تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

حقوق و مزایای کارگران در اداره کار

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع حقوق و مزایای کارگران در اداره کار اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

 حقوق و مزایای کارگران در اداره کارحقوق و مزایای کارگران در اداره کار

انواع حقوق و مزایای کارگران مواردی که در هر وضعیت و حالتی باید پرداخته شود و همه کارگران به شکل یکسان از آن بهره ببرند. برخی از مزایا با وجود شرایط خاص در شخص کارگر پیدا می‌شود؛ مثل تعهد یا داشتن اولاد.

برخی از مزایا نیز به تحقق شرایط و انجام وظایف موکول شده، در صورت انجام آن وظایف، کارگر مستحق آن می‌شود .یک، پرداخت هایی که در هر حالت به کارگر باید پرداخته شود. دیگری، حقوق پرداخت حقوق به کارگر بابت کاری که برای کارفرما انجام می‌دهد، یکی از عناصر اصلی ایجاد رابطه کاری بین کارگر و کارفرما است. اگر در ارتباط حقوقی به کارگر پرداخته نشود، اصولاً مناسبات کاری به وجود نمی‌آید و مقررات کاربران حاکم نمی‌شود. به همین دلیل شخصی برای دیگری بدون دریافت حقوق کاری را انجام دهد، از شمول قانون کار خارج می‌شود. بنابراین پرداخت حقوق در بازه زمانی خاص نخستین تعهد کارگر به کارفرما می باشد که نباید از حداقل حقوق تعیین شده در سال کمتر باشد.

بیمه کارگر به چه صورت می باشد؟

بیمه کردن کارگران از اولین روز اشتغال آنها در کارگاه به سبب ماده ۱۴۸ قانون یکی از وظایف زایل ناشدنی کارفرما می‌باشد. این مسئولیت کارفرما به هیچ وجه تا با توافق و درج قرارداد کار از گردن او ساقط نمی‌شود. باید توجه داشت که مسئولیت بیمه کردن کارکنان با کارفرما می‌باشد و کارگر در این زمینه هیچ مسئولیتی ندارد. در صورت نپرداختن حق بیمه به سازمان، مستلزم جرایم و مجازات‌هایی می‌باشد که در قانون کار به آن اشاره شده است. مبلغ بن در سال جاری ۱۱۰ هزار تومان می‌باشد و همه کارگران بدون استثنا از این امتیاز برخوردار هستند مشمول کسر حق بیمه می‌باشد وحق مسکن ۴۰ هزار تومان می باشد. به کارگران فارغ از داشتن مسکن شخصی قابل پرداخت است. حق مسکن نیز مشمول بیمه می باشد.

حق سنوات به کلیه کارگران چه موقت و چه دائمی، به ازای هر سال که یک ماه حقوق مبنا به عنوان سنوات پرداخته می‌شود. کسانی که کمتر از یک سال مشغول کار باشد، متناسب با مدت اشتغال مستحق دریافت سنوات هستند. به عنوان مثال کسی که سه ماه کار کرده، سه دوازدهم آخرین حقوق مبنا حق سنوات دریافت می‌کند. حق سنوات مشمول کسر حق بیمه نیست، عیدی شامل دو ماه حقوق مبناست که از سه برابر حداقل حقوق سال مربوطه بیشتر نمی‌شود. پرداخت عیدی هم برای کلیه کارکنان الزامی می‌باشد و به نسبت مدت اشتغال پرداخت می‌شود. عیدی نیز مشمول بیمه نیست.

مزایایی که اگر به کارگر تعلق بگیرد، شرایط خاص ایجاد می‌شود. یکی، حق اولاد مبلغی باشد که در صورت داشتن فرزند به کارگر داده می‌شود و معادل سه روز و حقوق بابت هر روز به طور ماهیانه می‌باشد. حق اولاد مشمول کسر حق بیمه نیز لازم است یادآور شویم که با اصطلاحات اخیر محدودیت تعداد فرزندان به دو فرزند لغو شده و قاعده مندی به کلیه فرزند که کلیه شرایط را داشته باشد پرداخت می‌شود. هزینه ازدواج این کمک مبلغ یک ماه توسط موز یا حقوق بیمه‌شده می‌باشد و به کارگر تعلق می‌گیرد. برای اولین بار ازدواج می‌کنند و دارای ۷۲۰ روز سابقه ظرف مدت ۵ سال قبل از تاریخ ازدواج نزد سازمان تامین اجتماعی می‌باشد. کمک هزینه ازدواج در صورتی که زن و شوهر، هر دو مشمول قانون تأمین کار باشند، توسط سازمان پرداخت می‌شود. غرامت دستمزد ایام بارداری و بیماری دستمزد جایگزین حقوق کار و بیمه شده در شرایط خاص مثل بیماری و زایمان که سازمان تامین اجتماعی آن را پرداخت می‌کند.

برخی مزایا به دلیل شرایط خاص کاری و انجام کار جداگانه اضافه کاری در صورتی که کارگر و کارفرما در مورد اضافه کاری توافق کرده باشد؛ کارگر به ازای هر ساعت اضافه کار کردن ۴۰ درصد مزد بیشتر دریافت می‌کند. شب کاری بخشی از کار کارگر بهش بیفتد به ازای هر ساعت ۳۵ درصد فوق العاده شب کاری تعلق می‌گیرد.

جمعه کاری زمانی که کارگر روز جمعه به کار اشتغال دارد، به ازای آن مشمول اضافه دریافتی معادل ۴۰ درصد می‌شود. نوبت کاری کارگر به نسبت به زمان های فوق العاده نوبت کاری به میزان ۱۰تا ۱۵یا ۲۲ درصد برخوردار است و تمامی فوق‌العاده های مذکور مشمول پرداخت حق بیمه می‌باشد. حق ماموریت مبلغی می‌باشد که در صورتی که کارگر از محل کارگاه اصلی ۵۰ کیلومتر دور شود و یا شب را در مقصد سر کند، به او پرداخت می‌شود. این مطلب معادل یک روز حقوق کار می‌باشد، حق ماموریت مشمول کسر بیمه نمی‌باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه حقوق و مزایای کارگران در اداره کار می‌توانید از وکلای خبره و با دانش مجموعه تهران وکیل کمک بگیرید. هدف وکلای مجموعه تهران وکیل کسب اعتماد و رضایت شما عزیزان است.

حقوق و مزایای کارگران در اداره کار به چه صورت است

دریافت بیش از حداقل مزد بر اساس قرارداد کار سالب حق استفاده از افزایش سنواتی مصوب شورای عالی کار نیست.

رأی وحدت رویه شماره ۸۵۵ – مورخ ۱۳۸۷/۱۲/۱۳)

“…. حکم مقرر در ماده ۴۱ قانون کار متضمن تکلیف شورای عالی کار به تعیین حداقل دستمزد کارگران و الزاما افزایش آن در هر سال متناسب با

۱. “ماده ۱۲۴ – به کارگیری نیروی انسانی در برخی از مشاغل که سازمان اعلام میدارد در سقف پستهای سازمانی مصوب و مجوزهای استخدامی بر اساس قانون کار امکانپذیر می باشد.

تبصره – مجموع دریافتی کارمندانی که به موجب قانون کار در دستگاههای اجرائی شاغل می باشند نباید از (۱/۲) برابر حقوق و مزایای کارمندان مشابه تجاوز کند.”

حقوق و مزایای کارگران در اداره کارحقوق و مزایای کارگران در اداره کار

 ۲. “ماده ۴۱ به شورای عالی کار همه ساله موظف است. میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و با صنایع مختلف با توجه به معیارهای ذیل تعیین نماید

 ا. حداقل مزد کارگران با توجه به درصد تورمی که از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام می شود.

 ۲. حداقل مزد بدون آن که مشخصات جسمی و روحی کارگران و ویژگی های کار محول شده را مورد توجه قرار دهد باید به اندازه ای باشد تا زندگی یک خانواده، که تعداد متوسط آن توسط مراجع رسمی اعلام میشود را تامین نماید.

 تبصره – کارفرمایان موظفند که در ازای انجام کار در ساعات تعیین شده کنونی به هیج کارگری کستر از حداقل مزد تعیین شده جدید پرداخت ننمایند و در صورت تخلف ضامن ناديه مابه التفاوت مزد پرداخته شده و حداقل مزد جدید می باشد.”

میزان تورم و افزایش هزینه زندگی و سایر عوامل مربوط است. نظر به اینکه دریافت بیش از حداقل مزد بر اساس قرارداد یا توافق کارفرما و کارگر سالب حق استفاده از افزایش سنواتی مصوب شورای عالی کار نیست. بنابراین دادنامه شماره ۱۱۵۰ مورخ ۱۳۸۵/۸/۱۵ شعبه هفتم تجدیدنظر دیوان در حدی که مفید این معنی است، موافق اصول و موازین قانونی می باشد.”

حقوق و مزایای کارگران در اداره کارحقوق و مزایای کارگران در اداره کار

استحقاق کارگران به استفاده از دریافتی مربوط به مرخصی های ذخیره شده

رأی وحدت رویه شماره ۸۶۱ – مورخ ۱۳۸۷/۱۲/۱۳)

“نظر به اینکه مرخصی ذخیره شده، ایامی است که کارگر مشمول قانون کار با وجود حق استفاده از مرخصی با دریافت مزد قانونی از آن برخوردار نشده بلکه عملا به کار اشتغال داشته است، بنابراین استحقاق او به استفاده از تمام دریافتی ایام اشتغال به خدمت بر اساس قانون کار و مقررات مربوط به آن محرز است و دادنامه شماره ۱۷۷۸ مورخ ۱۳۷۸/۹/۲۴ شعبه نوزدهم دیوان که مبین این امر است صحیح و موافق اصول موازین قانونی می باشد.”

آیا پرداخت عیدی و پاداش پایان سال به کارگران شاغل در دستگاه های دولتی لازم می باشد

لزوم پرداخت عیدی و پاداش پایان سال به کارگران شاغل در دستگاه های دولتی بر اساس قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت

رأی وحدت رویه شماره ۲۲۸ و ۴۲۹ – مورخ ۱۳۹۰/۱۰/۰۵)

 “…. نظر به این که به موجب ماده واحده قانون نحوه پرداخت عیدی به کارکنان دولت مصوب ۱۳۷۴/۱/۲۰ دولت موظف شده است، اعتباری که هر ساله برای

۱. “ماده واحده – دولت موظف است اعتباری که هر ساله برای پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص میدهده اعم از نقدی با غیر نقدی به طور مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت نماید. این امر شامل کلیه وزارتخانه های سازمان ها مؤسسات و شرکتهای دولتی موضوع ماده ۴ قانون محاسبات عمومی کشور از جمله شرکتهای دولتی که شمول قانون به آنها مستلزم ذکر نام است شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای دولتی تابعه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و شرکت های دولتی تابعه و سازمان صنایع ملی ایران و شرکتهای دولتی تابعه و مراکز تهیه و توزیع کالا و سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، شرک

حقوق و مزایای کارگران در اداره کارحقوق و مزایای کارگران در اداره کار

پرداخت عیدی به کارکنان خود تخصیص میدهد، اعم از نقدی و غیر نقدی را به طور مساوی به کلیه کارکنان خود پرداخت کند و در ادامه ماده واحده، مشمولان قانون کار در دستگاههای دولتی را نیز مشمول قانون قلمداد کرده است، بنابراین پرداخت عیدی و پاداش پایان سال به مشمولان قانون کار شاغل در دستگاههای دولتی بر اساس قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاههای مشمول قانون کار وجاهت قانونی ندارد و آراء شعبه بیستم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۷۴۲-۱۳۸۹/۲/۲۹ و شعبه هجدهم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۱۴۰۹- ۱۳۸۹/۴/۲۸ در حدی که متضمن معنای فوق است صحیح و موافق قانون تشخیص داده میشود.”

اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل اداره کارمی گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین برای مشاوره حقوقی درباره شکایت از کارفرما می توانید با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

شما همچنین می توانید از طریق راه های ارتباطی با بهترین وکیل دیوان عدالت اداری این دفتر حقوقی تماس گرفته و از مسایل حقوقی آگاه شوید.

تکلیف کارگاه های موضوع طبقه بندی مشاغل به پرداخت فوق العاده جذب کار در صورت تأیید وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی

 رأی وحدت رویه شماره ۱۱۰ الی ۱۱۵ – مورخ۱۳۹۱/۰۳/۰۱)

 “مطابق مفاد ماده ۴۹ قانون کار، کارفرمایان موظف به اجرای طرح طبقه بندی مشاغل پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی شده اند و مطابق

ملی گاز، شرکت پتروشیمی، بانکها، شهرداریها و مؤسساتی که تمام یا قسمتی از بودجه آنها از بودجه عمومی تأمین می شود، نمایندگان و کارکنان مجلس شورای اسلامی و نهادهای انقلاب اسلامی، مشمولان قانون استخدام نیروهای مسلح و غیر نظامیان ارتش و نیروهای انتظامی، قضات اعضاء هیات علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و مشمولان قانون کار، مشمول این قانون می گردند.

حقوق و مزایای کارگران در اداره کارحقوق و مزایای کارگران در اداره کار

پرداخت هر گونه وجه دیگری تحت عنوان پاداش آخر سال و یا امثال آن به کارمندان خاص ممنوع می باشد”

۱, “ماه ۴۹ – به منظور استقرار مناسبات صحیع کارگاه با بازار کار در زمینه مزد و مشخص بودن شرح وظایف و دامنه مسئولیت مشاغل مختلف در کارگاه کارفرمایان مشمول این قانون موظفند با همکاری کمینه طبقه بندی مشاغل کارگاه و یا مؤسسات ذیصلاح، طرح طبقه بندی مشاغل را تهیه کنند و پس از تایید وزارت کار و امور اجتماعی به مرحله اجراء درآورندہ

تبصره ۱ – وزارت کار و امور اجتماعی دستورالعمل و آیین نامه های اجرایی طرح ارزیابی مشاغل کارگاهای مشمول این ماده را که ناظر به تعداد کارگران و تاریخ اجرای طرح است تعیین و اعلام خواهد کرد

تبصره ۲. صلاحیت مؤسسات و افرادی که به تهیه طرح های طبقه بندی مشاغل بر کارگاهها می پردازند باید مورد تایید وزارت کار و امور اجتماعی باشد.

 تبصره ۳- اختلافات ناشی از اجرای طرح طبقه بندی مشاغل با نظر وزارت کار و امور اجتماعی در هیات حل اختلاف قابل رسیدگی است.”

تبصره یک ذیل آن طرح، تهیه دستورالعمل ها و آیین نامه اجرایی طرح های مذکور به عهده وزارت کار و امور اجتماعی وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی گذاشته شده است، همچنین به موجب مفاد ماده ۱۸ دستورالعمل طرح طبقه بندی مشاغل و ضوابط نحوه برقراری و پرداخت فوق العاده جذب بازار کار در کارگاههای دارای طرح طبقه بندی مشاغل و ضوابط اجرایی پس از اجرای این طرح فقط مزد مبنا و مزایای دیگری که در دستورالعمل و ضوابط اجرایی تصریح شده است و به تایید طرفین در وزارت کار رسیده باشد قابل پرداخت است.

حقوق و مزایای کارگران در اداره کارحقوق و مزایای کارگران در اداره کار

علیهذا از آنجا که لزوم پرداخت فوق العاده جذب کار که مورد ادعای شکات بوده است به تایید وزارت کار و امور اجتماعی وزارت کار، رفاه و تأمین اجتماعی) نرسیده است، کارفرما تکلیفی به پرداخت آن پس از اجرای طرح ندارد. لذا آراء شعبه بیستم دیوان عدالت اداری به شرح مندرج در گردش کار که شکایت شکات را غیر وارد تشخیص داده است صحیح و موافق مقررات تشخیص میشود.”

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *