تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مدت زمان توقیف اموال برای مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع مدت زمان توقیف اموال برای مهریه  اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

مدت زمان توقیف اموال برای مهریهمدت زمان توقیف اموال برای مهریه

بر مبنای قانون جدید ابتدا زن باید برای مطالبه مهریه اش با مراجعه به  دفترخانه ای که سند ازدواجشان درآنجا تنظیم شده است درخواست صدوراجراییه نماید و پس از صدوراجراییه و ابلاغ آن به مرد از طریق پست پیشتاز، به مرد 10 روز از تاریخ ابلاغ فرصت داده میشود که مهریه همسرش را بپردازد یا مالی برای پرداخت معرفی کند و در صورت عدم اقدام مرد ،به زن اخطار داده     می شود که ظرف مهلت ۳ روز اموالی را از همسرش  برای توقیف معرفی کند.     

   با معرفی اموال ، حقوق و دارایی های مرد مشروط بر اینکه جز مستثنیات دین اونباشد و ‏توقیف آن ، زن می تواند  حق شرعی و قانونی خود را دریافت کند. اداره ثبت فورا اقدامات لازم برای توقیف مال را انجام وتوقیف می کند ودر صورت عدم آگاهی زن از امول و دارایی های مرد اداره ثبت باید در شناسایی آنها از طریق استعلام از مراجع ذی صلاح اقدام کند ودر صورتی که نتواند ظرف مدت دو ماه از ‏تقاضای اجرا، نسبت به شناسایی و توقیف اموال متعهد سند یا ظرف مدت 6 ماه نسبت به اجرای ‏مفاد سند اقدام کند، گواهی برای محاکم قضایی صادرمی کند‎ وزن می تواند با مراجعه به دادگاه تا سقف 110 سکه برای مرد حکم جلب بگیرد.  یکی از مزیت های اقدام جهت مطابه مهریه از طریق اجرای ثبت به دلیل رسمی بودن سند این است که بر خلاف دادگاه که اجرا و توقیف اموال بعد از صدورحکم قطعی امکان پذیر است، مستقیم وارد وصول و عمیلات اجرایی می شود واگر مرد دارای اموال و دارایی باشد ظرف یک تا دو ماه مهریه قابل وصول خواهد بود.اما اگر اموال یا دارایی از مرد برای توقیف یافت نشود قاعدتا باید به دادگاه مراجعه کرد که مدت زمان زیاد تری طول می کشد.

توقیف اموال از اینکه  مدیون  (مرد) اموالش را از مالکیت وتصرف خود خارج کند و خود را در حالت اعسار قراردهد جلوگیری می کند .

انواع توقیف 

قانونی 

 مال به موجب اسناد رسمی ازهرگونه نقل و انتقال منع می شود .

فیزیکی 

 با تقاضای محکوم له (زن) مال هم از نقل و انتقال و هم از تصرف درمال منع می شود که این توقیف  در بعضی از اموا ل موضوعیت  دارد مانند توقیف ماشین .

 

نکته : هرگاه مال مورد نظر برای توقیف در شهر دیگری به غیر از شهری که اداره ثبت محل وقوع عقد در آن واقع شده است،  باشد، ادره ثبت محل وقوع عقد به اداره ثبت محل وقوع مال برای توقیف واقدام عملیات اجرایی مربوط به آن ، نیابت می دهد. اگر بعد از اقدام برای مهریه،  نیاز به مشاوره با وکیل خانواده برای  سوالات حقوقی خود داشتید، می توانید با موسسه تهران وکیل تماس بگیرید. 

نکته : ‏ در اجرا گذاشتن مهریه در اجرای ثبت ملاک قیمت سکه درزمان وصول مهریه است.

 مواد قانونی اجرای احکام مدنی

  • علی القاعده اموالی که برای تادیه دین توقیف می شود تا زمان ادای دین یا در صورت عدم پرداخت دین ‏تا زمان برگزاری مزایده وفروش آن در بازداشت می ماند.‏

  • مأمور اجرابعد از شروع به اجرا نمی‌تواند اجرای حکم را تعطیل یا توقیف یا قطع نماید یا به تأخیر ‏اندازد مگر به موجب قرار‌دادگاهی که دستور اجرای حکم را داده یا دادگاهی که صلاحیت صدور ‏دستور تأخیر اجرای حکم را دارد یا با ابراز رسید محکوم‌له دائر به وصول‌محکوم به یا رضایت کتبی او ‏در تعطیل یا توقیف یا قطع یا تأخیر اجراء.‏

  • با توقیف و بازداشت اموال منقول یا غیرمنقول هر گونه نقل و انتقال، اعم از قطعي و شرطي و رهني، ‏در مورد مال توقيف شده باطل و ‏بي‌اثر است .

  • موعد فروش باید طوری تعیین شود که فاصله بین انتشار آگهی و روز فروش بیشتر از 1 ماه و کمتر از 10 روز نباشد .

 

مدت زمان توقیف اموال برای مهریهمدت زمان توقیف اموال برای مهریه

مواردی که از اموال بازداشتی رفع توقیف می شود یا مدیون می تواند از مال توقیف شده رفع بازداشت کند 

  • اگر بعد از بازداشت مال، طرفین برای اجرای حکم، قراری گذاشته ویا در صورت سازش میان طرفین ،‏ آن را به قسمت اجرا ‏اعلام دارند مال بازداشت شده آزاد می شود .

  • در صورتی که محکوم‌علیه، محکوم به و خسارات قانونی را تأدیه نماید قسمت اجرا از مال توقیف شده رفع توقیف خواهد کرد.‏

  • محکوم‌علیه می‌تواند با نظارت دادورز (‌مأمور اجرا) مال توقیف شده را بفروشد مشروط بر این که حاصل فروش به تنهایی برای پرداخت‌محکوم به وهزینه‌های اجرایی کافی باشد و اگر مال در مقابل قسمتی از محکوم به توقیف شده حاصل فروش نباید از مبلغی که در قبال آن توقیف به‌عمل آمده کمتر باشد.‏

  • محكوم‌عليه و محکوم له مي‌توانند يك بار تا قبل از شروع به ‏عمليات فروش، تبديل مالي را كه توقيف ‏شده ‏است، به مال ديگري درخواست كنند؛ مشروط بر اينكه مالي كه پيشنهاد مي‌شود، ‏از حيث قيمت ‏و ‏سهولت فروش از مالي كه قبلاً توقيف شده است، كمتر نباشد .‏

  • اگر مالی که توقیف آن تقاضا شده وثیقه دینی بوده یا در مقابل طلب دیگری توقیف شده باشد قسمت اجرا به درخواست محکوم‌له توقیف ‌مازاد ارزش مال مزبور را حسب مورد به اداره ثبت یا مرجعی که قبلاً مال را توقیف کرده است اطلاع می‌دهد دراینصورت اگر مال دیگری به تقاضای‌محکوم‌له توقیف شود که تکافوی طلب او را بنماید از توقیف مازاد رفع اثر خواهد شد. در صورت فک وثیقه یا رفع توقیف اصل مال، توقیف مازاد خود‌به خود به توقیف اصل مال تبدیل می‌شود. در این مورد هر گاه محکوم‌علیه به عنوان عدم تناسب بهای مال با میزان بدهی معترض باشد به هزینه او مال‌ارزیابی شده از مقدار زائد بر بدهی رفع توقیف خواهد شد.‏

  • در مورد مالی که وثیقه بوده یا در مقابل مطالباتی توقیف شده باشد محکوم‌له می‌تواند تمام دیون و خسارات قانونی را با حقوق دولت‌حسب مورد در صندوق ثبت یا دادگستری تودیع نموده تقاضای توقیف مال و استیفای حقوق خود را از آن بنماید در این صورت وثیقه و توقیفهای‌سابق فک و مال بابت طلب او و مجموع وجوه تودیع شده بلافاصله توقیف می‌شود.‏

  • هرگاه طی روند برگزاری مزایده درمزایده دفعه دوم هم خریداری نباشد و محکوم له (زن )نیز مال مورد مزایده را به قیمتی که ارزیابی شده قبول ننماید آن مال به محکوم علیه مسترد خواهد شد.

  • اصل بر این است که اموال و اشیا موجود درمحل سکونت یا محل کار محکوم ‌علیه، متعلق به اوست و قابل توقیف است. اما اگر ثابت شود که مالی در این محل وجود دارد که متعلق به شخصی به جز محکوم‌ علیه است، امکان توقیف آن مال وجود نخواهد داشت و درصورت توقیف آزاد می شود .

  • مدت زمان توقیف اموال برای مهریهمدت زمان توقیف اموال برای مهریه

براساس نظریه مشورتی اداره کل حقوقی قوه قضاییه

شماره نظریه: ۸۱۰/۹۶/۷ شماره پرونده: ۶۹-۳/۱-۵۲۵ تاریخ نظریه: ۱۳۹۶/۰۴/۱۰همانطور که توقیف مال متعلق به محکوم علیه مستلزم تقاضای محکوم له است، رفع توقیف آن نیز به تقاضای محکوم له امکان پذیر است، زیرا هدف از توقیف مال، استیفای محکوم به می باشد و چنانچه محکوم له به هر دلیل از استیفای محکوم به از طریق مال توقیفی منصرف شود، موجبی برای ادامه توقیف مال نیست، بنابراین در فرض سوال با انصراف محکوم له، از مال توقیفی رفع توقیف می شود. ثانیاً در فرض سؤال امکان بازداشت محکومٌ علیه ای که از مال وی رفع توقیف شده است،‌ وجود ندارد؛ زیرا به هر حال از وی، مال معرفی شده است.

 

 

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn

2 دیدگاه

  • سلام من همسرم یکسال و خرده ای فوت شده هنوز اموالش توقیف نکردم مادرشوهرم که یکی از ورثه است میتونه سندی که بنام شوهرم هست را انتقال بده یا سهم خودش برداره من هنوز مهریه ام اجرا نزاشتم

    • سلام وقتتون بخیر خیر مادر همسرتون بدون مجوز قانون نمیتوانند چنین اقدامی انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *