقامت خود از هم جدا شوند این موضوع تاثیر در تشریفات قانون ایران نداشته و براساس قانون ایران تا زمانی که این امر توسط دادگاه صالح در داخل ایران تنفیذ نشود  دو طرف همچنان زن و شوهر بوده و اگر یکی از طرفین بعد از این طلاق دوباره ازدواج کند ممکن است اگر وارد کشور شود مجرم محسوب شده و تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. به همین دلیل اگر زن و شوهری در خارج از کشور و با رعایت تشریفات قانون ایران از هم طلاق بگیرند باید از طریق سفارت ایران در آن کشور دادخواست تنفیذ طلاق را به یکی از دادگاههای داخل کشور ارسال نموده و تقاضای تنفذ طلاق شرعی صادره از حل سکونت را بنمایند.

در مواردی که حکم به طلاق شرعی صادرشده  و یکی از طرفین به هیچ وجه حاضر  به تنفیذ آن نمی باشد . برای مثال زن و شوهر از لحاظ شرعی از هم طلاق گرفته اند ولی هنوز قانونا این طلاق انها تنفید نشده است و زوج حاضر به این موضوع نمی باشد. به همین دلیل زوجه می تواند از طریق سفارت و یا دادن وکالت به یکی از وکلای تهران و یا محل زندگی سابق خود تقاضای تنفیذ طلاق شرعی را بنماید. دادگاه نیز در این مورد و در صورتی که تشریفات طلاق شرعی به طور کامل انجام شده باشد اقدام به صدور حکم به تنفیذ طلاق شرعی می نماید.

vakil talagh

اگر به صورت جزئی تر به این موضوع بپردازیم  براساس مواد قانون حمایت خانواده در کشورهایی که مساجد اسلامی وجود دارد  و زوجین در انجا اقدام به طلاق شرعی نموده باشند و در انتها خواهان تنفیذ طلاق در داخل ایران باشند براساس ماده 14 قانون حمایت خانواده دو طرف می توانند دادخواست خود را از طریق سفارت به محل زندگی سابق خود ارسال نموده  تا در انجا بررسی شود و در این موضوع حکم صادر شود. البته اگر هیچ کدام از طرفین هیچ گونه اموالی در ایران نداشته باشند و در ایران نیز ساکن نباشند می توانند دادخواست خود را به یکی از شعب دادگاه خانواده در تهران که هر ساله معین می شود ارسال نموده و تقاضای تنفید طلاق شرعی را بنمایند.

اگر یکی از طرفین در داخل ایران زندگی کند و طرفی دیگر در خارج از ایران باشد. طرفی که در خارج از کشور می باشد می تواند با دادن وکالت خود را در ایران مطلقه نموده و در انتها از طریق دادگاه اقدام به تنفیذ طلاق بنماید.

البته در صورتی که دادگاه اقدام به رد دادخواست صادره بنماید و یا مدارکی دال بر اجرای تشریفات طلاق شرعی  به همراه دادخواست وجود نداشته باشد طرفین می تونند ضمن ارسال مدارک اقدام به تجدید نظر از حکم صادره بنمایند و تقاضای اجرای حکم طلاق و تنفیذ آن را از دادگاه تجدید نظر داشته باشند.

یک نکته بسیار مهم در این زمینه وجود دارد و آن این است که در خصوص زوجینی که در خارج از کشور طلاق می گیرند بهترین راه حل این است که از وکلای مجرب خانواده در این زمینه استفاده نموده و در وقت و هزینه خود در این مورد صرفه جویی نمایند.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *