تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نحوه قسط بندی مهریه

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

به محض وقوع عقد ، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بکند . با توجه به اینکه مهریه دین ممتاز است و قبل از هر طلبی باید وصول گردد و اینکه مهریه عندالمطالبه است و هر زمان که زن آن را بخواهد باید پرداخت گردد چرا در نهایت مهریه زنان قسط بندی می گردد ؟

 

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید گفت مرد اگر استطاعت مالی داشته باشد این دو ویژگی ممتاز بودن و عندالمطالبه بودن مهریه به طور دقیق اجرا می شود و قانون مهریه زن را با وجود تمکن مالی مرد قسط بندی نمی کند این امر زمانی پیش می آید که مرد از پرداخت مهریه به طور کامل و یکباره عاجز باشد در اینصورت مرد باید به زندان می رفت و زندان رفتن مرد در اغلب موارد نه تنها کمکی به حل مشکل زن نمی کرد بلکه مشکلات دیگری را نیز برای هر دو طرف به وجود می آورد.

بنابراین قانون با در نظر گرفتن این شرایط و مشکلات این را فراهم کرده که قاضی با رسیدگی به اوضاع مالی و اقتصادی مرد و اثبات ناتوانی او در پرداخت مهریه به صورت یکجا اعساری را بپذیرد و حکم به قسط بندی مهریه بدهد .

سوالی که بسیار پرسیده می شود این است که اقساط مهریه چقدر است و نحوه تقسیط معمولا به چه صورت ، می شود ؟

در پاسخ به این سوال متداول باید گفت که ما در قانون میزانی برای پیش قسط یا اقساط مهریه ، نداریم حتی ملاکی هم برای آن ارایه نشده است و تماما اختیار قاضی و نظر وی تعیین کننده پیش قسط و اقساط مهریه می باشد .

قاضی با توجه به اوضاع و احوال پرونده ، میزان مهریه ، درآمد و شرایط مالی زوج و دارایی وی و دفاعیات زوجه میزان پیش قسط و اقساط مهریه را تعیین می کند در نتیجه میزان اقساط برای همه افراد یکسان نیست و در هر پرونده قاضی به طور موردی تصمیم می گیرد .

نکته : باید توجه داشت که اعسار حکمی موقتی است و اگر پس از تقسیط مهریه زن بتواند مالی  از مرد معرفی نماید مهریه زن از همان مال وصول می شود و تقسیط مهریه ملغی می گردد .

عدم پرداخت پیش قسط مهریه و ادعای عدم توانایی پرداخت پیش قسط اگر در دادگاه مورد پذیرش واقع نشود منجر به صدور حکم جلب زوج خواهد شد .

عدم پرداخت مهریه تا 110 سکه تمام بهار یا معادل آن منجر به صدور حکم جلب زوج خواهد بود اما نسبت به مازاد آن حتی اگر توسط دادگاه قسط بندی شده باشد و زوج اقساط را نپردازد امکان جلب زوج وجود ندارد.

نحوه قسط بندی مهریه

اما گاهی اوقات واقعا زوج توان پرداخت ندارد و در همان اقساط تعیین شده توسط دادگاه هم ناتوان است و به عسر و حرج می افتد طبق قانون جدید اگر زوج بعد از ارائه دادخواست اعسار و تعیین شرایط پرداخت باز هم قادر به پرداخت نباشد می تواند دادخواست تعدیل در تقسیط بدهد تا شرایط اقساط به نفع زوج باشد .

نکته : در صورتی که طلاق از طرف مرد باشد باز هم مرد می تواند از دادگاه قسط بندی مهریه را بخواهد و منافاتی با دادخواست اعسار مرد ندارد اجرای طلاق از طرف مرد و ثبت طلاق زمانی امکان پذیر است که تکلیف مهریه زن روشن گردد اگر مرد دادخواست اعسار داده باشد و دادگاه آن را نپذیرد تا همه ی مهریه که استحقاق زن است ، پرداخت نشود امکان ثبت طلاق  برای مرد نیست .

قسط بندی شدن مهریه این حسن را دارد که مرد نمی تواند بعد از پرداخت چند قسط از پرداخت باقی آن شانه خالی کند چرا که در صوررت عدم پرداخت به موقع قسط مهریه پرداخت آن از حالت اقساط به حال تبدیل می شود یعنی مرد باید مهریه را به صورت یکجا پرداخت کند .

بر اساس ماده 96 قانون اجرای احکام مدنی اگر محکوم علیه کارمند باشد ، زن می توادن تقاضا کند که حقوق و مزایای وی بابت مهریه توقیف شود . در همین جهت اگر مرد ، متاهل بوده و فرزند نیز داشته باشد یک چهارم حقوق و مزایای او توقیف می شود و در غیر اینصورت یک سوم حقوق و مزایای او قابل توقیف است .

زوج و زوجه هنگام امضا سند نکاحیه مالی را به عنوان مهریه تعیین می نمایند مهریه هر مالی اعم از پول، طلا، چند دانگ از یک منزل می تواند باشد.به محض امضاسند نکاح و جاری شدن عقد زوجه محقق مهریه می باشد و می تواند مهریه را مطالبه نماید.

قانونگذار در کشور ایران هیچ گونه محدودیتی نسبت به میزان و نوع مهریه مقرر ننموده است بنابراین طرفین اختیار کامل خواهند داشت تا با توافق نوع و میزان را معین نمایند.

در گذشته قوانین مهریه به نوعی بود که هرمقدار که طرفین تعیین می کردند قابل مطالبه از جانب زوج بود و زوج موظف بود تمام میزان مطالبه شده را پرداخت نماید با گذشت زمان و ایجاد تغییر در شرایط اقتصادی و قیمت سکه، شرایط به گونه ای پیش رفت که زوج دیگر توان تادیه مهریه مطالبه شده را نداشت.

به عنوان مثال زوج و زوجه در سال 80 ازدواج می کردند و میزان مهریه را 200 سکه طلا در نظر گرفتند. سکه در سال80به عنوان مثال 800 هزار تومان بود.

حال زوجه در سال 96 ، 200 سکه طلا مهریه خود را مطالبه می نماید و در حال حاضر قیمت سکه طلا حداقل 3800 می باشد. بنابراین این نتیجه حاصل می شود که مرد قطعا توان تادیه این مهریه را نخواهد داشت با در نظر گرفتن این موارد و تغییرات اقتصادی ایجاد تغییر در شرایط مطالبه مهریه اجتناب ناپذیر بود. سرانجام رئیس قوه قضاییه وقت یا ابلاغ دستورالعملی نحوه یمطالبه مهریه را تغییر و شیوه ی جدید وصول آن را ابلاغ نمود

بدین شرح که زوج  و زوجه همچنان در حال حاضر نیز آزادی کامل در تعیین میزان نوع و میزان مهریه واریز اما در صورتی که مهریه به صورت سکه باشد تا110 عدد سکه قابل مطالبه از جانب زوجه می باشد. مطالبه مازاد 110 عدد سکه زمانی امکان پذیر است که زوجه ملائت و استطاعت زوج را اثبات نماید. بنابراین تنها راه مطالبه مازاد بر 110 عدد سکه ، اثبات ملی بودن زوج از جانب زوجه می باشد.

باید توجه نمود که اصل بر عدم دارا بودن و عدم استطاعت زوج می باشد و زوجه با معرفی حساب بانکی، سند رسمی یا هر مال دیگری، استطاعت زوج را اثبات کند.

گروه وکلای تهران با داشتن بهترین وکلای خانواده با داشتن تخصص شما را در راه رسیدن به حق و دفاع از حقوق یاری خواهد نمود. در صورت تمایل برای مشاوره رایگان با شماره ای ذیل تماس حاصل نمایید.

برای ارتباط با وکیل خانواده متخصص به صفحه فوق مراجعه نمایید.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *