تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

سه یا نه طلاقه بودن زن

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب سه یا نه طلاقه بودن زن بررسی شده است. اگر به وکیل طلاق توافقی نیاز دارید، می توانید با بهترین وکیل دیوان صحبت کنید.

سه یا نه طلاقه بودن زن
سه یا نه طلاقه بودن زن

مطابق ماده ۱۰۵۷ (ق.م): ازنی که سه مرتبه متوالی زوجه یک نفر بوده و مطلقه شده، بر آن مرد حرام است؛ مگر اینکه، به عقد دائم، به زوجیت مرد دیگری در آمده و پس از وقوع نزدیکی با او، به واسطه طلاق یا فسخ با فرت، فراق حاصل شده باشد. بنابراین، مطلقه بودن به سه طلاق و نه طلاق با شرایط مزبور که مبتنی بر فقه اسلامی و متخذ از آیات ۲۲۹ و ۲۳۰ سوره بقره و روایت است، از موانع نکاح قلمداد می شود ثمره عملی این حکم در حقوق امروزی بسیار ناچیز است. زیرا، در حال حاضر، رهایی از علقه روجيت، تحت حاکمیت قوانین آمره و تشریفاتی است که وقوع طلاق را با موانع و مشکلاتی مواجه کرده است. لیکن در گذشته مردان به سهولت و بدون اینکه نیازی به مراجعه به دادگاه باشد، می توانستند در حضور دو مرد عادل که شاهد صيغه طلاق باشند، زوجه خود را مطلقه نمایند و لذا چه بسا ممکن بود، در عمل، مردی همسر خود را حتی تا نه بار طلاق دهد. بر این اساس در فقه اسلامی سه طلاقه شدن زن از موانع نكاح قلمداد شده است. البته اگر مردی همسر خود را سه بار طلاق دهد، با رعایت شرایطی می تواند، مجددا با همان زن ازدواج کند. یعنی اگر زن مطلقه بعد از وقوع سه طلاق، با مرد دیگری به شکل دانم ازدواج کند و با همسر جدید خود نزدیکی کند و پس از آن به طرق مقرر برای انحلال نکاح دائم، از قيد أن نكاح رهایی یابد می تواند با همسر سابق خود ازدواج کند. لذا سه طلاق مانعی مشروط برای نکاح است و با حصول شرایط، این مانعیت رفع می شود. به مردی که بعد از سه طلاق با زن مطلقه ازدواج می کند، «محلل، می گویند. وجه تسمیه آن، این است که مرد محلل، با ازدواج با زن مطلقه، باعث می شود پس از انحلال نکاح اخیر، زن یاد شده، بر همسر سابق خود، حلال شود و بتواند با او ازدواج کند.

 

حال اگر بعد از رهایی زن از قید نکاح با محلل، مجددا با همسر سابق خود ازدواج نماید و باز زندگی او دچار مشکل شود و سه بار دیگر در اثر طلاق نکاح او منحل شود (خواه اینکه ازدواج در اثر رجوع در ایام عده تداوم یافته باشد یا بعد از انقضاء عده عقد نکاح جدیدی منعقد کرده باشد، برای بار دوم باید فردی به عنوان محلل با این زن با شرایط مذکور ازدواج کند و این بار نیز بعد از منحل شدن نكاح محلل، زن یاد شده می تواند، با همسر سابق خود که مجموعأشش بار او را طلاق داده است ازدواج کند. بعد از اینکه با شوهر سابق خود مجددا ازدواج کرد، این بار اگر شوهر مه بار دیگر همسر خود را طلاق دهد، یعنی مجموعا نه بار او را طلاق دهد که در این بین، دو بار محلل واسطه قرار گرفته باشد، آنگاه برای همیشه این زن بر مرد یاد شده حرام می شود و نمی تواند، به هیچ وجه با او ازدواج کند. بنابراین، نه طلاق، مانعی همیشگی محسوب می شود.

سه یا نه طلاقه بودن زن
سه یا نه طلاقه بودن زن

حکم یاد شده، جنبه بازدارندگی در امر طلاق دارد و باعث میشود، مردانی که عجولانه تصمیم به طلاق می گیرند، قدری در کار خود تأمل کند و به خاطر ترس از عواقب آن به راحتی مبادرت به طلاق نکنند. ضرورت مداخله محلل باعث می شود، مردان با حیرت و متعصب به خود اجازه ندهند، به راحتی همسر خود را برای بار سوم طلاق دهد تا ناچار به پذیرش ازدواج مرد دیگری با همسر سابق خود شوند. حتی ازدواج دوم باید دائمی باشد تا سرنوشت طلاق در اختیار شوهر جدید قرار گیرد و این حکم نیز این ترس را در وجود شوهر سابق ایجاد می کند که ممکن است، شوهر جدید، حاضر به طلاق همسر خود نشود. با این حال، بررسی تاریخی احکام مزبور، حقایق دیگری را نمایان می کند. در حقیقت، مفاد ماده ۱۰۵۷ رقم) که مغنی از آیات قرآن کریم در سوره بقره است، برای جلوگیری از سوءاستفاده مردانی به وجود آمد که قصد ادامه زناشویی با همسر خود را نداشتند، ولی به دلیل کینه توری یا تعصب جاهلانه نمی خواستند به زن مطلقه، امکان ازدواج با مردی دیگری را بدهند. لذا وقتی همسر خود را طلانی میباشد و در پایان عده رجوع می کردند. سپس او را طلاق میدادند و به این صورت صانع از ازدواج او می شدند. با نازل شدن بات مورد اشاره، اسلام مانع تداوم این سوءاستفاده شد و طلاق سوم را بائن قرار داد و نکاح مجلد آنان را پس از سه بار طلاقی، موکول به مداخله محلل طبق شرایط مقرر نمود.

سه یا نه طلاقه بودن زن
سه یا نه طلاقه بودن زن

در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در باب طلاق توافقی یا گرفتن مشاوره از وکیل طلاق توافقی می توانید با شماره های موجود در وب سایت تماس حاصل فرمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *