تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

قتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیه

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع قتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیه اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید 

 

 قتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیهقتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیه

پدری در تصادف منجر به قتل فرزند خود مقصر شناخته شده است آیا امکان اقامه دعوی و مطالبه دیه از سوی پدر وجود دارد؟

نظر اول

امکان شکایت و مطالبه دیه از سوی پدر وجود ندارد و فقط ورثه دیگر به میزان سهم خود حق مطالبه دیه را خواهند داشت؛ زیرا:

۱. اصولا متضرر از جرم مفعول بزه می باشد و شخصی که مطالبه دیه می کند باید مضرر از جرم باشد؛ لذا شخص فاعل که خود نیز عامل ورود ضرر و زیان بوده است نمی تواند مطالبه ضرر و زیان نماید.

۲. شاکی برای اعلام شکایت باید ذینفع و در مانحن فیه شاکی خود عامل ورود زیان می باشد. گرچه در قتل غیرعمدی پدر از فرزند ارث می برد؛ لیکن در این باره شاکی نمی تواند علیه خود اقدام به طرح شکایت کند چه اولا: ذی نفع نمی باشد چون نمی تواند از خود مطالبه دیه نماید؛

ثانيا: در صورتی که بخواهد از خود مطالبه نماید باید دیه را به خود بپردازد و نیازی به مراجعه به دادگستری ندارد و از طرفی به لحاظ اینکه پدر ثالث محسوب نمی شود دیه را پرداخت نمی کند.

قتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیهقتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیه

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی با وکیل قتل عمد می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید و همچنین در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظریه دوم امکان مطالبه دیه و شکایت از سوی پدر

۱. پدر به عنوان شخصی که متضرر از جرم است این حق را دارد که در محاكم اقامه حق نماید، چرا که با فوت فرزند، پدر از وی ارث می برد و از این لحاظ ذی نفع در طرح دعوا می باشد. چه بسا جرائمی که با شکایت شاکی شروع می شود؛ لیکن در حین رسیدگی، شاکی به عنوان متهم تحت تعقیب قرار می گیرد چنانکه در پرونده های برقراری رابطه نامشروع و سرقت این گونه است.

قتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیهقتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیه

۲. برای متهم این امکان فراهم شده است که در دادگاه اظهاراتی بر خلاف حق خود و به عبارت دیگر به ضرر خود بیان نماید؛ یعنی اقرار نماید این حق برای پدر متهم به جرم وجود دارد که با اعلام جرم علیه خود شروع به رسیدگی را درخواست نماید و چه بسا جرائمی که با اعلام متهم شروع می شود و بند «ب» ماده ۶۵ قانون آیین دادرسی کیفری نیز مؤید این امر است.

۳. اصولا جمع اشخاص متعدد در یک نفر با اشکالی مواجه نیست و در حقوق مدنی چنین امری پیش بینی شده است که یک نفر می تواند هم بایع و هم مشتری باشد؛ لذا با تطبیق آن در امور کیفری میتوان گفت که یک شخص می تواند شاکی و در عین حال متهم باشد.

۴. پذیرش شکایت شاکی دارای نتایج مفیدی خواهد بود که تالی فاسد عدم پذیرش را ندارد چنانچه اگر پدر را به عنوان شاکی بپذیریم بخشی از دیه در مالکیت وی وارد میشود و در صورت فوت وی به ارث می رسد و اگر مشارالیه را به عنوان شاکی نپذیریم چون در مثال مطروحه تنها وارث مادر می باشد تمامأ دیه ناشی از فوت به مادر تعلق می گیرد.

قتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیهقتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیه

۵. با اینکه ممکن است در بدو امر شاکی پرونده مقصر شناخته شود، اما ممکن است در طی مراحل رسیدگی اشخاص دیگری مقصر شناخته شود.

۶. در تبصره ماده ۳۰۷ قانون مجازات اسلامی ضمان پیش بینی شده است و ممکن است شرکت هایی وجود داشته باشند که خسارت وارده به دیگران به وسیله اشخاص دیگر را جبران کنند. با این وصف شاکی با اینکه خود عامل ورود زیان می باشد؛ لیکن با اثبات آن حق مراجعه و مطالبه از ضمان جریره را پیدا می کند.

۷. قانون بیمه اجباری اشخاص ثالث با اینکه خسارت وارد شده به زیان دیدگان سرنشین اتومبیل بیمه گذار را که رابطه نسبی با وی داشته اند قابل جبران و پرداخت نمی داند؛ لیکن این قانون مسئولیت بیمه گر را استثنا کرده است و دلیل ممنوعیت اقامه و طرح دعوا از سوی چنین شاکی نمی باشد بلکه به عکس مفهومأ حاکی از امکان مطالبه می باشد.

قتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیهقتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیه

۸. ماده ۸۸۰ قانون مدنی، قتل عمد را از موانع ارث دانسته است؛ بنابراین قتل غیر عمد از موانع ارث نیست؛ پس شاکی پس از فوت فرزند خود از وی ارث می برد یکی از انواع ارث دیه است؛ بنابراین با وصف مراتب مزبور شاکی حق اعلام شکایت و مطالبه دیه را دارد.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۲) جزایی درباره قتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیه

با توجه به تبصره ۳ ماده ۲۹۵ قانون مجازات اسلامی و ماده ۶۱۶ همین قانون قتل موضوع سؤال از نوع شبه عمد است و طبق ماده ۳۰۴ قانون مذکور خود قاتل مسئول پرداخت دیه است؛ بنابراین هرچند پدر ولی دم یا جزء اولیای دم محسوب می شود؛ ولی به لحاظ اینکه خود او مسئول پرداخت دیه است در رابطه با سهم پدر، دیه قابل مطالبه نیست

قتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیهقتل غیرعمدی فرزند توسط پدر و مطالبه دیه

و سایر اولیای دم می توانند به نسبت سهم خود مطالبه دیه بنماید مواد ۹ و ۱۱ و ۱۲ قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلابی که ناظر به طرح دعوا از سوی متضرر از جرم میباشد مربوط به تعدد واقعی شاکی و متهم است نه تعداد اعتباری آنان.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *