تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

جرم قتل غیرعمدی ولی قهری

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع جرم قتل غیرعمدی ولی قهری اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

 جرم قتل غیرعمدی ولی قهریجرم قتل غیرعمدی ولی قهری

در صورت ارتکاب جرم غیرعمدی ولی قهری باید نسبت به تعیین قيم اتفاقی اقدام نمود.

در صورتی که در حادثه رانندگی عیال راننده بر اثر بی احتیاطی و بی مبالاتی و سرعت زیاد به قتل برسد و فرزندان صغیر وی مجروح شوند در این مورد که متهم ولی قهری صغار است تعیین قیم لازم است یا نه؟

«با توجه به رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور به شماره ۳۴- ۶۳/۹/۱۲ردیف ۶۳- ۲۲ در قتل غیرعمد ناشی از رانندگی گذشت صاحب حق یا قائم مقام قانونی او موجب صدور قرار موقوفی تعقیب نخواهد بود؛ ولی در مواردی که ولی یا قیم صغير مرتکب جرم شده باشند برای حفظ حقوق صغير طبق قسمت اخیر ماده واحده راجع به تعیین قيم اتفاقی مصوب ۱۳۹۶/۱۲/۲۶ باید قیم اتفاقی تعیین گردد.»

نظریه مشورتی شماره۷/۵۹۳۲ مورخ۱۳۶۵/۱۰/۲ اداره کل حقوقی قوه قضائیه

جرم قتل در قوانین ومقررات

ماده ۲۹۲- جنایت در موارد زیر خطای محض محسوب میشود :

جنایت در چه مواردی خطای محض محسوب میشود؟

الف) در حال خواب و بیهوشی و مانند آنها واقع شود؛

ب) به وسیله صغير و مجنون ارتکاب يابد؛

پ) جنایتی که در آن مرتکب نه قصد جنایت بر مجنی علیه را داشته باشد و نه قصد ایراد فعل واقع شده بر او را، مانند آن که تیری به قصد شکار رها کند و به فردی برخورد نماید.

تبصره – در مورد بندهای (الف) و ( پ) هرگاه مرتکب آگاه و متوجه باشد که اقدام او نوعا موجب جنایت بر دیگری می گردد، جنایت عمدی محسوب می شود.

جرم قتل غیرعمدی ولی قهریجرم قتل غیرعمدی ولی قهری

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل قتل عمد می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

ماده ۲۹۳- هرگاه فردی مرتکب جنایت عمدی گردد لكن نتیجه رفتار ارتکابی، بیشتر از مقصود وی واقع شود، چنانچه جنایت واقع شده، مشمول تعريف جنایات عمدی نشود، نسبت به جنایت کمتر، عمدی و نسبت به جنایت بیشتر، شبه عمدی محسوب می شود؛ مانند آن که انگشت کسی را قطع کند و به سبب آن دست وی قطع شود و یا فوت کند که نسبت به قطع انگشت عمدی و نسبت به قطع دست و یا فوت شبه عمدی است.

ماده ۲۹۴- اگر کسی به علت اشتباه در هویت، مرتکب جنایتی بر دیگری شود در صورتی که مجنی علیه و فرد مورد نظر هر دو مشمول ماده (۳۰۲) این قانون نباشند، جنایت عمدی محسوب میشود.

ماده ۲۹۵- هرگاه کسی فعلی که انجام آن را برعهده گرفته یا وظیفه خاصی را که قانون بر عهده او گذاشته است، ترک کند و به سبب آن، جنایتی واقع شود، چنانچه توانایی انجام آن فعل را داشته است جنایت حاصل به او مستند می شود و حسب مورد عمدی، شبه عمدی، یا خطای محض است؛ مانند اینکه مادر یا دایه ای که شیر دادن را برعهده گرفته است، کودک را شیر ندهد یا پزشک یا پرستار وظیفه قانونی خود را ترک کند.

جرم قتل غیرعمدی ولی قهریجرم قتل غیرعمدی ولی قهری

در صورتی که در حادثه رانندگی عیال راننده بر اثر بی احتیاطی و بی مبالاتی و سرعت زیاد به قتل برسد و فرزندان صغیر وی مجروح شوند در این مورد که متهم ولی قهری صغار است تعیین قیم لازم است یا نه؟

با توجه به رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور به شماره ۶۳/۹/۱۲-۳۴ردیف ۶۳-۲۲ در قتل غیرعمد ناشی از رانندگی گذشت صاحب حق یا قائم مقام قانونی او موجب صدور قرار موقوفی تعقیب نخواهد بود، ولی در مواردی که ولی یا قیم صغير مرتكب صغیر مرتکب جرم شده باشند برای حفظ حقوق صغير طبق قسمت اخیر ماده واحده راجع به تعیین قیم اتفاقی مصوب۱۳۱۶/۲/۲۶ باید قیم اتفاقی تعیین گردد.

نظریه مشورتی شماره۷/۵۹۲۲ مورخ ۱۳۶۵/۱۰/۲اداره کل حقوقی قوه قضائیه

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *