تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

تکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاق

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع تکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاق اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با موسسه حقوقی تهران وکیل در تماس باشید .

 

تکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاقتکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاق

در قانون مدنی در خصوص جهیزیه و تکالیف زن یا مرد نسبت به خرید و تامین آن تعیین نشده است اما عرفا و برحسب مرسومات ایران ، تهیه اثاثیه منزل را زن و خانواده او برعهده می گیرند اما قانونا به موجب ماده ۱۱۰۷ ق.م مرد مکلف است مسکن مناسب تهیه و آن را با اثاثیه مورد نیاز تجهیز نماید .

جهیزیه اموال و لوازم منقولی است که زن پس از ازدواج به منزل شوهر ‏می آورد و شوهر تنها حق استفاده از آن را دارد و مالکیت زن بر جهیزیه  پس از ازدواج و ‏بعد از ‏طلاق همچنان باقی خواهد ماند ، به طوری که در صورت فوت زن و نداشتن شوهر، جهیزیه ‏به ارث ‏می رسد .‏

امروزه  دراکثرنقاط کشورمرسوم شده است که برخی ‏از ‏اقلام جهیزیه را مرد تهیه می کند واقلام خریداری شده ‏درلیست جهیزیه  قید می شود و به امضا ی داماد و اعضایی از خانواده او می ‏رسد. این وسایل اگر در لیست سیاهه جهیزیه هم آمده باشد، بازهم از آن شوهر است واو آنها را به زن هدیه نکرده است بلکه فقط برای زندگی و استفاده مشترک به خانه خود آورده است و زن نسبت به آنها مالکیتی ندارد.توصیه می شود مرد کاملا اقلام خریداری شده را معین و فاکتورهای خرید آن را نگه دارد که اگر ‏زمانی زن اقدام به استرداد جهیزیه کرد مرد باید با اثبات ‏اینکه  برخی از وسایل را خود خریداری کرده ‏اجازه استرداد وسایل را به زن ندهد و درصورت عدم اثبات ، زن مالک تمام وسایل می شود.‏

تکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاقتکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاق

 نکته : لیست تهیه شده بدون امضا وامضای شاهدین اعتباری برای استناد به لیست درصورت بروز اختلاف ندارد.

براساس قانون ايران با پيروي از منابع فقهي ، دارايي زوجين، جنبه اشتراکي ندارد و اموال هر يک از زن و مرد مستقل و جدا از اموال و دارايي‌هاي ديگري است و هريک مي‌توانند در دارايي خود به‌طور آزادانه تصرف کنند.

چون زن ازنظر شرع و قانون تعهدی برای بردن جهیزیه به منزل مرد ندارد ، به همین دلیل می تواند هر ‏زمان که بخواهد جهیزیه را مسترد کند و اینکه مرد نمی تواند مدعی مالکیت نسبت به جهیزیه زن بشود مگر آنکه وسایل را خود او ‏خریداری کرده باشد و با ارائه سند ومدرک ثابت کند .

تکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاقتکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاق

زن حق دارد تنها لوازمی را که به عنوان جهیزیه تهیه کرده با خود ببرد ، وسایلی که مرد در ازاء ‏خرابی و استهلاک جهیزیه خریداری کرده یا ‏ اقلامی از جهیزیه را براساس توافق خریداری کرده است ‏، جزء جهیزیه زن ‏محسوب نمی شود و در صورت اثبات متعلق به مرد خواهد بود .‏

دعوای استرداد جهیزیه مختص زن است ومی تواند بعد از بروز اختلاف ‏و حتی قبل از طلاق، وسایل خود را از منزل شوهر خارج نماید و مرد حق ممانعت ندارد مگر در ‏مورد آن وسایلی که متعلق به مرد باشد و درهنگام استرداد جهیزیه با سیاهه اگر شوهر بتواند ثابت کند که این چند وسیله منزل را او خریداری ‏کرده است زن دیگر نمی‌تواند آن‌ها راجزء لیست جهیزیه مسترد نماید ‏وچنانچه مرد فاکتورهای خرید وسایل را داشته باشد می تواند جهت استرداد وسایل اقدام ‏قانونی ‏مقتضی ‏را انجام دهد.‏

تکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاقتکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاق

در صورت ممانعت و اذیت مرد وعدم استرداد جهیزیه یا بردن تمام وسایل متعلق به مرد توسط زن، زن و مرد می توانند ازطریق شورای حل اختلاف یا دادگاه خانواده با همراهی یک وکیل مجرب و متخصص می توانند نسبت به استرداد جهیزیه اقدام کند. برای تشخیص مالکیت وسایل موجود در منزل مشترک، اصولاً آنچه ‏که عرفاً اختصاص به زن یا مرد دارد متعلق به اوست اما وسایلی وجود دارند که جز اموال مشترک محسوب می شوند مگر اینکه خلاف ‏آن با دلیل یا شاهد ثابت شود. یعنی حتی اگر وسیله ای عرفاً مورد استفاده زن باشد اما مرد بتواند با ‏ارائه فاکتور، مالکیت خود را اثبات نماید، در اینصورت متعلق به مرد است.‏ اگر زن واقعاً مالک برخی وسایل اختصاصی مرد باشد ولی فاکتوری جهت اثبات نداشته باشد، جهت ‏اثبات ادعای خود می تواند متوسل به استشهادیه یا معرفی گواهان شود.‏

تکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاقتکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاق

  • در صورتی که در شمال تهران، غرب تهران، شرق تهران یا کرج هستید و به مشاوره حقوقی خانواده در رابطه با طلاق توافقی نیاز دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی موجود با موسسه حقوقی تهران وکیل تماس حاصل فرمایید.

روش های قانونی استرداد جهیزیه

  • توافق طرفین جهت استرداد جهیزیه
  • اقدام از طریق لیست جهیزیه
  • شهادت شهود

نحوه دادخواست استرداد جهیزیه ومراحل رسیدگی

مرجع صالح رسیدگی

اگر بهای جهیزیه کمتر از 20 میلیون در شورای حل اختلاف واگر بهای جهیزیه بالای 20 میلیون باشد در دادگاه خانواده رسیدگی می شود.

ضمائم دادخواست استرداد جهیزیه:

  • سند ازدواج یا کپی برابر با اصل آن
  • شناسنامه و کارت ملی
  • لیست جهیزیه ( اگر سیاهه موجود نباشد، شهادت شهود)
  • دو نسخه از شرح دادخواست
  • پیوست اظهارنامه، در صورت عدم پاسخ و توجه مرد
  • پیوست مدارک دادخواست دهنده و مشخصات وی، در صورت تنظیم دادخواست از جانب فردی غیر از شخص خود خواهان(وکیل یا قیم)

روند رسیدگی دادگاه به پرونده استرداد جهیزیه

با ثبت دادخواست استرداد جهیزیه دریکی از دفاتر خدمات قضایی ‏وضمیمه کردن ادله برای اثبات آن ، دادخواست به مجتمع قضائی دادگاه‌های خانواده ارجاع می شود وبا صدوردستور تعیین وقت جلسه رسیدگی توسط قاضی‏ وابلاغ وقت تعیین شده به طرفین دعوا وحضور خواهان و خوانده دعوا در جلسه رسیدگی وملاحظه و بررسی واحراز دادخواست و سایر محتویات پرونده توسط قاضی ومعرفی شهود توسط خواهان دردادگاه برای اثبات ادعای خویش ، درنهایت حکم استرداد جهیزیه صادر می شود .

اعتراض به حکم استرداد جهیزیه توسط زن

مرد می تواند به حکم صادر اعتراض کند.ازجمله دلایل اعتراض می توان به موارد زیراشاره کرد:

  • ثبت لوازم تهیه شده توسط مرد در طول زندگی و قید شده در لیست جهیزیه
  • ذکر لوازم جایگزین تهیه شده توسط مرد به جای اقلام جهیزیه خراب یا مستهلک شده در لیست جهیزیه

دادخواست استرداد جهیزیه فقط در ارتباط با آنچه از جهیزیه اصلی باقی مانده است می باشد.

تکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاقتکلیف جهیزیه مرد بعد از طلاق

بعد از صدور رای قطعی دادگاه، مرد یا زن موظف است مطابق لیست، همه اقلام جهیزیه را به مرد یا زن  پس دهد. چنانچه عین آن اقلام موجود نباشد، زن یا مرد باید مثل آن و یا قیمت آن را مسترد نماید. بررسی و تشخیص ارزش شهادت شهود به نظر قاضی دادگاه بستگی دارد. با اجرای دادخواست تامین ، جهیزیه توسط قانون بازداشت می شود تا از جابجایی و اختفای آنها توسط مرد جلوگیری شود.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *