تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مشاوره حقوقی قتل غیر عمد

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

آیا می دانید که تفاوت قتل عمد با قتل غیرعمد چیست و چگونه می توان غیر عمد بودن قتل را اثبات نمود؟

به طور حتم عده ای هستند که محاکم قضایی در معرض اتهام ارتکاب قتل عمد هستند و یا این که بنا به دلایلی به طور غیرعمد باعث فوت کسی شده اند و به همین دلیل به دلیل نگرانی های زیادی که دارند به دنبال مشاوره حقوقی قتل غیر عمد با یک وکیل متخصص در این امور می باشند.

اگر شما هم نیازمند مشاوره حقوقی قتل غیر عمد هستید باید توجه داشته باشید برای این که بتوان وقوع قتل عمد را اثبات نمود، باید عناصر ارتکاب جرم برای اثبات اتهام وارد شده وجود داشته باشد و در فقدان این عناصر امکان اثبات عمدی بودن قتل وجود ندارد و این این مواقع غیر عمدی بودن قتل برای مقام قضایی ثابت می شود.

در صورتی که نیاز به مشاوره حقوقی بیشتر (با توجه به نوع تقصیری که داشته اید) دارید، می توانید با وکلای ما در موسسه حقوقی تهران وکیل تماس بگیرید تا اطلاعات جامع تری را در اختیار شما قرار دهند و با توجه به پیچیدگی هایی که این پرونده ها دارند به شما کمک کنند تا آشنایی بیشتری با مباحث مرتبط با آن به دست آورید.

تفاوت قتل عمد و غیرعمد چیست؟

قتل عمد به جرمی گفته می شود که در طی ارتکاب آن فردی با انگیزه قبلی و با قصد کشتن فرد دیگر اقدام به وارد کردن ضربه، یا هر گونه اقدام دیگری بنماید که در نتیجه آن طرف مقابل جان خود را از دست بدهد.

این جرم از جمله سنگین ترین جرائم در قوانین کیفری در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله در قوانین کیفر و جزا در ایران می باشد.

اما در صورتی که فرد بدون انگیزه قبلی و یا این که بدون این که قصد کشتن فرد دیگری را داشته باشد، مسبب وقوع حادثه و یا اتفاقی شود که در نتیجه آن طرف مقابل جان خود را از دست بدهد، در واقع مرتکب ناخواه کشی (که به معنی خطای فرد است) شده است.

نکته: ناخواه کشی در قوانین بسیاری از کشورها و از جمله ایران در زمره جرم قتل و یا کشتن فرد دیگر قرار نمی گیرد و می توان آن را به عنوان نوعی تصادف یا مرگ ناخواسته طرف مقابل تعبیر نمود.

انواع قتل غیر عمد چیست؟

قبل از این که به بیان انواع قتل غیر عمد بپردازیم، توجه داشته باشید که اگر مرتکب کاری خطرناک و کشنده شوید، حتی اگر قصد شما کشتار و یا آسیب زدن به فرد دیگر نباشد، اما او در اثر این رفتار یا عمل کشنده از دنیا برود مرتکب قتل عمد و آگاهانه شده اید. این نکته مهمی است که باید حتما در ذهن داشته باشید. زیرا که انجام فعالیت های خطرناک و کشنده حتی اگر به قصد کشتن دیگران نباشد، در صورتی که منجر به فوت افراد دیگر شود در حکم قتل عمد است.

با توجه به این که قوانین ایران تا حد زیادی مبتنی بر حقوق اسلامی هستند، توجه داشته باشید که هر عمل یا کنشی که باعث شود به بدن و یا جسم فرد آسیب وارد گردد نوعی از جنایت است که در صورت خطا بودن در زمره جنایات غیر عمد قرار خواهد گرفت و به چهار دسته زیر تقسیم می شود:

  • جنایت شبه عمد
  • جنایت خطای محض
  • جنایات در حکم شبه عمد
  • جنایات در حکم خطای محض

بررسی کلیه موارد ذکر شده در بالا نیاز به بخش های جداگانه دارد.

ماده 145 قانون مجازات اسلامی

در بین مواد مرتبط قوانین مجازات و کیفری کشور، ماده 145 قانون مجازات اسلامی نقش تعیین کننده ای در تقسیم بندی انواع قتل غیر عمد دارد. این ماده می گوید که پس از احراز تقصیر مرتکب می توان از تحقق جرم غیر عمد مطمئن شد و در این صورت است که در جنایت های غیر عمد (که به دو دسته شبه عمد و خطای محض تقسیم می شوند) امکان اعمال دیات و یا قصاص وجود خواهد داشت.

برای فهم بهتر این ماده قانون مجازات اسلامی بهتر است که اشاره ای به معنی تقصیر در داشته باشیم:

در این ماده تقصیر به هر گونه بی احتیاطی و یا بی مبالاتی گفته می شود. این بی مبالاتی می تواند مسامحه، یا عدم توجه و یا عدم مهارت در استفاده و یا رعایت نظامات باشد.

مشاوره حقوقی قتل غیر عمد: زمانی که عناصر کافی برای ارتکاب جرم مجرم وجود نداشته باشد، قتل غیر عمد خوانده می شود. و زمانی که مرتکب به جرم فعلی را وارد نماید که کشنده نیست و در برابر هر شخصی منجر به مرگ نمی شود بلکه از طریق دیگر می تواند ارتکاب قتا غیر عمد به دلیل بی مبالاتی و همچنین بی دقتی در رفتار مجرم نسبت به منجی علیه باشد بر فرض مثال زمانی که پزشک بر روی یک بیمار اقداماتی را اجام می دهد و یا موادی مصرف می نماید که کشنده نیست اما به دلیل بی احتیاطی منجر به مرگ بیمار می گردد و یا به طور مثال شخصی در برابر کوذکی زفتاری داشته باشد که جرم نیست ولی انجام آن منجر به مرگ کودک می گردد، مشاوره حقوقی قتل غیر عمد صورت گرفته است.

 

مشاوره حقوقی در زمینه قتل غیر عمد

به طور کلی می توان گفت قتل شبه عمد قتلی می باشد که بدون هیچ گونه سوء نیتی از طرف مجرم انجام می شود اما باعث مرگ مجنی علیه می گردد. البته برخی مواقع هم قتل‌های عمدی که موجب قصاص نیست انجام می گردد.

مصادیق قتل غیر عمد

در این قسمت مصادیق مشاوره حقوقی قتل غیر عمد در قانون را بر می شماریم:

هر زمان که مجرم نسبت به مجنی علیه رفتاری را انجام می دهد که قصد قبلی جنایتی در ان نبوده است و رفتار صورت گرفته از موارد مشمول تعریف جنایات عمدی نباشد، قتل غیر عمد صورت گرفته است. مصداق قانونی این مورد در مقابل قتل عمد تعریف پیدا می کند که قتل عمد قتلی می باشد که با قصد و نیت قبلی بر کشتن فردی و اطلاع از کشنده بودن آن رفتار آن صورت گرفته باشد.

زمانی که مجرم نسبت به موضوع در نادانی باشد و در این وضعیت مرتکب جرم شده باشد مانند انجام جنایتی با اعتقاد بر اینکه موضوع رفتار او شی و یا حیوان و یا مواردی مانند افرادی که شامل ماده 302 این قانون می باشد به مجنی علیه وارد نماید و بعد از ارتکاب جرم مجرم از این موضوع آگاه گردد قتل غیر عمد صورت گرفته است.

مشاوره حقوقی قتل غیر عمد

هز زمان که جنایتی با دلیل به تقصیر مرتکب آن جنایت انجام پذیرد و همچنین جنایت انجام شده شامل تعریف وکیل قتل عمد که در بالا گفته شد نباشد، قتل غیر عمد صورت گرفته است.

زمانی که رفتاری بر روی مجنی علیه توسط مجرم انجام پذیرد و به دلیل وضعیت جسمی مجنی علیه قتل صورت بپذیرد طوری که اگر این رفتار روی شخص دیگری که این مشکل جسمانی را نداشته انجام می شد و قتل صورت نمی گرفت، مشروط بر اینکه مجرم از این وضعیت مجرم در هنگام قتل اطلاع نداشته باشد (مانند اطلاع نداشتن از باردار بودن یک زن)، قتل شبه عمد صورت گرفته و در صورت اثبات این قضیه جرم مجرم قتل غیر عمد می باشد. در اینگونه مواقع برای اثبات حقیقت و نجات خود باید از یک وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید.

مجازات قتل غیر عمد

طبق قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات، در صورت غیر عمد بودن قتل صورت گرفته با وجود مصادیق قتل شبه عمد که ذکر کردیم، مجازات در نظر گرفته شده برای مجرم حبس تعزیری درجه ی 5 و  همچنین پرداخت دیه مجنی علیه در صورت مطالبه از جانب اولیای دم می باشد.این مجازات از باب جهات مخففه ی جرم  و با توجه به قانون مجازات اسلامی ممکن است قابل تخفیف به درجات پایین تر نیز باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر از مشاوره حقوقی موسسه تهران وکیل ما کمک بگیرید. کافیست با ما تماس حاصل نمایید.

برای دریافت مشاوره حقوقی کیفری توسط وکیل کیفری به صفحه فوق مراجعه نمایید یا با کارشناسان مشاوره حقوقی ما در ارتباط باشید.

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *