تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مدارک لازم در طلاق از طرف مرد

لیست وکلای دادگستری دفتر وکالت

محمد حسین رزاقی

وکیل پایه یک دادگستری 

مصطفی محمدی

کاراموز وکالت

محمد فلاحی 

کاراموز وکالت

حمیدرضا اهنزی

وکیل پایه یک دادگستری 

لیلا بهرامی

کاراموز وکالت

عباس ترکاشوند

کاراموز وکالت

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مدارک لازم در طلاق از طرف مرد

در زندگی مشترک ممکن است به دلیل وجود مشکلات و اختلافات متعدد زن و مرد برای ادامه زندگی با مشکل روبرو شوند. چنانچه مشکلات موجود در زندگی که می تواند متاثر از اوضاع اقتصادی جامعه یا رفتارهای اجتماعی و فردی زن یا مرد باشد، به نحو مطلوبی رفع نگردد زمینه را برای فروپاشی زندگی مهیا می نماید.

جدایی و طلاق می تواند با تصمیم زن و مرد در قالب توافق باشد مانند طلاق توافقی و یا با تصمیم یکی از آنها باشد. در مواردی که تصمیم برای طلاق از جانب مرد یا زن است، برخی از اقدامات برای اجرای طلاق مشابه بوده و پاره ای از اقدامات مورد نیاز برای طلاق مختص به درخواست طلاق از طرف مرد یا زن می باشد. وجود قوانین و مقررات مخصوص به اجرای طلاق موجب گردیده است تا زن و مرد برای طلاق و جدایی موظف به رعایت برخی از شرایط و دستورالعمل های موجود در این زمینه باشند.

مطابق با مطالب ارائه شده در صورتی که طلاق از طرف مرد درخواست شده باشد، می بایست ضمن رعایت حقوق قانونی زن برخی از تشریفات قضایی و اداری را برای اجرای طلاق انجام دهد. در ادامه به درخواست طلاق از طرف مرد و مدارک لازم در این زمینه خواهیم پرداخت.

عقد ازدواج طی یک تشریفات خاص قانونی و شرعی بین زن و مرد منعقد می شود، کلیه اقدامات در این راستا در سند ازدواج قید می شود که در برگیرنده کلیه حقوق زن و مرد و بیان تکالیف آنان در زندگی مشترک می باشد. سند ازدواج تعیین کننده حقوق و تکالیفی است که در صورت جدایی و طلاق زن و مرد می توان به آنها استناد کرد. از این رو سند ازدواج به عنوان یکی از مدارک لازم در طلاق از طرف مرد محسوب می شود.

vakil

در سالهای گذشته درخواست طلاق از طرف مرد نیازی به مطرح شدن در دادگاه نداشت، مرد می توانست با پرداخت حقوق زن برای اجرای طلاق در دفترخانه ثبت طلاق اقدام نماید. اما در حال حاضر این روش برای طلاق و جدایی از طرف مرد، با رعایت قوانین و مقرراتی که در این زمینه تصویب شده است ممکن می باشد. طرح دادخواست تقاضای صدور گواهی عدم سازش یا تقاضای طلاق می بایست از طریق دادگاه پیگیری شود.

مرد چنانچه متقاضی طلاق باشد می بایست دادخواست تقاضای طلاق و صدور گواهی عدم سازش را، از طریق دفاتر خدمات قضایی در سامانه خدمات الکترونیک قضایی ثبت نماید. همچنین ثبت نام در سامانه ثنا برای اطلاع از روند رسیدگی در دادگاه خانواده برای مرد الزامی است، ارائه مدارک هویتی مرد برای ثبت ثنا و همچنین ارائه مدارک هویتی مانند شناسنامه و کارت ملی به همراه سند ازدواج برای ثبت دادخواست طلاق در دفاتر خدمات قضایی از مدارک لازم در طلاق از طرف مرد قلمداد می گردد.

همانگونه که قبلا” توضیح داده شد برخلاف گذشته درخواست طلاق از طرف مرد و اجرای طلاق، در دفاتر رسمی ثبت طلاق انجام نمی گیرد و رسیدگی به این موضوع در دادگاه های خانواده صورت خواهد گرفت. انجام مراحل اداری و قضایی و اقدامات مورد نیاز برای اجرای طلاق از طرف مرد، با ارائه مدارک لازم در این خصوص تکمیل می شود و موجب اجرایی شدن طلاق در دفاتر رسمی ثبت طلاق می شود.

دادگاه خانواده ضمن بررسی اسناد و مدارک مورد نیاز برای تقاضای طلاق از طرف مرد که شامل: تصویر سند ازدواج، تصویر شناسنامه و کارت ملی به همراه دادخواست مربوط به تقاضای صدور گواهی عدم سازش می باشد، اقدام به رسیدگی می نماید.

مقررات جدید این وظیفه را برای دادگاه قرار داده است که در این موارد پرونده را برای اخذ نظریه داوری، به داور ارجاع نمایند. دادگاه خانواده می تواند نظریه داوری را اخذ نمایند اما تکلیفی به اعمال نظریه مذکور در رای خود نخواهد داشت.

اقداماتی که از طرف دادگاه خانواده انجام می شود بنا به ارائه مدارک لازم در طلاق از طرف مرد است، رسیدگی در دادگاه چنانچه منجر به پذیرش تقاضای مرد برای طلاق باشد، ضمن اخذ نظریه های مشورتی و داوری برای متقاضی طلاق که در اینجا به درخواست مرد بوده است، گواهی عدم امکان سازش صادر می شود. گواهی عدم سازش برای ارائه به دفاتر رسمی ثبت طلاق است که جزء مدارک لازم در طلاق از طرف مرد در نظر گرفته می شود.

در طلاق از طرف مرد می بایست کلیه حق و حقوق قانونی زن پرداخت شود، مهریه و نفقه که در زندگی مشترک هم قابل مطالبه و وصول هستند، در تقاضای طلاق از طرف مرد باید به صورت کامل پرداخت شوند. حقوقی مانند شرط تنصیف دارایی مرد و اجرت المثل ایام زوجیت، در صورت تقاضای طلاق از طرف مرد برای زن در نظر گرفته می شوند.

زمانی که عقد ازدواج منعقد می شود برخی از شرایط  و تکالیف در سند ازدواج وجود دارد که با امضاء و تائید مرد اعتبار می یابند، شرط تنصیف که مربوط به دارایی مرد در زمان زندگی مشترک است،  در صورت تقاضای طلاق از طرف مرد باید نصف دارایی حاصل شده در این ایام به زن برسد، این حق با امضای مرد در سند ازدواج معتبر و قابل مطالبه است، و به عنوان یکی از مدارک لازم در طلاق از طرف مرد محسوب می شود.

اجرت المثل ایام زوجیت در خصوص کارهایی است که زن در زندگی مشترک آنها را انجام می دهد، بدون آنکه وظیفه قانونی یا شرعی زن باشند یا اینکه زن به صورت مجانی قصد انجام آنها را داشته باشد. مانند آشپزی یا شیر دادن به نوزاد و … که در تقاضای مرد برای طلاق این حق به زن به طور کامل تعلق خواهد گرفت. دادگاه خانواده با احتساب جمیع اقدامات مذکور و اخذ مدارک لازم در طلاق از طرف مرد، اقدام به صدور گواهی عدم سازش و دستور اجرای طلاق از طریق دفاتر ثبت طلاق می نماید.

گروه تخصصی وکلای طلاق ضمن انجام کلیه امورات طلاق برای موکلین خود، تخصصی ترین اقدامات قانونی را با استفاده از دانش و تجربه وکلای طلاق برای اجرای طلاق در کمترین زمان انجام خواهد داد.

برای بهره مندی از نتیجه مورد نظرتان با اعتماد به گروه تخصصی وکلای طلاق این امکان را با مناسب ترین هزینه فراهم نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *