تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98 اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98

با کمی توجه به قوانین اداره کار هر کارگری می تواند با نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98 و سال های پس از آن آشنا شود و مبلغ قابل پرداخت در قبال ذخیره مرخصی خود را دریافت کند.

مرخصی استحقاقی هر کارگر در طول سال با احتساب روزهای جمعه برابر با سی روز است. البته در صورتی که بخواهیم آن را بر حسب تعداد روزهای کاری محاسبه کنیم، با کم کردن چهار جمعه برابر با 26 روز خواهد بود.

البته یک نکته مهم که باید به آن توجه داشته باشید این است که مرخصی کارگرانی که در حرفه های سخت در حال اشتغال و فعالیت می باشند بیش از مدت ذکر شده است و برابر با 5 هفته در طول سال خواهد بود. در این مواقع یک کارگر می تواند از روزهای مرخصی خود در دو نوبت در شش ماه اول و دوم سال استفاده کند.

اما در صورتی که شما از روزهای مرخصی خود در طول سال استفاده نکنید، امکان ذخیره همه روزهایی که به مرخصی نرفته اید برای سال بعد را نخواهید داشت. زیرا که ماده 66 در قانون کار می گوید که امکان ذخیره بیش از 9 روز از روزهای مرخصی برای هر کارگر وجود ندارد.

نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98

نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان

در صورتی که یک کارگر و یا کارمند مقداری ذخیره مرخصی داشته باشد، در بسیاری از موارد شرکتی که کارمند در آن جا مشغول به کار است و یا کارفرمایی که اقدام به عقد قرارداد با کارگر نموده است، در پایان هر سال همزمان با تسویه حساب با کارگران خود اقدام به محاسبه روزهای باقی مانده از مرخصی آن ها می کند و مبلغ معادل آن را با توجه به مزد روزانه تعیین شده در قانون پرداخت خواهد نمود.

برای مثال نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98 به این صورت است که با توجه به مزد روزانه هر کارگر در این سال کمی بیش از 50 هزار تومان بود، به ازای هر روز ذخیره مرخصی مبلغ 505627 ریال به حساب کارگر واریز می شد.

در بعضی از موارد نیز کارمندان و یا کارگران در زمان پایان کار (و یا اتمام خدمت هنگام تسویه حساب خود با شرکت یا کارفرما) اقدام به مطالبه مبلغ مرخصی های خود می کنند.

نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98

مثالی از نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98

فرض کنید یک کارگر یا کارمند در سال 1398 برای 15 روز به مرخصی رفته باشد. با این حساب با توجه به مطالب گفته شده ذخیره مرخصی او در این سال برابر با 15-30 می شود.

برای همین فرد مربوطه هنوز 15 روز دیگر به عنوان ذخیره مرخصی دارد که باید آن را محاسبه نمود.

اگر این فرد بخواهد 9 روز از مرخصی خود را که بنا به قانون امکان ذخیره آن وجود دارد برای سال بعد داشته باشد، 9-15 که برابر با 6 روز است مانده مرخصی او در سال 1398 بوده است.

در صورتی که عدد 6 را در مبلغ مزد روزانه هر کارگر در سال 98 کنیم که برابر با کمی بیش از پانصد هزار ریال است کنیم، مبلغ حدود سیصد هزار تومان در سال 98 باید به همراه حقوق او توسط کارفرما پرداخت می شده است.

نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98

این مثال ساده ای از نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98 می باشد و به طور حتم در سال های 99 و 1400 و یا سال های پس از آن (با توجه به افزایش هایی که در مبلغ مزد هر کارگر اعمال می شود)، مبلغ قابل پرداخت برای مانده مرخصی افزایش می یابد.

نکته مهم: 9 روز ذخیره مرخصی که کارمند یا کارگر از آن استفاده نکرده (و مبلغی در قبال آن دریافت نکرده است) باید در تراز نامه نمایش داده شود تا در آینده و برای مثال در زمان اتمام کار امکان استفاده از آن برای او وجود داشته باشد.

اگر به دنبال شماره تماس بهترین وکیل اداره کارمی گردید می توانید با گروه تهران وکیل تماس گرفته ابتدا از مشاوره رایگان و تلفنی با مشاورین این مجموعه داشته باشید و در صورتی که بخواهید می توانید با تعیین وقت حضور پیدا کرده و با وکلای حقوقی و کیفری این مجموعه که متخصص در این زمینه می باشند مشاوره داشته باشید. همچنین برای مشاوره حقوقی درباره شکایت از کارفرما می توانید با موسسه تهران وکیل در ارتباط باشید.

از کارافتادگی و شرایط خاص دریافت مانده مرخصی

نکته مهم دیگر که در پایان متن باید به آن اشاره شود در ارتباط با مواقع خاص است که یک کارگر یا کارمند بازنشسته می شود و یا بنا به هر دلیلی از کارافتاده شده است، در هر یک از این حالات مطالبات مانده مرخصی برای فرد محفوظ هست.

نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98

همچنین در صورتی که کارگاه و یا شرکت و یا هر محل دیگری که کارمند در آن اشتغال دارد تعطیل شود، این مطالبات قابل وصول خواهند بود.

حتی اگر کارگر و یا کارمند یک شرکت فوت شود، مطالبات او بابت مانده یا ذخیره مرخصی (و کلیه مطالبات قانونی و حقوق و مزایای کاری او) باید توسط کارفرما به ورثه پرداخت شود.

سخن پایانی در مورد محاسبه ذخیره مرخصی

شاید به خوبی از تفاوت مرخصی و تعطیلات مختلف در طول سال (مانند تعطیلات آخر هفته) آگاه باشید. در حالی که ایام تعطیلات به طور رسمی در تقویم کشور ثبت شده است و روزهای آن به طور کامل مشخص هستند، روزهای مرخصی مشخص نیستند و این کارگر است که به انتخاب روزهای مرخصی خود برای استراحت، تفریح و یا هر گونه فعالیت آزاد دیگری در خارج از محل کار می پردازد.

با توجه به سوالاتی که کارگران در ارتباط با مرخصی دارند، ما در این متن تلاش کردیم تا به زبانی ساده نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98 و در سال های پس از آن را (با توجه به مزد روزانه هر کارمند یا کارگر در سال مربوطه) برای شما با توجه به قوانین اداره کار بیان کنیم.

نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98نحوه محاسبه ذخیره مرخصی کارکنان در سال 98

امیدواریم از مطالب گفته شده نهایت استفاده را برده باشید و بتوانید ضمن برخورداری از مرخصی های خود، امکان بهره بردن از مبلغ معادل مانده مرخصی خود را نیز داشته باشید.

لازم به ذکر است که شما می توانید در صورت داشتن هر گونه سوال و یا مشاوره در ارتباط با قوانین اداره کار و نحوه پیگیری حقوق خود با ما در موسسه تهران وکیل تماس بگیرید تا راهنمایی های جامع تری را در اختیار شما قرار دهیم.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *