تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامور

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+ با مامور اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامورحکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامور

زن مالک جهزیه ای است که به خانه شوهرش آورده است و مرد تنها حق استفاده ازاین وسایل را دارد. در قانون از حقی که شوهر نسبت به جهیزیه دارد تحت عنوان «اباحه تصرف» یاد شده است. یعنی اینکه شوهرتا زمان رضای زن و معمولاً بقای زندگی مشترک ، فقط حق استفاده از منافع این اموال را دارد.

هنگامی که  زن تصمیم به جدایی می گیرد این حق را دارد که هر تصرفی که بخواهد در جهزیه خود انجام دهد و در واقع زن در مسائل مالی خود استقلال تام دارد ومی تواند حتی در صورت مخالفت مرد با طلاق ، بدون رضایت و آگاهی مرد ، جهزیه را از خانه او خارج کند و به خانه پدری یا مکانی دیگر منتقل کند  و مرد نمی تواند مانع او شود. در صورتی که مرد از استرداد جهیزیه امتناع کند، این استنکاف و خود داری، ممانعت از حق مالکانه  زن محسوب می‌شود و زن می‌تواند ازطریق دادگاه تقاضای استرداد جهزیه نماید مگر اینکه مرد با ارائه فاکتورهای خرید  یا مدارک دیگر ثابت نماید وسایل را او خریداری کرده است و متعلق به اوست حتی اگر درصورت جهیزیه قید شده باشد .

شرایط استرداد جهیزیه

  • باید ‏اموالی که زن به خانه همسر آورده هنوز موجود باشد .
  • زن هنوز مالک این اموال باشد .
  • اموال در تصرف مرد باشد.

هرگاه زن  قصد خارج کردن جهزیه ازمنزل شوهرش را داشت توصیه می شود از همسایه و یا افراد امین دیگری تقاضا شود تا شاهد خارج شدن اقلام جهزیه باشند که شهادت آنها می‌تواند زن را از بسیاری ازاتهامات ناشی از خارج کردن لوازم خریداری ‌شده یا متعلق به مرد مبرا کند.

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامورحکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامور

توصیه می شود زن برای استرداد جهیزیه با مشاوره و همراهی یک وکیل خانواده متخصص و مجرب و از ‏طریق قانونی اقدام کند.‏

هرگاه مرد برای استرداد جهیزیه ممانعت کرد زن موضوع را به صورت اظهار نامه به مرد اعلام مى نماید و در ‏صورتى که مرد از خارج نمودن جهیزیه ممانعت نماید زن مى تواند به دادگاه مراجعه کند.‏

مراحل استرداد جهیزیه

ابتدا زن باید به همراه یک وکیل مجرب و متخصص با مراجعه به دفاترخدمات قضایی ، دادخواست استرداد جهیزیه را به انضمام عقدنامه ،لیست جهیزیه تنظیمی که به امضاء مرد و خانواده او به عنوان شاهد رسیده است یا فاکتور خرید یا با معرفی شهود ،ثبت کند ودادخواست به دادگاه خانواده ارجاع می شود.

دادگاه پس ازانجام مراحل رسیدگی، پس از شنیدن اظهارات طرفین، عندالزوم صدور قرار کارشناسی و تعیین وضعیت و مقدار آن، چنانچه ادعای زن مورد قبول شوهر واقع شد، شوهر را ملزم به ‏استرداد این اموال می کند. در غیر این صورت، قرار استماع شهادت شهود صادر می‌شود و در وقت ‏معین افرادی که ذیل استشهاد را امضا کرده‌اند، به دادگاه مراجعه و مشاهدات خود را بیان می کنند. در ‏صورتی که شهادت شهود مورد قبول واقع شد ومال معارضی نداشته باشد، حکم به استرداد جهیزیه به زن را صادر می‌کند مرد می تواند ظرف 20 روز به حکم صادره اعتراض کند. حکم صادره پس از قطعی شدن، توسط اجرای احکام دادگاه خانواده به اجرا گذاشته می‌شود .

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامورحکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامور

‏براساس ماده ۱۰۸ قانون آیین دادرسی مدنی:‏ هرگاه امکان تضییع و از بین رفتن اموال از طرف ‏شوهر ‏وجود داشته باشد، در صورتی که زن  همراه  دادخواست استرداد جهیزیه ، تقاضای قرار تامین ‏را نیز ‏داشته باشد، دادگاه بدون ابلاغ، ‏قرار را اجرا می‌کند . تا به دستور دادگاه، جهیزیه به صورت موقت به یک نفر حافظ امین سپرده شود تا در مدتی که دادگاه قرار است تعیین  تکلیف کند از آن نگه‎‌داری کند. در این صورت پس از رسیدگی، حکم به استرداد صادر شود. واحد اجرای احکام به زن نامه ای می دهد تا با ارائه به مامور کلانتری برای بردن جهیزیه  درساعت و روز معین به همراه مامور برای جلوگیر ی از درگیری های احتمالی جهیزیه خود را از خانه شوهرش خارج کند و در صورت ممانعت و اذیت مرد مامور شرایط را در صورتجلسه قید و زن باید منتظر دستور بعدی واحد اجرا باشد و در مواردی که امکان جابه‌جایی و اتلاف جهیزیه  وجود دارد، حکم ورود به منزلی که جهیزیه در آن قرار دارد نیز صادر می‌شود تا مرد نتواند از ورود ماموران به منزل جلوگیری کند.همسر درصورت اعتراض به تامین خواسته می تواند ظرف ده روز به دادگاه صالح اقدام نماید .   

نکته : چنانچه زوج از استرداد جهیزیه امتناع کند ‏براساس ماده 631 قانون مدنی هرگاه ‏کسی مالی را به‌عنوان امین در تصرف داشته باشد ضامن نیست اما در صورت استحقاق مالک به ‏استرداد، از تاریخ مطالبه او و امتناع متصرف با امکان رد، متصرف مسئول تلف و هر نقص یا عیبی ‏خواهد بود اگرچه مستند به فعل او نباشد. در نتیجه از لحظه مطالبه زن ، مرد باید عین جهیزیه را ‏مسترد کند، در ‌غیر‌ این‌ صورت مسئول استرداد عین و در صورت تلف شدن  آن، مسئول پرداخت ‏قیمت جهیزیه خواهد بود.‏

در قانون تعریفی از جهیزیه توسط قانون‌گذار ارائه نشده است. اما با توجه به آن که در ازدواج‌های کشورمان ایران جهیزیه عرف ازدواج است، تعریفی برای شما ارائه می‌نماییم‌. جهیزیه به مجموعه‌ای از اموال منقول گفته می‌شود که توسط زن برای استفاده و تزیین زندگی مشترک به منزل شوهر منتقل می‌شود. جهیزیه در اکثر مناطق کشور ایران وجود دارد. اما عرف و آداب و رسوم تمامی مناطق یکسان نبوده و میزان جهیزیه‌ای که توسط زن به منزل شوهر منتقل می‌شود متفاوت است.

در قانون مدنی زن وظیفه و تکلیفی جهت خرید جهیزیه و انتقال به منزل شوهر نداشته و تامین منزل و وسایل لازم جهت ادامه زندگی بر عهده مرد است. اما به دلیل آن‌ که جهیزیه دادن از رسوم جامعه بوده که از دیرباز در ایران رایج است و در هنگام اختلافات درخواست استرداد جهیزیه ثبت می‌شود، لذا تحلیل حقوقی استرداد جهیزیه امری ضروری است.

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامورحکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامور

زن با آوردن جهیزیه به منزل شوهر، از مالکیت جهیزیه انصراف نمی‌دهد. بلکه تنها آن وسایل را جهت استفاده به منزل همسر برده و هر زمان که مایل باشد می‌تواند جهیزیه را مسترد نماید.

آیا زن پیش از طلاق می‌تواند جهیزیه را مسترد نماید؟

پاسخ مثبت است. زن مالک جهیزیه بوده و هر زمان که مایل باشد می‌تواند جهیزیه را مسترد نماید. این امر بستگی به زمان طلاق نداشته و زن می‌تواند جهیزیه را بازگرداند بدون آن که از مرد جدا شود. اما بنابر تجربه ثابت شده است که زن در صورت قطع مهر و محبت نسبت به همسر و تمایل به جدا شدن درخواست استرداد جهیزیه می‌دهد.

آیا اموالی که مرد در طول زندگی مشترک خریداری می‌نماید جزو جهیزیه زن به شمار می‌رود؟

در پاسخ باید بگوییم خیر. تمامی اموالی که مرد در طول زندگی خریداری می‌نماید جهیزیه زن نیست. حتی وسایلی که به علت استهلاک و یا تعویض وسایل منزل توسط مرد خریداری شده و جایگزین جهیزیه زن می‌شود، جزو جهیزیه زن محسوب نمی‌شود. جهیزیه زن ممکن است در طول زندگی دچار استهلاک شده و یا خراب شود. در این صورت مرد هیچ گونه تعهدی در قبال این وسایل ندارد. بنابراین در زمان استرداد جهیزیه، تنها وسایل موجود از جهیزیه زن قابل استرداد است.

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامورحکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامور

 

استرداد جهیزیه با سیاهه

سیاهه به لیست اقلام جهیزیه گفته می‌شود. در سیاهه لیستی کامل از جهیزیه تدارک دیده شده توسط زن نگاشته شده و به امضای زوجین و شاهدان می‌رسد. لیست کامل اقلام تهیه شده باید پس از استقرار در منزل توسط شوهر تایید شود. جزئیات اقلام جهیزیه باید به صورت کامل ذکر شود. برای مثال مارک و مدل یخچال و سال تولید باید به طور کامل نوشته شده و به امضا برسد و یا آن که مشخصات کامل فرش جهیزیه که شامل دست بافت و یا ماشینی بودن، تعداد شانه و… است نگاشته شود.

 

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه با به همراه داشتن سیاهه آسان بوده و مسئله خاصی در این مورد وجود ندارد مگر آن که مرد در مقابل استرداد جهیزیه مقاومت نماید. در این صورت زن می‌تواند از دادگاه حکم استرداد جهیزیه را دریافت نموده و همراه با افسر پلیس جهت بازگرداندن جهیزیه به منزل وارد شود و چنانچه مرد باز هم مقابله بنماید، افسر مورد را گزارش می‌نماید.

حکم ورود به منزل برای استرداد جهیزیه+با مامور

برای انجام مشاوره‌های تخصصی در زمینه استرداد جهیزیه می‌توانید از وکیل خانواده و وکلای کارآزموده و باتجربه موسسه حقوقی تهران وکیل کمک بگیرید.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *