تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

مطالبه مهریه عندالاستطاعه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

مهریه عندالاستطاعه: گاهی زوجین برای پیشگیری از اقدام به مطالبه مهریه از طرف زوجه بلافاصله بعد از عقد مهرینه به صورت عندالاستطاعه تعیین می گردد. در اینگونه مهریه برای مطالبه مهریه توسط زن یک شرط وجود دارد و آن توانایی مالی مرد و امکان پرداخت نمودن مهریه می باشد. درواقع زن برای مطالبه یا وصول مهریه از طرف شوهر خود باید توانایی او در پرداخت مهریه را ثابت نماید.

مطالبه مهریه عندالاستطاعه

 

مهریه عندالاستطاعه

بر اساس ماده 10 قانون مدنی در کشور ما تعیین مهریه عندالاستطاعه بر اساس توافق طرفین در هنگام ازدواج چه دایم و چه موقت قابل اجرا می باشد. در صورت تهیین اینگونه مهریه زن نمی تواند هر زمان که خواست مهریه خود را از همسرش طلب نماید و لازمه مطالبه مهریه او اثبات توان مالی مرد در پرداخت مهریه می باشد که همسرش با در نظر گرفتن مستثنیات دین توان پرداخت این مقدار مبلغ را دارد یا خیر. برای کسب اطلاعات بیشتر از یک وکیل پایه یک دادگستری کمک بگیرید.

استعلام داراییهای مرد ازطریق دادگاه

گاهی پیش می آید که مرد اموال خود را از همسرش مخفی نماید در ای صورت زن می تواند بر اساس قانون در خواست استعلام اموال همسر خود را نماید و به این ترتیب امکان اخذ استعلام از بانک مرکزی و همین طور وسازمان ثبت اسناد و املاک و نیز اداره راهنمایی ورانندگی برای اطلاع یافتن از دارایی های مرد وجود دارد.

مطالبه مهریه عندالاستطاعه

به این ترتیب و برای مطالبه مهریه، زوجه باید به دفتر رسمی ازدواجی که ازدواج او و همسرش به ثبت رسیده است مراجعه نماید و در خواست صدور اجراییه را به سردفتر آن ارایه نماید. با درخواست وکیل مهریه زن سردفتر ازدواج اجراییه را صادر نموده و به مرد آن را ابلاغ خواهد نمود. و به این ترتیب مرد مکلف به پرداخت مهریه همسر خود می باشد. در صورت امتناع مرد از پرداخت مهریه به همسر خود همان طور که گفته شد اموال او از سازمانهای مذکور استعلام شده و برای مطالبه مهریه توقیف خواهد شد.

حق حبس در مهریه عندالاستطاعه

یکی دیگر از موضوعات مهمی که در مهریه عندالاستطاعه مطرح می شود، استفاده از حق حبس توسط زن می باشد. البته استفاده از حق حبس، به شرط باکره بودن زوجه می باشد. بر این اساس زن می تواند تا زمانی که مرد اقدام به پرداخت مهریه او نماید از تمکین جهت انجام وظایف زناشویی امتناع نماید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که در مهریه عندالاستطاعه اگر مذد توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد زن نمی تواند از حق حبس استفاده نماید و تمکین خاص را منوط به پرداخت مهریه نماید. زیرا مشخص نیست که مرد چه زمانی استطاعت مالی برای پرداخت مهریه را به دست خواهد آورد و این با فلسفه ازدواج مغایرت خواهد داشت و تنها زمانی که مرد توان پرداخت مهریه را داشته باشد زن می تواند از حق حبس استفاده نماید و تا زمان مطالبه مهریه از رابطه جنسی خودداری نماید. البته حق حبس

مدارک لازم جهت مطالبه مهریه عندالاستطاعه

  • سند ازدواج و یا یک رونوشت از آن
  • کارت ملی و شناسنامه
  • مدارک اثبات دارایی های مرد
  • و در صورتی که پرونده توسط وکیل پیگیری می شود وکالتنامه وکیل

مطالبه مهریه عندالاستطاعه

توصیه می شود قبل ازهرگونه اقدام حقوقی و یا قراردادی مانند ازدواج با وکیل متخصص برای مشاوره حقوقی اقدام نمایید. این موضوع می تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری نماید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

2 دیدگاه

  • سلام. همسر من تقاضای طلاق داده و یک واسطه فرستادن که اگر طلاهایی که هدیه دادی رو بیخیال نشی، ما هم میتونیم مهریه رو بذاریم اجرا. مهریه همسر من عند الاستطاعه هست. و ظاهراً باید استطاعت مالی من رو اثبات کنه. من واقعا هیچ مالی ندارم و دانشجو هستم و شغلی هم ندارم. اون واسطه گفته که اگر کار هم نداشته باشی باز برات مهریه میبرن و کار نداشتن هیچ اهمیتی نداره و دادگاه میگه اصن برو کارگری کن و مهریه این خانومو بده. میخواستم ببینم مگه شرط استطاعت برای مطالبه مهریه عندالاستطاعه وجود نداره؟ پس چجوری این واسطه میگه ربطی نداره؟ و اینکه من الان هیچ مال و شغلی ندارم، آیا همسرم اصلا می‌تونه مطالبه کنه مهریه عندالاستطاعه رو ؟

  • سلام. مهریه همسر من عندالاستطاعه هست. همسرم در دوران عقد دادخواست طلاق داده. من واقعا هیچ مالی ندارم، دانشجو ام و شغلی هم ندارم. مقداری طلا در این دوران به او دادیم. واسطه فرستادن که شما اگر طلاها رو نبخشید ما هم مهریه رو میذاریم اجرا. حالا می‌خوام بدونم با توجه به اینکه شرط مطالبه مهریه عندالاستطاعه، اثبات استطاعت زوج توسط زوجه هست و من هم چیزی ندارم و فعلا دانشجو هستم، ایشون چجوری می‌تونه من رو محکوم کنه به پرداخت؟ در بسیاری از منابع دیدم که وقتی مرد استطاعتش اثبات نمیشه، اصلا زن نمیتونه فعلا مطالبه کنه…
    اینا بدجوری ما رو ترسوندن… میگن حتی اگر کاری هم نداشته باشی دادگاه محکوم به پرداختت می‌کنه و میگه برو هر کاری میتونی بکن…
    لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *