تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در .تماس باشید 

 

رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری هارای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

شاکی طی دادخواستی به هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، با خواسته ابطال تعرفه عوارض محلی سال 1397 شورای اسلامی شهر تاکستان، طرح دعوا نموده و  خواهان تعیین تکلیف در این باره و صدور رای دیوان عدالت اداری در مورد عوارض شهرداری ها شد و هیئت عمومی نیز با بررسی مورد، نظر خود را اعلام و رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها صادر گردید.

گردش کار رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

شاکی در دادخواست خود، ضمن تبیین خواسته، اعلام نموده که وفق بند 24 ماده 55 قانون شهرداری ها احداث ملک و کسب و پیشه بر خلاف مندرجات پروانه ساختمانی، می تواند در کمیسیون ماده 100 شهرداری مطرح و کمیسیون مربوطه، در زمان قانونی، اقدام به تعطیلی محل نماید؛ لذا نفس تغییر کاربری موضوعی خارج از صلاحیت ذاتی شهرداری ها بود و شورای شهر و شهرداری ها مجوز اخذ تعرفه به دلیل تغییر کاربری ملک را نداشته و تعرفه و عوارض خدمات شهری بر خلاف قانون بوده و عوارض شهرداری ها در این خصوص باید ابطال گردند.

رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری هارای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

به علاوه، تصویب تمامی طرح های شهری و تغییرات آنها در صلاحیت کمیسیون خاص شهرداری ها بوده و شورای اسلامی شهر که مطابق قانون شورا ها تنها وظیفه انتخابات شهردار و اصلاحات بعدی را دارد، اساسا صالح به رسیدگی به مسائل مربوط به تغییر کاربری و اخذ تعرفه نمی باشد.

خواهان طی دادخواستی، خواستار صدور رای دیوان در خصوص عوارض شهرداری بابت تغییر کاربری شد.

ضمن اینکه بنا به قاعده تسلیط مالک بر مال خود که در ماده 30 قانون مدنی نیز به آن اشاره شده است و نیز ماده 4 قانون تنظیم برخی مقررات دولت که اظهار می دارد به غیر از موارد صریح قانونی، هیچ گونه وجهی از بابت  تصرف مالک در ملک خود قابل اخذ نمی باشد، 

رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری هارای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

اخذ عوارض شهرداری ها بابت تغییر کاربری ملک، که هیچگونه تصریح قانونی بر آن وجود ندارد، غیرقانونی و خلاف اصل می باشد.

  • در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید با بهترین وکیل دیوان عدالت اداری در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان با بهترین وکیل دیوان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید.

به موجب این اظهارات، نامبرده ضمن درخواست ابطال تعرفه مذکور، خواستار صدور رای دیوان عدالت اداری در مورد عوارض شهرداری ها شد.

رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری هارای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

شهردار تاکستان نیز به موجب لایحه ای، در پاسخ به شکایت مذکور، اذعان داشته که به دلیل طرح مساله در کمیسیون ماده 77 شهرداری و اینکه رای کمیسیون مذکور به استناد اصول اخذ تعرفه بابت تغییر کاربری، مطابق ماده 77 قطعی می باشد، مبلغ مذکور قابل وصول می باشد.

همچنین بند 14-2 عوارض محلی به دلیل اینکه هنوز توسط هیئت عمومی ابطال نگردیده، قابل استناد است، و شهرداری هم وفق همین مقرره، خواهان اخذ حق قانونی خود می باشد.

به علاوه شورای شهر در موارد خاصی می تواند با پیشنهاد از سوی شهرداری نسبت به تعیین حداقل تعرفه اقدام نماید تا شهرداری نیز بتواند هزینه های خدماتی و عمرانی را که برای شهر لازم است را از این طریق تامین نماید. بنابراین اخذ تعرفه و عوارض شهرداری ها، در واقع در راستای انجام وظایف شهرداری است و از این لحاظ در جمله وظایف شورای شهر می باشد.

رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری هارای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

در ضمن مالک اصل ادعای انجام تخلف را پذیرفته است و تغییرات مکرر در کاربری ملک، به دلیل عدم توانایی ملک در کاربری تجاری است؛ فلذا ایجاد واحد تجاری برای کسب و پیشه مغایر با قانون شهرداری بوده و شهرداری می تواند نسبت به تعطیلی واحد مربوطه اقدام نماید و یا به دلیل این امر، تعرفه تغییر کاربری اخذ نماید.

در نهایت هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با حضور معاونین دیوان و روسا و مستشاران و دادرسان شعب دیوان تشکیل شده و پس از بررسی، رای دیوان عدالت در مورد شهرداری ها صادر گردید.

رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری هارای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

تصمیم نهایی و رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها

دیوان عدالت اداری پس از بررسی موضوع، اظهار داشت که اگرچه تصویب طرح های تفصیلی شهری و تغییرات آنها در صلاحیت کمیسیون ماده 5 قانون شهرداری هاست، اما اخذ تعرفه تغییر کاربری به دلیل عدم تصریح چنین موردی در قانون، خلاف مقررات و خلاف اصل می باشد. بنابراین، رای دیوان عدالت اداری در مورد شهرداری ها صادر گردید.  

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *