تماس با مشاوران حقوقی تهران وکیل

دسترسی اول : نارمک براصلی خیابان فرجام حدفاصل حیدرخانی و عبادی، ساختمان کهکشان پلاک 401 طبقه 2 واحد 8

دسترسی دوم :اتوبان باقری،فرجام غربی،بعد از عبادی،پلاک ۴۰۱،ط۲،واحد ۸ ساختمان کهکشان

تلفن : 09100911179

شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان+مراحل+نحوه+رای

تماس با تهران وکیل

در صورتیکه نیاز به انجام کارهای وکالتی دارید با ما در تماس باشید

در این مطلب به موضوع  شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان+مراحل+نحوه+رای اشاره شده است. شما می توانید در صورت نیاز به مشاوره حقوقی رایگان از طریق راههای ارتباطی با ما در تماس باشید.

 

شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان+مراحل+نحوه+رایشکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان+مراحل+نحوه+رای

زایمان برای خانم های شاغل که باری از تامین هزینه های خانواده بر دوش آن هاست، گاهی نگرانی ایجاد می کند که البته این مسئله به کارفرما و همچنین سازگاری آن با مرخصی زایمان بر می گردد. بر اساس مصوبه ای که سازمان تامین اجتماعی تعیین کرده است، خانم های باردار می توانند از شرایط حمایتی ویژه ای که برای آن ها در نظر گرفته است استفاده کنند؛ این شرایط مربوط به تعیین مدت زمان مرخصی تحت عنوان مرخصی زایمان و بهره مندی از حقوق و مزایای خاصی می شود.

مرخصی زایمان چیست؟

به منظور حفظ حقوق زن و حمایت از بنیان خانواده، شرایطی برای ایجاد رفاه زنان شاغل در نظر گرفته شده است؛ بر این اساس زمان باردار شاغل می توانند به مدت زمان ۹ ماه از مرخصی زایمان استفاده کنند و بدون حضور در محل کار، مزایای مربوطه را دریافت کنند. البته در گذشته این مرخصی زایمان تنها ۶ ماه بود که اخیرا این مدت زمان به ۹ ماه افزایش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که زنان باردار در یک ماه آخر بارداری می توانند درخواست مرخصی نمایند که در این مدت زمان حقوقی بر اساس مصوبه تامین اجتماعی به آن ها تعلق خواهد گرفت. بهره مندی از عیدی و مزایای آن نیز از دیگر حمایت هایی است که دولت به منظور رفاه حال مادران شاغل در نظر گرفته است.

این نکته حائز اهمیت را نیز مد نظر داشته باشید که مرخصی زمان به عنوان سابقه کاری به حساب می آید از این رو نگرانی بابت سابقه کاری شاغلین به وجود نمی آید همچنین پس از پایان مرخصی زایمان، مادران می توانند همانند گذشته به محل کار خود بازگردند.

شرایط قانونی به منظور دریافت مرخصی زایمان

همانطور که گفتیم، مرخصی زایمان مربوط به استفاده از ۹ ماه مرخصی با حقوق مصوبه تامین اجتماعی است؛ حال شرط استفاده از این نوع مرخصی این است که فرد شاغل در بازه زمانی ۱۲ماهه قبل از زایمان، به مدت دو ماه حق بیمه پرداخت کرده باشد، در این صورت است که می‌تواند از مزایای مرخصی زایمان استفاده نماید. با توجه به قانونی که در ماده ۶۸ تامین اجتماعی آورده شده است، در صورت پرداخت دو ماه حق بیمه در یک سال پیش از بارداری، تمامی مزایای زایمان از جمله کمک هزینه بارداری، کمک هزینه زایمان، مرخصی زایمان و … قابل استفاده است.

 

شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان+مراحل+نحوه+رایشکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان+مراحل+نحوه+رای

 

چند تبصره مهم درباره مرخصی زایمان

  • زنان بارداری که از کمک هزینه بارداری برخوردار هستند، می توانند به جای دریافت ماهیانه کمک هزینه، وجه نقدی را از تامین اجتماعی دریافت کنند که این مورد بستگی به نوع درخواست مادر دارد.
  • هیئت مدیره سازمان، وظیفه تعیین مبلغ کمک هزینه بارداری را برعهده دارند.
  • مرخصی زایمان تنها به سه فرزند اول تعلق می گیرد.

رای صادره از دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان

معمولا شکایت هایی که از طرف زنان باردار و یا مادران شاغل به دیوان عدالت اداری مطرح می شود، در زمینه مطالبات مرخصی زایمان خواهد بود. متاسفانه برخی از شرکت های خصوصی و اداره های دولتی از پرداخت حق بیمه در ۹ ماه مرخصی زایمان امتناع می کنند و یا اینکه در این مدت زمان سوابق بیمه ای برای کارگر زن در نظر گرفته نمی شود. همچنین در برخی مواقع شرکت هایی که موظف به صدور ۹ ماه مرخصی زایمان هستنند، این مدت را به ۶ ماه کاهش می دهند و اگر پس از این ۶ ماه، مادر شاغل در محل کار حاضر نشود حکم اخراج او صادر می شود. در برخی از اوقات هم دیده شده که کمک هزینه های بارداری و زایمان برای کارمندان و یا کارگران خانم در نظر گرفته نشده است، در این مواقع راه حل چه خواهد بود؟

در تمامی موارد گفته شده، شخص می توانند شکایتی را به منظور دریافت مطالبات خود تنظیم کند؛ این شکایت طی مراحل قانونی توسط دیوان اداری بررسی شده و در نهایت رای آن صادر می شود. پس از گذشت مدت زمان مشخصی برای بررسی شکایت به دیوان عدالت اداری، در نهایت طی رای نهایی اقدام به محاسبه حق بیمه، تعیین حقوق واقعی، سوابق کاری و… می شود.

 

نحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایماننحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان

نحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان به چه صورت است؟

هم اکنون با تصویب سیاست های افزایش جمعیت از طرف حکومت جمهوری اسلامی و با تایید و تکرار این موضوع توسط رهبر انقلاب در خصوص افزایش فرزند آوری  مرخصی زایمان نیز به یک امر مهم و قابل بحث تبدیل شده است.

 در این گونه موارد افراد زیادی باتوجه که خواهان ه دنیا اوردن فرزند می باشند به دلیل مشکلات اقتصادی از یک طرف و اینکه همه اعضای خانواده باید مشغول کار بوده تا بتوانند وسیله امرار معاش خود را فراهم کنند ، مرخصی زایمان  نیز یک مسئله می باشد. باتوجه به اینکه بر خلاف سایر مسائل مرخصی زایمان نیاز به مدت زمان بسیار زیادی داشته و خلا وجود یکی از کارکنان در همه نهادها بعد از مدتی احساس می شود.

نحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایماننحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان

 البته این امر برای زنان و مادران نیز که در وضعیت استرس زای بارداری می باشند خود یک معضل می باشد . لذا بهترین راه در این زمینه این است که دیوان عدالت اداری به این موضوع ورود نماید و با صدور رای وحدت رویه که لازم الاجرا می باشد به طور کلی این موضوع را حل نماید.  

 در شرکت های خصوصی این امر می تواند تاحدودی حل شود ولی در شرکتهای دولتی این موضوع می تواند برای ارباب رجوع نیز مشکل ساز باشد.

نحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایماننحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان

  در شرکتهای خصوصی در صورتی که فرد بیمه باشد بعد از اخراج از کار فرد توسط صاحب کار فرد می تواند بیمه بیکاری دریافت نماید ولی در شرکتهای و موسسات ، سازمانهای دولتی و عمومی فرد قادر به این امر نبوده و این موضوع بسیار مهم است.

افراد می توانند در اینگونه موارد به دیوان عدالت اداری شکایت نموده و دادخواست خود را در خصوص حفظ حقوق خود برای برگشتن به کار یا دریافت حقوق در زمان مرخصی را تقاضا نمایند.

نحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایماننحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان

فرد در این موارد می تواند ابتدا با ثبت نام در سامانه ساجد که سایت دیوان عدالت اداری بوده ثبت نام نماید و بعد از آن با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضائی  در سامانه ثنا ثبت نام نموده وبعد از ان دادخواست خود را ثبت نماید.

 بعد از ثبت دادخواست و ارائه اسناد و مدارک خود به همراه دادخواست به دیوان عدالت اداری ، دیوان عدالت اداری به با بررسی اسناد و مدارک ارائه شده اقدام به رسیدگی می نماید . لذا با بررسی پرونده و در صورت محق بدن فرد به صدور دستور مرخصی زایمان اقدام به صدور حکم به مرخصی زایمان می کند.

 البته حکم صادره از طرف سازمان یا اداره مربوطه  و فرد شاکی در صورتی که حکم به نفع وی نباشد ،قابل تجدید نظر می باشد.

نحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایماننحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان

 برای تجدید نظر از حکم صادره نیز فرد مطابق قانون اصول تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری  با تکمیل دادخواست مطابق قانون و ثبت آن درخواست تجدید نظر را می نماید. با ثبت دادخواست تجدید نظر پرونده به نزد رئیس دیوان فرستاده شده و رئیس دیوان آن را به شعبه تجدید نظر که مرکب از یک قاضی و دو مستشار می باشد می فرستد. شعبه تجدید نظر در صورتی رای را مطابق قانون شخیص  رای را تایید و ان را به شعبه بدوی برمی گرداند و در صورتی که رای مطابق قانون یا سایر موارد نباشد اقدام به نقض رای و صدور رای جدید می نماید. رای صادره قطعی ولازم الاجرا می باشد.

 رای صادره در دیوان برای تمامی سازمانهای دولتی و اداری که توسط دولت اداره می شوند لازم الاجرا بوده و فردی که از اجرای آن خودداری نماید مرتکب تخلف شده و مطابق قانون با ان برخورد می گردد.

 باتوجه به اینکه دیوان عدالت اداری یک مرجع تخصصی بوده و کمتر کسی در جامعه به ان نیاز پیدا می کند لذا اشنایی بسیار پایینی نسبت به قوانین رسیدگی و همچنین نحوه  صدور حکم و اجرای ان در میان افراد وجود دارد در این موارد بهترین راه این است که فرد اقدام به استفاده از وکیل دیوان عدالت اداری بنماید.

نحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایماننحوه شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان

 منظور از وکیل دیوان عدالت اداری فردی است که آشنایی کامل و دقیقی با قوانین دیوان داردو در این زمینه مجرب و دارای سابقه می باشد . گروه تخصصی تهران وکیل یکی از این مجموعه وکلا می باشد که می توانند کلیه امور شما در دیوان عدالت اداری را به عهده گرفته و اقدام به احقاق حق شما نمایند .

 

شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان+مراحل+نحوه+رایشکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان+مراحل+نحوه+رای

مدارک لازم جهت شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان

  • یک سری از عریضه تنظیم شده
  • دو سری کپی از صفحه اول و دوم شناسنامه
  • دو سری کپی از صفحه اول شناسنامه کودک
  • دو سری کپی از کارت ملی
  • دوسری کپی از صفحه اول دفترچه بیمه
  • استعلام وضعیت و برگه معرفی به کار
  • دو سری کپی از استعلاجی با مهر پزشک

مراحل شکایت به دیوان عدالت اداری برای مرخصی زایمان

  • به منظور تنظیم شکایت لازم است که در ابتدا اقدامات مربوط به استعلاجی خود را در مدت زمانی که در مرخصی زایمان بوده اید، انجام دهید و استعلام وضعیت دریافت نمایید.
  • مراجعه به دفاتر قضایی و دریافت کد ثنا به منظور تنظیم شکایت ضروری خواهد بود. توجه داشته باشید که حضور شخص اصلی در این مرحله لازم بوده و باید حتما مدارک شناسایی خود را نیز به همراه داشته باشد.
  • در مرحله بعد لازم است با در دست داشتن مدارک لازم، ضمن حفظ رعایت حجاب اسلامی به دیوان عدالت اداری به صورت حضوری مراجعه نمود.
  • در طی یک عریضه نویسی تمامی مدارک بیمه ای شما، دفترچه بیمه و نیز اطلاعات مربوط به شروع سابقه بیمه ای از شما دریافت می شود.
  • مدارک گفته شده در بالا به همراه مبلغ تعیین شده ای به باجه مربوطه در دیوان عدالت اداری تحویل داده می شود.

و در نهایت پس از صادر شدن ابلاغیه الکترونیکی، منتظر صدور رای نهایی از جانب دیوان عدالت باشید.

و در پایان …

پیگیری پرونده های قانونی تا حدودی سخت و زمان بر خواهد بود و همچنین هزینه رفت و آمد زیادی هم دارد اما در این میان سپردن کارهای قانونی به یک وکیل دیوان عدالت اداری کاردان می تواند تمامی مسائل را در کمترین زمان ودر بهترین حالت ممکن انجام دهد. تهران وکیل با بهره گیری از گروهی از وکلای کارآمد و حاذق به صورت تمام وقت آماده مشاوره و سپس پشتیباتی از مطالبات مرخصی زایمان برای شما عزیزان است.

Facebook
Twitter
LinkedIn

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *