تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مسئولیت بایع در صورت تعذر تحويل مبيع

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

 

در این مطلب به موضوع مسئولیت بایع در صورت تعذر تحويل مبيع اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید

مسئولیت بایع در صورت تعذر تحويل مبيعمسئولیت بایع در صورت تعذر تحويل مبيع

مسئولیت بایع در صورت تعذر تحويل مبيع به چه صورت می باشد؟

پرسش: معامله ای در مورد زمینی با مساحت معین منعقد می شود. به شرط این که بعد از پیاده شدن نقشه خیابان تحویل شود و فروشنده کشف الفساد را به عهده می گیرد، قبل از تحویل زمین، وزارت مسکن و شهرسازی زمین را تصرف می کند، فروشنده ادعا می کند. استناد قانون مدنی، با لحاظ عدم امکان تسلیم مبيع، بیع باطل است و خریدار به استناد اینکه فروشنده کشف الفساد را به عهده گرفته تقاضای قیمت زمین را به نرخ روز می کند، آیا این تقاضا قابل پذیرش است؟

نظر اکثریت

معامله صحیح است. خریدار به استناد غیرمقدور بودن شرط (تحویل مبيع) حق فسخ معامله را خواهد داشت. در خصوص پرداخت قیمت، اکثریت قائل به استحقاق خریدار به قیمت زمان فسخ معامله و تعداد اندکی نیز قائل به پرداخت قیمت به روز بودند.

نظر اقلیت

چون معامله با این شرط که (پس از پیاده شدن خیابان زمین تحویل می گردد) منعقد شده، چنین شرطی مجهول بوده و باعث جهل به مورد معامله می شود؛ بنابراین، بیع از اساس باطل است، هرچند مورد معامله به طور کلی مشخص است؛ اما چون امکان انجام شرط مجهول است؛ یعنی، معلوم نیست که خیابان کشی می شود یا خیر؛ بنابراین، معامله باطل بوده و خریدار فقط مستحق ثمن معامله بوده و چنانچه خسارتی متحمل شده مستحق خسارات نیز خواهد بود.

مسئولیت بایع در صورت تعذر تحويل مبيعمسئولیت بایع در صورت تعذر تحويل مبيع

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی می توانید در هر ساعت از شبانه روز با موسسه تهران وکیل تماس حاصل فرمایید. همچنین می توانید به منظور دریافت مشاوره حقوقی رایگان در ساعات غیر اداری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت اقدام فرمایید. همچنین می توانید در صورت نیاز نسبت به دریافت مشاوره حقوقی ار طریق واتساپ نیز اقدام فرمایید.

نظر کمیسیون نشست قضائی (۸) درباره مسئولیت بایع در صورت تعذر تحويل مبيع

با توجه به اینکه زمین مورد معامله ملک فروشنده بوده و با مساحت معین و ثمن معين به فروش رسیده و زمان تنظیم مبایعه نامه، فروشنده قدرت بر تسلیم مبیع را داشته، عقد بیع به طور صحیح واقع و ایرادی بر آن وارد نیست. اکنون که قبل از تسلیم مبیع به موجب قانون اراضی شهری ملک به تملک زمین شهری در آمده، نمی توان این موضوع را کشف الفساد تلقی کرد فقط در اینجا خریدار محق دریافت ثمن پرداختی است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *